جاباما
۷۴۹۵۸۰
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

چرا بازار ثانویه ارز در کُماست؟

حدود دو هفته از راه اندازی بازار ثانویه ارز می گذرد و در این مدت تا حدودی این بازار توانسته استف نرخ ارز را تعدیل کند؛ اما شواهد نشان می دهد، فعالان اقتصادی آن گونه که باید از این بازار استقبال نکرده اند و این بازار آن طور که پیش بینی می شد، رونق نگرفته و حجم و سرعت معاملات در آن پایین است.

تابناک نوشت: حدود دو هفته از راه اندازی بازار ثانویه ارز می گذرد و در این مدت تا حدودی این بازار توانسته استف نرخ ارز را تعدیل کند؛ اما شواهد نشان می دهد، فعالان اقتصادی آن گونه که باید از این بازار استقبال نکرده اند و این بازار آن طور که پیش بینی می شد، رونق نگرفته و حجم و سرعت معاملات در آن پایین است.

یستم فروردین ماه سال جاری بود که دولت تصمیم گرفت برای کنترل بازار ارز، سیاست های جدید ارزی را پیاده سازی کند. تک نرخی کردن قیمت دلار و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان اولین قدم دولت در این زمینه بود. سپس دولت تصمیم به راه اندازی سامانه نیما گرفت تا صادرکنندگان ارز خود را در این سامانه عرضه و واردکنندگان نیز ارز مورد نیاز خود را از این سامانه تأمین کنند.

چرا بازار ثانویه ارز در کُماست؟

سامانه نیما دو ایراد عمده داشت: اولین ایراد آن بود که قوانین حاکم بر سامانه نیما به همه واردکنندگان اجازه حضور در این سامانه را نمی داد و بخش کوچکی از واردکنندگان که واردکنندگان کالاهای نه چندان مهم بودند، مجبور بودند برای تأمین ارز خود به بازار آزاد مراجعه کنند و دومین ایراد آن بود که صادرکنندگان مجبور بودند ارز خود را در سامانه نیما با قیمت 4200 تومان عرضه کنند و این در حالی بود که قیمت ارز در بازار آزاد دو برابر قیمت آن در سامانه نیما بود و صادرکنندگان رغبتی به عرضه ارز در سامانه نیما نداشتند.

به دلیل همین ایرادات موجود بانک مرکزی با همکاری مجلس تصمیم گرفتند برای محدود کردن بازار آزاد، بازاری را به نام بازار ثانویه ارز راه اندازی کنند و به صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی اجازه دهند 20 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در این بازار به قیمت توافقی به واردکنندگان بفروشند.

با راه اندازی این بازار، صرافی ها نیز که از زمان اجرای سیاست های ارزی جدید دولت نقش چندانی در معاملات ارزی نداشتند دوباره به بازار ارز بازگشتند.

نوزدهم تیر 1397 بود که بازار ثانویه ارز رسماً کار خود را آغاز کرد و اولین معامله دلار در این بازار به قیمت 7523 تومان انجام شد. پس از گذشت حدود دو هفته از راه اندازی بازار ثانویه ارز، شواهد نشان می دهد که استقبال چندانی از این بازار از سوی فعالان اقتصادی صورت نگرفته و معاملات جدی در این بازار انجام نشده است.

البته مسئولین بانک مرکزی معتقدند برای سنجش استقبال یا عدم استقبال فعالان اقتصادی از این بازار، دو هفته زمان کمی است؛ اما پرسش این است که چرا در همین دو هفته، آن گونه که باید از بازار ثانویه ارز استقبال نشد؟

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند چند دلیل عمده برای عدم استقبال از بازار ثانویه ارز در این دو هفته اخیر وجود داشته است.

نخستین دلیل، عدم اعتماد صادرکنندگان عمده به بانک مرکزی است. این صادرکنندگان نگرانند که اگر ارز خود را در این بازار عرضه کنند و به قیمت توافقی به واردکننده بفروشند بعدها مورد بازخواست قرار بگیرند که پول ارز فروخته شده را چه کرده اند و از طرفی نیز مودیان مالیاتی به سراغ آن ها بیایند؛ بنابراین، احتیاط می کنند و به این بازار وارد نمی شوند.

دومین دلیل آنکه هنوز قیمت ارز در بازار آزاد به گونه ای است که فروش ارز در بازار آزاد به صرفه تر از عرضه آن در بازار ثانویه است.

سومین دلیل این است که بازار ثانویه ارز هنوز آن گونه که باید برای بازیگران این بازار (واردکنندگان، صادرکنندگان و بانک ها) شفاف نیست و ابهاماتی را برای آن ها به همراه دارد که در این زمینه وزارت صنعت و بانک مرکزی می توانند برای رفع این ابهامات ورود کنند و با برگزاری جلسات توجیهی این ابهامات را برطرف کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام ایرانی

      وقتی دلار فردوسی 9400 تومن رو هوا پول میشه کدوم خری میره 7450 تومن تو بازار سنا پول بگیره چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

    • بدون نام

      این آقایون فکر می کنند وضع قوانین تو مملکت مثل خاله بازی است، یا باید دلار را آزاد بزاری یا هیچ کاری ج نمی ده بجز این

    • بدون نام

      همه چی در کماست

    • بدون نام

      هیچ چیزی بی علت نیست،باید به دنبال علت رفت و مشکل را از ریشه حل کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج