جاباما
۷۷۶۹۲۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

یادبود عزت الله انتظامی در تماشاخانه سنگلج

مراسم یادبود عزت الله انتظامی شامگاه چهارشنبه ۴ مهر با حضور چهره های هنری در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

خبرگزاری مهر: تماشاخانه سنگلج که زمانی شاهد نقش آفرینی های عزت الله انتظامی بر صحنه خود بود، شامگاه چهارشنبه ۴ مهر بار دیگر میزبان این بازیگر با سابقه سینما و تئاتر ایران شد و این بار یاد و خاطره عزت الله انتظامی را از زبان دوستان و همکاران او مرور کرد.

اجرای این مراسم بر عهده پرویز پرستویی بود و در ابتدا کلیپی از زنده یاد یدالله صمدی کارگردان سینما پخش شد.

سپس پرستویی با اشاره به درگذشت یدالله صمدی و اینکه امشب به حرمت چهلمین روز درگذشت استاد انتظامی گرد هم آمده ایم، گفت: همچنین چند روز پیش بود که دست شیطان از آستین گروهی درآمد و جمعی از هموطنانمان را از ما گرفت. خدا قوت دهد به شانه های مردم این سرزمین که هنوز می تواند غم های عظیم را تاب بیاورد.

یادبود عزت الله انتظامی در تماشاخانه سنگلج

در این بخش علی نصیریان روی صحنه حضور پیدا کرد و رو به عکس عزت الله انتظامی سلام داد و گفت: باورم نمی شود که خاموش شدی. دیوارها و فضای تماشاخانه سنگلج با انتظامی عجین است. من در ۳ دوره و مرحله با انتظامی کار کردم؛ اولین مرحله به اواسط دهه ۳۰ و زمانی که او به اداره هنرهای دراماتیک آمد مربوط می شود. مرحله دوم فیلم های قبل از انقلاب بود و مرحله سوم نیز به بیش‌از ۱۲ سال بازی و کار کردن در تماشاخانه سنگلج بود؛ اجرای کارهایی چون «چوب به دست های ورزیل»، «بازرس» و «بهترین بابای دنیا».

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من و انتظامی از هم آموختیم، اظهار کرد: انتظامی وقتی اینجا آمد گروهی نداشت و گروه من را انتخاب کرد. ما با هم خیلی کار کردیم و بعدها مجوز کارگردانی نیز برایش گرفتیم. گروه و همکار در تئاتر خیلی مهم است و ما نتایج گروه و همکار خوب بودن را بعدها در فیلم ها دیدیم. انتظامی جوانی پر شور و شوخ بود و من آدمی بسیار درونگرا ولی هنگام کار از همه جدی تر بود. من خیلی متأسفم که این همکار، دوست، یار و همدل را از دست دادم.نصیریان یادآور شد: زمانی ما خیلی به هم نزدیک بودیم ولی بعد با کم شدن فعالیت تئاتری مان با هم و کمتر هم بازی شدن در فیلم ها، از هم دور شدیم و این دوری به لحاظ درونی هم ایجاد شد. همیشه برای او احترام قائل هستم و باورم نمی شود که این شخصیت زنده دل و دنیا دیده از دست ما رفته است. هیچوقت نمی توانم انتظامی را فراموش کنم زیرا مانند بخشی از وجود من است که کنده شد. از درگذشت یدالله صمدی نیز بسیار متأسفم.

در ادامه پرویز پرستویی با اشاره به اینکه قرار بود مسعود کیمیایی در مراسم حاضر باشد و صحبت کند که به دلیل مشکل جسمی نتوانسته حاضر شود برای این کارگردان سینمای ایران آروزی سلامتی ‌کرد.

در این بخش کلیپی از عزت الله انتظامی که توسط خانه سینما ساخته شده بود، پخش شد.

سپس امین تارخ روی صحنه حضور پیدا کرد و به قرائت یادداشتی پرداخت. وی در بخشی از یادداشت خود چنین گفت: وقتی عزیزی می رود تعاریف و بت سازی ها شروع می شود و بهتر که در این مورد خاص بت سازی نشد و تجزیه و تحلیل در باب شخصیت استاد انتظامی و آثارش شکل گرفت.

وی در بخش دیگری از این یادداشت تأکید کرد: عزت الله انتظامی هرگز به هیچ قیمتی حاضر به پذیرش ‌کمدی های دم دستی و درام های نخ نما نشد و ارزش او به کارهای نکرده اش نیز هست. پس به احترام آن بزرگوار ‌یک دقیقه بایستیم و برای او طلب آمرزش کنیم.

پرویز یشایایی تهیه کننده سینما دیگر سخنران این مراسم بود که به ذکر خاطراتی از شخصیت و بازیگری عزت الله انتظامی در فیلم هایی چون «اجاره نشین ها»، «در مسیر تندباد»، «بانو» و مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» پرداخت.

اجرای ۲ قطعه موسیقی توسط سالار عقیلی از دیگر بخش های مراسم یادبود عزت الله انتظامی بود. عقیلی در این بخش قطعه «راز و نیاز» از ساخته های مجید انتظامی را که برای مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» ساخته زنده یاد ضیاءالدین دری اجرا شده بود، اجرا کرد.

در این بخش از مراسم کلیپی دیگر از انتظامی پخش شد که توسط خانه تئاتر ساخته شده بود و حاوی صحنه هایی بود که زنده یاد انتظامی از دوران کودکی خود ذکر می کرد و بیان این خاطرات باعث خنده حاضران در تماشاخانه سنگلج شد.

سپس ‌ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر روی صحنه تماشاخانه سنگلج حاضر شد و یادآور شد: بوی خوش انتظامی به مشامم می رسد. وقتی به این سالن می نگرم حرکت انتظامی را به طرف صحنه می بینم. او مردی بزرگ و شیفته بود و با تمام وجود به هنر تئاتر عشق می ورزید.

صحنه تماشاخانه سنگلج شاهد هنرنمایی هنرمندان بزرگی همچون عزت الله انتظامی بوده است.

گلاب آدینه نیز بعد از پایان سخنان ایرج راد، به دعوت پرویز پرستویی روی صحنه تماشاخانه سنگلج حاضر شد و به ایراد سخنانی پرداخت. وی با تقلید صدای زنده یاد انتظامی خاطره ای را که با او داشت برای حاضران در مراسم بیان کرد. در این خاطره زنده یاد انتظامی به گلاب آدینه گفته بود که بازیگر نباید هر نقشی را بازی کند.

آدینه از شرافت عزت الله انتظامی سخن گفت و در بخش هایی از سخنان خود به اشتباه از نام بیضایی به جای انتظامی استفاده می کرد. وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: از آنجایی که شرافتی که در تئاتر از آن سخن می گویم از استاد بهرام بیضایی دارم این نام را ناخودآگاه به زبان آوردم که امیدوارم استاد بیضایی همیشه سلامت باشد.

در این بخش از مراسم فرشته طائرپور تهیه کننده و کارگردان سینما نیز روی صحنه رفت و گفت: در سال های اخیر به تکرار در حال بدرقه و خداحافظی با کسانی هستیم که نمی روند و این جای شکر دارد. چه کسی می تواند در مراسم عزای خود مردم را بخنداند جز انتظامی؟ این معجزه سینما و هنر است.

این رفتن هایی که مسافر از یاد نمی‌رود ‌بزرگترین محمل برای عبرت است. ما یاران عزیزی را بدرقه می کنیم و ای کاش وقتی ما هم می‌رویم ‌مثل آن‌ها عزیز باشیم.

سپس کلیپی از نحوه ساخت خانه موزه انتظامی و نگاه و دیدگاه این هنرمند نسبت به ساخت این خانه موزه پخش شد و پس از آن شکرخدا گودرزی مدیر خانه موزه انتظامی روی صحنه حاضر شد و به قرائت یادداشتی درباره عزت الله انتظامی پرداخت.

در پایان این مراسم نیز با حضور مجید انتظامی روی صحنه، عصای زنده یاد عزت الله انتظامی به شکرخدا گودرزی سپرده شد تا در خانه موزه انتظامی از آن نگهداری شود.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، داریوش اسدزاده، اصغر همت، بهزاد فراهانی، غلامرضا موسوی، بیتا فرهی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی میامی، حبیب اسماعیلی، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، داریوش مودبیان، مریم معترف، هوشنگ گلمکانی، خسرو احمدی، قاسم زارع، افسانه چهره آزاد، محسن حسینی و عزت الله رمضانی فر از جمله حاضران بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج