جاباما
۷۸۰۸۲۶
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

عربستان نمی‌تواند مانع افزایش قیمت نفت شود؟

تحلیلگران متعددی اظهار کرده‌اند عربستان سعودی قادر به جبران کل عرضه نفت از دست رفته ایران نخواهد بود که این مسئله به افزایش قیمت‌های نفت منجر شده است.

خبرگزاری ایسنا: تحلیلگران متعددی اظهار کرده‌اند عربستان سعودی قادر به جبران کل عرضه نفت از دست رفته ایران نخواهد بود که این مسئله به افزایش قیمت‌های نفت منجر شده است.

تحلیلگران در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی آمریکا اظهار کردند نفت برنت ممکن است پیش از پایان سال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. با این حال هیچ چیز قطعی نیست و این ابهام با نزدیک شدن به زمان آغاز رسمی تحریمها علیه ایران شدت خواهد گرفت.

بازیگران بازار از زمان اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، موضوع نفت ۱۰۰ دلاری را مطرح کرده‌اند. از آن زمان گروه اوپک پلاس دیداری داشته که در آن عربستان سعودی و روسیه به بازار اطمینان دادند نفت کافی برای ثابت نگه داشتن قیمتها وجود دارد.

همچنین اخباری به نقل از منابع آگاه از هند و اخیرا یک پالایشگاه چینی مبنی بر کاهش خرید نفت آنها از ایران وجود داشته است که این گمان را تقویت کرده است که صادرات نفت ایران ممکن است از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت، محدودتر شود.

در ژوئن ادعای عربستان سعودی درباره میزان ظرفیت تولید شناور این کشور و توانش برای رساندن تولید به ۱۲ میلیون بشکه در روز در صورت نیاز، چندان زیر سوال نبود اما اکنون تردیدهایی وجود دارد. به گفته استفن برنوک، تحلیلگر شرکت "پی وی ام اویل آسوشیتس"، اکنون توجهات به سطح تولید شناور جهانی و در واقع ظرفیت تولید عربستان متمرکز شده است.

بر اساس این گزارش، در مقایسه با برآورد دو میلیون بشکه در روز عرضه از دست رفته ایران، ۱.۵ میلیون بشکه در روز میزان متوسطی خواهد بود با این حال هنوز زود است میزان افت صادرات ایران دو میلیون بشکه در روز فرض شود.

تانکر ترکر ماه گذشته گزارش کرده بود بیش از ده‌ها نفتکش ایرانی در خلیج فارس فرستنده خود را خاموش کرده اند که برخی از آنها ممکن است حامل نفت باشند در حالی که سایر نفتکشها به سوی مقصد وارداتی رهسپار بوده‌اند.

طبق یک گزارش اخیر رویترز که از افزایش بیشتر قیمت نفت برنت حمایت کرد، منابع آگاه در سینوپک اعلام کرده اند بزرگترین پالایشگاه نفت چین، واردات نفت ایران را به ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

هفته گذشته نیز بلومبرگ موجی از خوش‌بینی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت را به راه انداخت و به نقل از منابع آگاه در هند گزارش داد پالایشگاههای هندی هنوز محموله‌های نفت ایران برای تحویل در نوامبر را سفارش نداده‌اند. با این حال ممکن است این خبر اندکی زودهنگام بوده باشد.

یک مقام دولتی هند همزمان به رویترز گفته بود هیچ تصمیمی برای توقف خرید نفت ایران وجود ندارد. پس از آن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اظهار کرد هند با وجود تحریمها، به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد.

حقیقت این است که فارغ از وضعیت فعلی عرضه، قیمت نفت ممکن است پیش از پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. حداقل تا پایان نوامبر باید صبر کرد تا آمار نفتکشها نشان دهند چه میزان از صادرات نفت ایران از تحریمهای آمریکا متاثر خواهد شد.

تا آن زمان برنت ممکن است به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند به خصوص که خبر مذاکرات کویت و عربستان سعودی برای افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز به میزان تولیدشان، هیچ تاثیری روی قیمتها نداشت.

بازار ممکن است به وحشت افتاده باشد و هر زمانی که وحشت حکمفرما شود، منطقی وجود ندارد. نفت برنت ممکن است تا زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا روشن‌تر شود به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من خدمت بعضی از دوستان در صفحات مجازی عرض کردم که ایران تا مذاکره نکند قیمت ها پایین نمی اید. بعضی ها خندیدن و بعضی ها هم بنده رو به دلال بودن متهم کردند. اخه یه دانشجو مگر چقد پول دارد که بخاد باهاش دلالی کنه. اروپا و fatfبرای اینه که بتونن پول فروش نفت رو دست ایران برسونن ولی وقتی فروش نفت از 2/5بشه 1میلیون بشکه. پولشم که برسه بازم مشکل ارز رو کشور داره .پس پایین اومدن قیمت ارز مقطیعه مگر اینکه با امربکا به یه توافق جدیذ برسن

      پاسخ ها

      • بی نام

        اخه توافق باامریکا که روی هیچ یک ازحرفها وقولهاش وحتی تعهداتی که بین المللی هست پایبند نیست چه معنی داره مگه اینکه خودش به اشتباهش پی ببره وبه برجام برگرده درغیر اینصورت هیچ فایده ای نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج