جاباما
۶۷۰۸۴۳
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

برآورده کردن مطالبات ایرانیان، امری ضروری است

الهه كولايي در روزنامه اعتماد نوشت: انقلاب سال ١٣٥٧ ايران كه به نام انقلاب اسلامي در تاريخ انقلاب‌‌هاي جهان ثبت شد، تجربه‌اي بي‌نظير از تلاش مردمي بود كه خواستند آيين‌ها و آداب ديني را بر زندگي سياسي خود حاكم كنند.

الهه كولايي در روزنامه اعتماد نوشت: انقلاب سال ١٣٥٧ ايران كه به نام انقلاب اسلامي در تاريخ انقلاب‌‌هاي جهان ثبت شد، تجربه‌اي بي‌نظير از تلاش مردمي بود كه خواستند آيين‌ها و آداب ديني را بر زندگي سياسي خود حاكم كنند.
در واقع اين انقلاب كه با ايدئولوژي‌سازي اسلام شكل گرفت، در شرايطي پا به عرصه سياست نهاد كه جهان نظام دوقطبي و رويارويي امريكا و اتحاد شوروي را تجربه مي‌كرد. فضاي بين‌المللي و رويارويي دو ابرقدرت در پيروزي سريع اين انقلاب تاثيري بسزايي داشت.
بسياري از انقلابيون سال ١٣٥٧، جمله معروف رهبري انقلاب اسلامي، ‌امام خميني را در پي پيروزي انقلاب اسلامي به ياد دارند كه «٢٢ بهمن بايد سرمشق ما در طول تاريخ باشد». اين جمله يادآور عبور نظام پادشاهي از مراحل اصلاح تدريجي و پاسخ دادن بهنگام به مطالبات مردم بود. انقلاب اسلامي در شرايطي شكل گرفت كه رژيم پهلوي فرصت اصلاح را از دست داده بود. مردم ايران در فرآيند گسترش امواج انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني ديدگاه‌ها، خواسته‌ها و مطالبات خود را مطرح ساخته بودند، ولي شاه تا فرداي جمعه خونين ١٧ شهريور ١٣٥٧، اين صدا را نشنيد و به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه نكرد.
او زماني صداي مردم را شنيد كه ديگر دير شده‌ بود. اين درست شبيه همان حادثه‌اي بود كه در سال ١٣٧٠ در اتحاد شوروي رخ داد. رژيم كمونيستي هم ضرورت اصلاح را ناديده گرفته بود و تا آنجا واقعيت‌ها را انكار كرد كه ديگر براي اصلاح دير شد و به ضرورت، حادثه فروپاشي اتحاد شوروي اتفاق افتاد. دكتر روحاني، رييس‌جمهوري روز گذشته در جريان سخنراني خود در مراسم تجديد ميثاق با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي به نكات مهمي در اين زمينه اشاره كرد كه بيانگر توجه به اين تجربه‌هاي عبرت آموز در انقلاب‌ اسلامي و ديگر انقلاب‌ها است. تجربه‌ انقلاب‌هاي ديگر هم به‌خوبي نشان داده اگر به خواسته‌ها و مطالبات مردم پاسخ داده نشود، نظام‌هاي سياسي قادر به حفظ جايگاه و دوام خود نيستند.
عوامل گوناگون داخلي و خارجي مي‌تواند ماندگاري آنها را تحت تاثير قرار دهد و به واژگون شدن آنها بينجامد. براي انقلاب اسلامي و رويارويي آن با نظم ناعادلانه حاكم بر جهان نيز، پشتوانه مردمي بسيار حياتي و تعيين‌كننده بوده است. در پي رخدادهاي اخير و طرح تقاضاهاي قانوني و برحق مردم براي به دست آوردن شرايط مناسب براي زندگي شرافتمندانه و محترمانه كه همه انسان‌ها لياقت و شايستگي آن را دارند و اعتراض به فساد، رانت، تبعيض و بي‌عدالتي... بايد همه نهادهاي قدرت، برآورده كردن اين خواسته‌ها را با همه امكانات موجود در كشور هدف قرار دهند. البته برآورده ساختن اين مطالبات در كشوري كه در حال توسعه است، به سرعت قابل دسترسي نيست.
نكته مهم و اساسي كه بايد در اين شرايط مورد توجه قرار گيرد، حركت و مديريت امور در سمت و سويي است كه چشم‌انداز بهبود وضعيت را براي مردم به نمايش بگذارد. بنابراين مي‌توان از تجربه انقلاب اسلامي مانند همه انقلاب‌هاي ديگر، اين درس را يادآور شد كه برآوردن خواسته‌ها و مطالبات مردم ضرورتي است انكارناپذير، كه پايداري و ماندگاري هر نظام سياسي را تضمين مي‌كند و به ارتقاي آن ياري مي‌رساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیر ومدیران در ایران یعنی نوکر تمام افراد جامعه حالا هی بیا برای مدیر شدن سرو دست بشکنید

    • بدون نام

      مردم نو کر میخواهند نه سرور

    • علمدار

      شعار تاکی؟

    • بدون نام

      امروری ضروری است این گوی این میدان خب سود واراکم کنن به برنامه موبایلی که قراره کدهاازازبین بره وخیلی چیزای دیگه گوش کنید ولی فقط حرف حالا منتظرم که قول کنی حرف منو من همهچی رامیخواستم بنویسم

    • بدون نام

      بعید میدان م صدای مردم بشون وضروریات اجرابشود

    • بدون نام

      کو گوش شنوا

    • peperp

      در حد شعار بله
      معترض کجا بود
      همه عوامل کشورهای بیگانه و جاسوس بودن
      اتفاقا نگاه که به مخالفا میکردی چهره همشون شبیه انگلیسیا و یهودیا و البته انریکایی ها بود
      مردم ایران راضی و بی ادعا و موافق سران مملکتی و عاشق زجر کشیدنن
      اخه زجر کشیدن باعث میشه انسان به خدا نزدیک بشه

    • بدون نام

      دولتها در ایران هرچه سعی کردند مردم را عقب مانده نگه دارند نتوانستند وحالا با خیل عظیمی از روشنفکران روبرو هستند چنانکه انقدر خودشان در حال غارت بودند نتوانستند دانش خود را بالا ببرند وحالا دیگر نمیتوانند سر مردم را کلاه بگذارند وبه مردم هر سخن کذبی را تحمیل کنند مردم مو را از ماست میکشند با هزار سند ومدرک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج