۷۵۱۳۴۲
۱ نظر
۵۰۷۰
۱ نظر
۵۰۷۰
پ

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

موتور‌های ۱۰ سیلندر بسیار خاص هستند و صدای تولیدی به وسیله آن‌ها دلنشین است. صدای تولیدی این موتور‌ها به گونه‌ای بوده که از فاصله چندین متری نیز می‌توان تشخیص داد با یک نمونه ۱۰ سیلندر روبه‌رو هستیم. در حالی که هزینه توسعه موتور‌های ۱۰ سیلندر در مقایسه با نمونه‌های ۱۲ سیلندر کمتر است. پس با ما باشید در معرفی بهترین‌های این صنعت.

وبسایت جی‌اس‌ام: موتورهای ۱۰ سیلندر در مقایسه با نمونه‌های ۸ سیلندر کمتر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال شاهد حضور برخی نمونه‌های قدرتمند در صنعت خودرو هستیم که قدرت اتومبیل‌های مطرح در این صنعت را تامین می‌کنند. این موتورها در مقایسه با موتورهای ۱۲ سیلندر کوچک‌تر هستند ولی تفاوت چندانی با موتورهای ۸ سیلندر ندارند به همین علت در خودروهایی که فضای محدودی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها برای جلوگیری از افزایش ابعاد کلی خودرو و همچنین استفاده از موتور پرقدرت، نسبت به تجهیز محصولاتشان به موتورهای ۱۰ سیلندر از خود تمایل نشان می‌دهند.

موتورهای ۱۰ سیلندر بسیار خاص هستند و صدای تولیدی به وسیله آن‌ها دلنشین است. صدای تولیدی این موتورها به گونه‌ای بوده که از فاصله چندین متری نیز می‌توان تشخیص داد با یک نمونه ۱۰ سیلندر روبه‌رو هستیم. در حالی که هزینه توسعه موتورهای ۱۰ سیلندر در مقایسه با نمونه‌های ۱۲ سیلندر کمتر است، شرکت‌ها باید سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه این موتورها انجام دهند. به همین علت این موتورها در خودروهای سدان و یا هاچ‌بک ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در ادامه به معرفی بهترین خودروهای مجهز به موتورهای ۱۰ سیلندر می‌پردازیم.

بی‌ام‌و M5 با کد E60

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

بی‌ام‌و M۵ به عنوان یک خودروی سدان قدرتمند در سال ۱۹۸۵ در معرض دید عموم قرار گرفت تا مفهومی تازه را در این صنعت ایجاد کند. این خودرو از زمان عرضه به بازار تا به امروز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. نسخه‌های اولیه این خودرو دارای موتور ۶ سیلندر خطی با حجم ۳.۵ لیتر بودند که قدرتی برابر با ۲۵۲ اسب بخار تولید می‌کردند (موتور نمونه‌های اروپایی این خودرو قادر به تولید ۲۸۶ اسب بخار قدرت بودند).

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

در سال 2005 این برند آلمانی تصمیم گرفت بی‌ام‌و M5 با کد E60 را با یک موتور ویژه معرفی کند. در این خودرو از یک موتور 10 سیلندر با حجم 5.0 لیتر استفاده شده است که قدرتی برابر با 500 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در حقیقت این موتور بیشتر از یک سدان خانوادگی مناسب یک خودروی مسابقه‌ای است. برخلاف نمونه‌های گذشته این محصول برای مشتریان در بازار ایالات متحده آمریکا از اهمیت بالاتری برخوردار بود چرا که بی‌ام‌و این خودرو را در نمونه‌هایی مجهز به گیربکس دستی تنها در این کشور عرضه کرد.

آئودی RS۶

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید موتورهای ۱۰ سیلندر بیش از هر شرکتی بیشتر در محصولات جاده‌ای گروه فولکس واگن مورد استفاده قرار گرفته است (فولکس واگن زیرمجموعه‌های زیادی دارد). نسل دوم آئودی RS۶ از یک موتور ۱۰ سیلندر بهره می‌برد که حجمی برابر با ۵.۰ لیتر دارد.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

این موتور قادر به تولید 579 اسب بخار قدرت و 649 نیوتون متر گشتاور است. این خودرو بسیار قدرتمند است به گونه‌ای که بسیاری از خودروهای سوپراسپرت قدرت کمتری را در مقایسه با این محصول در اختیار راننده قرار می‌دهند. آئودی این خودرو را در ایالات متحده آمریکا عرضه نکرده است با این حال شاهد حضور محصولات دیگری با برند آئودی و مجهز به موتور 10 سیلندر در بازار این کشور هستیم.

آئودی S۶

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

آئودی S۶ محصول دیگری از این شرکت آلمانی محسوب می‌شود که از موتور ۱۰ سیلندر بهره می‌برد. در حالی که شایعات به استفاده از موتور لامبورگینی گالاردو در این خودروی آئودی اشاره می‌کردند، این دو موتور ۱۰ سیلندر شباهت کمی با یکدیگر دارند. نسل سوم این خودرو با طراحی تهاجمی خود و همچنین استفاده از موتور ۱۰ سیلندر یک خودروی سدان بسیار خاص بود.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

جدیدترین نمونه این خودرو فاقد موتور 10 سیلندر است و آئودی تصمیم گرفته موتور کم‌مصرف‌تر و قدرتمندتر 8 سیلندر را در آن مورد استفاده قرار دهد. این موتور با حجم 4.0 لیتر و توربوشارژر دوقلو قادر به تولید قدرت بالایی است با این حال لذت رانندگی کمتری در مقایسه با نمونه 10 سیلندر دارد.

آئودی R۸، لامبورگینی اوراکان، لامبورگینی گالاردو

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

موتور مورد استفاده در این خودروها یکسان است با این تفاوت که شرکت‌های سازنده بر روی آن‌ها بهینه‌سازی‌هایی را انجام داده‌اند تا به قدرت بیشتری دسترسی پیدا کنند. اولین نسل آئودی R۸ دارای موتور ۱۰ سیلندر FSI با حجم ۵.۲ لیتر بود که بر اساس موتور مورد استفاده در لامبورگینی گالاردو LP۵۶۰-۴ توسعه یافته بود با این تفاوت که به جای ۵۵۲ اسب بخار قدرت قادر به تولید ۵۲۵ اسب بخار قدرت بود.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

جدیدترین نسل آئودی R8 V10 Plus به این موتور مجهز شده است که قدرتی برابر با 602 اسب بخار تولید می‌کند. از این موتور در لامبورگینی اوراکان پرفورمانته نیز استفاده شده که البته قدرت بیشتری در مقایسه با نمونه تولیدی آئودی تولید می‌کند (631 اسب بخار). لازم به ذکر است؛ تمامی نمونه‌های تولیدی آئودی R8 عملکرد بی‌نظیری از خود نشان می‌دهند که این موضوع در رابطه با نسخه پایه آن با موتور 540 اسب بخاری نیز صادق است.

پورشه کاررا GT

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

این محصول پورشه را باید یکی از بهترین خودروهای مجهز به موتور ۱۰ سیلندر در صنعت خودرو دانست. صدای تولیدی توسط موتور پورشه کاررا GT بی‌نظیر است. یکی از بازیگران محبوب هالیوود، پاول واکر به علت تصادف با این محصول شرکت پورشه جان خود را از دست داد.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

این خودرو به موتور 10 سیلندر با حجم 5.7 لیتر مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با 603 اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد. شرکت سازنده تنها 1270 نمونه از این خودرو را تولید کرده است. طراحی زیبا، مشخصات فنی قدرتمند و تولید محدود باعث شده این خودرو با قیمت بسیار بالایی در بازار خرید و فروش شود.

لکسوس LFA

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

لکسوس LFA یکی از معدود خودروهای سوپراسپرت ژاپنی محسوب می‌شود که در بازار حضور دارد. توسعه این خودرو نزدیک به ۱۰ سال زمان برده است و لکسوس پس از اطمینان از عملکرد مناسب LFA آن را در اواخر سال ۲۰۱۰ در معرض دید عموم قرار داد. بدنه این خودرو به وسیله فیبرکربن تقویت شده با پلیمر ساخته شده و شاسی آن بی‌نظیر است.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

علاوه بر این ویژگی لکسوس خودروی سوپراسپرت خود را به یک موتور 10 سیلندر مجهز کرده که با حجم 4.8 لیتری خود می‌تواند 552 اسب بخار قدرت تولید کند. موتور این خودرو صدای لذت‌بخشی تولید می‌کند. لکسوس تنها 500 نمونه از این خودرو را تولید و در سال 2012 آن را از خط تولید خود خارج کرد. در حال حاضر این برند ژاپنی برنامه‌ای برای معرفی نسخه جایگزین آن ندارد.

دوج وایپر

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت خودرو دیدگاه متفاوتی در مقایسه با برندهای اروپایی دارند. در سال ۱۹۹۱ شرکت دوج از خودرو سوپراسپرت وایپر رونمایی کرد. این محصول به موتور ۱۰ سیلندر با حجم استثنایی ۸.۰ لیتر مجهز شده بود. در حالی که این موتور ۸.۰ لیتری تنها قادر به تولید ۴۰۰ اسب بخار بود، گشتاور ۶۳۰ نیوتون متری آن هر فرد علاقه‌مند به صنعت خودرو را شگفت‌زده می‌کرد.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

این خودروساز در سال‌های اخیر از نمونه‌های جدید وایپر رونمایی کرده است و تمامی آن‌ها از موتورهای قدرتمندی بهره می‌برند. دوج در جدیدترین نسخه این خودرو از موتوری با حجم 8.4 لیتر استفاده کرده است که می‌تواند قدرتی برابر با 650 اسب بخار تولید کند.

دوج رم SRT-۱۰

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

خودروی بعدی موجود در این لیست نیز یک محصول آمریکایی است. این تراک از موتور ۱۰ سیلندر دوج وایپر بهره می‌برد که با حجم ۸.۳ لیتری خود قدرتی برابر با ۵۰۰ بخار را در اختیار راننده می‌دهد. بدون هیچ شکی دوج رم SRT-۱۰ یکی از قدرتمندترین تراک‌های بازار است.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

این محصول شرکت دوج شتاب بسیار بالایی دارد. تولید این خودرو در مدت زمان دو سال کمتر از 10 هزار دستگاه بوده است که نشان از کمیاب بودن آن دارد. حداکثر سرعت رم SRT-10 به 247 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سرعت آن در مدت زمان 4.9 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این تراک یکی سریع‌ترین محصولات در نوع خود محسوب می‌شود.

فولکس واگن فائتون و توارگ V۱۰ TDI

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

پس از معرفی چندین نمونه گران‌قیمت مجهز به موتور ۱۰ سیلندر، به سراغ خودروهایی می‌رویم که در کنار استفاده از موتور ۱۰ سیلندر قیمت مناسبی دارند. اولین خودرو فولکس واگن فائتون است که برای رقابت با مرسدس بنز کلاس S و لکسوس LS توسعه یافته بود که البته نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند. این خودرو فروش کمی داشت با این حال به موتور ۱۰ سیلندر توربودیزل مجهز شده بود که البته در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه نشد.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

شرکت فولکس واگن تصمیم گرفت از این موتور در یکی دیگر از محصولات خود استفاده کند. نتیجه این اقدام عرضه توارگ با موتور 10 سیلندر توربودیزل برای مدت محدودی در بازار ایالات متحده آمریکا بود. این موتور قادر به تولید 309 اسب بخار قدرت است. افراد می‌توانند هم‌اکنون نمونه دست دوم این خودرو را با قیمت مناسبی در بازار‌های جهانی خریداری کنند.

فرمول ۱

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

موتورهای ۱۰ سیلندر در گذشته نقش مهمی در مسابقات فرمول ۱ داشته‌اند. در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی رقابت در مسابقات فرمول ۱ بسیار فشرده و سنگین بود. در این دوران اغلب تیم‌ها در خودروهای خود از موتورهای ۱۰ سیلندر با حجم ۳.۵ لیتر استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۸۸ و با ورود تکنولوژی توربوشارژ به دنیای خودروهای فرمول ۱، استفاده از موتورهای ۱۰ سیلندر محدود شد. در آن زمان بهترین موتورهای ۱۰ سیلندر قادر به تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۶۰۰۰ دور در دقیقه بودند. صدای تولیدی توسط این موتورها هر فرد علاقه‌مند به دنیای خودرو را عاشق خود می‌کرد.

بهترین خودرو‌های ۱۰ سیلندر صنعت خودروسازی

در محدوده سال‌های 2000 تا 2005 موتورهای 10 سیلندر دوباره در خودروهای مسابقات فرمول 1 حضور پیدا کردند با این تفاوت که حجم آن‌ها کاهش پیدا کرده بود. این موتورها با حجم 3.0 لیتر در بهترین نمونه 900 اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار می‌دادند. در حال حاضر خودروهای فرمول 1 دارای موتورهای 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر هستند که قدرتی مشابه با نمونه‌های 10 سیلندر تولید می‌کنند با این تفاوت که بهینه‌تر هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راننده تاکسی

      تو ایران که ما نمیتونیم پشت رل این ماشین ها بشینیم
      ولی اوناییکه علاقه مند هستن میتونن ب مناطق آزاد ی سری بزنن
      یا اگه میتونن با صرف هزینه بیشتر به امارات برن اونجا هرچی دلت بخواد سوار میشی و گاز میدی ولذت میبری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج