جاباما
۶۹۰۹۳۹
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

مجلس برای وزیر کشاورزی هم حجتی نداشتند!

برگزاري جلسه استيضاح سه وزير در فاصله‌اي كوتاه در مجلس و رأي اعتماد مجدد نمايندگان به آنان در شرايطي غيرمعمول و ابراز نگراني نمايندگان اصولگرا و اصلاح طلب از حاكم شدن برخي رويه‌هاي غيرسالم در مجلس نشان از كاهش اعتبار مجلس آن هم به دست خود نمايندگان در عرصه سياسي دارد.

روزنامه جوان نوشت: برگزاري جلسه استيضاح سه وزير در فاصله‌اي كوتاه در مجلس و رأي اعتماد مجدد نمايندگان به آنان در شرايطي غيرمعمول و ابراز نگراني نمايندگان اصولگرا و اصلاح طلب از حاكم شدن برخي رويه‌هاي غيرسالم در مجلس نشان از كاهش اعتبار مجلس آن هم به دست خود نمايندگان در عرصه سياسي دارد.

سومين استيضاح مجلس شوراي اسلامي در مقابل دولت يازدهم، با نتيجه‌اي از قبل قابل پيش بيني برگزار شد. البته استيضاح علي ربيعي وزير كار و رفاه اجتماعي و عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نشان داد كه نمي‌شود انتظار پرسش و پاسخ اساسي نمايندگان را از وزرا داشت. اين رويكرد مجلس و احضار پياپي وزرا بدون يك نتيجه قابل توجه نه تنها سبب طعنه و تذكر برخي نمايندگان شده بلكه در بين افكار عمومي انعكاس بسيار بدي داشته است.

استيضاح محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي صرف نظر از ماهيت استيضاح و سؤالاتي كه مطرح شد، فرصتي فراهم كرد تا فرياد نمايندگان از اين رويه بلند شود. حتي برخي نيز پيش بيني كردند كه مجلس نتواند تا پايان دوره خود يك استيضاح موفق داشته باشد. فضاي حاكم بر جلسه استيضاح ديروز بسيار آرام‌تر از جلسه استيضاح ربيعي و آخوندي بود. حضور خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران در جلسه استيضاح وزير جهاد كشاورزي نسبت به جلسات استيضاح وزراي تعاون و راه آرام‌تر بود. عمده انتقادات نمايندگان مخالف محمود حجتي بر عدم استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي و همچنين بي توجهي به وضعيت كشاورزان دور مي‌زد.

علي وقفچي، نماينده مردم زنجان با اشاره به مشكلات موجود در بخش كشاورزي كشور گفت: به كار گيري افراد بازنشسته و همچنين غيرمتخصص در مسندهاي وزارت كشاورزي و مواردي از اين دست باعث شده كشور به جاي نگاه علمي به كشاورزي به صورت مديريت سنتي و ناكارآمد اداره شود. همچنين حسن نوروزي، نماينده مردم رباط كريم در مخالفت با وزير كشاورزي خطاب به حجتي گفت: در وزارت جهاد كشاورزي لابي‌گري‌ها و رشوه‌هايي وجود دارد، دولت چقدر بايد براي اين رشو‌ه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي خسارت دهد. نادر قاضي پور با اشاره به واردات بيش از اندازه محصولات كشاورزي خطاب به وزير تصريح كرد: آقاي حجتي! وزارت كشاورزي تعطيل شده و به وزارتخانه واردات تبديل شده است. وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: آقاي حجتي! چرا براي جلوگيري از محصولات تراريخته اقدامي نمي‌كنيد، اين محصولات مشكلات زيادي را براي محيط زيست و انسان‌ها به دنبال دارد، چرا از واردات بي‌رويه برنج جلوگيري نمي‌كنيد؟

صديق بدري نماينده مردم اروميه هم با اشاره به همين مسئله در مخالفت با وزير كشاورزي صحبت كرد. نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه واردات محصولات تراريخته سلامت و امنيت غذايي كشور را نشانه رفته، گفت: متأسفانه هيچ اراده‌اي در وزارت كشاورزي و شخص آقاي وزير براي حل مشكلات بخش كشاورزان وجود ندارد. محمود صادقي كه به عنوان يكي از مخالفان وزير جهاد كشاورزي ثبت نام كرده بود ناگهان و در لحظات آخر از صحبت كردن در اين باره پشيمان شد و البته دليل روشني را براي اين انصراف ارائه نكرد.

‌مجمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اين انتقادات با پذيرش بخشي از مشكلات موجود تصريح كرد: اگر بنده اينجا صحبت‌هايي در مورد آنچه انجام شده مي‌كنم به منزله اين نيست كه ضعف يا نارسايي در عملكرد وجود ندارد و از خداوند متعال مي‌خواهم كه با اين تذكرات و پيگيري‌هايي كه نمايندگان محترم به عمل مي‌آورند روز به روز ضعف‌ها كاهش يابد. وي افزود: اساس نگاه ما اين بوده است كه از ظرفيت‌هاي بسيار خوبي كه در بخش كشاورزي در كشور است استفاده كنيم. با وجود خشكسالي‌ها و بي آبي‌ها ظرفيت‌هاي بسيار خوبي در داخل كشور است.

در ادامه حجتي گزارشي از عملكرد خود ارائه و ارقامي را از رشد محصولات كشاورزي در حوزه‌هاي مختلف ارائه كرد. در نهايت نمايندگان موافق حجتي پشت تريبون رفتند. عمده سخنان نمايندگان موافق حجتي مبتني بر تلاش وزير جهاد كشاورزي براي فعال كردن تمام ظرفيت‌ها در داخل كشور و كاهش نسبي واردات محصولات كشاورزي بود. پس از سخنان آنان نوبت به رأي گيري ازنمايندگان مجلس رسيد و پس از توزيع آرا و جمع آري گلدان‌هاي رأيف محمود حجتي با ۱۰۵ رأي موافق، ۱۱۷ رأي مخالف و ۷ رأي ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماينده حاضر در جلسه علني مجلس در رأس وزارت جهاد كشاورزي ابقا شد.

نگراني نمايندگان اصولگرا و اصلاح طلب‌

بخش اعظم تنش‌هاي موجود در جلسه به سخنان و تذكرات نمايندگان پيرامون عملكرد كلي مجلس در مورد استيضاح‌ها برمي گشت. پس از پايان جلسه و زماني كه نوبت به قرائت تذكرات رسيد، در ابتدا حميدرضا حاجي‌بابايي در تذكري شفاهي به هيئت رئيسه بيان كرد: در دو روز گذشته، مجلس داراي استيضاحاتي بود كه نتايجش را شاهد بوديم. اعلام استيضاح سه وزير از يك كابينه پشت سر هم از روز اول داراي ابهام بود. جايگاه مجلس با ارزش است و مجلس در رأس امور قرار دارد، مباحثي در مجلس مطرح شد كه نبايد اين اتفاق مي‌افتاد و بازخورد مثبتي در جامعه براي مجلس نخواهد داشت. وي گفت: اگر اين روند ادامه پيدا كند، اين مجلس تا پايان دوره هيچ استيضاحي را به نتيجه نخواهد رساند و با مشكل جدي روبه‌رو مي‌شود. بن‌بست مجلس در استيضاح وزرا ضربه مهلكي به آراي مردم در جايگاه مجلس است. مجلس عصاره فضائل ملت و خون شهيدان است و نبايد ارزان فروخته شود.

پس از وي بهرام پارسايي در زمان قرائت تذكرات شفاهي در بخشي از تذكر خود خطاب به هيئت رئيسه مجلس گفت: در استيضاح‌هاي اخير با وجودي كه حق قانوني نمايندگان بوده، مي‌توانم بگويم كه حداقل از يكي از استيضاح‌ها بايد به نام استيضاح كثيف ياد كرد. گويا اشاره پارسايي به عنوان عضوي از فراكسيون اميد به بحث كثيف بودن يكي از استيضاح‌ها ريشه در انصراف ناگهاني محمود صادقي از صحبت كردن عليه وزير كشاورزي باشد.

در اين هنگام ميكروفن پارسايي قطع شد اما پارسايي با فريادهاي بلند به قطع ميكروفن خود واكنش نشان داد. مسعود پزشكيان، نايب رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار گفت: اين موارد ربطي به هيئت رئيسه ندارد كه شما مطرح مي‌كنيد. پارسايي به اظهارات پزشكيان واكنش نشان داد و جدال لفظي كوتاهي بين دو هم فراكسيوني ايجاد شد، اما در نهايت پارسايي سخن خود را تكميل كرد.

جعفرزاده ايمن آبادي هم به عنوان عضوي از فراكسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي به نكته‌اي اشاره كرد كه نشان از نگراني از تنزل جايگاه مجلس در بين تمام جناح‌هاي سياسي بود. وي با انتقاد از واكنش اينستاگرامي يكي از نمايندگان مجلس در خصوص استيضاح وزراي راه و شهرسازي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي، گفت: متأسفانه يكي از همكاران ما شب گذشته در استوري صفحه اينستاگرام خود جمله‌اي نوشته، همكاران عنايت كنند كه مرز بي‌انصافي و تخريب مجلس تا كجا پيش رفته، عين عبارت اين است «دولت شام داد تا وزيرانش بمانند. » چه كسي در اين مجلس شام خورده؟ چرا سطح مجلس را تنزل مي‌دهيد و خودمان را تخريب مي‌كنيد؟

مجلس جايگاه خود را از دست مي‌دهد

برگزاري اين جلسات به خوبي ثابت كرد كه مجلس جايگاه خود به عنوان نهادي در رأس امور را از دست مي‌دهد. عدم حضور روحاني به عنوان رئيس جمهور در هيچ كدام از اين جلسات به خوبي نشان داد كه مجلس ديگر به عنوان نهادي جدي در معادلات سياسي محسوب نمي‌شود. سخنان ذوالنوري در پايان جلسه بعد از ظهر مجلس و اشاره به فشارهاي پشت پرده و همه جانبه برخي از وزارتخانه‌ها به نمايندگاني كه قصد بازخواست دولت را دارند، نشان از برخي دلايل پشت پرده حاكم شدن اين رويه بر مجلس دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی که استیضاح بدون هدف منطقی باشه و صرفا جهت قدرت نمایی و بهانه گیریهای سیاسی باشه همین قدرتنمایی نماینده حتما قدرت مجلس روکاهش میده
      نماینده عزیز تو نماینده ملتی نه نماینده مجلس یا طیفی خاص!!!!!

    • رفیعی

      خب یک نماینده بغض کردموقع حرف زدن خودش گاهی اوقات ماحرف بزنیم گریه میگره ماراشمامخالفین تراریخته بیاد بس چراشروشروط میارین حمع کنید خودشون سالم میخورن واقعا که

    • بدون نام

      واقعا استیضاح هم استیضاح های قدیم،،واقعا که.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج