جاباما
۷۲۳۸۸۸
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

آمار مرگ در جاده‌های ایران افزایش یافت

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش آمار مرگ در تصادفات جاده ای و کاهش مصدومین سوانح ترافیکی خبر داد و گفت: در آخرین آمار کشوری بیش از یک میلیون سال از عمر ایرانیها به عنوان عمر از دست رفته ثبت شده است.

خبرگزاری تسنیم: ایرج حریرچی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره خسارات حوادث ترافیکی اظهار داشت: در نیمه اول دهه ۸۰، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و نخستین علت مرگ زودرس در کشور بوده است ولی با اقدامات متعدد انجام شده و هماهنگی بین بخشی در طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱.۷درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث ۳۷درصد کاهش یافته است و این کاهش پیشرفت مناسبی است ولی توجه کنیم که هم اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۷۰ سالهای از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر ۱.۹۰۰.۰۰۰ سال بوده است، با وجود افزایش جمعیت به میزان ۴۳درصد در ۲۵ سال تا سال ۱۳۹۵ و همچنین افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت، سالهای از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی در کل کشور ۴۴درصد کاهش یافته و به ۱.۰۶۲.۰۰۰ سال از دست رفته عمر در سال ۱۳۹۵ رسیده است که البته خود این مقدار هم به میزان قابل توجهی بالا است.

حریرچی تصریح کرد: همچنین از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۶ در مدت ۱۲ سال، تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلتها ۱۸۷درصد رشد پیداکرده است، یعنی تعداد خودروها ۲.۶۶ برابر و تعداد موتورسیکلتها ۲.۸۷ برابر بیشتر شده است، ولی افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال ۲۱درصد رشد کرده و به عبارت دیگر ۱.۲۱ برابر بیشتر شده است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است. این کاهش چشمگیر۴۲.۵ درصدی مرگ ومیر ناشی از تصادفات در طی ۱۲ سال علی رغم افزایش ۱۶۶ درصدی تعداد خودرو و ۱۸۷ درصدی موتورسیکلت و افزایش ۲۱درصدی تعداد مصدومین دست آورد بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: در واقع این کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات و کنترل نسبی تعداد مصدومین نتیجه اقدامات متعدد و مهم در حوزه‌های مختلف توسط سازمانها و دستگاههای مختلف و نیز همکاری بین بخشی و همکاری و تغییر فرهنگ مردم است، ولی این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق ممکن است شامل پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود. به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات ثمربخش قبلی، باید اقدامات جدید مهم دیگری برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت و مرگ و میر ناشی از این حوادث باید انجام داد.

حریرچی گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از ۱۵ هزار و ۹۳۲ مرگ در سال ۹۵ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ مرگ در سال ۹۶ رسیده است، که نشان دهنده افزایش ۱.۷ درصدی موارد مرگ و میر است و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش کمتر از یک درصدی در تعداد مصدومین در کشور مواجه بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: توجه کنیم که در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک مرگ یا ۴۴ نفر در هر روز به دلیل حوادث ترافیکی داشتیم و در سال ۹۶ تعداد بار مراجعه مصدومین حوادث ترافیکی به بیمارستانهای کشور برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی و اعم از مراجعه بار اول از سر صحنه و مراجعات ضروری بعدی ۸۲۷ هزار بار بوده است.

حریرچی تصریح کرد: همچنین در طی نوروز سال ۹۷، بالغ بر ۳۸ هزار و ۴۲۶ نفر توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند که رشد ۲۳.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ با اعزام ۳۰ هزار و ۸۷۴ نفر به مراکز درمانی را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح دوباره و بیشتر درباره بخشنامه ۵ خرداد معاونت درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: این بخشنامه برای افزایش تسهیلات و رضایت بیماران بستری و همراهان آنها و جلوگیری از گرانفروشی و حذف روابط ناسالم مالی و نیز اطمینان کامل از به کارگیری تجهیزات پزشکی اصلی، ایمن و با کیفیت صادر شده است.

حریرچی خاطرنشان کرد: طبق این بخشنامه بیمارستانهای خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلف هستند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمت‌های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی تهیه و در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج بیمارستان اکیدا خودداری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهم نیست فدای سرشون !

    • پراید

      زنده باد پراااااید

    • ای خدا

      جاده ها عالی ماشین ها عالی گواهینامه دادن عالی همه چیز عالیه

    • بدون نام

      خودمون ميدونيم بنزين دارين ميکنيد ليتري5000تومن امار الکي نديند

    • بدون نام

      خودمون ميدونيم بنزين دارين ميکنيد ليتري5000تومن امار الکي نديند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج