جاباما
۷۱۳۸۵۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۱۶ سال رویارویی امیر قلعه‌نویی با استقلال

امروز در دوئل ايراني ليگ قهرمانان آسيا، همه نگاه‌ها متوجه تقابل امير قلعه‌نويي با استقلال است؛ يک تقابل قديمي و حساس. رويارويي قلعه‌نويي با تيم گذشته‌اش هميشه هيجان‌انگيز و فراتر از يک مسابقه معمولي بوده است.

روزنامه شرق: امروز در دوئل ايراني ليگ قهرمانان آسيا، همه نگاه‌ها متوجه تقابل امير قلعه‌نويي با استقلال است؛ يک تقابل قديمي و حساس. رويارويي قلعه‌نويي با تيم گذشته‌اش هميشه هيجان‌انگيز و فراتر از يک مسابقه معمولي بوده است. تقابل قلعه‌نويي و استقلال عمري ۱۶ساله دارد. «ژنرال» آبي‌ها پس از بازنشستگي به عنوان کمک مربي وارد نيمکت استقلال شد اما چندان دوام نياورد. او با مرحوم ناصر حجازي همکاري کوتاهي داشت و معلوم بود که مي‌خواهد نفر اول باشد نه يک دستيار. قلعه‌نويي راه خود را از استقلال جدا کرد و در سال ۱۳۷۹ و در ۳۶‌سالگي سرمربي شد. کشاورز و برق تهران اولين تيم‌هاي قلعه‌نويي بودند. استارت او در سمت سرمربي موفقيت‌آميز بود؛ اولين تقابل قلعه‌نويي و تيم محبوبش در ليگ دوم شکل گرفت. اين هافبک خوش‌فکر در هفته ششم فصل ۸۲-۸۱ هدايت استقلال اهواز را برعهده گرفت. استقلال اهواز شروع بسيار ضعيفي در ليگ داشت و مأموريت قلعه‌نويي حفظ تيم بود. اين مربي جوان البته چند هفته قبل از اولين حضورش در ليگ برتر در قواره سرمربي چند هفته‌اي روي نيمکت آبي‌هاي تهران نشسته بود. او هدايت استقلال را در جام حذفي سال ۸۱ برعهده گرفت و اين تيم را قهرمان کرد. او دوست داشت سرمربي استقلال شود اما انتخاب مديران استقلال رولند کوخ آلماني بود. قلعه‌نويي راهي استقلال اهواز شد. او براي اثبات شايستگي‌هايش کوه انگيزه بود. اولين تقابل با برتري ژنرال به پايان رسيد. او در بازي رفت در سال ۱۳۸۱ با تيم انتهاي جدولي استقلال اهواز، استقلال را در ورزشگاه آزادي صفر-صفر متوقف کرد، در بازي برگشت هم ۲ بر يک استقلال را در اهواز برد.آن برد باعث شد تا استقلال اهواز در ليگ برتر ماندني شود. سال‌ها بعد چند بازيکن استقلال مدعي شدند پيش از بازي از آنها خواسته شده بود چندان خود را به آب‌و‌آتش نزنند. همان موفقيت پلي شد براي رسيدن امير قلعه‌نويي به نيمکت استقلال.

شادي جنجالي در کرمان

امير قلعه‌نويي سه فصل پياپي سرمربي استقلال بود و با قهرماني در ليگ پنجم اولين قهرماني را براي استقلال در ليگ به ارمغان آورد. او در آن مقطع استاد نتيجه‌گرفتن مقابل پرسپوليس هم بود و در اوج محبوبيت در بين آبي‌ها قرار داشت. پس از جام جهاني ۲۰۰۶، برانکو ايوانکوويچ از تيم ملي رفت و نيمکت ايران به قلعه‌نويي جوان رسيد. يک سرمربي ۴۳ساله که به دليل منشش منتقداني هم در اطراف خود مي‌ديد. حضور در تيم ملي او را از استقلال دور کرد. قلعه‌نويي در نيم‌فصل دوم ليگ هفتم به ليگ برتر برگشت و هدايت مس کرمان را برعهده گرفت. در آن زمان رابطه خوبي بين قلعه‌نويي و مديريت استقلال، علي فتح‌الله‌زاده برقرار نبود. هفته بيستم فصل ۸۷-۸۶ روز تقابل استقلال و قلعه‌نويي بود. مس در کرمان با يک گل اين ديدار حيثيتي را برد. مشت‌هاي گره‌کرده ژنرال پس از آن برد مهم مدت‌ها سوژه فوتبال ايران بود. برخي از او انتقاد کردند که چرا اين‌گونه براي باخت استقلال خوشحالي کرده است. برد مقابل استقلال دوباره قلعه‌نويي را به نيمکت استقلال رساند. قلعه‌نويي در پايان فصل به استقلال برگشت و در خرداد ۱۳۸۷ دوباره با استقلال، قهرمان جام حذفي شد.

اولين باخت

ليگ هشتم و دوباره قهرماني استقلال با امير قلعه‌نويي. سرمربي سابق تيم ملي بازگشتش به استقلال را با يک قهرماني رؤيايي در روز آخر ليگ جشن گرفت. اختلافات او با اميررضا واعظ‌آشتياني، مديرعامل وقت استقلال، باعث شد تا قلعه‌نويي دوباره استقلال را ترک کند. اين بار مقصد قلعه‌نويي، تيم متمول و قدرتمند سپاهان بود. قلعه‌نويي اتفاقا در همان هفته اول ميهمان استقلال در ورزشگاه آزادي بود. ژنرال در چهارمين تقابل با استقلال اولين شکست را تجربه کرد. قلعه‌نويي دو فصل پياپي با سپاهان قهرمان شد تا شمار قهرماني‌هايش در ليگ برتر را به چهار برساند. سه قهرماني متوالي در کارنامه پرافتخارترين سرمربي ليگ ثبت شد. در آن دو سال قلعه‌نويي در چهار مصاف با استقلال صاحب يک برد، يک تساوي و دو باخت شد. کارنامه کلي‌اش هم در مصاف با استقلال اين‌گونه شد؛ هفت بازي، سه برد، دو باخت و دو تساوي. اختلاف قلعه‌نويي با مديريت استقلال ادامه داشت و او پس از سپاهان راهي تراکتورسازي شد. آنجا يک برد و يک باخت کسب کرد. تقابلش با استقلال بدون حاشيه نبود؛ مخصوصا در بازي برگشت دو تيم در سال ۱۳۹۱ که گزارش شد در تونل ورزشگاه يادگار امام تنش زيادي بين اعضاي دو تيم ايجاد شد. مشخصا برخي ستاره‌هاي استقلال رودرروي قلعه‌نويي قرار گرفتند. دوري از استقلال به پايان رسيد. قلعه‌نويي پس از سه سال، سومين بازگشت را به استقلال تجربه کرد. بازگشتي که بازهم با قهرماني همراه بود؛ استقلال سه بار قهرمان ليگ برتر شده بود و هر سه با قلعه‌نويي. در کارنامه اين سرمربي حالا پنج قهرماني ليگ برتر ديده مي‌شد؛ رکوردي دست نيافتني. در سال ۹۲ در پايان ليگ دوازدهم هنگامي که قلعه‌نويي پنجمين قهرماني در ليگ برتر را جشن گرفت، تصور نمي‌کرد که قرار است چند فصل بدون جام بماند. او در ليگ سيزدهم پنجم شد، در ليگ چهاردهم ششم و سرانجام از استقلال جدا شد. جدايي‌ای که بدون حاشيه نبود؛ از اختلاف با بازيکناني مثل مهدي رحمتي، آندرانيک تيموريان و جواد نکونام گرفته تا نارضايتي از مديريت و دست‌هاي پشت پرده.

هت‌تريک در باخت

سريال تقابل‌هاي امير با استقلال دوباره کليد خورد. تقابل اول يک رويارويي غيرمستقيم بود. امير قلعه‌نويي در ابتداي ليگ پانزدهم هدايت ملوان بندرانزلي را بر عهده گرفت، اما از روي سکوها. او در همان هفته دوم با استقلال در ورزشگاه آزادي بازي داشت و باخت. قلعه‌نويي ملوان را پس از آن بازي رها کرد و پس از چند هفته در يک انتقال عجيب دوباره سرمربي تراکتورسازي شد. عجيب از اين لحاظ که جدايي قلعه‌نويي از تراکتورسازي در سال ۱۳۹۱ با حاشيه بود و برخي هواداران تبريزي راضي به بازگشت قلعه‌نويي نبودند، آن‌هم به جاي توني اوليويراي محبوب. اين‌بار هم قلعه‌نويي در همان شروع کار به استقلال خورد و بازهم باخت. تراکتورسازي در جام حذفي در تبريز مقابل استقلال شکست خورد و حذف شد. قلعه‌نويي در سه مصاف آخرش با استقلال باخته بود. آيا او راه شکست‌دادن استقلال را فراموش کرده؟ کارنامه‌اش در پايان يازدهمين رويارويي با تيم محبوبش شده بود: چهار برد، دو تساوي و پنج باخت.

گرفتن قهرماني از رحمتي

در آن فصل( ليگ پانزدهم) قلعه‌نويي بار ديگر هم مقابل استقلال قرار گرفت؛ در بازي رفت ليگ در تبريز صفر-صفر کرد و در بازي برگشت سه بر دو پيروز شد. يک بازي جنجالي که هرگز فراموش نمي‌شود. تنش بين مهدي رحمتي و امير قلعه‌نويي نکته مهم اين بازي بود. قلعه‌نويي با اين برد حيثيتي، قهرماني را از استقلال گرفت. قلعه‌نويي دوباره به مسير بردن آبي‌ها برگشت؛ او پس از يک وقفه پنج‌ساله دوباره استقلال را شکست داد. اين برد زمينه بردهاي بعدي شد. ژنرال در تبريز ماند و در فصل بعد رفت و برگشت استقلال را شکست داد. سه برد پياپي قلعه‌نويي مقابل استقلال کارنامه او را درخشان کرد. حالا او در ۱۵ بازي صاحب هفت برد، سه تساوي و پنج باخت شده است. اين فصل تقابل قلعه‌نويي روي نيمکت ذوب آهن با استقلال رقم خورد. بازي رفت مساوي شد و بازي برگشت هم با برتري قلعه به پايان رسيد. او که پيش از اين موفق شده بود با تيم‌هاي استقلال اهواز، مس کرمان، سپاهان و تراکتورسازي استقلال را شکست دهد در بهمن ۹۶ با ذوب آهن هم اين موفقيت را تکرار کرد. قلعه‌نويي تاکنون در مجموع ۱۷ بار مقابل استقلال قرار گرفته است که حاصل آن هشت پيروزي و پنج شکست بوده و چهار بازي هم به تساوي انجاميده‌ است. بازي امروز هجدهمين تقابل پرافتخارترين سرمربي استقلال با اين تيم است. تقابل امروز و هفته بعد را شايد بتوان مهم‌ترين مصاف ژنرال با استقلال دانست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج