جاباما
۷۷۲۳۵۴
۱۹ نظر
۵۰۸۳
۱۹ نظر
۵۰۸۳
پ

حاشیه‌های خمینیِ کوچک؛ سیداحمد «زی‌طلبگی» نمی‌کند

نشستن سیداحمد خمینی در جایگاه موسوم به «وی آی پی» در مراسم عزاداری هیات خادم‌الرضای شهر قم و توجیهات بعدی وی در این باره که در واکنش به اعتراضات صورت گرفت، فرصتی را برای بازخوانی توصیه‌های امام راحل(س) به روحانیون در زمینه ضرورت حفظ «زی طلبگی» فراهم می‌کند.

روزنامه قانون: نشستن سیداحمد خمینی در جایگاه موسوم به «وی آی پی» در مراسم عزاداری هیات خادم‌الرضای شهر قم و توجیهات بعدی وی در این باره که در واکنش به اعتراضات صورت گرفت، فرصتی را برای بازخوانی توصیه‌های امام راحل(س) به روحانیون در زمینه ضرورت حفظ «زی طلبگی» فراهم می‌کند.

مرتضی علیزاده در فارس نوشت كه سیداحمد مصطفوی در واکنش به اعترضات نسبت به حضورش در جایگاه VIP طی مراسم عزاداری گفت: آن بالا معممین می‌نشینند که لباس‌شان چون زیاد است موجب گرمازدگی نشود و البته جایگاه ویژه هم هست. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و طی دو سال اول دوران تبعید از پذیرش وسایل سرمایشی برای منزلش در هوای گرم نجف به این علت که همه طلبه‌ها توانایی خرید کولر ندارند، خودداری می‌کرد و نیز پیشنهادهای شاگردان را جهت عزیمت به کوفه که هوای بهتری در تابستان دارد، نمی‌پذیرفت، خطاب به اعضای مجلس خبرگان در سال ۶۲ می‌گوید:« ... یکی قضیه اینکه از آن زی‌روحانیت و زی‌طلبگی بوده است، اگر ما خارج بشویم، اگر روحانیون از آن زی که مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی (ع) داشته‏اند، خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد و شکست به روحانیت، شکست به اسلام است.

حاشیه‌های خمینیِ کوچک؛ سیداحمد «زی‌طلبگی» نمی‌کند

اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، در صورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی می‏کنیم، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد».امام(س) با هشدار نسبت به اینکه تغییر حالت در انسان به یک باره صورت نمی‌گیرد، تاکید می‌کند که خروج طلاب از روش و منشی که یک طلبه باید داشته باشد نیز به تدریج و پس از توجیهات مکرر انجام می‌گیرد، اما وقتی این منش تغییر کرد،‌ به‌گونه‌ای می‌شود که سایر ابعاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد:

«این‌طور هم نیست که انسان خیال کند که شیطان می‌‏آید ابتدابه آدم می‌گوید که بیا برو طاغوتی بشو، این را نمی‏گوید. قدم به قدم انسان را پیش می‌‏برد، وجب به وجب انسان را پیش می‏‌برد. امروز اینکه اشکالی ندارد، اگر جلویش را گرفتید، طمعش بریده می‌‏شود و اگر جلویش را نگرفتید، فردا یک قدم دیگر جلو می‌‏رود. یک وقت می‌‏بینید که این طلبه زاهد عابد که در مدرسه زندگی می‌‏کرد با آن وضعی که همه می‏‌دانید، متحول شد به یک نفر انسان طاغوتی به حدود خودش و از آن وضع طلبگی که مشایخ ما بر آن وضع بوده‏اند یک وقت خارج شده و تبديل به انسانی شده که همه همّش صرف دنیاست، به تدریج می‌‏شود این امور. از قدم اول انسان باید جلویش را بگیرد. اگر مبتلا شد، ابتلا دیگر پشت سر هم می‌‏آید. این‌طور نیست که انسان بعد از اینکه ریشه دنیا در دلش قوی شد، بتواند آن را بکند».

رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به تعارض در قول و عمل طلاب در زمینه برحذر داشتن مردم از دنیاطلبی که موجب بی‌اثر شدن مواعظ روحانیون برای عموم می‌شود، نیز تصریح می‌دارد:«بنابراین، انسان باید متوجه این معنا باشد و به‌خصوص این طبقه، این طبقه‏ای که می‏‌خواهند مردم را ارشاد کنند، این‌ها باید اقوال‌شان با اعمال‌شان موافق باشد، یعنی شمایی که مردم را تحذیر از دنیا می‏‌کنید، اگر خدای نخواسته، خودتان توجه‏تان به دنیا باشد و حریص در دنیا، مردم دیگر شما را باور نمی‏‌کنند؛ بلکه انحرافات در آن‌ها پیدا می‌‏شود».

به نظر می‌رسد امام خمینی(س) تزلزل عقیدتی در مردم را عینی‌ترین پیامد خروج طلبه‌ها از زی طلبگی می‌داند و معتقد است که اعمال شايبه‌دار از سوی روحانیون که دور از ذهن نیست، حضور آن‌ها در جایگاه‌‌های وی آی پی در مراسمات نیز از آن جمله باشد، منشأ سستی در باورهای مردم است:اگر خدای نخواسته، به واسطه اعمال روحانیون، در عقاید بعض اشخاص ضعیف که هستند، سستی پیدا بشود، آن وقت این چه مصیبتی است که ما تحملش را باید بکنیم.

این یک باب واسعی است که در حوزه‏‌ها باید اشخاص متقی و اشخاص آشنای به حقایق اسلام، طلبه‏‌ها را تربیت کنند و آقایانی هم که در بلاد هستند دوستان خودشان را، طلبه‌‏هایی که در آنجا هستند، جوان‌‏هایی که آنجا هستند، آن‌ها را ارشاد کنند به اینکه مبادا خدای نخواسته، یک وقت از این زی طلبگی خارج بشوند و خروج آن‌ها موجب تزلزل عقیدتی در مردم بشود.بنیانگذار جمهوری اسلامی در جای دیگری با اشاره به هوشمندی مردم در مقایسه زندگی طلبه‌ها در مراحل و مقاطع مختلف زندگی خطاب به آنان اظهار می‌دارد:«درست مانند علمای گذشته ساده زندگی کنید. در گذشته چه طلبه و چه عالم بزرگ شهر زندگی‌شان از سطح معمولی مردم پایین‌تر یا مثل آن‌ها بود.

امروز سعی کنید زندگی‌تان از زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دست‌شان می رسد از مردم فاصله گرفتند.

حاشیه‌های خمینیِ کوچک؛ سیداحمد «زی‌طلبگی» نمی‌کند

باید وضع مثل سابق باشد، باید طوری زندگی کنیم که نگویند طاغوتی هستیم».گویی امام راحل(س) تغییر نگاه مردم به روحانیت و بدبینی به سبک زندگی آنان را بزرگ‌ترین لطمه به این قشر و به تبع آن لطمه به اسلام برمی‌شمارد؛ ایشان در توصیه‌ای که به یکی از مبرزترین شاگردان خود مرحوم آیت‌ا... آقامجتبی تهرانی دارد، می‌گوید:«زی‌طلبگی‌ات را حفظ کن که اگر آن را حفظ نکنی به روحانیت لطمه خواهد خورد و لطمه به روحانیت، لطمه به اسلام است».آیا صراحت لهجه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سوق دادن طلاب و روحانیون به حفظ مشی زیست سنتی طلبگی راه را برای رفتن نواده‌اش به جایگاه ویژه ـ VIPـ هنگام مراسم عزاداری و نیز توجیهات بعدی او در این باره مسدود نکرده بود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیریت بخش نظرات چندین بار با احترام گفتم در مورد نظرات که میدهم سانسور نکن جدیدا کار بسیار زشتی انجام میدیی که انچه در راستا هدف خودتان هست انجام وازاین بابت خیلی بی شرف وناپاک وخاین هستی خیلی عوضی تشریف داری

      پاسخ ها

      • مونا

        آرومتر چرا توهین کمی فکر کن ممکنه علت سانسورشدنت همین فحش دادن باشه

    • ناشناس

      وا اسفا وا اسفا

    • بدون نام

      جز اين بنده خدا خيليا هم بودن . چرا كسي به اونا گير نميده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • علی

        این بنده و با اون کسی که کنارش عکس انداخته ار بس گریه کرده بودن چشماشون سرخ شده بود به خاطر همین بهشون گیر دادن

    • بدون نام

      خدا امام را رحمت کنه اینا کجا اون مرحوم کجا

    • 7

      پسرنوح بابدان بنشست...

    • بدون نام

      راست میگه یا نظرو نذار یا درست بذار. چه بسا مفهوم نظر با سانسور به کل تغییر کنه. خیانت در امانته

    • بدون نام

      اقا این قیافش چرا مثل خارجیاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا که چی؟!!!! اینم شد نظر؟

      • بدون نام

        به نظر من که بیشتر چندشه

    • بدون نام

      قسمت وی آی پی که خوبه.خیلیا... رفتن انگلیس و نروژ

    • بدون نام

      این بنده خدا اینقدر مرد بود که رسما عذرخواهی کرد،

    • بدون نام

      خدا نگهدارش باشه

    • بدون نام

      خششششششگلهههههههه

    • بدون نام

      سید احمد مصطفوی!!!!! اصلاح کنید لطفا

    • بدون نام

      از این حرفها به کنار چرا این موجد اینقدر قیافش چندش آوره.

    • بدون نام

      مگه نشستن اونجا خلاف شرع چرا بیخودی دارین جو سازی می کنید

    • ستایش

      میرف مدل میشد خیلی درآمد داشتااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج