۷۲۳۱۶۵
۳۵ نظر
۵۰۳۷
۳۵ نظر
۵۰۳۷
پ

نگاهی به طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر در مجلس

ازدواج دختران بدون اجازه پدر ممکن است؟

طرحی برای ازدواج دختران بدون نیاز به اذن پدر آماده شده است تا در صورتی که دختر یا ۲۸ ساله باشد، یا دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد با سابقه ۵ سال بیمه و اشتغال بتواند بدون نیاز به اجازه پدر ازدواج کند. در ابتدای مطرح شدن این مسأله اگرچه فعالان حقوق زن و کارشناسان و ... از آن استقبال کردند و این امر را راهی مقابل پای دختران جوان دانستند اما در ادامه با بررسی و بازخوانی شروط مطرح شده، آن را غیرکارشناسی خواندند.

روزنامه سازندگی - نفیسه زارع کهن: هفته قبل حمیده زرآبادی نماینده مجلس خبر داد که طرحی برای ازدواج دختران بدون نیاز به اذن پدر آماده شده است تا در صورتی که دختر یا ۲۸ ساله باشد، یا دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد با سابقه ۵ سال بیمه و اشتغال بتواند بدون نیاز به اجازه پدر ازدواج کند. در ابتدای مطرح شدن این مسأله اگرچه فعالان حقوق زن و کارشناسان و ... از آن استقبال کردند و این امر را راهی مقابل پای دختران جوان دانستند اما در ادامه با بررسی و بازخوانی شروط مطرح شده، آن را غیرکارشناسی خواندند. ضمن اینکه برخی از صاحب نظران عرصه حقوق این طرح را بدون توجیه دانستند و عنوان کردند که اذن پدر در قانون بیشتر جنبه حمایتی دارد و هدف دیگری را دنبال نمی کند.

ازدواج دختران بدون اجازه پدر ممکن است؟

این گونه بود که پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این طرح گفت که این طرح اصلا در کمیسیون زنان مطرح نشده است و در ارائه آن نباید عجول بود. او تاکید داشت بهتر بود قبل از پخته تر شدن آن را مطرح نمی کردند. اما نگاه جامعه شناسان به این طرح به گونه ای دیگر بود. بسیاری از آنان آن را غیرکارشناسی خواندند و این گونه بود که شریفی یزدی گفت:

«هر طرح و قانونی که به ساحت اجتماعی توجه نکند، محکوم به شکست است. اینکه یک خانم ۲۸ ساله در کلان شهر تهران با داشتن مدرک فوق لیسانس به طور معمول بخواهد همسری را برگزیند، طبیعتا خانواده اش مخالفتی نخواهند داشت، زیرا اولا به او اجازه داده اند تا فوق لیسانس پیش برود و دوم اینکه به لحاظ سنی هم به سن مناسبی رسیده است، اما همین شرایط را به یاسوج، زابل، چابهار، جاسک و ... ببرید، امکانپذیر نخواهد بود.» به گفته او ازدواج در ایران تنها بین دو نفر نیست ، بلکه بین دو خانواده است و با این تفاسیر اگر این طرح عملی شود آن دختر و پسر مقبول خانواده همسر قرار نخواهند گرفت و از پشتیبانی های خانواده های شان محروم خواهند شد. شریفی یزدی با بیان اینکه کسی که این طرح را داده است، فرهنگ ایران را نمی شناسد، به ایلنا گفت:

«به نظرم آنهایی که این طرح را داده اند، تازه از سفر اروپا بازگشته اند و فرهنگ و بستر جامعه ایرانی را خیلی نمی شناسند. ما نیاز به قانون جديد نداریم زیرا این قانون در حال حاضر وجود دارد. نه برای دختران دارای 28 سال سن و دارای مدرک فوق لیسانس که برای دختر 18 ساله هم وجود دارد.» به اعتقاد این جامعه شناس در کشوری که مشکلات اقتصادی، خشونت خانگی علیه زنان و مسائل فردی و اجتماعی به کرات وجود دارد موقعیت مناسبی برای ارائه طرح های فانتزی وجود ندارد.

طراح از طرحش دفاع کرد

این واکنش ها کافی بود تا حمیده زرآبادی که بنا بر اخبار و روایات فشار زیادی را بعد از مطرح کردن این طرح متحمل شده است به دفاع از آن بپردازد و توضیحاتی را ارائه کند. به این ترتیب بود که او در توجیه آن با بیان این نکته که طرح ازدواج دختران کارشناسی شده است گفت: «مخالفان می گویند این کار شرعی نیست. در حالی که در فقه گفته شده دختری که رشیده باشد، برای ازدواج نیازی به اذن پدر ندارد. در واقع این مساله در فقه ما وجود دارد و ما مساله ای خلاف فقه و شرع را مطرح نکرده ایم. اما موضوع اینجاست که قانون مدنی نسبت به این موضوع سکوت دارد و تلاش ما این است که خلاء قانونی را برطرف کنیم.

در قانون حرفی از این زده نشده که رشیده بودن زنان شامل چه سنی می شود که بر اساس آن بتوانند در صورت مخالفت پدر خودشان برای ازدواج شان تصمیم بگیرند. در واقع در پاسخ به این مخالفان باید بگوییم نه تنها کاری خلاف فقه صورت نگرفته بلکه این طرح کاملا در راستای قانونی سازی فقه است.» به باور زرآبادی درست است که 18 سالگی قابلیت انجام امور اداری و قانونی را به اشخاص می دهد اما چقدر در عرف ما یک دختر 18 ساله دارای بلوغ کامل عاطفی، فکری و استقلال مالی محسوب می شود؟

ما 28 سالگی را به این دلیل انتخاب کرده ایم که اولا 85 درصد ازدواج دخترها بین 19 تا 29 سال انجام می شود و ضمن اینکه 28 سالگی آستانه ورود به سن تجرد قطعی است و می خواستیم کسی که خواهان ازدواج است به دلیل مخالفت پدر، به سن تجرد بیشتر نرسد. در عین حال، فکر می کنیم 28 سالگی عددی باشد که اشخاص از نظر عرفی، رشیده محسوب می شوند و توانایی تشخیص درست از نادرست و در عین حال توانایی تصمیم گیری برای زندگی شان را دارند.»

او در جواب منتقدان که این طرح را موجب به خطر افتادن بنیان خانواده خوانده اند گفت که: «اینکه کار به دادگاه بکشد بیشتر بنیان خانواده را به خطر می اندازد یا اینکه دختری این اجازه را داشته باشد که خودش تصمیم بگیرد و بدون درگیری های قانونی، خانواده اش را مجاب کند که با تصمیم او موافقت کنند؟ بسیاری از آسیب های اجتماعی می تواند از همین مورد نشات بگیرد که نگاه خانواده ها به دختران اینطور است که توانایی تصمیم گیری برای زندگی شان را ندارند در حالی که اگر چنین قوانینی را داشته باشیم، اتفاقا به تحکیم روابط اعضای خانواده کمک می کنیم.»

ازدواج دختران بدون اجازه پدر ممکن است؟

سخن قانون چیست؟

اما قانون در این باره چه می گوید. آن طور که در ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی که به بررسی اجازه ازدواج دختر، ضرورت و عدم ضرورت آن می پردازد آمده است: «نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.»

همان طور که از ظاهر ماده مشخص است این ماده و مواد بعد از آن به تشریح ضرورت اجازه پدر برای ازدواج دختر، شرایط و ویژگی ها و اقسام آن می پردازد. طبق این ماده «اجازه» پدر صرفا برای ازدواج دختر «باکره» ضروری است و نکاح و عقد ازدواج چنین دختری، موقوف و منوط به اجازه پدر یا جد پدری وی است. در غير این صورت دختر برای ازدواج و عقد نکاح و طی مراحل قانونی آن، نیازی به اجازه پدر یا جد پدری ندارد. از محتوای این ماده و کلیت مسأله مورد اشاره درباب قید باکره بودن دختر، چنین برداشت میشود که اگر به هر دلیلی دختر در شرف ازدواج، باکره نباشد، لزوم اجازه پدر برای عقد ازدواج وی ساقط می گردد.

چه این باکره نبودن بنا به دلایل مشروع باشد یا به دلایل نامشروع. رأی دیوان عالی کشور نیز این مسأله را چنین تشریح و تأیید می کند: رأی وحدت رویه شماره ۱۲۶- مورخ ۳۱/۲/۱۳۶۳ هیأت عمومی دیوان عالی کشور: با توجه به نظر اکثر فقها و به ویژه نظر مبارک حضرت امام مدظله العالی در حاشیه عروه الوثقی و همچنین با عنایت به ملاک صدر ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی عقد دوم از نظر این هیأت صحیح و ولایت پدر نسبت به چنین عقدی ساقط است و مشروعیت دخول قبل از عقد شرط صحت عقد و با شرط سقوط ولایت پدر نیست و دخول مطلقا (مشروع باشد یا غير مشروع) سبب سقوط ولايت پدر می باشد.»

و این همان ماده ای است که مخالفان طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر از آن به عنوان ماده ای قانونی و کافی برای ازدواج دختران یاد می کنند. ماده ای که در آن به این نکته که اگر دختری فرزند طلاق بود یا جد بزرگ نداشت، یا پدری با او سر لج افتاد و دختر نخواست حرمت پدر را بشکند اشاره ای نشده است و زرآبادی به همین بخش ها برای توجیه طرحش به مجلس اشاره می کند.

هر چند او در جواب اینکه چرا ۲۸ سال سن و ۵ سال بیمه و کارشناسی ارشد پاسخ روشنی نمی دهد و تنها می گوید: «باید قبول کنیم که کسی که دوره کارشناسی ارشد را گذرانده باشد یعنی نسبت به تحصیل جدیت دارد و به نوعی بلوغ اجتماعی و استقلال فکری رسیده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی یه عده حتی با همینشم مخالفن و میگن غیر شرعیه؟!
      یا خدا ! چه بی عقلایی بری این کشور تصمیمگیری میکنن!
      به مردم دنیا بگی تو ایران دخترا برای ازدواج؛ سفر ؛عمل جراحی و .... باید از باباشون اجازه قانونی بگیرن میخندن بهت؛میگن این مردم از پشت کوه اومدن!

    • heidary md

      از نظر من دختر مث پسر اجازش دست خودش باید باشه
      یکی از دلیلام مستقل بار اومدن دختر و مسئولیت پذیر شدنشه.
      این اجازه هایی ک مردها مث پدر و همسر سپرده میشه از دید من توهین به شخصیت و عقل دخترها و زن هاست...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نوع نظرات فعلا توی غرب هست. ثمره اشو دیدیم.
        خانواده هایی که پدر و فرزند یا مادر و فرزند هستند.
        و پدر و مادر دیگه با هم زندگی نمیکنند

    • بدون نام

      هر زنی حق داره بر زندگی خودش مسلط باشه.زندگی ای که با به دنیا آمدنش شروع میشه و با مردنش تمام ...پدر صاحب دختر نیست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زن آره.
        دختر هم باید با نظر پدر ازدواج کنه.
        صلاح دختر رو پدر بیشتر میدونه

      • احسان

        اره جون خودت صلاح دختر رو پدر میدونه.نمونش شاهرخ و
        سمیه.اگه میزاشتنشون ازدواج بکنن دو ادم به قتل نمیرسید

    • بدون نام

      واقعا مسخره س. پول و وقت کشور صرف چه اراجیفی میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببند

      • احسان

        اره واقعا اراجیفن کل کارا و قوانینشون

    • حامد

      ادامه مطلب شعر هر بد که به خود نمی پسندی با کس مکن ای برادر من در اینجا بابد بجای ای برادر من گفته شود ای خواهر من

    • رهل

      حالا اخر تصويب شد يا نه؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نشد.
        راه بستن فقط بلدند.
        پاسخ دخترایی که بعد از این سن دیگه شرایط ازدواج براشون پیش نمیاد رو کی باید بده؟

    • zeinab

      دختر وقتی ب سن قانونی میرسه حق انتخاب داره وهیچ فرقی بین پسر دختر نیست ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمین تا اسمون فرق هست بین پسر و دختر؟ نیییییییییست؟

    • معصومه

      دختر دست خودش نیست ، اون یه موجود بیشتر احساسی است تا عقلایی. از طرفی تو جامعه ما آدمهای زبون باز شیاد زیادن، واین(بجز مواردی که بدون دلیل مخالفت میشه) بیشتر به نفع خود دختر و پشتوانه ای برای اونه .
      پس در جای خودش این محدودیت نیست بلکه نوعی حمایته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شمایی ک میگید دختریک موجود احساسیه اگه همین دخترتواجتماع بره و نتونه گلیم خوشو ازآب بکشه مطمئن باشید به اندازه کافی گرگ هست.اونجادیگه اذن پدرباشه نباشه به پ .پس دخوربایدخودش تشخیص بده.وگرنه اگه اینقدرقدرت تصمیم گیری نداشته باشه ک توزندگیشم باید پدرومادرش تصمیم بگیرن.اگه خامواده به تصمیم دختراعتمادندارن چطورمیخوان بفرستنش خونه ی بخت؟!!!!!

    • بی نام

      الان اکثر افراد تحصیل کرده هستند و به خاطر تحصیلات و به تبع آن حضور در اجتماع؛ و به خصوص دانشگاه دارای حداقل اطلاعات لازم درمورد جامعه و افراد و سایر موارد دارند. از طرفی سواد والدین اکثر این افراد تحصیل کرده در حد خیلی کم از بی سواد تا ابتداییه. واقعا آدم بهش توهین میشه که باز هم باید از همچین افراد و منطقی کسب تکلیف کنه. درضمن اینکه گفته میشه در جاهایی مثل زاهدان و غیره مخالفت میشه؛ قرار نیست ما یک کار درست بزاریم مشروط به خواست زورگویانه و بدون منطق یک عده. اونایی که مخالفت میکنن دخترهای اون مناطق هستن یا کسایی که فکر میکنن زن جزئی از اموالشونه و حقوق انسانی براش قائل نیستن؟ به نظر من سن 28 سال و مدرک فوق لیسانس زیاده به خصوص در همین شهرهای کوچیک که پدره سواد ابتدایی هم نداره و اطلاعاتش در حد پنجاه سال پیشه و در تمام عمرش پاشو از محلشون بیرون هم نزاشته.
      پدری که عرضه نداشت تا 28 سال سن دخترش یه جای خوب سر و سامون بده بهتره از این به بعد هم دهنش ببنده. واقعا باید یک فکری به حال زنها بشه. خیلی جاها و به خصوص همین شهرهای کوچیک زنان و دختران حتی با داشتن مدارک تحصیلی بالا و سن بالای 20 ؛ 25 سال هنوز دارن از دست پدر و برادر کتک میخورن.
      مشکل درگیری های جامعه ما اینه که همدیگه رو رها نمیکنیم. آقا ول کن. این خانم هم مثل شما انسانه عقل و شعور داره سن و سالی ازش گذشت حق داره درمورد زندگیش تصمیم بگیره و حتی اشتباه کنه مگه همه کارای مردها درسته؟ اگه همدیگه رو رها کنیم و تا آخر عمر نخوایم برای همدیگه تعیین و تکلیف کنیم و شعورمون بکشه هر کسی برای زندگیش حق انتخاب داره و زندگی رو برای همدیگه زهر و زندان نکنیم خیلی از دعواها و بی حرمتی ها و مراجعات به دادگاه کم میشه. دختری که پنج سال سابقه کار داره و داره خرج خودش و چه بسا خانواده اش رو میده پدرش تا حالا کجا بود که زندگی مرفهی رو براش ترتیب بده حالا موقع اختیار داری سر و کلش پیدا شده. تامین کردن خانواده و دخترش وظیفه اش نبود؟ شما میگید اگه پدر فاقد صلاحیت بود برید از دادگاه حکم بگیرین. واقعا فکر نمیکنید انسان شخصیت هم داره؟ چرا باید با این سن و سال و تحصیلات کار رو به دادگاه بکشونه؟ هزینه مالی دادگاه چی میشه؟ آدم اصلا از خیر ازدواج میگذره و به علاوه طرف مقابل بیشتر به این فکر میکنه دختره چه عیب و ایرادی داره که میخواد کار و به دادگاه بکشونه و واقعا این زندگی دوام داره؟ بهتر نیست از همون اول بنا به عقل و درک و شعور مردم قانون تصویب بشه تا هر کسی حد و حدود خودش بدونه؟ توجه داشته باشید که قانون اسلام با گذر زمان تغییر میکنه. این قانون اجازه ی صرف پدر تا همیشه؛ برای وقتی بود که دختر سواد خوندن و نوشتن نداشت و پاشو از محلشونبیرون نگذاشته بود و به جز همسایه هاش با کس دیگه معاشرت نداشت.
      اصلا منظورم این نیست این قانون کافی و کامله ولی باید از یک جایی شروع بشه. به علاوه گفته شده دختری که باکره نیست لازم نیست از پدرش اجازه بگیره. حالا یا در اثر رابطه نامشروع یا تجاوز و هر نوع دیگر. پدرش اگر مرد درستی بود به خوبی پلایتش را انجام میداد که دخترش تن به رابطه نامشروع نمیداد یا آنقدر بی صاحب و بدون محافظ نبود که به وی تجاوز کنند. به هر حال این پدر نتوانست از ناموس دخترش محافظت کند حالا آسیب های دیگر بماند. معمولا از عدم باکرگی دختران؛ خانواده شان و به خصوص پدر اطلاعی ندارد. فکر نمیکنید برای گرفتن حکم دادگاه؛ آبروی دختر و سایر اعضای خانواده اش می رود و پسر از قید ازدواج با او منصرف می شود و همچنین در خانواده شان نزاع و حتی قتل درمیگیرد به خصوص در همین شهرهای کوچک؟ آقا ول کنید هر بلایی سرش آمد حالا یکی را پیدا کرد که حاضرند با هم زندگی کنند.
      درمورد قضیه حفظ احترام و جلب حمایت هم باید خانواده شعور داشته باشند که دخترشان هم فرزند آنها است و همان حمایتی که از پسرشان می کنند از دختر هم بکنند. لطفا به آداب و رسوم غلط دامن نزنید. فرهنگ غلط باید اصلاح شود. فرض کنید قومی مشروب می خورند بعد ما بگوییم نباید مشروب حرام باشد چون خواست عده زیادی است و فرهنگ جامعه این است؟ مگر پیامبر جلوی عرب جاهلی نایستاد؟ چرا پیامبر نگفت فرهنگ جامعه این است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من کاملا با نظرات شما موافقم بنده ۲۰ سالمه الان دوساله دستم تو جیب خودمه وپدر ومادرم خیلی برام مهمن هرچی سعی دارم که متقاعدشون کنم ولی اصلا درکم نمیکنن منم اصلا نمیخوام مایه ی سرافکندگیشون بشم فقط میخوام که باهام لجبازی نکنن حتی اجازه نمیدن کسی که میخوام باهاش ازدواج کنم بیان خونمون خیلی سخت میگیره و فقط روی اداب و روسوم خودشون گیرن اصلا براشون مهم نیس خواسته های من از زندگی چیه بخدا موندم چیکارکنم

    • ناشناس

      کسانی که احساسی بودن زن را ملاک قرار میدهند لطفا هر حرفی از هر جایی شنیدند را فقط برای اینکه چیزی گفته باشند به زبان نیاورند. احساسی بودن زن عیب زن نیست یک ویژگی محسوب می شود که در زنان برجسته تر است. کسی نگفت زن کامل است ولی با استناد به این توجیه یعنی مردها کامل هستند. مرد و زن در کنار هم کامل می شوند.
      پسرها هم نقطه ضعف هایی دارن. وقتی احساسی بودن دختر را نقطه ضعف وی می دانید درمورد خصوصیت آسیب پذیر پسرها هم بگویید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا تحقیقات و علم میگه مردا احساساتی ترن از رو هوا چرت و پرت به هم نبافید استدلال کنید

    • محفوظ

      در پاسخ به نظر نویسندهمطلب الان اکثر افراد تحصیل کرده هستند عرض میکنبم اشنا بودن به انتخاب همسر ارتباطی به تحصیل ندارد یعنی ممکن است شخصی مدرک فوق تخصص از معروف ترین دانشگاه داشته باشد ولی انسان شناس نباشد.اگر یک پسر یا مرد فاسد ولی حراف و سرزبون دار سر راه این خانم قرار گیرد و با چهار تا جمله عاشقانه او را بفریبد، و این خانم هم موضوغ را به پدرش نکوید و بااوارتباط پنهانی بر قرار و یا ازدواج کند ودر دام مرد مکار و حیله گر اما ظاهرا لصلاح بیفتد تکلیف چیست؟ اگر خدای نکرده دختر شما چنین شود چی؟ چه کسی از پدر دلسوز تر، حال اگر پدری هم اشتباه کرد مواد1043و 1044 جوابگو میباشد،

    • ستاره

      واقعا متاسفم واسه قوانینی که ضد انسانیت و حق هر انسانیه
      اگر بحث تکامل فکره پسرا خیلی حماقت و سطح فکر پایین تری دارند به صورتی که میگن اختلاف سنی 5 سال باشه تا این اختلاف تکامل و بلوغ فکری با پنج سال پر بشه و با هم هم تراز بشن پس رشد فکری دختر پنج سال بیشتر از پسره حالا یه مشت احمق یه سری قانون مسخره بوجود اوردند که شبیه دور زدند دور میدون می مونه هرچقدر بچرخی میرسی به نقطه ی اول و دور باطله
      اینقدر حماقت قانون گذاران زیاده که دخترایی که به زور پدراشون تو سن پایین مثل 14 سالگی شوهرشون دادن دارن الان که تازه اول جوونی و زندگیشونه چوب حماقت اون موقع پدرشونو میخورن
      تف تو این مملکت که همه چیش با دنیا فرق داره

    • احمد

      سلام،این قانون فعلی از نظر شرعی صد در صد ناقص هست چرا که شرع میگه دختر رشیده نیازی به اذن پدر نداره،ولی قانون مثلا اسلامی و حمایتی ما میگه دختر با کره نیازمند اذن پدر!خب این قانون ما کجا و نظر شرع کجا،واقعا قابل مقایسه است؟شرعیت اشاره به شعور داره،قانون ما میگه تا زمانی که چی هست...حالا که پسرا اذن پدر ندارن برای ازدواج مگه نظر خانواده رو نادیده گرفتن؟.......

    • دختر ایرانی

      اگر معیار ازدواج و طرز فکر دختر با خانواده متفاوت باشه دختر چه تقصیری داره؟!خیلی وقتا انتخاب یه دختر تحصیلکرده و مستقل که توی اجتماع بزرگ شده...با پدر و مادری که سوادشون در حد سیکله و 60 سال پیش توی یه جامعه کوچیک و بسته بزرگ شدن یکی نیست...و دختر و پدر و مادر حرف همو اصلا نمیفهمن

    • فاطمه خانم

      من و یک اقایی عاشقانه همو میخوایم اماخانواده ها حتی یک بارهم اجازه ندادن برامون قدم بردارن ایرانیا کی میخوان به این باور برسن که وقتی یک رابطه جنسی انجام میدیم و بچه ای ب وجود میاد این بچه بزرگ میشع دیگه همون تخمگ و اسپرم ما نیست یک انسان مستقل باید باشه .علایق و خواسته هامون بهش تحمیل نکنیم

    • فاطمه خانم

      من و یک اقایی عاشقانه همو میخوایم اماخانواده ها حتی یک بارهم اجازه ندادن برامون قدم بردارن ایرانیا کی میخوان به این باور برسن که وقتی یک رابطه جنسی انجام میدیم و بچه ای ب وجود میاد این بچه بزرگ میشع دیگه همون تخمگ و اسپرم ما نیست یک انسان مستقل باید باشه .علایق و خواسته هامون بهش تحمیل نکنیم

    • بدون نام

      به نظر من این قانون باید با ویرایش در متن تصویب می شد

    • بدون نام

      مسخره است خدا لعنت شون کنه با قوانین مسخره شون من و یه نفر دیگه که خیلی هم آدم خوبیه و پیغمبره بس به مسائل دینی و مذهبی پای بنده نزدیک ۱۰ ساله همدیگه رو میخوایم خونواده ام حتی اجازه نمیدن راجع بهش باهاشون حرف بزنم واقعا موندم چکار کنم با این قوانین مسخره تو یه کشور غربی بودیم خیلی وقت پیش تکلیف مون مشخص شده بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا باهاتون موافقم بخدا از این وضعیت خسته شدم موندم چیکارکنم

      • احسان

        نزدیک 10 ساله همو میخواید؟چرا نمیرید از دادگاه نامه بگیرید و عقدتون بکنن؟فکر نکنم سنتون هم کم باشه دیگه.بجای اینکه سالها صبر کنید زنگ میزدی به یه روحانی یا کسی قوانین رو ازش میپرسیدی.فکر کنم اگه پدر یه دختر خواستگارا رو راه نده یا بی دلیل ردشون بکنه اون دختر میتونه بدون اذن پدر ازدواج بکنه.اینو از یه روحانی شنیدم ولی مراحل انجامشو فقط بلد نیستم چون برام پیش نیومده که دنبالش برم.

    • نازی

      چرا نظرمن رو ثبت نمیکنین؟

    • نازی

      سلام من ۴ماه دیگه میشه ۲۵ سالم.با یه اقایی ک ۶سال ازم بزرگتره رابطه تلفنی دارم.ایشون۴ساله منو میخوان.من دوساله جداشدم و دختر نیستم.عقد بودم.خانوادم سخت گیر هستن میگن همسرت باید کارمند باشد.من بهش گفتم برو دانشگاه درس بخون تا خانواوم قبولت کنن.لیسانس مدیریت داره او رشتش عوض کرده بخاطر من دوباره عوض کرده.شغلش آزاده ولی نه پولداره ک چشم خانوادم بگیره نه کارمند..ولی ایشون خیلی من رو خوشحال میکنن.میشه بگین من چطوری بدون اجازه پدرم ازدواج کنم

    • نگین

      این قانون رو تصویب نکنید من قربانی شدم. پنهانی به خاطر نداشتن پدر و به بلوغ رسیدن خودم خودم را برای یک مرد عقد کردم و بعد

    • ghandoom72017@gmail.com

      از خودمم ۴سال کوچیکتره پارسال تونستم درسمو تموم کنم و بلاخره لیسانس بگیرم،الان دو ساله ک بابام همش مادرمو میبره هر روز تو دادگاه درمیاره ب هر بهونه ای عدم تمکین،طلاق،... در صورتیکه خدا شاهده ک خودش تمکین نداره،خودشه ک ماه به ماه مارو میزاره میره الانم ۶-۷ساله از شهری ک دنیا اومدیم و بزرگ شدیم اورده ما رو ی شهر دیگه،خونه قبلیمون رو فروخته و مارو تو این گرونی با پول۳-۴میلیون میفرسته تو بنگاه ها دنبال خونه اجاره ای...چند روز دیگه دوباره مادرم

    • پروانه

      قانون چرتیه من یه پدر بی عرضه دارم که چون خرجشو من میدم اصلا نمیزاره ازدواج کنم تا وقتی که من نون مفت میارم تو اون خونه چرا بزاره برم؟آخه این چه قانون چرتیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج