جاباما
۷۵۸۴۴۲
۲۳ نظر
۵۰۰۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
پ

سود در بانک‌ها بالا رفت؛ ۱۸ درصد یک ساله

اخیرا اغلب بانک‌ها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که امکان خرید اوراق گواهی ۱۸ درصد یک ساله فراهم شده است؛ سودی که سه درصد بالاتر از نرخ ۱۵ درصد سپرده بانکی است.

خبرگزاری ایسنا: اخیرا اغلب بانک‌ها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که امکان خرید اوراق گواهی ۱۸ درصد یک ساله فراهم شده است؛ سودی که سه درصد بالاتر از نرخ ۱۵ درصد سپرده بانکی است.

حدود دو سال است که نرخ سود سپرده در بانک‌ها تغییری نکرده و ۱۵ درصد برای سپرده‌های یک ساله و ۱۰ درصد برای کوتاه مدت ثابت باقی مانده است.

همچنین با توجه به انحرافی که بانک‌ها در پرداخت سود داشتند در شهریورماه سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها تکلیف کرد که باید از این نرخ‌ها تبعیت کرده و سودهایی که در ارقام بالاتر و متفاوت از دستورالعمل در حال پرداخت در شبکه بانکی بود به نرخ‌های مصوب بازگردد.

گرچه بانک‌ها در آن زمان برای ممانعت از خروج سرمایه بخشی از سپرده‌های کوتاه مدت را به مدت‌دار یک ساله تبدیل کردند؛ اما به مرور برخی هیجانات در بازار ارز یا سکه موجب انتقادات کارشناسان در این باره شد که کاهش دستوری نرخ سود بانکی موجب تحریک مردم برای آوردن سرمایه‌های خود به بازارهای موازی شده است.

بر این اساس در بهمن‌ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی در سیاست ارزی که برای کنترل بازار ارز به مرحله اجرا درآورد، انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد به مدت یک هفته را در بانک‌ها در دستور کار قرار داد تا در این مدت بتوانند با سودی که پنج درصد از نرخ سود سپرده بالاتر بود سرمایه‌های سرگردان را به شبکه بانکی جذب کنند.

در این فاصله حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده با نرخ سود سالانه ۲۰ درصد فروش رفت که عمده آن به جابه‌جایی حساب‌های سپرده برمی‌گشت ، نه جذب سپرده جدید. برآوردها از این حکایت داشت که بانک‌ها باید برای تأمین هزینه اختلاف پنج درصدی سود ایجاد شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان بپردازند؛ چرا که محلی برای تأمین آن وجود نداشت.

به هر حال سود تسهیلات ۱۸ درصدی منبع اصلی تغذیه سود سپرده است که بانک‌ها درباره این نرخ برای تأمین سود ۱۵ درصد نیز انتقاد داشتند تا اینکه قرار باشد نرخ سود سپرده حتی دو درصد بالاتر از تسهیلات قرار گیرد.

اما اینکه این روزها بانک‌ها بار دیگر نرخ سود ۱۸ درصد از طریق انتشار گواهی سپرده را اعلام می‌کنند خود جای سوال دارد که قرار است بار دیگر این اختلاف سود از کجا تأمین شود و آیا مشتریان شبکه بانکی حاضرند سپرده‌های جدیدی را به بانک‌ها بیاورند و یا اینکه ترجیح می دهند در جریان نوسان بازار و ارقام بی‌ثباتی که وجود دارد، به سمت بازارهای دیگر از جمله سکه و طلا روانه کنند؟

این در حالی است که انتشار اوراق ۲۰ درصدی در بهمن ماه با توجه به بالاتر بودن از سود سپرده در شرایطی که بانک‌ها در پرداخت سود ۱۵ درصد هم با مشکل مواجهند، انتقادات بسیاری را از سوی کارشناسان به همراه داشت و آن را یکی از اشتباهات بانک مرکزی می‌دانستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به کسی که دیگه توبانک پول بگذاره پس اندازفقط سکه ودلارداخل گاوصندوق بانکهابرن بمیرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بمیر

      • بدون نام

        کاربر ۱۴:۵۴درست صحبت کن احترام خودتو داشته لعنت برتو

      • m

        لعنت سپرده گذارها بر تو

    • بدون نام

      من 20% حساب دارم ولی در مقابل کسی که مثلا ماشین خریده حتی ارزش پولم هم حفظ نشده
      از طرفی سکه و دلار ، کار هر کسی نیست که دائما مراجعه کنه و قیمت بگیره
      ضمن اینکه ما از این سود امرار معاش می کنیم، ولی سر ماه حتما سکه را از ما می خرند؟

    • بدون نام

      اینها دارند دانه می پاچند کی فرار کنند پول ملت ببرند خدا داند

    • ترسو

      احتمالا آخرين تلاش براي آخرين اختلاس !!!!!

    • بدون نام

      انشالله باز هم سودبانکی افزایش پیدا کند بطوریکه مردم دست از خرید دلار وسکه بردارند اگر هم دارند بفروشند پولش بزارن توی حساب سپرده با سود خوب، اینجوری هر کسی سود پول خودشو می‌گیره وانشاالله تقاضای خرید دلار وسکه بیاد پایین تا قیمت ها برگرده به قبل. خونه گران هم مردم نخرند تا رو دست بساز و بفروش بمونه بلکه قیمت بیاد پایین.

      پاسخ ها

      • ب

        بله موافقم. به نظرم سود بانکی بالا بره. هم نقدینگی جمع میشه هم ارزون تر میشه. دولت و بانک مرکزی هم برای ضرر نکردن بانک‌ها بهشون کمک کنه به طریقی

    • عنقا

      کی گفته این مال خصوصی این کار کرده دولتی این کارنکرده دولت وبانک مرکزی خیلی اشتباه کردن من خودم بانک رفتم خبری ازاین موضوع نیست اگرهم باشه برای ازمابهتران

    • بدون نام

      دارید چرن میگی یک وام کوچک می گیرید انداز وامی که گرفتی سود می کشند بالا اش چطور میگی بانکها از کجا بیاورن تو اصلا اطلاعات در مورد بانک دارید اینطوری حرف می زنید

    • بدون نام

      دارید چرن میگی یک وام کوچک می گیرید انداز وامی که گرفتی سود می کشند بالا اش چطور میگی بانکها از کجا بیاورن تو اصلا اطلاعات در مورد بانک دارید اینطوری حرف می زنید

    • بدون نام

      باید سود بانکی اضافه شود تا مردم دنبال خرید سکه و ارز نروند و پولشان در بانک بگذارن

    • بدون نام

      باید سود بانکی اضافه شود تا مردم دنبال خرید سکه و ارز نروند و پولشان در بانک بگذارن

      پاسخ ها

      • روح الله

        سودبانکی روپایین آوردن مملکت راخراب کردن

    • اقتصاد دان

      بانک باید حداقل به اندازه کاهش ارزش پول مردم سود بپردازد که حداقل 300 درصد در شش ماه گذشته میشود اگر نپردازد این 300 درصد سود از بین نمی رود بلکه از جیب سپرده گزار به جیب یکی دیگر میرود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با روح الله موافقم. اگر سود بانکی پایین نبود مردم پولشونو به دلار و سکه تبدیل نمی‌کردند و بازار سیاه بوجود نمی آمد

    • بدون نام

      عامل اصلی گرانی سکه و ارز و دلال بازی ها همین بانک ها اند چون وقتی سود بانکی بالا باشد یعنی پول ۸۰ میلیون دست یه تعداد افراد محدود میافته بعد وقتی بحث سکه و دلار پیش میاد میبینی یه کارمند کم سن بانک به دستور رئیسش با پول های نجومی که از مردم گرفتند میره تمام سکه ها و دلارهای شهرو جمع میکنه بعد انواع و اقسام مشکلات و گرانی ها در جامعه رخ میدهد پس
      افزایش سود بانکی یعنی تورم و بدبختی جامعه

    • بدون نام

      سود بانک آینده خوبه .۲۱درصد

    • اسد

      به خدا قسم بهترین راه اسان ترین راه دادن سود بیست تا بیست وپنج درصد در بانک هااست تا اونایی که پول دا ند پولاشون را بیارند بانک وسود بگیرند اینطوری مردم دلار وسکه وطلا نمی خرند التهابات بازار می خوابد ومردم پولشان را برای خرید زمین وخانه نیز سرمایه‌گذاری می کنند واین کار نیز باعث اشتغال مردم در بازار مسکن نیز می شود به همین راحتی

    • حبیب

      باید دولت پول مردم را در یک حساب سپرده بلند مدت مثلا ۵ ساله جمع کند و یک سود منطقی به آنها پرداخت نماید و از این سرمایه ایرانی جهت تکمیل پروژه های ناتمام ملی هزینه نماید و از دست دراز کردن جلو این و آن کشوربیگانه خوداری کند

    • بدون نام

      ۲۰٪ سود بانکی عادلانه برای مردم و راهگشا برای نوسانات هیجانی ارز است.

    • بدون نام

      سود بانک آینده ۲۲درصده .بعد یک ماه هم میتونی برداشت داشته باشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج