۷۱۰۲۹۰
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها؛ وزارت سازی میلی!

روزنامه قانون؛ در گزارشی روند ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها در دولت روحانی را بررسی کرده است.

روزنامه قانون؛ در گزارشی روند ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها در دولت روحانی را بررسی کرده است.

استارت دستكاري وزارتخانه‌ها

قاسم میرزایی نیکو، سخنگوی کمیسیون اصلاح ساختار دولت در مجلس اعلام كرده است كه تا سه ماه آینده بررسی طرح‌ها و لوایح به پایان می‌رسد و تکلیف ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها مشخص می‌شود. میرزایی نیکو، با اشاره به اصلاح ساختار دولت، تشريح كرده است: لایحه ای از سوی دولت مبنی بر تفکیک دو وزارتخانه وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون واصل شده است که بر این اساس، راه از مسکن و شهرسازی و صنعت از بازرگانی تفکیک می‌شود.سخنگوی کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح هایی در زمینه اصلاح ساختار دولت از سوی نمایندگان مطرح و به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارائه شده است، بیان کرد: به دلیل اینکه به تدریج حجم طرح‌ها و لوایح افزوده شده و امکان بررسی آن‌ها در کمیسیون‌های مربوطه نبود، هيات رييسه مجلس تصمیم گرفت کمیسیون مشترکی در این زمینه ایجاد شود.

آشفتگي افكار براي اتخاذ يك تصميم!

سخنگوی کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در مجلس شورای اسلامی افزود: در یکی از این جلسات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از وضعیت تعداد وزارتخانه های کشورهای مختلف ارائه کردند. بر اساس این گزارش کشور سويیس هفت وزارتخانه، هند ۳۹ و فرانسه و آمریکا نیز ۱۵ وزارتخانه دارند، بنابراین تعداد وزارتخانه ها در کشورهای مختلف دنیا چندان اهمیت نداشته بلکه عملکرد آن‌ها مهم بوده است. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با بررسی لایحه دولت به این نتیجه رسیدیم که کار کارشناسی درباره این لایحه صورت نگرفته شده است، بیان کرد: از سال ۱۳۱۹ تاکنون هفت بار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از هم جدا و در هم ادغام شده‌اند که این مساله جای تامل دارد.

گنده كردن دولت

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون به دنبال برگزاری جلسه‌ای در این زمینه با ريیس جمهور هستند، گفت: در جلسه اخیر که با حضور ريیس مجلس برقرار شد، مقرر شد در کنار تفکیک این دو وزارتخانه سایر موارد مانند تشکیل وزارتخانه انرژی را نیز بررسی کنیم. میرزایی نیکو در توضیح تشکیل وزارت انرژی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده تا بخش آب از زیرمجموعه وزارت نیرو خارج و وزارتخانه ای به نام«آب، منابع طبیعی و محیط زیست» تشکیل شود، بخش برق نیرو ، نیز در زیر مجموعه وزارت انرژی گنجانده شود.

هزينه ‌ بيخودي

اين تصميم در خانه ملت نيز مخالفاني دارد. براي مثال مهرداد بائوج لاهوتی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: تفکیک هزینه بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت و مخالف جدایی این دو بخش هستم. لاهوتی با اشاره به آخرین تصمیمات مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته دولت دو لایحه برای تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به مجلس ارائه کرد که رییس مجلس بررسی این لوایح را به کمیسیون مشترک ارجاع داد و در بودجه امسال برنامه‌ای برای تفکیک این دو وزارتخانه پیش بینی نشده است. وی افزود: نمایندگان مجلس در حال بررسی و اصلاح ساختار دولت هستند. این نماینده مجلس با بیان اینکه گزارش نهایی درباره آثار مثبت و منفی تفکیک وزارت راه و شهرسازی توسط کمیسیون مشترک متشکل از اعضای نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف تهیه و ارایه می‌شود، گفت: تکلیف تفکیک یا عدم تفکیک وزارت راه و شهرسازی تا سه ماه آینده روشن می‌شود. لاهوتی با تاکید بر اینکه مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم، اظهار داشت: تفکیک دو بخش این وزارتخانه هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت. وی افزود: در بخش مسکن و شهرسازی مسئولیت دولت سیاست گذاری است و لزومی ندارد که این بخش به یک وزارتخانه مجزایی تبدیل شود.

علاءالدین خادم، عضو فراکسیون امید مجلس نيز چندي پيش در گفت‌وگويي بيان كرده بود:هنگام ادغام یک سال وقت مردم را گرفتیم تا یک وزارتخانه پاسخگو تعریف کردیم؛اکنون نیز باید یک سال وقت مردم را بگیریم تا شاید بتوانیم دو وزارتخانه پاسخگو تعریف کنیم. نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی ،با بیان اینکه با ادغام چند وزارتخانه هزینه هایی را برای دستگاه اجرایی کشور به وجود آوردیم، گفت: اینکه بدون مطالعه و بر اساس لابی وزارتخانه ای را ادغام کنیم و سپس دست به تفکیک آن بزنیم بدون آنکه تبعات آن را برای کشور بررسی کنیم، اشتباه بسیار بزرگی است که مدیریت کشور را با چالش رو‌به رو می کند. نماینده سپیدان درمجلس با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده وزارت بازرگانی در کنار وزارت صنایع و معادن موفق نبوده است، گفت: کاغذ بازی های بسیاری را شاهد بودیم و ادغام این وزارتخانه ها باعث کاهش مشکلات شده است.

خادم با اشاره به اینکه برخی مواقع ساختار را بدون هدف کیفی تغییر می دهند که این رویکرد برای اقتصاد کشور هزینه دارد، اظهار داشت: اینکه یک وزارتخانه را دو شقه کنیم بدون آنکه به دنبال کیفی‌سازی آن باشیم و تنها ساختار را بزرگ کنیم تجربه ثابت کرده که به غیر از هزینه چیز دیگری ندارد. وی با مخالفت شدید با تغییرات سریع ساختار وزارتخانه ها گفت: بزرگ‌ترین لطمه این کار هزینه هایی است که به اقتصاد کشور تحمیل می شود. همان گونه که هنگام ادغام وزارتخانه ها باید هزینه کنیم، هنگام تفکیک هم باید هزینه کنیم و این پذیرفته نیست که بگوییم هزینه ای ندارد بلکه هزینه کلانی هم دارد. عضو کمیسیون کشاورزی مشکل دوم را اتلاف وقت دانست وگفت: همان گونه که هنگام ادغام یک سال وقت مردم را گرفتیم تا یک وزارتخانه پاسخگو تعریف کردیم اکنون نیز باید یک سال وقت مردم را بگیریم تا شاید بتوانیم دو وزارتخانه پاسخگو تعریف کنیم. بنابر این تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت اشتباه بزرگی است که تاوانش را مردم می دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج