۶۷۳۹۷۲
۲۴ نظر
۵۰۰۷
۲۴ نظر
۵۰۰۷
پ

نقشه جنگ با ایران در ذهن ترامپ

«گزافه‌گویی‌های» ضدایرانی ترامپ جنگ را محتمل‌تر می‌کند.

فرارو: «گزافه‌گویی‌های» ضدایرانی ترامپ جنگ را محتمل‌تر می‌کند.

ناظران خارجی، موضع سرسختانه ترامپ علیه ایران را مورد توجه قرار داده و درباره احتمال وقوع جنگ هشدار می‌دهند.

جان گلاسر، مدیر مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده کاتو، طی یادداشتی که در وبگاه همین اندیشکده منتشر شده، ضمن هشدار درباره رویکرد جنگ‌طلبانه ترامپ نوشت: «تعریف دقیق سیاست خارجی رئیس‌جمهور ترامپ هرگز آسان نبوده است، سیاستی که با انگیزه‌های متناقض، افکار ناهمگون و نیرو‌های متناقض متمایز است. با این حال، رویکرد او در قبال دو مسئله چشمگیر امنیت ملی - ایران و کره شمالی - واضح است: تقابل تهاجمی خوب است، دیپلماسی بد است.»

از دیدگاه گلاسر، مشکل این است که حتی اگر خود ترامپ هم برای جنگ با یکی از این دو کشور مصمم نیست، او جنگ را خیلی محتمل‌تر می‌کند.

ماه گذشته، ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را مجددا تمدید کرد، اما تهدید کرد که این آخرین بار است که او این کار را می‌کند.

«نفرت رئیس‌جمهور (ترامپ) از برجام، عقلانی نیست. در حقیقت یک اجماع عملی وجود دارد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده و این توافق همانطور که طراحی شده، عمل می‌کند.»

در پانزدهمین سالگرد سخنرانی کالین پاول در سازمان ملل برای اقناع جامعه بین الملل به جنگ عراق، لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته آمریکا که به عنوان رئیس کارکنان وزارت خارجه پاول، به تهیه متن سخنرانی وزیر خارجه وقت آمریکا در سازمان ملل کمک کرده، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز هشدار داد که دولت ترامپ هم مانند دولت بوش در جنگ عراق، درحال ایجاد این گزینه اشتباه است که جنگ تنها راه پرداختن به چالش‌های ناشی از ایران است.

اگر چه ویلکرسون از عبارت «دولت ترامپ» استفاده می‌کند، اما مهم است که ذکر شود، اغلب اعضای کابینه ترامپ در این مسئله با او موافق نیستند. جیمز متیس، وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک، ژنرال جان هیتن و دیگران همگی معتقدند که ماندن در برجام با منافع امنیت ملی آمریکا سازگار است و تضعیف آن، ریسک‌های غیرضروری ایجاد می‌کند. در حقیقت این شخصیت‌ها تاکنون موفق شده‌اند ترامپ را از خروج از توافق منصرف کنند.

اما، رئیس‌جمهور متحدان دیگری همچون نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، و مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا، دارد ویلکرسون به درستی می‌گوید که آن‌ها در حال استفاده از تاکتیک مشابهی هستند. در آگست گذشته، روزنامه گاردین گزارش داد کاخ سفید به مقامات اطلاعاتی آمریکا فشار آورده تا توجیه‌هایی تولید کنند که ایران را ناقض توافق هسته‌ای اعلام کند. این امر، مسئله سیاسی‌کردن نهادهای اطلاعاتی در جنگ عراق را منعکس کرد.

در نوامبر گذشته پامپئو، در اقدامی شبیه به اقدام برخی از مقامات دولت بوش در آستانه جنگ عراق، با هدف نشان دادن رابطه عملیاتی بین ایران و القاعده، به طور گزینشی اسنادی منتشر کرد.

به عقیده گلاسر، سخنرانی تئاترگونه هیلی در سپتامبر با یک پس‌زمینه موشکی هالیوودی، به لحاظ شواهد سخنی برای گفتن نداشت و یادآور سخنرانی دراماتیک پاول در سازمان ملل است که مواد انثراکس را به نمایش گذاشت.

به گفته این کارشناس آمریکایی، ارزش واقعی توافق هسته‌‎ای در اعمال محدودیت‌های فنی بر ایران نیست، بلکه ارزش واقعی آن این است مانعی روانی ایجاد کرد تا آمریکا را از حمله به ایران به خاطر دلایل واهی بازدارد. اما اکنون به نظر می‌رسد که این مانع، ترامپ را خسته کرده است.

مدیر مطالعات سیاست خارجی اندیشکده کاتو نوشت: «اینکه آیا ترامپ چنین طرح‌هایی (برای جنگ) دارد یا خیر (مهم نیست با این حال) نباید هیچ شکی کرد که او جنگ را محتمل‌تر می‌کند. جنگی که ویلکرسون به درستی اشاره می‌کند که "به لحاظ تلفات و هزینه‌ها ۱۰ تا ۱۵ برابر بدتر از جنگ عراق خواهد بود"».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چه زودتر بهتر

    • سعید

      جنگی در راه نیست

    • بدون نام

      خدا کنه هر چه زودتر بمون حمله کنه و هممون رو با خاک یکسان کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شوخی بی مزه ای بود

    • بدون نام

      مرگ بر تمامی مدیران بی خاصیت از کوچک تا بزرگ

    • بدون نام

      خدا بزرگه،

    • بدون نام

      8 سال با عراق جنگیدیم چقدر بهمون خوش گذشت
      همه چی ارزان بود
      دیگه جنگ نمیشه؟

    • سرباز وطن

      همش جنگ زرگری هست هیچ جنگی در کار نیست

    • محمد

      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند باید از تبعیض وبیعدالتی بترسیم نه از امریکا

    • علی باهنر مراللو

      سلام همیشه جنگ هست صلح هم هست مهم این هست من و شما در کدام صف جنگ ایستادیم با حسین ویا با یزید بن معاویه اما تامپ شتر در خواب بیند پنبه دانه گاهی لوپ لوپ زند گاهی دانه دانه

    • بدون نام

      چرا بجنگند وقتی ایران خودش داره خودشو نابود میکنه؟؟ ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواب دیدی خیر باشه . جونهای با غیرت این مملکت بیدارند

      • بدون نام

        غلط می‌کنه ما اینهمه مدیر داریم البته مدیریت بحران هم داریم تازه حمله کنه اونا هم که رفتن کانادا فرا خوانی می کنیم برگردند تازه ما مثل اون زمان که هیچی نداشتیم نیست ما الان هسته ای هستیم سر هر فشنگ یزره اورانیوم بمال بعد ببین قدرت چقدر بالا میره دشمنان از ترس هر روز خودشان رو با تهدید دل خوش کردن.

      • علی

        ای کاش

    • محمدرضا بختیار

      متاسفم برای چنین تحلیل های چرند شخصیت آقای ترامپ یک شخصیت سرمایه داری است و سرمایه دارانی که خود را در حیطه ورشکستگی می بینند از هیچ عملی مخرب عقب نشینی نمی کنند ولی آقای ترامپ این احساس ورشکستگی در درون شخصیت‌شان نیست پس مقوله جنگ یکی از محالات است و جنگ ارزش شاخص های بورس امریکا را تهدید می کند و موجب کسری بودجه و حجمه های مخالفان آقای ترامپ را در بر دارد سیاسیون جهان سعی دارند ورود ترامپ را به عرصه سیاست اسفبار نشان دهند و انحصار حوزه خود را حفظ کنند که کاملا روند اشتباهی است و این چنین نیست

    • بدون نام

      یک نقشه جاهلا نه است.

    • بدون نام

      دیر و زود دارد..فکر نکنید که با سلاح معمولی وجنگ8ساله خواهد بود ترامپ سرش درد میکند برای جنگ جهانی دنیاسوز هرچه فشار برسر زد وبند سایبری باروسها ازطرفf.b.i زیاد میشود فرافکنی وانحراف افکارعمومی وجنگ افروزی ازطرف ایشان زیادتر...زمان سنجی میکنند که شدیدترین زلزله کلان شهر کی اتفاق میفتد تا غافلگیری نامردانه بکنند .این نظر شخصی بنده هست.

    • بدون نام

      آمریکا به پنجاه و یک قسمت تقسیم میشه.
      ایالت کالیفرنیای آمریکا میخاد از آمریکا جدا بشه.مردم ایران از این اقدام حمایت می کنند.

    • بدون نام

      کاش جنگ بشه جوانان برن سرکار

    • بدون نام

      واقعا برای بضی ها که ابله هستند که بانظرهای ابله هانه شان تیشه به ریشه حودشان میزننداین که ترامپه بابا ترامپه جرات چنیین کاری رو نداردوشما ها شیرین عقل ها

    • بدون نام

      ککه خورد مرتیکه خوک صفت

    • بدون نام

      عربستان هزینه این جنگ رامیدهد.ایکاش دست پیش میگرفتیم

    • بدون نام

      خدا کنه جنگ جهانی نشه9

    • بدون نام

      ذهن او خراب است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج