جاباما
۷۲۸۵۳۲
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

بعیدی نژاد: آمریکا دچار توهم است

سفیر کشورمان در انگلیس، تهدید آمریکا علیه همکاری سایر کشورها با ایران را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: آمریکا درباره آمادگی کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است.

خبرگزاری ایرنا: سفیر کشورمان در انگلیس، تهدید آمریکا علیه همکاری سایر کشورها با ایران را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: آمریکا درباره آمادگی کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است.

حمید بعیدی نژاد عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان»، درباره این ادعا که همکاری با ایران به معنای کمک به فرمانده سپاه قدس است، اظهار داشت: این اظهارات نشانه بی‌توجهی به واقعیات بین‌المللی است. فکر می‌کنم که مقامات آمریکایی درباره نقش آن کشور درصحنه بین‌المللی دچار توهم جدی هستند. هرچند آمریکا کشور قدرتمندی است اما در جهان کنونی بازیگران مهم و بزرگ دیگری در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارند.

وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است. واقعیت این است که کشورها خواستار روابط بین‌الملل بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی هستند و آنچه آمریکا می‌گوید کاملاً برخلاف قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین‌الملل قانونمند وجود داشت اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می‌شد و شورای امنیت آن را محکوم می‌کرد، تنبیه و حتی تحریم می‌کرد. متأسفانه واقعیت نظم جهانی متفاوت است. اما این هم واقعیت است که کشورها از واشنگتن دستور نمی‌گیرند.

در پاسخ به سوالی درباره توان اروپا برای عمل به وعده‌هایش درباره برجام و حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، اظهار داشت: ما می‌دانیم که اروپا برای ارائه تضمین و حمایت از فعالیت شرکت‌های اروپائی در ایران بسیار مصمم است. این‌یک موضوع مهم برای اعتبار اروپا در مقابل ملت‌ها و شرکت‌های اروپایی است. نامه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به وزیر خارجه آمریکا در همین چارچوب برای اعتبار اروپا حائز اهمیت زیادی است. اروپا باید بتواند به‌سرعت راه‌حلی را پیدا کند.

وی افزود: ما واقع‌گرا هستیم و می‌دانیم که برای اروپا محدودیت‌هایی وجود دارد و لذا به دنبال راهکارهای عملی هستیم و هر زمان که تضمین‌های اروپا روشن شد مسیر فعالیت عادی این شرکت‌ها در ایران مشخص می‌شود. می‌خواهیم بدانیم اروپا در عمل چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، درواقع دریافت تضمین‌هایی از اروپا را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که آن‌ها می‌توانند از شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران حمایت کنند.

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه همه شرکت‌ها در مقابل تحریم آمریکا به یک اندازه تأثیرپذیر نیستند، گفت: برخی شرکت‌ها به دلیل حضور در بازار آمریکا کاملاً در مقابل نظام مالی آمریکا ضربه‌پذیر هستند اما همه شرکت‌های اروپایی و یا آسیایی درباره سیاست‌های آمریکا نگران نیستند. ایران چنین تجربه‌ای را حتی قبل از برجام داشته و حتی در دوره قبلی تحریم‌های آمریکا و اروپا ما می‌توانستیم با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی هم همکاری داشته باشیم و بنابراین درهای همکاری بین ایران و شرکت‌های بزرگ به‌هیچ‌وجه بسته نخواهد شد، فرصت‌ها و امکانات زیادی وجود دارد.

بعیدی نژاد در خصوص این سوال که آیا برجام در آستانه فروپاشی می‌باشد؟ گفت: هنوز نمی‌توان چنین چیزی را بیان کرد اما چنین چیزی قابل‌تصور است. ما، شامل ایران و سایر اعضای برجام در تلاش هستیم راه‌های ممکن برای نجات برجام را پیدا کنیم. شرایط کنونی شرایط دشواری است. آمریکا در موقعیتی است که نه‌تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کند بلکه سایر کشورها را تهدید می‌کند که با ایران همکاری نکنند. این نقض صریح برجام است. در حال حاضر ما در حال همکاری با سایر شرکای برجام هستیم تا سیاست خود را مشخص نمایند که چگونه می‌خواهند به ایران تضمین دهند که برجام به‌طور کامل اجرا خواهد شد. وی با اشاره به نشست امروز کارشناسان اعضای برجام در تهران اظهار داشت هدف از این نشست بررسی روش‌ها و ابزارهای اجرای کامل برجام بود.

سفیر کشورمان، ایده مذاکره بر سر یک توافق اضافی و یا تکمیلی و یا جایگزین را فریبکارانه خواند و در پاسخ به این سوال که موضع ایران در رد کامل هرگونه مذاکره بر سر موضوعات جدید حتی باعث نگرانی متحدان اروپایی ایران شده است، گفت: آمریکا بیش از یک سال جهان را فریب داد. آن‌ها می‌گفتند که ما قصد اجرای برجام راداریم و قصد داریم مطالب جدیدی به آن اضافه کنیم و یا برخی مطالب را بیشتر روشن نمائیم اما اکنون بعد از خروج از برجام می‌گویند که ایران بایستی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد. این فریبکاری است. غنی‌سازی اورانیوم بنیان برجام است. در اولین دیدار هیات ایرانی و آمریکایی در مسقط این سوال مطرح شد که آیا آمریکا آمادگی پذیرش غنی‌سازی توسط ایران را دارد یا نه؟ اگر آمادگی ندارد دیگر زمینه مشترکی برای مذاکره وجود نخواهد داشت. این تقاضا کاملاً مخالف اصول زیر بنایی برجام است.

در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر که اروپا در تلاش برای نجات برجام است، چرا مقامات ایران اقدام به فشار بر اروپا کرده و اظهاراتی درباره برگشت به قبل از برجام و یا افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌کنند؟، سفیر کشورمان اظهار داشت: ما در حال حاضر بر اساس حقوق ایران مطابق با ان پی تی و بندهای برجام عمل کرده‌ایم و چیزی فراتر از برجام اتفاق نیفتاده است اما زمان، عنصر بسیار مهمی است و کاملاً روشن است که زمان محدود است. باید سریع‌تر تصمیم مناسب را گرفت. ما منتظر تصمیم نهایی اروپا هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو توهمن ایرقدرتن اگه نبودن چی بودن !!بهتره با این حرف اینغد ما مردم گل نزنین دارن مارو به خاک سیاه میشونن هرچی تحریم هستش رو سر ما آوار میشه هرچی دارندگی هم باشه تو جیب شما آقازاده ها میره

    • بدون نام

      ومادچارجنون لاعلاج

    • ح

      سالی که زوری سیزده ماهه است فعلا امثال شما که درامد نجومی دارین دچار توهم شدین بیاین پایین و با مردم جامعه همنشین بشین میبینید توهم شما از وضعیت موجود چه برسر مردم اورده

    • بدون نام

      امریکا ابر قدرته،اینو بدون،کشوری که تا حالا به ده تا کشور حمله کرده،جنگ یعنی پول

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج