جاباما
۶۶۷۳۳۰
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

راهکار مجلس برای کاهش تعداد یارانه بگیران

كميسيون تلفيق مجلس به دولت مجوز داد تا براي كاهش تعداد يارانه‌بگيران حساب بانكي افراد را مورد واكاوي قرار داده و افرادي كه صلاحيت گرفتن يارانه را ندارند به استناد حساب بانكي‌شان از ليست يارانه‌بگيران حذف كند.

روزنامه اعتماد: كميسيون تلفيق مجلس به دولت مجوز داد تا براي كاهش تعداد يارانه‌بگيران حساب بانكي افراد را مورد واكاوي قرار داده و افرادي كه صلاحيت گرفتن يارانه را ندارند به استناد حساب بانكي‌شان از ليست يارانه‌بگيران حذف كند.
به نظر مي‌رسد كه در اين ميان اصل موضوع فراموش شده و به حاشيه‌هاي آن پرداخته مي‌شود. در اينكه افراد بسياري در كشور وجود دارند كه يارانه ٤٥ هزار توماني مشكلي از آنان برطرف نمي‌كند ولي به گرفتن يارانه ادامه مي‌دهند، شكي نيست اما سوال اينجاست كه با مصوباتي از اين دست كه حساب افراد مورد كالبد‌شكافي قرار گيرد يا اموال‌شان شناسايي شود، مي‌توان ميليون‌ها نفر را كه آگاهانه براي دريافت يارانه ثبت‌نام كرده‌اند و به زعم برخي كارشناسان حق‌شان نيست را از گرفتن مبلغ آن منع كرد.

هدف اصلي آن است كه دولت خود را از بار مالي يارانه‌ها وا رهاند و منابع آن را در جهت نيازهاي ديگرش به مانند افزايش بودجه عمراني و كمك بيشتر به نيازمندان به كار گيرد. اما سوال اينجاست كه مي‌توان بدون گفت‌وگوي اجتماعي با مردم و آگاه كردن آنان از واقعيت‌هاي اقتصادي كشور، آنچه را كه دولت قبل سخاوتمندانه از بيت‌المال به مردم داد، به راحتي و بدون هزينه سياسي و اجتماعي گرفت؟اينكه سرك كشيدن به حساب‌هاي مردم تا چه اندازه درست يا غلط است در اين بحث نمي‌گنجد اما واقعيت آن است كه اين اقدام هيچ كمكي به دولت براي كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدها در بودجه نخواهد كرد چرا كه دولت و مجلس در سال ٩٣ در حالي كه بزرگ‌ترين سرمايه اجتماعي وجود داشت، فرصت‌سوزي كردند و نتوانسنند خود را از پرداخت يارانه يا به عبارتي حقوق ماهيانه ٤٥ هزار توماني به مردم رها كنند.
حال كه آن فرصت از بين رفته و سرمايه اجتماعي تا حدي نسبت به آن روزها پايين آمده، نمي‌توان به راحتي به حذف يارانه‌ها پرداخت و آن را به موضوع اساسي اقتصاد ايران تبديل كرد. به نظر مي‌رسد بهتر است به جاي اين كار، دولت و مجلس در طرف درآمدها نيروي خود را به‌كار گيرند و منابع درآمدي را افزايش دهند چرا كه اين كار در شرايط فعلي هم به اصلاح قيمت‌ها منجر خواهد شد و هم درآمد دولت را براي تامين نيازهاي بودجه‌اي خود بالا مي‌برد. در شرايط كنوني با توجه به ضعيف شدن طبقه متوسط و كاهش درآمدهاي خانوار شايد حذف يارانه‌ها طرفدار زيادي در بين اقتصاددانان نداشته باشد اما مي‌توان گفت كه اگر دولت با توجه به ابزارهاي قانوني كه در دست دارد به كسب درآمد از محل واقعي‌سازي قيمت‌هاي انرژي روي آورد خواهد توانست بخش بزرگي از منابع مالي مورد نظر خود را تامين كند و از تبعات و حواشي حذف يارانه افراد در امان بماند.
البته در اينكه يارانه افراد ثروتمند بايد قطع شود شكي نيست اما ساز و كار و زمان آن نيز ار سوي سياستگذار بهتر است مورد توجه قرار گيرد. ضمن آنكه در حال حاضر اولويت براي اصلاحات اقتصادي در كشور اصلاح قيمت‌هاست نه اينكه خود را با اقشار مردم درگير كرده و عملا به مردم بگويد كه چون صداقت ندارند پس دولت به عنوان قاضي بايد حساب بانكي آنان را رصد كند و تشخيص دهد آيا كسي مستحق دريافت يارانه است يا خير؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راستگو

      جمع کنید یارانه یارانه

    • محمدرضا بختیار

      چرا دولت و مجلس به فکر قطع یارانه هستند برای حل کمبود ذخایر مالی و بودجه ای دولت و مجلس از ریخت و پاش های مضاعف و بیهوده جلوگیری کنند از کمک های مالی این هم به دلار به کشورهای دیگر پیشگیری کنند دولت یارانه را موقعی که نفت بشکه 25دلار بود قطع نکرد و کمبود هم نداشت ولی حالا با قیمت نفت بشکه ای 70دلار با کلی کمبود روبه رو شده است اصلا چنین چیزی قابل درک هست دولت که در راستای افزایش حامل های انرژی و مرحله دوم هدفمندی یارانه با ترفند ثبت نام دوباره از افزایش یارانه شانه خالی کرد پس چطور کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 800دلار یارانه به بالا می دهند و ما تو اجرای روزی 1300تومان به ملت موندیم

    • بدون نام

      مجلس طرحی را به تصویب برساند که اگر کسی از گرفتن یارانه انصراف ندهد و بعدا مشخص شود که در آمدش بالا است و احتیاج به دریافت یارانه نداشته است ، تمام یارانه دریافتی را باید برگرداند ، و اگر انصراف داد چه بهتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگرازریخت وپاش وبذل وبخشش جلوگیری شود لازم نیست یارانه کسی قطع شود

    • میلاد

      این سیاه بازیها چیه؛ملت میداند که درامد دولت از جیب مردم هستش

    • میلاد

      این سیاه بازیها چیه؛ملت میداند که درامد دولت از جیب مردم هستش

    • بدون نام

      برید دنبال اختلاس گرها راست میگید

    • بدون نام

      خدا خیرشون نده یارانه ی خانواده پنج نفری فقیرروهمین دی ماه قطع کردن

    • یونس

      یارانه حق تمام مردم است,چه فقیر چه ثروتمند. دولت حق نداره به اختیارو به اجبار خودش قطع کنه
      مگه اینکه مردم خودشون اعلام انصراف کنن
      به بهانه یارانه دادن نان و حامل های انرژی گران شد, حالا اونا ارزون نشدن هیچی,میخاین به زور حذف هم بکنید یارانه رو؟ از اسلامی بودن کشورتون خجالت بکشید

    • بدون نام

      قرار بود یارانه رو مستقیم دست مردم بدهند تا خود مردم ان را مدیریت کنند , این همه اه و ناله چیه ؟ زائو هم اینقدر اه و ناله نمی کنه ؟ فردا هم می گید هر کس بتواند روزی یک نان بربری بخرد باید یارانه اش رو قطع کرد ؟ جلو اختلاس رو بگیرید .

    • محمد

      یارانه افراد غیر مجاز را قطع و آنها را نیز جریمه کنید چرا این دست و آن دست می کنید در کارهای بزرگتر از این چکار می کنید.

    • بدون نام

      یارانه حق هم ملته

    • بدون نام

      راست میگین حسابهای خودتونو برسی کنید واطرافیانتونو

    • بدون نام

      لعنت یر مدیریت بی خاصیت

    • بدون نام

      با این میریت نه حذف یارانه ونه بالا رفتن قیمت نفت و نه امار غلط مشکلی را حل نمیکند همه یارانه بس یک اختلاس هم نیست

    • بدون نام

      از کچل پرسیدند چی داری گفت یک شانه قراضه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج