۶۹۴۶۹۶
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

سازمان ملل نگران جدی انتخاب بولتون

دونالد ترامپ با اتمام نخستین سال ریاست جمهوری اش، تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تغییر داد و &#۰۳۹;مایک پمپئو&#۰۳۹; و &#۰۳۹;جان بولتون&#۰۳۹; رادیکال و دست راستی افراطی را جایگزین &#۰۳۹;رکس تیلرسون&#۰۳۹;و&#۰۳۹;مک مستر&#۰۳۹;در وزارت خارجه وامنیت ملی کرد که سیاست های معتدل و منطقی تری را دنبال می کردند.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ با اتمام نخستین سال ریاست جمهوری اش، تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تغییر داد و 'مایک پمپئو' و 'جان بولتون' رادیکال و دست راستی افراطی را جایگزین 'رکس تیلرسون'و'مک مستر'در وزارت خارجه وامنیت ملی کرد که سیاست های معتدل و منطقی تری را دنبال می کردند.

انتخاب های جدید ترامپ به ویژه انتخاب جان بولتون با واکنش گسترده مقام ها و رسانه های آمریکایی مواجه شد که ازجهات مختلف قابل بررسی و تعامل است، برخی از رسانه ها انتخاب بولتون را به معنای افزایش خطر جنگ با کره شمالی و به خطر افتادن برجام تلقی کردند.

خروج تیلرسون و مک مستر و ورود بولتون، پمپئو و جینا هاسپل (رییس جدید سازمان سیا) خیلی از تحلیلگران و صاحب نظران در امریکا را نگران کرده است که می تواند به منافع ملی و اعتبار آمریکا در جهان آسیب جدی وارد کند.
جان بولتون کسی است که در آمریکا، او و دیک چینی را مسوول اصلی جنگ با عراق می دانند، جنگی که از نظر آمریکایی ها چیزی جز هزینه و بی اعتباری دستاورد دیگری برای کشورشان نداشت.

زمانی که ترامپ به دنبال ملاقات بارهبر کره شمالی است وتیم او برای اصلاحات در برخی مفاد برجام در حال رایزنی باشرکای اروپایی خود هستند، انتخاب بولتون که طرح بمباران کره شمالی و تاسیسات هسته ای ایران را مطرح کرده است، نمی تواند تحلیلگران و صاحبنظران در آمریکا را مجاب کند که این انتخاب، انتخابی است که تامین کننده منافع ملی آمریکایی ها خواهد بود.

امروز، ایران و کره شمالی تنها چالش جدی روبروی دولت ترامپ محسوب نمی شوند، بلکه بر سر یک هژمونی جدید در منطقه خاورمیانه بشدت با مسکو، آنکارا، دمشق و تهران درگیر است، با اتحادیه اروپا و چین یک جنگ تجاری را آغاز کرده، در آمریکای لاتین به دنبال ساخت دیوار مرزی با مکزیک می باشد و به بسیاری از پیمان ها و توافقات بین المللی، چندجانبه و دو جانبه که برای واشنگتن بار مالی دارد، پشت پا زده است.

چین در دریای چین جنوبی در حال ساخت پایگاه های نظامی بسیار مجهز است و با قدرت در حال رشد و پیشرفت هم از نظر اقتصادی و هم نظامی و سیاسی است که در آینده نزدیک با آمریکا وارد چالش های جدی و پرتنش در این منطقه استراتژیک خواهد شد.

سوال کلیدی اینجاست که این انتخاب ها به ویژه انتخاب بولتون تا چه حد می تواند برای منافع ملی آمریکا مطلوب و یا تهدید کننده باشد، هر کدام از موارد بالا می تواند بستر یک تهدید و یا چالش جدی برای واشنگتن باشد، در این صورت باید منتظر بود که آیا دوره مسئولیت بولتون به یک سال می رسد.

در مقر اصلی سازمان ملل، نگرانی از انتخاب بولتون جدی تر است، زیرا بولتون با فشار برنیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل و دستگاه سیاست خارجی تلاش خواهد کرد تا بودجه های این نهاد بین المللی توسط دولت ترامپ کاهش چشمگیری پیدا کند.

انتخاب بولتون بیش از آنکه ترامپ و تیمش فکر می کردند برای هیات حاکمه در کاخ سفید تنش و سرو صدا ایجاد کرده است، بدون شک هر تصمیم بولتون می تواند باعث یک چالش جدی و دردسرساز برای ترامپ شود. 'ترامپ در طول یکسال نخست مسئولیتش نشان داده که در جابجایی اعضای تیمش به هیچ اصولی معتقد نیست و حتی بهترین دوستانش را به راحتی برکنار می کند و این موضوع می تواند در مورد بولتون هم صدق داشته باشد.

اما در کنار این واکنش های منفی در داخل و خارج آمریکا نسبت به انتخاب روسای جدی تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا، ترامپ تلاش می کند تا با افراطی کردن پیشانی دستگاه سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور در مذاکره با کره شمالی و همچنین ایران امتیازهای زیادی به دست آورد.

ترامپ با رادیکال کردن دستگاه سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور می خواهد در مذاکره با رهبر کره شمالی دست بالاتر را داشته باشد و امتیازات زیادی کسب کند.

به نظر کارشناسان درخصوص برجام هم ترامپ فکر می کند که این تغییرات ایران را مجاب خواهد کردکه در بحث مسایل منطقه ای و موشکی امتیازهای بیشتری به دست آورد، تیم ترامپ فکر می کند که ترکیب بولتون و پمپئو، ایران را مجاب خواهد کرد که با اصلاح بندهایی از برجام به ویژه بندغروب به خواسته آنان تن داده و تروئیکای اروپایی نیز با شرایط جدید فشار بیشتری بر تهران خواهند آورد تا هم برجام حفظ و هم ترامپ از آن خارج نشود.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد، مسئله نزدیکی جان بولتون به گروهک تروریستی منافقین است، بولتون در کنار نیوت گینگریج و رودی جولیانی همواره در نشست های مختلف این گروهک حضور یافته و سخنرانی کرده است. اما بعید به نظر می رسد با توجه به جمع بندی که دستگاه سیاست خارجی آمریکا از منفور بودن این گروهک نزد ملت ایران دارد، بولتون بخواهد سرمایه گذاری آن چنانی روی این گروهک داشته باشد و معمولا این افراد در زمان مسئولیت تلاش می کنند که از این گروهک تروریستی فاصله بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درنخستین روز سال جدید در اجتماع پر شور مردم در مشهد با اشاره توطئه های بدخواهان نظام برای ایجاد تهدیدات منطقه ای گفتند که یکی از اهداف تهدیدهای منطقه‌ای، ضربه زدن به ایران بود اما جمهوری اسلامی نه تنها اجازه نداد تهدیدها به کشور آسیبی وارد کند بلکه آنها را به فرصت تبدیل کرد.

به نظر می رسد که انتخاب بولتون و پمپئو نمی تواند کمک چندانی به پیشبرد سیاست های دولت ترامپ در عرصه های مختلف جهانی داشته باشد هر چند تیم ترامپ امیدوارند که با چنگ و دندان نشان بیشتر (افراطی کردن اعضای کابینه) بتوانند در چالش های مهمی که آمریکا در اقصی نقاط جهان با آن روبرو است، امتیازهای لازم را به دست آورند.
تهران هم می تواند با یک استراتژی هوشمندانه از افراطی تر شدن کابینه ترامپ برای پیشبرد راهبرد خود در منطقه استفاده کرده و با نزدیکی هر چه بشتر به شرکای اروپایی ، چین و روسیه مانع از شکل گیری یک جبهه مشترک توسط دولت ترامپ با حمایت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ کاری پیش نمیبرند مگه خطا کنند.

    • بدون نام

      اینقدر این گاوچران ها رو بزرگ نکنید بجای ان به ملت بزرگ خود افتخار کنید تا ملت رادارید از هیچ کس نترسید

    • بدون نام

      کره شمالی از این لیست خارج شده است ودر افتاندن به هزینه اش نمی ارزد.تنها هدف آمریکا ایران است وبس .آنها با ایدئولوژی تشیع مشکل دارند بی آنکه بدانند با ارتکاب جنایت بشری در زمین صاحب الزمان بازی میکنند واز آنچه میترسند درنهایت بلای جانشان خواهد شد.

    • محمدرضا بختیار

      سازمان ملل نگران نسل کشی های سراسر دنیا و کودک کشی ها در سوریه و یمن و عراق و لیبی نیست اما نگران عوض شدن وزیر خارجه آمریکا هستش چون شعار این فرد برون رفت از سازمان بین الملل و حقوق بشر جهانی هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بولتون قاتل و نژادپرست دنبال حقوق بشر جهانیه؟ شماها یا کلا مغزی ندارید که باهاش فکر کنید یا مزدورید ...

    • بدون نام

      مسلماً جان بولتون متوجه اشتباهات گذشته خود که همانا شروع کننده جنگ در عراقبوده شده ،و فکر نمی کنم اشتباهات گذشته را که ضررهای زیادی را برای امریکا به جا گذشته دو باره تکرار کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج