۶۷۷۳۸۹
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

با توجه به تورم، نرخ فعلی ارز طبیعی است

حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش نرخ ارز کاملا قابل پیش بینی بود و با توجه به رشد تورم داخلی و تورم کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری داریم، به نظر می‌رسد که نرخ دلار در همین حدود قیمت باشد.

رویداد ۲۴ نوشت: حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش نرخ ارز کاملا قابل پیش بینی بود و با توجه به رشد تورم داخلی و تورم کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری داریم، به نظر می‌رسد که نرخ دلار در همین حدود قیمت باشد.

«دلار» بالاخره مرزها را در نوردید و در میان انتقادات مخالفان و موافقان و تاکیدات دولت بر کنترل بازار، به قیمت ۵ هزار تومان رسید.

در ماه‌های اخیر خصوصا روز گذشته، بازار سکه و ارز شاهد نوسانات بسیار زیادی بود و علاوه بر دلار، قیمت «طلا» نیز روند صعودی به خود گرفت و در رکوردی بی‌سابقه به گرمی ۱۵۴ هزار تومان رسید. «سکه‌بهارآزادی» نیز در بازار روزگذشته با رشد قیمت، به یک میلیون و ۵۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین نیم سکه ۷۷۱ هزار تومان، ربع سکه ۴۶۰ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شدند.

روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در سخنانی این نوسانات در حوزه سکه و ارز را نپذیرفت و گفت: «نوسانات بازار ارز به دلیل افزایش خریدها بوده و قطعا چنین نوسانی قابل قبول نیست. مردم باید در این موارد به کشور کمک کنند؛ زیرا با این روند زیان متوجه پول ملی کشور می‌شود و دولت به هیچ‌وجه با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست ... بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به زودی اجرا می‌شود و تا به امروز بانک‌مرکزی بسیار تحمل کرده تا با ساز وکار رایج این ثبات ایجاد شود و قطعا این افزایش قیمت برای دولت قابل تحمل نیست.» پیش از آن هم حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان بر کنترل بازار تاکیدات موکدی کرده بودند که طبق برآورده‌ها به نظر می‌رسد این کنترل‌ها راه به جایی نبرده است و بازار ارز همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل بازار در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین نوسانات در بازار سکه و ارز و رسیدن قیمت دلار به ۵ هزار تومان گفت: ما این قیمت را برای دلار از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده‌ بودیم. مهمترین عامل افزایش قیمت دلار، نرخ تورم تجمعی ۵ سال گذشته است. ازسال ۹۲ تا سال جاری مجموع تورم سنوات اقتصادی ایران حدود ۶۰ درصد بوده است. اگر فرض را بر این بگیریم که تورم کشورهایی که از آن‌ها کالا وارد می‌کنیم حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد باشد، لذا افزایش قیمت دلار نسبت به شهریور ۹۲، بیش ۳۵ درصد بوده که بر مبنای علم اقتصاد امری طبیعی است و در همه جا نیز همین شیوه وجود دارد.

حق شناس ادامه داد: به نظر می‌رسد این نرخ، نرخی است که «عرضه» و «تقاضا» در بازار تعیین می‌کند. البته ممکن است که گفته شود این نرخ در کوتاه مدت، کمی دارای حباب باشد اما مطمئنا نرخ ارز طبق آن فرمولی که اعلام کردم، نیاز به تعدیل داشت و تقریبا هر ۴ سال یک بار در اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد. اگر دولت‌ها یا بانک مرکزی به هر دلیلی بخواهند در این خصوص مداخله کنند، ممکن است بتوانند این افزایش قیمت را تا مدتی به تاخیر بیاندازند اما باید به این نکته توجه داشت که تعدیل نرخ ارز اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ متعادل قیمت ارز از طریق مابه التفاوت تورم داخلی و تورم داخلی کشورهایی که ما با آن‌ها روابط تجاری داریم، تعیین می‌شود، تصریح کرد: هرگونه دخالت غیراقتصادی یا عدم تبعیت از قانون بازار، ممکن است که کمی در بازار وقفه ایجاد کند، ولی در بلندمدت این نیروهای عرضه و تقاضای بازار هستند که «قیمت» را تعیین می‌کنند.

هادی حق‌شناس، در ادامه خاطرنشان کرد: جو روانی بازار قیمت ۴هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان را پذیرفته است و بعید به نظر می‌رسد که این موضوع بخواهد در جامعه جو روانی ایجاد کند.

این کارشناس بازار پول و سرمایه با بیان اینکه نرخ ارز ممکن است با تغییرات اندکی مواجه شود، گفت: ممکن است که قیمت دلار کمی دچار نوسان شود اما بالاخره قیمت در همین حدود است. افزایش نرخ ارز که یک شبه صورت نگرفته، این افزایش قیمت از زمستان سال گذشته شروع شده بود. بنابراین به نظر می‌رسد اگر قاعده بازار را بپذیریم بهتر باشد.

حق شناس ادامه داد: اصل و وظیفه دولت نظارت و هدایت بازار است و نه دخالت. بانک‌مرکزی و سایر بخش‌های اقتصادی دولت تاکنون هرکاری که خواستند و می‌توانستند برای پایین آوردن نرخ ارز انجام داده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به زودی همین اقتصاد ابکی مملکت را به نابودی خواهد کشید شک نکنید امریکا به خواسته خودش میرسد اگر مسئولین فکری بحال ایران نکنند

    • بدون نام

      همه چیز تو این مملکت طبیعیه!!!چیز غیر طبیعی اصلأ وجووود نداره!!!!!!!!

    • peperp

      صد البته همه چیز تو ایران طبیعی .

    • بدون نام

      منافق اعدام باید گردد

    • محمد

      همین دلار که مال شیطان بزرگه همچین شما مسئولان بیعرضه رو زمین بزنه که همه استخوانهاتون خرد شه. زودتر روسیه رو ول کنید و برید طرف آمریکا تا با خاک یکسانتون نکرده.

    • بدون نام

      این مثلا کارشناس با این تحلیلهای آبکی بیشتر بازار و اذهان رو متشنج میکنه وقتی رئیس دولت اعلام میکنه خبری نیست و بعدش این افتضاح ایجاد میشه معلومه که ضعف مدیریتی بیداد میکنه

    • بابک

      خاک تو سر شما اقتصاد دانها چرا برا عربستان و عمارات قیمت ارز بالا نمیره همه چیز فقط برا ایران منطقیه

    • بدون نام

      خدا حکمتت رو شکر که دولت روحانی رو رسوا کردی ما رو باش چطور گول حرفهای روحانی رو خوردیم

    • بدون نام

      کدوم منافق !

    • بدون نام

      گرانی دولار باعث میشود ارزش پول ملی پایین بیاید وتورم ایجاد شود

    • بدون نام

      تا امثال تو وکارشناس هایی مثل تو هستین همه چیز طبیعییه

    • . . .

      رو که نیست سنگ پای قزوینه

    • علی

      پول بدون پشتوانه چاپ می کنند، بعدش دست می کنند توی جیب مردم
      دزدی مگه چیه
      بدترین نوع دزدی همینه دست توی جیب اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه کردن
      دعا می کنیم خداوند در همین دنیا و توسط همین پابرهنه ها این خائنین چپاولگر را به سزای اعمالشان برساند
      آمین یا رب العالمین

    • بدون نام

      به هدفشون با کمک اقایانه دلال رسیدند حالا دیگه طبیعیه و خیلی همه جی خوبه خدا لعنتتون کنه

    • بدون نام

      مدیران منافق اعدام باید گردند

    • خدا

      اینکه این کارشناس هم از اون سهمیه ای هاست که هیچی بارش نیست وزور چپونش کردن تو دانشگاه طبیعی اه

    • بدون نام

      فقط اعتراض مردم غير طبيعيه!! قبل از انقلاب دلار ٧ تومان بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج