جاباما
۷۰۴۴۷۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نگاهي به عملكرد استقلال و پرسپوليس در آسیا

پرسپوليس و استقلال موفق شدند با برتري در برابر السد و الهلال به عنوان صدرنشين گروه‌هاي خود به مرحله يك هشتم نهايي رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا صعود كنند.

روزنامه قانون: پرسپوليس و استقلال موفق شدند با برتري در برابر السد و الهلال به عنوان صدرنشين گروه‌هاي خود به مرحله يك هشتم نهايي رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا صعود كنند. حضور دو تيم محبوب كشورمان در مراحل حذفي ليگ قهرمانان، نشان مي‌دهد باشگاه‌هاي ايراني نيز همگام با تيم‌ملي كشورمان روند صعودي خود را آغاز كرده‌اند و مثل گذشته به سادگي از مرحله گروهي كنار نمي‌روند. هواداران استقلال و پرسپوليس جشن صعود را در حالي برگزار كردند كه اين دو تيم عملكرد بي‌نظيري در ليگ و جام حذفي به نمايش گذاشته‌اند. استقلال فيناليست جام‌حذفي است و بايد در برابر خونه‌به خونه به ميدان برود؛ تيمي كه به نظر نمي‌رسد مانع جدي براي عدم دستيابي به عنوان قهرماني شاگردان شفر باشد.پرسپوليس نيز ليگ را مقتدرانه و با قهرماني به پايان رسانده و بازي‌هاي اين تيم تشريفاتي است. به هر ترتيب به بهانه صعود استقلال و پرسپوليس به مرحله حذفي ليگ قهرمانان، گفت‌وگويي با كارشناسان داشتيم تا نظرات‌شان را درباره عملكرد اين دو تيم بدانيم.

استقلال، رئال مادريد ايران است

محمد نوازي/ مدافع پيشين استقلال

بازيكنان استقلال مقابل الهلال، هم دوندگي خوبي داشتند و هم جا به‌جايي خوبي را در زمين انجام مي‌دادند. با وجود اينكه دو سه بازيكن تيم در پست اصلي خودشان بازي نمي كردند و تركيب تيم دستخوش تغييراتي شده بود اما اين بازي سخت به سود استقلال به پايان رسيد. با كسب اين سه امتياز، استقلال به عنوان صدرنشين گروه صعود كرد و اين مساله بدون شك از لحاظ روحي و رواني كمك بزرگي خواهد بود تا آن ها با اعتماد به نفس بيشتري در مراحل بالاتر حاضر شوند. در ابتدا بسياري گفتند كه اين گروه، گروه مرگ است و استقلال صعود نمي كند اما ديديم كه با تلاش و همت بازيكنان، تيم به راحتي صعود كرد و اميدوارم اين روند در مراحل بعدي هم ادامه داشته باشد. جا دارد از اين بابت، تبريك ويژه‌اي را به مردم و هواداران و آن هايي كه در همه حال پشتيبان تيم بودند، بگويم. اگر از نظر هجومي نگاه كنيم، مي توان گفت سمت چپ استقلال ساكن تر است اما سمت راست تيم، نقش پررنگ‌تر و بيشتري در حملات دارد. حضور وريا غفوري در اين جناح باعث مي‌شود تا كيفيت كار بالا برود. او مقابل الهلال، يك گل سه امتيازي به ثمررساند و به جز اين يكي، دو موقعيت ديگر نيز داشت كه اگر كمي از خودگذشتگي نشان مي‌داد، تيم دوباره به گل مي‌رسيد. اگر بخواهيم در مورد نقطه قوت استقلال صحبت كنيم، سمت راست و بازيكنان مياني را مي‌توانيم نام ببريم. غفوري و جپاروف در اين دو بخش نقش كليدي دارند. استقلال هميشه در آسيا خوب كار كرده است. شايد به دليل غيرت و تعصبي است كه ايراني‌ها در مسابقات بين المللي دارند. اين مساله را نه تنها در فوتبال بلكه در ورزش‌هاي ديگر نيز ديده‌ايم. پرسپوليس هم امسال نتايج خوبي گرفت و خداراشكر دو قطب و دو رقيب در فوتبال ايران به عنوان صدرنشين صعود كردند كه اين موضوع مي‌تواند اتفاق خوبي براي فوتبال ايران باشد. اگر بخواهم استقلال ليگ را با استقلال آسيايي مقايسه كنم، بايد بگويم عدم نتيجه گيري در نيم فصل باعث شد بازيكنان و سايراعضاي تيم، تمركز خودشان را روي بازي‌هاي آسيايي بگذارند و تلاش كنند اين موضوع را با نتيجه گيري در ليگ قهرمانان جبران كنند. از اين لحاظ مي توان گفت استقلال، رئال مادريد ايران است كه بازي‌هاي قاره‌اي برايش اهميت بيشتري دارند! اتفاق بسيار خوبي كه پس از بازي با الهلال به دست آمد، بيستمين كلين شيت مهدي رحمتي در آسيا بود. او هميشه خوب است و جزو بهترين هاست. البته سيد حسين حسيني نيز عملكرد بسيار خوبي در بازي‌هاي اين فصل داشت و در حال حاضر استقلال دو دروازه بان آماده دارد و خيال همه از دروازه راحت است. اميدوارم رفاقت اين دو نفر هميشه برقرار و محكم باشد. شايد آن‌ها رقيبان سرسختي براي يكديگر باشند اما مهم اين است كه عضو يك خانواده هستند و به نتيجه گيري تيم كمك مي‌كنند. به همه اعضاي استقلال تبريك مي‌گويم و به عنوان يك استقلالي به همه اين بازيكنان افتخار مي‌كنم.

در ستايش عملكرد شفر

محمد نوري / پيشكسوت استقلال

تفكري كه وينفرد شفر دارد، در كنار هوش و استعداد بازيكنان توانست جاي خالي چند بازيكن را در استقلال پر كند. در دقيقه ۱۰ بازي مقابل الهلال، فرشيد باقري مصدوم شد اما معتقدم با توجه به تمام اين اتفاقات، آبي‌ها بازي خوب و فكورانه‌اي را از خود به نمايش گذاشتند. استقلالي‌ها هماهنگ بودند و نشان دادند انگيزه بالايي براي صدرنشيني در گروه دارند. من فكر مي‌كنم از زماني‌كه شفر سرمربي استقلال شده، اين تيم متكي به بازيكن خاصي نيست و همه بازيكنان در خدمت تيم هستند. وينفرد شفر از جوانان به خوبي بازي گرفته اما من فكر مي‌كنم وريا غفوري در برابر الهلال بازي درخشاني را به نمايش گذاشت. او با تيزهوشي و جايگيري‌هاي خوبش موفق شد گل برتري استقلال را نيز به ثمر برساند. آرمين سهرابيان نيز يكي ديگر از بازيكناني بود كه در برابر الهلال بدون اشتباه بازي كرد و اجازه نداد مهاجمان حريف، خودنمايي كنند؛ هرچند كه اميد نورافكن نيز بازيكن خوبي است و مي‌تواند در تيم تاثيرگذار باشد. از طرفي نبايد فراموش كرد مامه‌تيام هنوز نتوانسته بعد از مصدوميت به شرايط آرماني خود بازگردد و با بازگشت او مي‌توانيم اميدوار باشيم كه استقلالي‌ها نمايش بهتري را ارائه دهند. تيام يكي از بهترين بازيكنان فوتبال ايران است و به زودي بازي‌هاي بهتري را از او خواهيم ديد. در مجموع فكر مي‌كنم تك تك بازيكنان استقلال ستاره بودند و همان‌طور كه همه مي‌دانيم، اين تيم بدون شكست از گروه مرگ صعود كرد. اين در حالي است كه پيش از اين گفته مي‌شد آبي‌ها به سختي از گروه خود صعود خواهند كرد اما بازيكنان اين تيم نشان دادند مي‌توانند در شرايط سخت انگيزه بيشتري داشته باشند. نبايد از كنار تاثيرگذاري سرمربي استقلال نيز به سادگي گذشت. وينفرد شفر با وجود آنكه مدت كمي در اين تيم حضور داشته اما موفق شده تاثير زيادي داشته باشد و استقلال را متحول كند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه مديران باشگاه بايد به دنبال مربيان رزومه‌دار بروند و به آن‌ها اعتماد كنند. شفر باعث شده استقلال در ليگ قهرمانان آسيا و جام حذفي روند متعادلي داشته باشد. در واقع او توانسته از نظر روحي و رواني روي بازيكنان كار كند و اين تيم را رو به جلو ببرد. نبايد فراموش كرد زماني كه شفر به استقلال آمد، بسياري معتقد بودند او سن بالايي دارد اما در همان روزهاي اول من گفتم كه هواداران بايد كمي تيم را همراهي كنند و حمايت‌شان را از استقلال دريغ نكنند. برخي مخالف‌ها هميشه بودند و هستند و مطمئن باشيد منتظرند استقلال نتيجه نگيرد تا دوباره به شفر حمله كنند. اين مربي آلماني موفق شده به منتقدان خود تو دهني بزند و استقلالي بسازد كه مقبول هواداران است. در پايان اميدوارم وينفرد شفر در استقلال بماند و قرارداد خود را تمديد كند تا سال آينده بتوانيم جشن قهرماني را در ليگ بگيريم. مطمئن باشيد اگر كسي استقلالي باشد و به اين تيم تعصب داشته باشد، به دنبال سربلندي تيم است و به دنبال موقعيت بهتر خود نخواهد بود. در پايان از هواداران استقلال تشكر مي‌كنم كه بازيكنان را تشويق كردند و به آن‌ها انگيزه برتري در برابر حريفان دادند.

فشار رواني از پرسپوليسي‌ها برداشته شده

فرشاد پيوس / پيشكسوت پرسپوليس

پرسپوليس در ديدار مقابل السد قطر موفق شد روز خوبي را پشت سر بگذارد و با برتري در برابر اين تيم، به مرحله يك هشتم نهايي رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا صعود كند. موضوع مهم درباره پرسپوليس اين است كه اين تيم در مرحله بعدي به مصاف نماينده عربستان نخواهد رفت؛ اتفاقي كه سال گذشته رخ داد و سرخ‌پوشان به دليل بازي در كشور سوم، نتوانستند از فشار رواني تماشاگران‌شان در برابر حريف استفاده كنند. هرچند كه برخي كارشناسان معتقدند تيم‌هاي عربستاني نيز نمي‌توانند از پتانسيل هواداران‌شان استفاده كنند اما همه ما مي‌دانيم كه كشورهاي ميزبان تيم‌هاي ايران و عربستان عربي هستند و به طور معمول از تيم‌هاي عربستاني حمايت مي‌كنند. پرسپوليس در ديدار رفت مقابل السد، شكست خورده بود و انگيزه پيروزي در برابر اين تيم منجر به ارائه يك بازي منطقي شد. نبايد فراموش كنيم كه حضور ژاوي در ميدان، وزنه سنگيني است و مي‌تواند به تيم مقابل فشار رواني مضاعفي وارد كند اما شاگردان برانكو به خوبي او را مهار كردند و نشان دادند مي‌توانند روز خوبي را در آزادي رقم بزنند. برانكو در ديدار مقابل السد، راهبرد جالبي هم به كار برد؛ او پست احمد نوراللهي را تغيير داد و به اين ترتيب بازيكن شماره هشت پرسپوليس عاملي براي سورپرايز حريف بود. من به بازي تك تك بازيكنان توجه ويژه‌اي كردم؛ علي عليپور با وجود آنكه گفته مي‌شود افت محسوسي كرده اما موفق شد در اين ديدار اجازه اضافه شدن مدافعان حريف را به خط حمله ندهد. او آن‌ها را در زمين خودشان محبوس كرده بود و همين عامل منجر به برتري نفري مدافعان پرسپوليس نسبت به مهاجمان السد شد. گادوين منشا نيز در دقايق كوتاهي كه در زمين حضور داشت، موفق شد عملكرد درخشاني را از خود به نمايش بگذارد و همراه با عليپور به خوبي مدافعان حريف را كنترل كردند. فراموش نكنيد حضور مرتضي پورعلي‌گنجي در اين بازي تاثير زيادي روي بازي داشت. او با وجود آنكه يك گل به خودي را وارد دروازه كرد اما در مصاف‌هاي تن به تن با بازيكنان پرسپوليس موفق ظاهر شد و بسياري از ضربات اول را به توپ وارد كرد. از سوي ديگر نبايد فراموش كرد پورعلي‌گنجي در ديدار رفت نيز يكي از مهره‌هاي درخشان السد بود و نمي‌توان با يك اشتباه او را لايق تنبيه يا مجازات دانست. در مجموع معتقدم پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا با انگيزه بيشتري به ميدان مي‌رود و با توجه به اينكه فشار رواني قهرماني در ليگ برتر روي تيم وجود ندارد، با آسودگي خاطر بيشتري در برابر حريفان قرار مي‌گيرد. در مجموع معتقدم پرسپوليس براي بازي‌هاي بعدي خود در مرحله يك هشتم نهايي نياز به تقويت تيم خود دارد اما به دليل آنكه از نقل و انتقالات محروم است، اميدوارم با حضور اميد عاليشاه اين تيم بتواند روند بهتري را در پيش بگيرد. بايد اميدوار باشيم بازيكنان فعلي نيز قرارداد خود را تمديد كنند تا دست كم پرسپوليس ضعيف‌تر از تيم فعلي نشود. در نهايت از هواداران سرخ‌پوشان ممنونم كه شاگردان برانكو را در ورزشگاه آزادي تنها نگذاشتند و تا پايان مرحله گروهي با آن‌ها همراه بودند.

آيا منشا و عليپور افت كرده‌اند؟

ادموند بزيك/ مهاجم پيشين پرسپوليس

مهم‌ترين اتفاقي كه در ديدار پرسپوليس و السد به چشم آمد، بردي بود كه حاصل شد. در واقع مهم بود كه پرسپوليس به عنوان تيم صدرنشين صعود كند و براساس آمار و ارقام، شاگردان برانكو مقتدرانه به مرحله حذفي رسيدند. كارنامه پرسپوليس، عملكرد برانكو را نشان مي‌دهد. او قهرمان ليگ و در آسيا نيز صدرنشين گروهش شده است؛ بنابراين معتقدم پرسپوليس پتانسيل صعود به جمع چهار تيم برتر آسيا را دارد. برانكو در دو سال و نيمي كه در جمع سرخ‌پوشان حضور داشته، نشان داده به دنبال هدف مهمي است. در چند سال اخير هيچ‌گاه سرخ‌پوشان اينچنين به سمت هدف خود نرفته‌اند؛ هرچند كه در يك مقطع بسياري از تيم‌ها افت دارند و شاگردان برانكو نيز از اين اتفاق بي‌نصيب نبودند اما خوشحالم كه پرسپوليس در روزهاي افت خود نيز از كسب موفقيت بي‌بهره نبود و موفق شد جشن صعود خود را در ورزشگاه آزادي برگزار كند. نقطه قوت پرسپوليس در فصل جاري، همدلي بازيكنان اين تيم بود و نمي‌توانم بگويم بازيكن خاصي برتر از سايران بوده است. برانكو موفق شده تيمي بسازد كه كار گروهي مي‌كند؛ پرسپوليس از گلي كه مي‌زند به خوبي محافظت مي‌كند. نبايد فراموش كنيم كه ليگ قهرمانان آسيا سطح بالاتري نسبت به ليگ ايران دارد و جاي اشتباه در اين ليگ نيست. در مجموع اعتقاد دارم حضور در آسيا و كسب موفقيت در ليگ قهرمانان بسيار دشوار است زيرا باشگاه‌هاي عربي سرمايه‌گذاري گسترده‌اي مي‌كنند و به دنبال كسب عنوان قهرماني هستند به عنوان مثال دو بازيكن العين يا الهلال حدود ۱۰ ميليون يورو قيمت دارند و نمي‌توان به سادگي با آن‌ها مقابله كرد. موضوع ديگري كه بسيار مورد بحث قرار گرفته ماجراي افت بازيكناني مثل علي عليپور و گادوين منشاست. به اعتقاد من عليپور يك مكمل خوب براي طارمي بود و وقتي او جدا شد، عليپور آزاد شد و موقعيت‌هايي كه گم كرده بود دوباره پيدا كرد. او به موفقيت‌هاي بسياري دست پيدا كرد و تا مرز آقاي گلي نيز پيش رفته است. عليپور نشان داده اگر توانايي‌هاي خود را باور كند، مي‌تواند موفق‌تر شود. اما گادوين منشا نياز به زمان دارد تا بتواند خود را با تيم هماهنگ كند به عنوان مثال وحيد اميري نيز همين مشكل را داشت و زمان دادن به او منجر به هماهنگ‌تر شدنش مي شود. نبايد فراموش كنيم رفتن مهدي طارمي نيز در افت منشا تاثيرگذار بوده است. او رقيبي در پرسپوليس ندارد و براي بهتر شدن نمي‌جنگد؛ همين موضوع منجر به افت نسبي اين بازيكن شده است. بحث‌هايي نيز درباره احتمال جدايي برخي بازيكنان پرسپوليس مطرح شده اما من فكر مي‌كنم اين موضوع بحث مديريتي است و تا جايي‌كه من خبر دارم، همه بازيكنان پرسپوليس قصد دارند قرارداد خود را تمديد كنند. به هر حال آخر فصل است و شايعاتي از اين دست مطرح شده اما نبايد خيلي به آن‌ها اعتماد كرد. بحث جدايي محسن مسلمان نيز مطرح شده و من فكر مي‌كنم او در پرسپوليس بسيار تاثيرگذار است ولي نمي‌توانم بگويم اين بازيكن بايد به هر قيمتي حفظ شود زيرا من بيرون از تيم هستم و سرمربي بايد در اين باره تصميم بگيرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج