۷۷۹۶۱۹
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

 موناکو اکنون بعد از گذشته هشت هفته از لیگ فرانسه، در رده هجدهم است.

وبسایت نود: شرایط در فوتبال می تواند خیلی زود از این رو به آن رو شود، شاید سریعتر از هر ورزش دیگری. رسیدن به قله امری سخت جلوه می کند، اما آن چه شاید سخت تر است: ماندن در قله است. جمعه، موناکو در مقابل سنت اتین هم شکست خورد تا ششمین باخت فصلش را بپذیرد.

این چهارمین شکست آن ها در این فصل از لیگ فرانسه پس از گذشت هشت هفته بود. اندکی بیش از یک سال پس از قهرمانی خاطره انگیز (بعد از ۱۷ سال) در لیگ فرانسه، حالا آن ها اکنون در رده هجدهم لاشامپیونه هستند و با رتبه بیستم، تنها دو امتیاز اختلاف دارند.

از قهرمان لیگ تا حضور در منطقه سقوط تنها بعد از ۱۴ ماه؛ این واقعیت تیم کنونی موناکو است.

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

از مجموع ۱۸ بازیکنی که در بازی جمعه مقابل سنت اتین حاضر بودند، تنها ۴ نفر: فالکائو، گلیک، رجی و سیدیبه، می ۲۰۱۷ نیز در ترکیب تیمی بودند که قهرمان لیگ فرانسه شد. سوباشیچ، توره و جمرسون هر سه یا در ترکیب قرار نداشتند یا بنا به دلایل دیگری این مسابقه را از دست دادند. سایر بازیکنان آن تیم قهرمان، دیگر در موناکو نیستند.

بین می ۲۰۱۷ تا آگوست ۲۰۱۸، موناکو ۱۱ بازیکن ترکیب اصلی خود را به مبلغ مجموعاً ۵۳۰ میلیون یورو به فروش رساند. رقمی حیرت انگیز. ترکیبی که جمعه شب ژاردیم به زمین فرستاد، یکی از ضعیف ترین تیم های او در دوران حضور چهار ساله اش در موناکو بود.

این جاست که سیاست موناکو در نقل و انتقالات، پررنگ جلوه می دهد. موناکو در طی این سال ها، مدام بازیکنان ستاره و اصلی خود را به فروش رساند و آن ها را با بازیکنانی جوان و آینده دار جایگزین کرد. اما زمان هایی هم مثل اکنون فرا می رسند که تیم تان دیگر قدرت رقابت در سطح اول را ندارد.

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

چرخه استعدادپروری، نمی تواند همیشه خود را بازیابد و خروجی داشته باشد. موناکو تحت نظر ژاردیم، چهار نسل طلایی را پشت سر گذاشت، آن ها به ترتیب طی فصول گذشته در لیگ فرانسه، به عناوین سوم، سوم، اول (قهرمانی) و دوم رسیدند و همینطور به نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافتند. در هر یک از این چهار فصل، بهتر از حد انتظار نتیجه گرفتند و عملکردی بهتر از آن چه تصور می شد، ارائه کردند. موناکو طی ۴ فصل گذشته؛ ترکیبی از بازیکنان جوان مستعد، همراه چند بازیکن باتجربه در قالب یک تیم متحد بود.

پیش از شروع فصل کنونی، ژاردیم پیش بینی کرده بود که تیمش کار سختی پیش رو دارد و این موضوع را بعد از شکست مقابل سنت اتین نیز تکرار کرد: «بله فصل سختی است و شرایط دشواری داریم. عدم اعتماد به نفس در تیم وجود دارد و در حال حاضر هیچ چیز به نفع مان پیش نمی رود.»

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

ژاردیم مربی شجاعی است، او و موناکو طی این سال ها در کنار هم رشد کردند. شاید هر مربی دیگری در شرایط کنونی او، موناکو را ترک می کرد. اما او هنوز روی نیمکت تیم فرانسوی است و در تلاش برای ساختن چیزی است که به نظر ساختنش غیرممکن است.

اما حتی ژاردیم هم به تقلا افتاده است. او در این فصل در هشت مسابقه لیگ فرانسه از ۲۷ بازیکن مختلف استفاده کرده است. این رقم در میان پنج لیگ معتبر اروپایی، با اختلاف بیشتر از هر تیم دیگری است. او هنوز هم نمی داند بهترین ترکیبش چیست و همینطور مدام در حال تغییر تاکتیک است.

چاره ای جز این هم ندارد، بازیکنان در دسترس وی یا شرایط خوبی ندارند یا هنوز آماده حضور در این سطح نیستند. پیگری (۱۷ ساله)، سوفیان دیوپ (۱۸ ساله)، موسی سیلا (۱۸ ساله)، روبرت ناوارو (۱۶ ساله) و پانزو (۱۷ ساله) همگی استعدادهای آینده داری هستند ولی پتانسیل درخشش در آینده را دارند و نه اکنون.

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

کار به جایی رسیده که حتی وازیلیف نایب رییس باشگاه موناکو نیز اعتراف کرده که سیاست فعلی شان خیلی شاید مناسب و معتدل نباشد. او عنوان کرده که آن ها خوش شانس بودند که توانستند در فصلی که قهرمان شدند، آن تعداد بازیکنان را در کنار هم در تیم داشته باشند.

در عین حال وازیلیف در مصاحبه اخیرش با اکیپ اذعان داشته است که: «در مورد این موضوع با مدیر باشگاه در حال فکر و برنامه ریزی هستیم. می خواهیم ثبات بیشتری به ترکیب بیاوریم و تغییرات کمتری از هر فصل به فصل دیگری داشته باشیم.»

ایده همچنان این است که بازیکنان جوان و مستعد خریداری شوند و به آن ها فرصت رشد و کسب تجربه داده شود. بعد از درخشش نیز به فروش برسند. اما حالا برنامه این است که به شکلی متفاوت اجرا شود.

داستان افراط در سیاستی خوب! موناکو از عرش به فرش

موناکو اکنون مستحق جایی است که در آن حضور دارد. اولین و تنها پیروزی آن ها در این فصل از لیگ فرانسه، در همان هفته اول رقم خورد.

بازیکنان و روحیه آن تیم قهرمان لیگ، اکنون رفته اند. چه چیزی باقی مانده است؟ کلی انگیزه و حس غرور. اما در این سطح این ها کافی نیستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج