جاباما
۷۱۹۵۹۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هت‌تریکی که مانع شکست نشد

ایگور بلانوف با وجود هت‌تریک در دیدار شوروی و بلژیک در جام جهانی ۱۹۸۶ نتوانست مانع شکست تیمش شود.

ایسنا: در تاریخ جام جهانی تنها سه بار اتفاق افتاده که یک بازیکن در یک بازی سه گل یا بیشتر به ثمر برساند و تیمش پیروز نشود. پس از ارنست ویلیموفسکی لهستانی در سال ۱۹۳۸ و جوزف اوگی سوییسی در سال ۱۹۵۴، ایگور بلانوف اهل شوروی توانست سه گل برای تیمش در جام جهانی ۱۹۸۶ به ثمر برساند اما برابر بلژیک مغلوب و حذف شد.

ایگور بلانوف و هم تیمی‌هایش دلیل بدشانسی خود را نمی‌دانستند. شوروی با بازی چشم نواز خود در مرحله گروهی همه را به وجد آورده بود. اغلب بازیکنان این تیم از باشگاه دینامو مسکو بودند. دینامو یک ماه قبل از جام جهانی توانسته بود فاتح جام در جام اروپا شود.

هت‌تریکی که مانع شکست نشد

در تیم شوروی بازیکنانی با توانایی‌های خارق العاده همچون بلانوف، بهترین بازیکن یورو ۱۹۸۶، الکساندر زاواروف و اولگ بلوخین حضور داشتند. این شرایط باعث شد شوروی از ابتدا پر قدرت شروع کند و در نخستین بازی اش با شش گل مجارستان را شکست دهد. در ادامه این تیم برابر فرانسه، قهرمان اروپا به تساوی یک بر یک دست یافت و به عنوان تیم نخست به دور بعد صعود کرد.

برخلاف شوروی، بلژیک جزو تیم‌هایی بود که به عنوان بهترین تیم سوم به دور بعد صعود کرد. این تیم تنها یک پیروزی به دست آورد و عراق را ۲ بر یک شکست داد. آنها با وجود داشتن بازیکنی همچون انزو سیفو شانس زیادی برابر شوروی نداشتند به خصوص که اروین واندنبرگ و رنه واندریکن را به علت آسیب دیدگی از دست داده بودند. اغلب افراد معتقد بودند دروازه‌بان بلژیک عصر سختی را خواهد داشت.

هفت بازیکن دینامو که قهرمانی در اروپا را تجربه کرده بودند در ترکیب اصلی شوروی حضور داشتند. به همین خاطر بعید نبود که بازیکنان این تیم دقایق نخست بازی را به خود اختصاص دهند. شوروی توانست زود به گل برسد. زاواروف و بلانوف در یک همکاری توانستند دروازه بلژیک را در دقیقه ۲۷ باز کنند. بلانوف یکی از زیباترین گل‌های این رقابت‌ها را به ثمر رساند.

تا این لحظه بلژیک تنها توانسته بود یک ضربه به سمت دروازه حریف بزند که آن یک ضربه آزاد بود. در لحظات پایانی نیمه اول ژان ماری فاف مجبور شد از محوطه جریمه خارج و مانع از گلزنی بلانوف شود تا شرایط برای بلژیک بدتر نشود. در دقیقه ۵۶ بازیکنان بلژیک توانستند از دفاع شوروی عبور کنند و برخلاف انتظار گل مساوی را به ثمر برسانند. سیفو دروازه شوروی را باز کرد. بلژیک دوباره به بازی برگشت اما شاگردان لوبانوفسکی خیلی زود شرایط را به نفع خود برگرداندند. در دقیقه ۷۰ یکی از بازیکنان بلژیک توپ را در میانه میدان از دست داد و شوروی دست به یک حمله سریع زد. زاواروف با یک پاس توپ را به بلانوف رساند و مهاجم شوروی برای دومین بار گلزنی کرد.

هفت دقیقه بعد سولمون گل مساوی را به ثمر رساند. او در حالی دروازه شوروی را باز کرد که بازیکنان حریف معتقد به آفساید بودند. به نظر می‌رسید بازی باید در وقت‌های اضافه دنبال شود اما بلژیک فرصت داشت گل پیروزی را پیش از دقیقه ۹۰ به ثمر برساند. با این حال فرصت از دست رفت. در دقیقه ۱۲ وقت‌های اضافه بلژیکی‌ها بالاخره توانستند برای نخستین بار پیش بیفتند. این گل از طریق یک ضربه کرنر به دست آمد. استفان دمول این گل را به ثمر رساند.

بلژیک در دقیقه ۱۱۰ پیروزی خود را بهبود بخشید. نیکو کلاسن برای چهارمین بار دروازه شوروی را باز کرد. تنها یک دقیقه بعد داور یک پنالتی به نفع شوروی گرفت و بلانوف آن را به گل تبدیل و هتتریک کرد. بلژیک در لحظات پایانی تحت فشار قرار گرفت اما توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

تیم ملی بلژیک این چنین صعود خود را برای اولین بار به یک چهارم نهایی جشن گرفت. شاگردان تیس توانستند در ادامه اسپانیا را شکست دهند و به نیمه نهایی صعود کنند. آنها در نهایت مغلوب آرژانتین دیگو مارادونا شدند. از طرفی شوروی کارش در لئون به پایان رسید. سپس دو سال بعد این تیم توانست مدال نقره یورو ۱۹۹۸ را به دست آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج