بهترين موستانگ در ۴۰ سال گذشته
پارسال بازار خودروهاي اسپرت در آمريكاي شمالي در دست دو خودرو اسپرت نه چندان گرانقيمت بود. دوج وايپر و فورد موستانگ ۲۰۰۶ دو خودرويي بودند كه خريداران فراواني، به خصوص در بين جوانان براي خود دست و پا كردند.
پارسال بازار خودروهاي اسپرت در آمريكاي شمالي در دست دو خودرو اسپرت نه چندان گرانقيمت بود. دوج وايپر و فورد موستانگ ۲۰۰۶ دو خودرويي بودند كه خريداران فراواني، به خصوص در بين جوانان براي خود دست و پا كردند.
فورد موستانگ ۲۰۰۶ در دو مدل كوپه و دولوكس كروكي به بازار عرضه شد كه جداي از ظاهر تفاوت چنداني با يكديگر نداشتند. مدل استاندارد اين خودرو با يك موتور شش سيلندر «وي» شكل (V) به بازار عرضه شد كه به راحتي ميتوانست به سرعت ۲۸۰ كيلومتر در ساعت دست پيدا كند.
كارشناساني كه موستانگ ۲۰۰۶ اسپرت را مورد بررسي قرار دادهاند عقيده دارند از سال ۱۹۶۴ كه موستانگ به خانواده فورد پيوست اين بهترين موتوري است كه براي موستانگ اسپرت طراحي شده است. اگر چه اين موتور در مدل استاندارد ۴ ليتر بيشتر حجم ندارد اما ميتواند ۳۰۰ اسببخار توان توليد كند. اين موتور انژكتوري داراي ۱۲ سوپاپ است. يكي از تغييراتي كه مهندسان فورد در مدل ۲۰۰۶ پديد آوردهاند بهبود عملكرد اين سوپاپها است. اين تغييرات باعث شده تا دود در زمان كوتاهتري از سيلندرها تخليه شود.
اين موتور بهبود يافته نيروي گشتاوري برابر با ۳۲۰ پاوند فوت توليد ميكند. اين فورد موستانگ كوچك ميتواند در ۵/۵ ثانيه از صفر به يكصد كيلومتر برسد. يكي ديگر از تغييراتي كه در اين خودرو نسبت به مدلهاي قبلي بهبود يافته، وضعيت ترمزها است. با تغييرات ايجاد شده عملكرد ترمزها ۱۵ درصد ارتقاء يافته است. اما اين مساله هنوز باعث نشده مشكل هميشگي موستانگها حل شود و هنوز فورد موستانگ اسپرت خودرو مطمئني براي ترمزهاي ناگهاني نيست. در مدل استاندارد از ترمز ضد قفل ABS خبري نيست و شما بهتر است چنانچه قصد بهرهگيري از حداكثر توان خودرو را داريد، كيت ABS را هم جداگانه خريداري كنيد.
از نظر ظاهري اين فورد يك خودرو جمع و جور و بيتكلف است و به همين دليل هم ماشينبازان آمريكايي به آن لقب «پوني» دادهاند. كوچكي و كوتاهي آن نسبت به بسياري از خودروهاي اسپرت ديگر، باعث شده است كه در نگاه اول اين خودرو شبيه اسبهاي كوچك پوني به نظر برسد. اما خبرههاي رانندگي عقيده دارند كه اين كوچكي براي يك خودرو اسپرت حسن چنداني محسوب نميشود و از ثبات آن در سرپيچها ميكاهد. اين موضوع براي اسپرتها يك خطر به حساب ميآيد چرا كه خريدارانشان آنها را براي گاز دادن و تند رفتن خريداري ميكنند!
موستانگ ۲۰۰۶ علاوه بر اين با موتور هشت سيلندر هم عرضه شد اما چندان مورد توجه قرار نگرفت. براساس گزارش شركت فورد تاكنون بيش از ۷۵ درصد خودروهاي موستانگ اسپرت ۲۰۰۶ با موتور ۶ سيلندر به فروش رسيدهاند. گيربگس اين خودرو همان گيربكس ۵ دندهاي است كه برروي مدل ۲۰۰۵ نيز نصب شده بود و از اين نظر مزيت چنداني به حساب نميآيد و تفاوتي نكرده است.
اين خودرو با قيمت ۲۵ هزار دلار به بازار عرضه شد اما هماكنون ميانگين قيمت آن در بازارهاي آمريكاي شمالي ۲۳ هزار و ۱۳۰ دلار است. البته چنانچه شما خواستار وسايل اضافي از قبيل رينگهاي ۱۸ اينچ آلومينيومي، صندليهاي چرمي، سيستم صوتي ۵۰۰واتي با پخشكننده فايلهاي MP۳ و تعويض كننده ديسكهاي فشرده باشيد، بايد قيمتهاي بالاتري را بپردازيد.
يكي از دارندگان اين خودرو كه مدلهاي قبلي را نيز امتحان كرده است در مورد آن نوشته است: فورد موستانگ ۲۰۰۶ از عملكرد بهتر فرمان برخوردار است. ديگر از آن حساسيت سال قبل خبري نيست و شما احساس ميكنيد اتومبيل بيشتر در كنترل شما است. پشتي صندليها راحتتر شدهاند و ترمز دستي از ريگلاژ بهتري برخوردار شده است و با اشارهاي عمل ميكند. در اين خودرو شما احساس ميكنيد كه در حال پرواز هستيد و آشفتگي هوا در كنارهها بسيار كمتر شده است. اما همچنان يك ايراد اساسي تكرار ميشود و آن اين است كه شما در مواقعي احساس ميكنيد به يك دنده اضافهتر نياز داريد!
منبع: دنیای خودرو
ارسال نظر