جاباما
۷۵۹۳۸۷
۱۲ نظر
۵۹۳۳
۱۲ نظر
۵۹۳۳
پ

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

دهه ۶۰؛ سال‌های پر از اتفاق / دهه ۷۰؛ بیشترین سیمرغ‌ها برای فیلم‌های جنگی / دهه ۸۰؛ حاشیه‌های فیلم‌های دفاع مقدس / دهه نود؛ حضور فیلمسازان جوان باتجربه سینمای دفاع مقدس

روزنامه هنرمند:

دهه 60؛ سال های پر از اتفاق

دهه ۶۰ سینمای ایران دهه ای پر از اتفاقاتی بود که سینما با آن شکل می گرفت. دهه ای که بیشترین فیلم های جنگی در آن دوره با کمترین امکانات ساخته می شد و به پرده سینماها می آمد. اکثر فیلم های جنگی یا توسط کارگردان هایی ساخته می شد که خود سابقه جبهه و جنگ داشتند و مدیوم سینمای جنگ را می شناختند و یا مستندهای جنگی را به فیلم های خود راه می دادند. فیلم ها با همان مضمون همیشگی جنگ ایران و عراق شکل می گرفت با خط داستان های متفاوت. «مرز» (۱۳۶۰) نخستین فیلم ایرانی درباره جنگ ایران و عراق بود. «مرز» توسط جمشید حیدری بر اساس فیلمنامه ای از سیروس الوند ساخته شد و نقش قهرمان به انزوا رفته را هم سعید راد بازی کرد.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

ساخته شدن «مرز» آغاز راه بود تو سبب شد به فاصله کمی پنج فیلم در سال 61 جلوی دوربین بروند تا اکران 62 صاحب پنج فیلم در باب سینمای جنگ شکل تازه ای داشته باشد. در ادامه فیلم هایی مثل «برزخی ها»، «جانبازان»، «عبور از میدان مین»، «پایگاه جهنمی»، «عقاب ها»، «گذرگاه» و ... ساخته شدند و البته در فتح گیشه ها هم موفق بودند. «دیار عاشقان» را باید نقطه شروع فیلم های موفق سینمای جنگ دانست.

شخصیت اصلی این فیلم یک جوان شهری بی تفاوت است که پس از فراخوان سربازهای منقضی خدمت سال 1356، مجبور است که به جبهه برود. در سال 62 که فیلم هایی مثل «کیلومتر پنج»، «بازداشتگاه»، «پل آزادی» و «رهایی» به مثابه نمونه هایی از سینمای جنگ ساخته شدند.

جنگ و موضوع های مرتبط با آن تازه از سال 64 و 65 در فیلم های سینمای ایران مطرح شد. در سال 63 فیلم هایی مثل «پیشتازان فتح»، «ما ایستاده ایم»، «یاد»، «پرچم دار»، «پایگاه جهنمی»، «عقود» و ... ساخته شدند.

این فیلم هایی بودند که بیشتر روی خود جنگ متمرکز بودند و گذشته از آن، از جذابیت های گیشه ای برای جلب مخاطب کمتر استفاده می کردند. «عقاب ها»، نوشته محمدرضا یوسفی و ساخته ساموئل خاچیکیان، شاید نقطه آغازی برای فیلم هایی بود که با ساختار خوب روانه پرده سینما شد. خاچیکیان در «عقاب ها» با ترکیب حوادث هیجان انگیز و صحنه های پر تحرک با صحنه های آرام و رقیق خانوادگی، اولین فیلم از این نوع را ارائه داد که در زمان خود بسیار هم موفق بود.

یک سال بعد از ساخته شدن «عقاب ها» در سال 65، فیلم هایی مثل «پلاک»، «جدال در تاسوکی»، «حماسه دره شیلر»، «اتاق یک»، «هویت»، «حریم مهرورزی» و «پرواز در شب» با این خصلت ها و ویژگی ها ساخته شدند. به دلیل توجه صرف به جنبه های اکشن و حادثه پرداز، فیلم های این دوره نیز موفق نبودند و شاید فقط بتوان «پرواز در شب» را به دلیل پرداختن به وجوهی دیگر و همچنین ساختار قابل قبولش از بقیه جدا کرد.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«هویت» نیز به عنوان اولین ساخته ابراهیم حاتمی کیا به تاثیر جنگ بر زندگی افراد نگاه می کند و آغازگر مسیر فیلمسازی حاتمی کیاست.

اما «پرواز در شب» که رسول ملاقلی پور آن را بعد از «بلمی به سوی ساحل» ساخته بود، بهترین فیلم جنگی آن سال و همین طور یکی از بهترین فیلم های جنگی سینمای ایران شد. یک سال بعد از این فیلم ها بود که مسعود کیمیایی نیز در اولین فیلم بعد از انقلاب خود، «تیغ و ابریشم»، حاشیه های جنگ و تاثیر آن بر جامعه را محور فیلم خود قرار داد.

سال ۶۶ نیز تقریبا مشابه سال ۶۵ سپری شد؛ «پرستار شب»، «خانه در انتظار»، «کانی مانگا»، «هراس»، «مقاومت» و ... فیلم های جنگی سال ۱۳۶۶ بودند که در هیچ یک از آنها نوآوری چشم گیری دیده نمی شد.

سال ۱۳۶۷ را می توان سال آغاز فیلم های جدی و متفاوت در حوزه سینمای جنگ دانست. «باشو غریبه کوچک»، «دیده بان» و «عروسی خوبان» از جمله فیلم های تاثیرگذاری بودند که در آن سال ساخته شدند. «عروسی خوبان» یکی دیگر از فیلم های متفاوت سینمای جنگ بود.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

در این فیلم، شخصیت اصلی با نوستالژی دوران جنگ و حسرت به پایان رسیدن آن روزها روبروست. «عروسی خوبان» همچنین از اولین نمونه های سینمای جنگ بود که با فیلمبرداری ستودنی علیرضا زرین دست و با آن فضاهای سورئال و مالیخولیایی و به لحاظ فرم و ساختار، از دیگر فیلم های جنگی آن دوران متمایز بود.

در این سال ف6یلم های دیگری هم مثل «افق»، «دیده بان»، «عبور»، «ستاره و الماس»، «انسان و اسلحه» و ... ساخته شدند.

سال 1368 اولین سال پس از جنگ بود، اما هنوز باز هم فیلم هایی ساخته می شد که در ادامه همان قهرمان پروری ها و سیاه و سفید دیدن ها بودند. «الماس بنفش»، «مهاجر»، «آخرین پرواز»، «آخرین مهلت»، «تا مرز دیدار»، «تولد»، «در جستجوی قهرمان»، «غفلت»، «باغ سید» و ... فیلم های این سال سینمای جنگ بودند.

شاید تنها فیلم شاخص جنگی در بین محصولات تولید شده در این سال، «مهاجر» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا باشد، اما از سال 1369 فیلمسازها کم کم از فضای جبهه و جنگ عقب نشینی کردند و رو به سوی تصویر شرایط حاکم بر جامعه پس از جنگ و روابط و فضاهای متاثر از جنگ آوردند. «تویی که نمی شناختمت»، «در کوچه های عشق»، «چشم شیشه ای»، «عروس حلبچه»، «در مسلخ عشق» از جمله فیلم های ساخته شده در این سال هستند.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

سعید امیرسلیمانی در «چون ابر در بهاران» به موشک باران تهران و ویرانی های روحی و جسمی آن پرداخت و در همین سال فیلم هایی هم ساخته شدند که اگرچه به مفهوم واقعی کلمه فیلم جنگی نبودند، اما گهگاه اشاره هایی به جنگ داشتند که «روزهای بلند انتظار»، «شب های زاینده رود» و «عشق و مرگ» از آن جمله اند.

«گروهبان» ساخته مسعود کیمیایی نیز به زندگی پس از جنگ یک گروهبان و رابطه او با خانواده اش می پردازد.

با حال و هوای فیلم های جنگی دهه ۶۰ که کارگردان ها بیشتر روی آن متمرکز بودند، دهه ۷۰ و تب دیگری از فیلم ها از راه رسید. دهه ای که حضور فیلم های جنگی نسبتا کم اما باز هم تاثیرگذار بود.

دهه 70؛ بیشترین سیمرغ ها برای فیلم های جنگی

دهه هفتاد یکی از پرکارترین دهه های سینمای جنگ و دفاع مقدس نام گرفت. فیلم ها اغلب بر اساس موضوع جنگ ساخته می شد و ماراتن فیلم های جنگی به راه افتاد. به نظر می رسید جشنواره فیلم فجر در دهه ۷۰ بیشترین سیمرغ های خود را به فیلم های جنگی واگذار کرد و فیلم های جنگی هم از خط داستان های ساده در آمده و با مضمون ها و ساختارهای متفاوت ساخته می شدند.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«آبادانی ها» یا «جنگ نفتکش ها» و «بر بال فرشتگان» و نیز فیلم موفق «از کرخه تا راین» از جمله فیلم های متفاوت در این دهه به شمار می رفتند.

البته تعداد فیلم هایی که در دهه 70 ساخته شده اند به قدری زیاد است که اغلب فیلم های جنگی در تاریخ سینما، در این دوره و بر اساس تکنیک ها، سرمایه های کلان و ایده های جذاب به روی پرده سینماها رفتند.

برخی فیلم هایی که در دهه 70 ساخته شده اند عبارت اند از: «باز باران»، «بازی بزرگان»، «بر بال فرشتگان»، «پایان کودکی»، «پرواز از اردوگاه»، «جنگ نفتکش ها»، «چون ابر در بهاران، «حماسه مجنون»، «زیر سایه کنار»، «سایه های هجوم»، «شکوه بازگشت»، «سجاده آتش»، «صلیب طلایی»، «کودکانی از آب و گل» و «مسافر غریب» که این فیلم ها همگی محصول سال های 71 و 72 بودند. در میان این فیلم ها نیز فیلم «قرار از اردوگاه» هم دیده می شد، اما فیلم «بر بال فرشتگان» جواد شمقدری «حماسه مجنون» نیز سعی در نگاه درست تر و منطقی تر به جنگ داشت.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

فیلم «بازی بزرگان» به خاطر نگاه متفاوت کارگردان به سینمای جنگ و سینمای کودک نوجوان تیز در آن دوره قابل اهمیت بود. «آبادانی ها»، «آتش در خرمن»، «آخرین شناسایی» و «از کرخه تا راین» از دیگر فیلم های ساخته شده در سال های ۷۳ و ۷۴ هستند.

«آبادانی ها» نیز از جمله آثاری است که در یک تحلیل کلی از جمله فیلم های ضد جنگ محسوب می شود و «از کرخه تا راین» که به عقیده بسیاری یکی از بهترین ساخته های حاتمی کیاست، جزء فیلم های مهم این دو سال در سینمای جنگ را رقم زدند.

حاتمی کیا در حالی متفاوت ترین فیلم های جنگی را ساخت که در آن مضامین مختلفی از عشق را به نمایش می گذاشت.

در همین دوران و بعد از ساخت «از کرخه تا راین» فیلم «برج مینو» به کارگردانی حاتمی کیا را می توان مرز میان جنگ و عشق نامید. «روبان قرمز»، یکی از پیچیده ترین شخصیت های زن را ارائه داد و از سوی دیگر، جنگ را بهانه ای برای روایت آن گذاشت. «آژانس شیشه ای» شاید به عنوان بهترین فیلم حاتمی کیا، نقطه عطفی در زمینه سینمای جنگ و همچنین آیینه تمام نمایی از شرایط روز جامعه شد.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

روایت یک ملودرام احساساتی در «بوی پیراهن یوسف» از جمله دیگر آثار فیلم های حاتمی کیا در حوزه دفاع مقدس بود که در ادامه آن نیز می توان فیلم «خاکستر سبز» هم اشاره کرد. پس دهه 70 بیش از هر دهه ای برای سینمای حاتمی کیا مهم ترین دهه در سینمای جنگ شد.

«خسوف»، «پناهنده»، «نجات یافتگان»، «سفر به چزابه»، «نسل سوخته» و «هیوا» فیلم های جنگی در سینمای زنده یاد رسول ملاقلی پور بودند.

جمال شورجه نیز با فیلم های «عملیات کرکوک»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «باشگاه سری» و «خلبان» از دهه هفتاد سینمای ایران گذشت.

دهه ۸۰؛ حاشیه های فیلم های دفاع مقدس

اگرچه در دو دهه قبل شاهد فیلم های مختلفی در عرصه دفاع مقدس بوده ایم، اما دهه 80 یکی از کم رونق ترین دهه ها در ساخت فیلم های جنگی بود و آثار سینمای جنگ در دهه 80 نتوانست همانند دوره های پیشین مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم های «عقاب ها» و «کانی مانگا» در دهه 60، «آژانس شیشه ای» و «لیلی با من است» در دهه 70 و سه گانه «اخراجی ها» در دهه 80 پرفروش ترین فیلم های سینمای دفاع مقدس در سینما بوده اند. در دهه 80 فیلم های جنگی افت قابل توجهی کردند.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

فیلم «اخراجی ها» که نخستین قسمت آن در سال ۸۶ ساخته و پخش شد به فروش معادل ۴ میلیارد تومان رسید، اتفاقی که باعث شد سازندگان قسمت دوم و سوم این فیلم را بسازند و در سال های بعد اکران کنند.

«اخراجی ها ۲» در فروردین ۸۸ به نمایش در آمد و به رقم فروش ۶ میلیارد تومان رسید. سه فیلم «اخراجی ها» در دهه ۸۰ پرفروش ترین فیلم های سینمای دفاع مقدس در کشور بوده اند. فیلم با شخصیت های متفاوتی از جامعه تماشاگر را روبرو می کند که برای رفتن به جبهه پیش قدم می شوند. «اخراجی های ۳» همچون قبلی ها به بالاترین فروش سال دست یافت.

«سفر سرخ» فیلمی بود که به کارگردانی حمید فرخ نژاد ساخته شد. فیلمی که برای برای اکران شدن با مشکلات فراوانی روبرو شد. فیلم در سال ۱۳۸۰ با مضمون جنگ و دفاع مقدس ساخته و هرگز اکران نشد.

«قارچ سمی» سیزدهمین فیلم بلند رسول ملاقلی پور بود. تهیه کنندگی و نویسندگی این فیلم را خود ملاقلی پور بر عهده داشت. سال ۱۳۸۱ چند فیلم با مضمون جنگ ساخته شد. یکی از آنها «اشک سرما» به کارگردانی حمید عزیزنژاد بود.

عزیزنژاد یکی از متفاوت ترین فیلم های سینمای جنگ را ساخت و فیلم او مورد توجه منتقدین قرار گرفت. این فیلم در سال ۱۳۸۲ ساخته شد و داستان آن در کردستان ایران در زمان جنگ و عراق اتفاق افتاد.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش دیگر فیلم های جنگی دهه 80 بود؛ فیلمی که در دوران ساخت خود سروصدای فراوانی کرد و یکی از پرخرج ترین فیلم های سینمایی در ژانر دفاع مقدس بوده است. این فیلم با بازی خوب پژمان بازغی و حضور دوباره سعید راد بعد از چند سال غیبت، بیشتر از آن که فیلم خوبی در عرصه سینمای دفاع مقدس باشد، فیلمی پر حاشیه بود.

«مزرعه پدری» فیلم دیگری از رسول ملاقلی پور بود. این فیلم هم بیشتر بر شخصیت های داستان تاکید دارد و محوریت آن بر یک رابطه عاطفی و عاشقانه میان یک زوج است.

«روایت سه گانه» یا «افسانه شهر جنگی» فیلم «گیلانه» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد را رقم زد. فیلمی که زندگی یک خانواده معمولی را نشان می داد.

نقش مادر خانواده را فاطمه معتمد آریا با گریم خاصی ایفا کرد و پسر او که بهرام رادان بود با رفتن به جبهه قطع نخاع شده بود و مادر زندگی او را جمع می کرد. این فیلم به لحاظ پرداختن به مضمون با جزئیات ریزی ساخته شده بود که تماشاگر را تا انتهای فیلم از یک موضوع و زندگی دردناک خانواده ای را رها نمی گذاشت.

در سال 1382 چند فیلم در حوزه دفاع مقدس بر روی پرده سینما رفت. در همین سال فیلم «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته شد.

«پیک نیک در میدان جنگ» از دیگر فیلم های جنگی بود که سید رحیم حسینی آن را کارگردانی کرد.

«طبل بزرگ زیر پای چپ» به کارگردانی کاظم معصومی دیگر فیلم جنگی دهه 80 است. این فیلم که در سال 1383 ساخته شد، نگاه معمول فیلم های ایرانی جنگ ایران و عراق درباره جنگ را به چالش می کشد.

«به نام پدر» فیلم دیگر ابراهیم حاتمی کیا سال 1384 ساخته شد. این فیلم علاوه بر سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بیشترین تعداد سیمرغ بلورین را گرفت.

«به نام پدر» با بازی خوب گلشیفته فراهانی و پرویز پرستویی همانند فیلم های قبلی حاتمی کیا در ژانر دفاع مقدس بود، اما به فیلم های قبلی این کارگردان در حوزه جنگ نمی رسید.

«شب به خیر فرمانده» به کارگردانی انسیه شاه حسینی از جمله دیگر فیلم های دهه 80 به شمار می رود.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

سال ۱۳۸۵ فیلم «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد به صورت سیاه و سفید ساخته شد. اما فیلم تاثیرگذاری که در ژانر دفاع مقدس در این سال ساخته شد فیلم «روز سوم» به کارگردانی محمد حسین لطیفی بود. زمان این فیلم به دوران جنگ تحمیلی و اتفاقات آن دوره بر می گشت. «روز سوم» نیز در جشنواره فیلم فجر جایزه های زیادی را کسب کرد.

فیلم های «سینه سرخ» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، «میم مثل مادر» به کارگردانی رسول ملاقلی پور و فیلم «فرزند خاک» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر از جمله فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس هستند که در آن سال ها ساخته شدند.

فیلم «سیزده ۵۹» در سال ۱۳۸۹ به کارگردانی سامان سالور ساخته شد. این فیلم نگاهی به آدم هایی است که پس از جنگ نتوانسته اند با شرایط امروز جامعه کنار بیایند. نقش اصلی «سیزده ۵۹» را پرویز پرستویی بازی می کند.

دهه نود؛ حضور فیلمسازان جوان باتجربه سینمای دفاع مقدس

بعد از سه دهه با سینمای دفاع مقدس و مرور فیلم هایی که در این عرصه ساخته شد، وارد دهه چهارم می شویم که همچنان در آن قرار داریم.

با نگاهی کلی به همین چند سال گذشته، می توان متوجه شد که فیلم های مهم دفاع مقدس خلاصه می شود به چند فیلم که هم به لحاظ ساختار و هم نوع موضوعی که انتخاب شده، متفاوت با فیلم های جنگی سال های پیش است.

این موضوع در فیلم های «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر با فیلم «بوسیدن روی ماه» و نیز فیلم «شیار ۱۴۳» هویدا است. در واقع صحنه های جنگی در این فیلم ها کمتر می بینیم و یا اصلا نبردی وجود ندارد، اما آنچه هست اتفاقاتی است که از حواشی جنگ به تصویر در آمده است. حالا با نگاهی به فیلم های ساخته شده در دهه ۹۰ همراه می شویم.

فیلم های «شور شیرین»، «ضد گلوله» دو فیلمی بودند که در سال ۱۳۹۰ اکران عمومی شدند. البته باید به این نکته اشاره کرد که فیلم «شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی در سال ۱۳۸۸ ساخته اما فیلم بنا به دلایلی در سال ۱۳۹۰ در ژانر سینمای دفاع مقدس اکران عمومی شد.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«ضد گلوله» هم در زمان اکران با حواشی روبرو بود. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین فیلم از جشنواره فجر در آن دوره از آن کیانی کارگردان این فیلم شد.

خیلی ها «ضد گلوله» را بی شباهت به فیلم «لیلی با من است» کمال تبریزی نمی دانند؛ فیلمی که در ژانر کمدی جنگ را به تصویر کشید و مورد توجه مردم در زمان اکران عمومی قرار گرفت.

فیلم سینمایی «33 روز»، در سال 1389 به کارگردانی جمال شورجه ساخته شد، اما سال 1390 روی پرده سینماها رفت.

«بوسیدن روی ماه» در سال 1390 به کارگردانی همایون اسعدیان ساخته شد؛ فیلمی سرشار از احساسات مادرانه ای که تا انتها تماشاگر را با خود همراه می کند.

فیلم «بزرگمرد کوچک» سال 1390 به کارگردانی صادق دقیقی ساخته شد. داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر باز می گردد. این فیلم سال 1391 به اکران عمومی در آمد.

فیلم «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، تقابل میان جنگ و احساس را نشان می دهد. این فیلم پس از دریافت بیش از نیمی از سیمرغ های جشنواره فیلم فجر در سال 1390 اکران و در اکران عمومی با فروش نسبتا خوبی روبرو شد.

«ملکه» از دیگر فیلم های جنگی سی امین جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که بعضی ها آن را یک فیلم ضد جنگ دانستند. اگرچه محمدعلی باشه آهنگر کارگردان این فیلم معتقد است «ملکه» روایت یک فیلم جنگی است که شاید خیلی ها آن را تجربه کرده باشند.

سال 1391 «راه نجات» به کارگردانی راما قویدل، «فیلادلفی» به کارگردانی اسماعیل رحیم زاده و سید مجتبی حسنی پور فیلم هایی بودند که آنچنان رونقی در گیشه نداشتند و خیلی زود هم از گردون اکران خارج شدند.

اما فیلم «شیار 143» در سال 1392 به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار ساخته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه مردمی در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به این فیلم تعلق گرفت.

«شیار 143» در کنار فیلم «چ» و «پنجاه قدم آخر» از آثار با مضمون دفاع مقدس در جشنواره فیلم بود و توانست نظر خیلی از منتقدان را به خود جلب کند.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«چ» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی کیا توانست در جشنواره موفقیت های زیادی کسب کند.

با فیلم «چ» ما شاهد بازگشت حاتمی کیا به عرصه سینمای دفاع مقدس بودیم. پیش از «چ» فیلم قبلی حاتمی کیا با نام «گزارش یک جشن» در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۸۹ فقط توانست در دو بخش نامزد دریافت جایزه شود و از آن زمان تا به حال این فیلم همچنان در جمع فیلم های توفیقی قرار دارد.

«معراجی ها» دیگر فیلمی بود که سال ۱۳۹۲ به کارگردانی و نویسندگی مسعود ده نمکی ساخته شد.

«معراجی ها» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت ولی به دلیل تعداد سئانس کم نتوانست در بخش نظرسنجی مردمی شرکت کند. زنده یاد محمد جواد شریفی راد و محسن روزبهانی برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی شدند.

«میهمان داریم، «دلتنگی های عاشقانه»، «رنج و سرمستی»، «خانه ای کنار ابرها» و «عاشق ها ایستاده می میرند» از جمله فیلم هایی بودند که در سال ۱۳۹۲ ساخته شدند و به جشنواره راه یافتند.

اما در سال ۱۳۹۳ فیلم های جنگی رو به کاهش بود و تنها ۶ فیلم در این عرصه ساخته شد که همه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش گذاشته شد.

«تا آمدن احمد»، «تگرگ و آفتاب»، «حکایت عاشقی»، «مزار شریف»، بدون مرز» و «ماهی سیاه کوچولو» سهم سینمای دفاع مقدس در جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«تا آمدن احمد» دومین ساخته سینمایی صادق دقیقی که در فیلم قبلی این کارگردان با عنوان «بزرگ مرد کوچک» در حوزه دفاع مقدس ساخته شده بود، درباره یکی از رزمندگان هلال احمر در جبهه خوزستان است که قرار بوده روز عروسی خواهرش به جزیره خارک برگردد.

«تگرگ و آفتاب» هم به کارگردانی رضا کریمی روایت و نگاه تازه ای به دفاع مقدس داشت که این فیلم هنوز اکران عمومی نشده است.

«حکایت عاشقی» نیز به کارگردانی احمد رمضان زاده با بازی بهرام رادان، شیلان رحمانی و قطب الدین صادقی داستان عشق یک خبرنگار ایرانی به یکی از بازماندگان بمباران شیمایی حلبچه را روایت کرده است.

فیلم «بدون مرز» نیز که در بخش فیلم های نگاه نو جشنواره قرار داشت، اثری ضد جنگ محسوب می شد. این فیلم به کارگردانی امیرحسین عسگری بود.

همچنین داستان فیلم «ماهی سیاه کوچولو» اولین فیلم بلند سینمایی مجید اسماعیلی و تنها فیلمی که مریلا زارعی پس از «شیار 143» در آن به ایفای نقش پرداخت که در دهه 60 اتفاق می افتد. مصطفی زمانی و همایون ارشادی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«سرو زیر آب» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر درباره شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.

«بمب» به کارگردانی پیمان معادی است و شنیده شده قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال 1366 ارتباط دارد. پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و باران معادی بازیگران این پروژه هستند.

مروری بر آثار سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی نیز درباره تنگه ابوقریب و مقاومت گردان عمار برای حفظ این منطقه در جنگ تحمیلی است.

«ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد هر چند خلاصه داستان متفاوتی را ارائه کرده است، اما آنچه که از تیزرها و عکس های این فیلم به نظر می آید این است که یک اثر با موضوع دفاع مقدس است. «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با موضوع داعش و نیروهای تکفیری جلوی دوربین رفته است.

«امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی نیز داستانی درباره تروریست ها را به تصویر کشیده است. علی نصریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران این فیلم هستند.

«زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند که درباره داعش و زنانی که مورد آزار و اذیت این گروه تروریستی قرار گرفته اند ساخته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از کرخه تا راینو 26 سال صدا و سیما میگذاشت ما بچه بودیم می دیدیم، چند شب پیش دیدم باز 20 دقیقه صحنه جدید سانسوری کشف کردم
      هیچوقت فیلم سینمایی رو از صدا و سینما و آیفیلم نبینید

    • محمد

      یه فیلم جنگی بود تو دهه شصت به اسم گذرگاه به کارگردانی شهریار بحرانی من خیلی دوستش داشتم

    • بدون نام

      30000 نفر رو کشتن، اسمش رو گذاشتن دفاع مقدس....

      پاسخ ها

      • محمد

        جواب شما رو آمیرزا تو اخراجیهای 2 داده که میگه اگه همین جوونا نمیرفتن الان شما به صدام میگفتین آق دایی ... دردشون رو نکشیدیم حداقل با رفتارمان داغ بر دلشان نگذاریم...جالبش اینجاست که اونا بدون هیچ منتی همچین کاریو کردن ولی امثال ما با اینکه کاری نکردیم داریم بر سر عالم و آدم منت میذاریم...چرا طلبکار شدیم؟

    • بدون نام

      ضد گلوله خیلی خوب بود
      تنگه ابوغربب هم بیاد حتما نگاه می کنم
      یعنی لینکش بیاد

    • عماد

      مثلا انتظار داشتي تماشا ميکرديم و اسلحه دست نميگرفتيم ،افکار شما وطن فروش ها سطحيه واقعاً

    • جلال

      اگه ذره ای انسانیت تو وجودمون باشه همهگی برای همیشه تاریخ وامدار دلیرانی هستیم و خواهیم بود که بدون تکلیف و تکلف جونشونو کف دست گذاشتن.من با دیدگان خودم اونها دیدم و شناختم.فاتحه به روح بلند بالاشون.الان خاطرات اون روزها و اون انسانها اشک رو به چشام روونه کرد.

    • جمشید09353539930

      عقابها واقعا هنوز دیدنیه


      و سناتور

    • نسرین

      باید افتخار کنیم به کشورمان ملتمان که قهرمان هستند.مرگ بر امریکا

    • Mahla

      سلام یه فیلم سینمایی راجب دفاع مقدس وجانباز ها بود که دوسه سال پیش تلوزیون پخش کرد موضوعش این بودکه چندتا از بچه ها به کمک مدیرشون رفته بودن بیمارستان جانبازان وازاونایی که اونجا بستری بودن برای تحقیق شون سوال می پرسیدن مدرسه دخترانه بود مدیرشونم دختر بود چون فیلمش نیمه شب پخش کرده بودن اسمش یادم نمونده فکرکنم شبکه 2پخش کرده بود اگه کسی اسم فیلم رومی دونه می شه بگه تادوباره برم ببینمش فیلم خیلی قشنگی بود

    • بدون نام

      واقعا برای برخی از ارتشیان دلسوز ایرانی دلم میسوزد این فیلم مرا یاد زمانی میاندازد که این افراد در حال جنگ با دشمن وبی خبر از اینکه صدها جاسوس دشمن در میان آنها شدیدا فعالند وگاه حتی خود این افراد دلسوز بدست همین جاسوسان ناقص یا تکه تکه میشدند

    • سید

      سلام يک فيلم دفاع مقدس هست که در يک سکانسش يک اسير خائن هست که توسط بازيگر نقش اصلی با عقرب نيش زده ميشه اسم اون فيلم ميخوام کسي ميتونه کمک کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج