۶۸۰۹۷۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

این هفته چلسی و بارسلونا بار دیگر در لیگ قهرمانان اروپا مقابل هم قرار گرفتند؛ دیداری که در دو دهه اخیر بارها تکرار شده است.

ورزش سه: این هفته چلسی و بارسلونا بار دیگر در لیگ قهرمانان اروپا مقابل هم قرار گرفتند؛ دیداری که در دو دهه اخیر بارها تکرار شده است.


حضور همیشگی بزرگان فوتبال اروپا در لیگ قهرمانان باعث شده تا آنها بارها در این رقابت ها مقابل هم قرار بگیرند. بعضی از این دیدارها حالا به دیدارهای کلاسیک چمپیونزلیگ تبدیل شده که در ادامه آنها را مرور می کنیم:

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

1-بارسلونا در مقابل چلسی:

اگرچه اولین بار دو تیم در سال ۱۹۵۶ برابر هم قرار گرفتند، اما نبردهای بارسلونا برابر چلسی در ۲۰ سال اخیر همیشه از جذابیت و حواشی فراوانی برخوردار بوده و ستاره هایی چون مورینیو، رونالدینیو، جان تری، اینیستا، لیونل مسی و حتی تام هنینگ اووربو، نقش مهمی را در رقم خوردن نتایج جدال های حساس و جذاب این دو تیم ایفا کرده‌اند.

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

این جدال، یکی از حساس‌ترین و جنجالی‌ترین بازی های مابین دو تیم از کشورهای مختلف است که طی سال‌های گذشته، حتی با نام دربی نیز نامیده شده است! اولین بازی مهم و جذاب میان بارسلونا و چلسی و آغاز جنگ مابین این دو تیم به سال 2005 باز می‌گردد؛ جایی که شیرهای لندن در مرحله 16/1 نهایی موفق به شکست تیم پرقدرت بارسلونا شدند. در بازی رفت، بارسلونا موفق شد تا با برد 2-1 در نیوکمپ خیال خود را راحت کند اما غاقل از اینکه شکست سنگین 4-2 در بازی برگشت در لندن، حذف این تیم را به همراه خواهد داشت.

یک سال گذشت و باز هم بارسلونا و چلسی به یکدیگر برخورد کردند؛ اما این بار قصه فرق می‌کرد. بازی رفت بسیار زیبا و جنجالی بود. در دقیقه 37، آیزر دل هورنو، مدافع چلسی به دلیل خطا بر روی لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا از زمین مسابقه اخراج شد تا کار برای چلسی سخت شود. در دقیقه 59، گل به خودی تیاگوموتا، چلسی راپیش انداخت؛ اما در ادامه، یک گل به خودی از جان تری و یک گل از ساموئل اتوئو، بازی را با نتیجه 2-1 به سود آبی‌اناری‌ها، تغییر داد. بازی برگشت هم با نتیجه 1-1 به اتمام رسید تا چلسی در مرحله 16/1 حذف شود. اما این دشمنی، از سال 2009 شکل تازه‌ای به خود گرفت. بارسلونایی که اولین فصل حضور گواردیولا را بر روی نیمکتش تجربه می‌کرد در مقابل شاگردان گاس هیدینگ در نیوکمپ به تساوی 0-0 رضایت داد.

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا


بازی برگشت در استمفورد بریج نیز با تک گل فوق‌العاده مایکل‌اسین شروع شد؛ اما این پایان کار نبود. بعد از این گل، چلسی به عقیده کارشناسان داوری میبایست 4 پنالتی را تصاحب می‌کرد؛ اما داور نروژی بازی یعنی تام هنینگ، این کار را عملی نکرد تا گل دقایق پایانی آبی و اناری‌ها توسط اینیستا، قلب هواداران چلسی را هدف قرار دهد و چلسی باز هم حذف شود. آبی‌پوشان لندنی سه سال منتظر ماندند تا انتقام داور و بازی قبلی را از آبی و اناری‌ها بگیرند و اتفاقا در بهترین موقعیت به مصاف گواردیولایی رفتند که آخرین فصل خود در بارسا را سپری می‌کرد.

چلسی با وجود برد 1-0 در بازی رفت در لندن، باز هم نگران بازی برگشت در نیوکمپ بود. بارسلونا نیمه اول را با برد 2-1 و گل‌های سرجیو بوسکتس و آندرس اینیستا به رختکن رفت و اخراج جان تری در دقیقه 37، رویاهای آبی‌های لندن را در معرض نابودی کامل قرارداد اما مردان دی‌متئو، به بازی برگشتند. رامیرس تک گل دقیقه 1+45 چلسی در نیمه اول را به ثمر رساند تا مهم‌ترین گل طول عمرش را به ثبت رسانده باشد. نیمه دوم شروع شد؛ مسی یک ضربه پنالتی را از دست داد که شاید اگر آن ضربه تبدیل به گل می‌شد؛ شاید آبی‌پوشان، آن رقابت را اینگونه تمام نمی‌کردند.

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

فرناندو تورس در دقیقه 90+2 با گلزنی به بارسای گواردیولا، رویاهای پپ و بارسلونا را نابود کرد و بلیط صعود به فینال را برای چلسی ثابت کرد. پس از این بازی، چلسی در فینال موفق به شکست بایرن‌مونیخ شد و دی‌متئو این افتخار را به افتخارات چلسی، اضافه کرد. شاید بارسلونا بدشانس بود که در دوران ام‌اس‌ان، به چلسی برخورد نکرد؛ اما بازی این هفته این تیم مقابل چلسی که در استمفوردبریج با نتیجه 1-1 به اتمام رسید؛ وعده یک دیدار تماشایی را در نیوکمپ داد. باید دید مردان کونته این نبرد را با موفقیت پشت سر می‌گذارند یا مردان والورده هستند که شیرهای لندن را حذف می‌کنند؟!

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا


۲-لیورپول-چلسی:

چلسی و لیورپول، تا پیش از جدال اروپایی سال 2005، هیچگاه با یکدیگر رقبای جدی نبودند؛ اما جدال این دو تیم در لیگ قهرمانان اروپا سال 2005، ارتباط میان این دو تیم را به کلی عوض کرد. در حقیقت، قرمز‌های آنفیلد با شکست و حذف چلسی، رویاهای مورینیو برای کسب لیگ قهرمانان اروپا را نابود کرد و رافا بنیتز، مربی وقت قرمز‌ها بارها این برد را مهم‌ترین برد دوران بازی خود پس از بازی دراماتیک فینال فصل 05/2004 نامیده است.


این برد در شرایطی به دست آمد که گل لوییس گارسیا در این بازی، به گل روح معروف شده است و هنوز هم بر سر گل بودن یا نبودن آن، هنوز بحث‌هایی مطرح است. دو سال بعد، دوباره این دو تیم با هم روبرو شدند اما بهترین بازی میان این دو تیم به سه سال بعد از بازی نیمه نهایی باز می‌گردد. چلسی در سال ۲۰۰۹، موفق شد تا با نتیجه ۳-۱ در آنفیلد، لیورپول را شکست دهد. در بازی برگشت در استمفوردبریج نیز در نهایت با کامبک لیورپول، نتیجه ۴-۴ به دست آمد. واقعا حیف است که از زمان رفتن بنیتز از لیورپول، دیگر این دو تیم با یکدیگر روبرو نشده‌اند.

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا


3-منچستریونایتد-یوونتوس:

درست است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون، جهان فوتبال منتظر یک جدال جذاب دیگر مابین بانوی‌پیر و شیاطین سرخ است؛ اما همچنان مزه جدال سرالکس فرگوسن و مارچلو لیپی، زیر زبان فوتبال دوستان باقی مانده است. جدال‌های منچستریونایتد و یوونتوس در دهه ۱۹۹۰، بسیار مشهور و زیبا بودند. در سال ۱۹۹۶، یوونتوس هر دو بازی را در مرحله گروهی با پیروزی پشت سر گذاشت تا به عنوان سرگروه از گروه صعود کند. سال بعدی، هر کدام از تیم‌ها در مرحله گروهی در خانه خود، ۳ امتیاز بازی را به دست آوردند و هر دو راهی مرحله بعد شدند. اما مهم‌ترین جدال یوونتوس و منچستریونایتد و شاید یکی از مهم‌ترین نتایج تاریخ منچستریونایتد در سال ۱۹۹۹ و در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رقم خورد.

شاید تساوی ۱-۱ در اولدترافورد، یوونتوس را شانس اول صعود به فینال قلمداد می‌‌کرد؛ اما در سال ۱۹۹۹، یونایتد در هیچ مسابقه‌ای( که گل سرسبد آن بازی فینال بود) تسلیم نشد و در نهایت، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. در بازی رفت، رایان گیگز در دقایق اضافی، توانست گل تساوی شیاطین سرخ را به ثمر برساند. در بازی برگشت، پیپو اینزاگی در ۱۱ دقیقه مقابل یاران فرگوسن در استادیوم دل‌آلپی، دبل کرد تا همگان، یوونتوس را در فینال ببینند. یاران فرگوسن اما یک کامبک فوق‌العاده را(همانند بازی فینال) رقم زدند. روی‌کین، دیوایت یورک و اندی کول، ۳ گل برای شیاطین سرخ زدند تا این تیم در دل‌آلپی شهر تورین به فینال صعودکند. یوونتوس، سال‌هاست که به دنبال انتقام است زیرا آن‌ها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا سال ۰۳-۲۰۰۲ نیز هر دو بازی را به منچستریونایتد واگذار کردند.

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

۴-بارسلونا-اینترمیلان:

این دو تیم، از عصر جذاب آوریل سال 2010 در نیوکمپ مقابل همدیگر قرار نگرفته‌اند و رقابت میان این دو تیم، به وسیله خوزه مورینیو، آغاز شد. آقای خاص که در سال 2008 و پیش از انتخاب پپ به عنوان سرمربی، گزینه اول کاتالان‌ها بود؛ کینه قدیمی را از بارسا و مدیرانش و البته پپ گواردیولا، در دل داشت و در سال 2010، تمام این کینه‌ها را بر سر بارسایی‌ها، خالی کرد. در تابستان سال 2010، معاوضه‌ای میان بارسلونا و اینتر رخ داد که زلاتان ابراهیموویچ از اینتر راهی بارسا شد و ساموئل اتوئو مسیر برعکس را انتخاب کرد و راهی جوزپه مه‌آتزا شد؛ اما تفاوت میان این دو، در هماهنگ شدن با تیم بود که در اثر آن، اتوئو با اینتر هماهنگ شد؛ اما زلاتان نه!

در آن سال، اینتر 4 بار مقابل بارسلونا قرار گرفت. آن‌ها دوبار در مرحله گروهی مقابل هم قرار گرفتند که گواردیولا، توانست 4 امتیاز از خوزه مورینیو کسب کند و بالاتر از نرآتزوری به مرحله بعد صعود کند؛ اما جریان نیمه نهایی، برعکس بود. اینتر با برتری 3-1 در بازی رفت در خانه خود و باخت 1-0 در نیوکمپ، به فینال صعود کرد تا رویاهای بارسا و گواردیولا پایمال شود!

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا

5-بایرن‌مونیخ-رئال‌مادرید:

بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال اسپانیا و آلمان، از نظر تاریخی در لیگ قهرمانان اروپا بسیار با هم روبرو شده‌اند. برد تاریخی ۴-۰ رئال در مقابل بایرن پپ، یکی از خاطرات شیرین رئالی‌ها، از این دیدار است. این دو تیم تاکنون، بارها مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که کفه ترازو به سوی مادریدی‌ها، سنگینی می‌کند!


بازی فصل گذشته نیز پایان رویای بایرن آنچلوتی برای موفقیت بود که با برتری رئال در هر دو بازی همراه شد تا بایرن، به فکر انتقام از کهکشانی‌ها در این فصل لیگ قهرمانان اروپا باشد!

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا


۶-بارسلونا- پاری‌سن‌ژرمن:

رویای تیم متمول فرانسوی برای فتح لیگ قهرمانان اروپا در 5 سال اخیر، سه بار مقابل بارسلونا از دست رفته‌است. تلخ‌ترین خاطره پاریسی‌ها از بازی مقابل بارسلونا به ماه مارس سال پیش باز می‌گردد که با کامبک تاریخی و ریمونتادا بارسلونا و نتیجه 6-1 در نیوکمپ، باخت 4-0 در پاریس را جبران کردند تا آب سردی بر پیکره شاگردان امری باشد!

این بازی از قدمت تاریخی بسیاری برخوردار نیست. پاریسن ژرمن در سال 2013، با گل پدرو در نیوکمپ حذف شد، در سال 2015 در مجموع 5-1 بازی را واگذار کرد و در سال 2017 نیز مغلوب کامبک کاتالان‌ها شد!

هفت دیدار کلاسیک لیگ قهرمانان اروپا


۷-رئال‌مادرید-دورتموند:

رئال مادرید به جز بایرن مونیخ در مقابل دورتموند، دیگر رقیب آلمانی خود نیز از سال 2012 به بعد، 10 بازی را انجام داده است! مشهورترین بازی این دو تیم به دوران کلوپ و سال 2013 باز می‌گردد که یاران کلوپ با 4 گل لواندوفسکی، توانستند با نتیجه 4-1 در بازی رفت در جهنم وستفالن به برتری برسند و در بازی برگشت نیز علی‌رغم شکست به دور بعد صعود کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج