۷۲۷۵۷۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

عفو بین‌الملل: ائتلاف ضد داعش قوانین را نقض کرد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی ائتلاف نظامی ضدداعش در سوریه به رهبری آمریکا را مسئول مرگ صدها غیرنظامی دانست. به گفته‌ی مسئولان عفو بین‌الملل می‌توان این اعمال را جنایات جنگی ارزیابی کرد.

خبرگزاری ایسنا: سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود به مناسبت نخستین سالگرد آغاز حملات ضدداعش به رقه (۶ ژوئن ۲۰۱۷) اعلام کرد، در حملاتی که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در سال گذشته میلادی در شهر رقه انجام داد، چه بسا قوانین بین‌المللی با به خطر افتادن جان غیرنظامیان نقض شده باشد.

طبق گزارش عفو بین‌الملل ارتش‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در بین ۶ ژوئن تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ میلادی ده‌ها هزار بار رقه را مورد حملات هوایی قرار داده بودند. بیش از ۹۰ درصد از این حملات توسط نیرهای نظامی آمریکا صورت گرفته است.

سازمان مذکور در گزارش خود اعلام کرد: طی حملات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شهر رقه اقدامات کافی برای حمایت از غیرنظامیان و یا تدابیر احتیاطی لازم جهت به حداقل رساندن تلفات به غیرنظامیان، اتخاذ نشده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود با استناد به وضعیت چهار مورد از خانواده‌ها در شهر رقه تاکید کرد که این نمونه‌ها صرفا یک نمونه‌ از موارد مشابه بسیار و شاهدی مشخص بر این است که طی حملات متعدد ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند، قوانین بین‌المللی انسانی نقض شده است.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، طی حمله‌ای که نیروهای سوریه دموکراتیک به شهر رقه داشتند و سپس آن درگیری‌ها و حملات هوایی که به وقوع پیوست، باعث شد برخی از محله‌ها با خاک یکسان شوند.

نیروهای گروه تروریستی داعش در گذشته شهر رقه را به عنوان مقر خلافت خود قرار داده و آن را مرکزی برای برنامه‌ریزی حملاتشان در سرتاسر جهان کرده بودند.

طبق گزارش سازمان مذکور، در جریان تحقیقات میدانی در شهر رقه در ماه فوریه گذشته با ۱۲۲ تن از اهالی این شهر دیدار صورت گرفته و از ۴۲ مکانی که در معرض حمله هوایی، توپخانه‌ای و خمپاره‌ای قرار گرفتند، بازدید شده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین اعلام کرد، شاهدان تاکید کردند که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به مناطقی حمله کردند که در مجاورت آن‌ها هیچ نیروی مبارزی وجود نداشت و غیرنظامیان در این حملات به صورت مستقیم و یا بی‌هدف مورد هدف قرار می‌گرفتند و این حملات به سطح جنایات جنگی می‌رسد.

سازمان مذکور از ائتلاف بین المللی ضد داعش خواست به میزان خرابی‌های ناشی از حملات خود اذعان کند و اطلاعات لازم را برای انجام تحقیقات مستقل درخصوص رقه ارائه دهد و به قربانیان حملات غرامت بپردازد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: طی نبرد رقه، نیروهای داعش در میان شهروندان و غیرنظامیان فعالیت و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند و این مساله کار را برای ائتلاف بین‌المللی دشوار می‌کرد که تلفانی در میان غیرنظامیان برجای نگذارد.

ائتلاف نظامی ضدداعش با این حملات از عملیات تهاجمی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به غلبه بر داعش در رقه پشتیبانی می‌کرد. این نیروها در نهایت موفق شدند که داعش را از رقه برانند.

به گفته‌ی الیاس صلیبا، کارشناس منطقه خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل، در جریان این حملات هوایی صدها غیرنظامی کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

در گزارش ۷۰ صفحه‌ای عفو بین‌الملل در این ارتباط آمده است، حملات هوایی ائتلاف ضدداعش به رقه بیش از اندازه سنگین بوده یا با بی‌ملاحظگی صورت گرفته‌اند و می‌توان آن‌ها را جنایات جنگی احتمالی ارزیابی کرد.

صلبیا همچنین تصریح کرد: «با توجه به شمار زیاد قربانیان و همچنین ابعاد تخریب در شهر [رقه] این شک وجود دارد که ائتلاف نظامی ضدداعش به رهبری آمریکا تلاش کافی برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان کرده باشد.»

این کارشناس ائتلاف ضدداعش را همچنین متهم کرد که در جریان حملات خود به مناطق و محله‌های پرجمعیت رقه از سلاح‌های نادقیق استفاده کرده است. به گفته صلیبا به‌کارگیری چنین تسلیحاتی ناقض حقوق اقوام است که طبق آن، طرف‌های جنگ و درگیری باید مانع از کشته شدن غیرنظامیان شوند.

سازمان عفو بین‌الملل ائتلاف نظامی ضدداعش را فراخواند تا تحقیقاتی مستقل برای بررسی و روشن شدن این موضوع به جریان اندازد و همچنین برای جبران خسارات به بارآمده، دست به حمایت از بازماندگان قربانیان این حملات بزند.

یک سخنگوی عملیات نظامی ضدداعش به رهبری آمریکا به اتهامات مطرح شده از سوی سازمان ملل واکنش نشان داد و آن‌ها را بی‌اساس خواند.

او تصریح کرد که در جریان این حملات هوایی در ارتباط با شناسایی هدف‌ها و انتخاب سلاح‌ها به استانداردهای بالایی توجه شده و این ائتلاف نهایت تلاش خود را برای حفظ جان غیرنظامیان انجام می‌دهد.

از زمان آغاز جنگ و درگیری در سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون صدها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ارتش بشار اسد موفق شده است بخش‌های زیادی از سوریه را از نیروهای مخالف باز پس گیرد. تنها قسمت‌های پراکنده‌ای در سوریه همچنان در دست شورشیان ضد اسد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی جباری

      وقتی آمریکا قوانین بین المللی رو به راحتی نقض میکنه از بقیه نمیشه انتظاری داشت.بنظر من قوانین بین المللی یعنی کشک.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج