۶۶۴۶۶۳
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

کاهش قدرت خرید کارگران نسبت به ۱۰ سال قبل

یک کارشناس حوزه کار می‌گوید قدرت خرید مردم و کارگران نسبت به ۱۰ سال گذشته نه تنها ثابت مانده است ،‌ بلکه در برخی از موارد کاهش یافته است.به اعتقاد وی دولت باید برای رونق تولید و بازار کار بنگاه‌های اقتصادی را حمایت و سبد معیشت کارگران را تقویت کند.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس حوزه کار می‌گوید قدرت خرید مردم و کارگران نسبت به ۱۰ سال گذشته نه تنها ثابت مانده است ،‌ بلکه در برخی از موارد کاهش یافته است.به اعتقاد وی دولت باید برای رونق تولید و بازار کار بنگاه‌های اقتصادی را حمایت و سبد معیشت کارگران را تقویت کند.

علی اکبر لبافی اظهار کرد: امروز با دو چالش اساسی در کشور مواجه هستیم یکی بحث قدرت خرید مردم و کارگران که خود را در بازار مصرف هم نشان داده و دیگری قیمت تمام شده تولید.

وی ادامه‌ داد: آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون ظرفیت تولید دو برابر شده است، ولی نسبت به ۱۰ سال قبل قدرت خرید مردم و کارگران نه تنها ثابت مانده، ‌ بلکه بعضا کاهش هم یافته است. این وضعیت موجب خالی ماندن ظرفیت بنگاه‌ها شده است تا نتوانند در یک ظرفیت تکمیلی کار کنند و طبیعی است که در ظرفیت پایین ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد.

این کارشناس حوزه کار، خاطرنشان کرد: متاسفانه در داخل هم قدرت خریدی وجود ندارد، چون نسبت به ۱۰ سال قبل با کاهش مواجه هستیم. در نتیجه‌ امکان حضور در بازارهای داخلی و حتی خارجی عملا به وجود نمی آید، لذا در تعیین مزد هم باید بنگاه اقتصادی و هم قدرت خرید را در نظر گرفت.

به اعتقاد لبافی اگر به دنبال رونق هستیم، دولت باید وارد میدان شود، چون طرح‌هایی که اکنون در حال‌ حاضر در حال اجرا است نمی‌تواند تحرک اشتغالی و بهبود اقتصادی ایجاد کند تا به افزایش قدرت خرید منجر شود.

او ادامه‌ داد: هیچ کدام از دولت‌ها و وزرای کار طرح جدیدی را برای بهبود قدرت معیشت کارگران و یا ارتقای دستمزد آنها ارائه نکرده‌اند و به همان رویه سال‌های قبل در قالب سبد خانوار و تورم عددی را مشخص کردند.

این کارشناس بازار کار با بیان این که مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید وضعیت معیشت نیروهای کار خود را در نظر بگیرند، اظهار کرد: لازم است تلفیقی از بنگاه اقتصادی و شاغل را در قالب توانمندسازی مردم و نیروی کار و به کار بردن بهره وری و قدرت خرید ببینیم.

لبافی در ادامه صحبت‌های خود همچنین، افزود: مدیران بنگاه‌های اقتصادی می دانند اگر کارگر قدرت خرید نداشته باشد نمی‌توان ظرفیت‌هایی که تولید می‌شود را استخراج کرد، لذا دولت باید به سمت کاهش هزینه‌های تولید حرکت کند.

به گفته این کارشناس حوزه کار دولت باید از خود مایه بگذارد و بنگاه‌ها را در قالب هزینه‌های بیمه‌ای، مالیاتی و عوارض کمک کند تا هم موجب کاهش قیمت تمام شده شود و هم به ارتقای توان خرید مردم و کارگران کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مونتلا

      خدا میداند که قشر فقیر کشور قدرت سیر کردن شکم خود تا اخر ماه رو ندارد فاصله طبقاتی انقدر زیاد شده که اگر فکری به حال اینها که نزدیک 90% جمعیت رو تشکیل میدهند نشود کشور ما از آفریقای ها هم گرسنه تر میشه برای قدرت خرید و اشتغال و مسکن دولت یک بدنه خودش رو کوچک تر کنه یعنی خصوصی سازی اکثر ارگانهای دولتی و معافیت های بیمه ای و مالیاتی و دادن وام مسکن به شیوه ای که دریافتی حقوق کارگر رو هم در نظر بگیرد تنها چند سال بعد کشور از رکود خارج خواهد شد در صورتی که واحد های نظارتی دلالی رو کاملا مهار کنه و نظارت بی قید و شرط انجام بشه

    • i.r

      ده درصدو از کجا اوردی کارگر جماعت اولا کار نیست دوما ۷۰درصده نه ده در صد کارگر شاید زرنگ باشه بتونه کار پیداکنه پنج روز بتونه بره سرکار چرا چون واقعا کار نیست پول دست مردم نیست من خودمم کارگرم افتادیم به خاک سیاه نمیدونیم چیکار کنیم با این وضع

    • بدون نام

      وقتی انفجار قدیم ها در دولتهای نهم ودهم شروع شد وهمه کالاها چندبرابر شدند ازجمله پراید 5میلیونی که 21میلیون شد حقوق کارگری چقد افزایش پیدا کرد؟ 100تومان در حالی که ثبت نام استخدامی که 3الی 4 هزارتومان بود شد 40هزارو50هزارتومان ومتاسفانه رییس جمهور میاد تو سیما علنا دروغ میگه وتورم 60درصدی را با هزارترفند وکلک 10الی 12درصدی اعلام میکند مثل دولت کنونی که راه دروغ گفتن دولت قبل رو ادامه داده وتورم 40درصدی در روستاها و35درصدی شهرها رو 9درصد اعلام میکند البته حق دارد یا مسیولین اقتصادی اطلاعات دروغ در اختیارش قرارمیدهند یا خود از وضع بازار وکالا بی خبر است که همین تورم دروغین خود را مبنای افزایش حقوق ومزایای نیروی انسانی میداند وحقوقی که کفاف 1هفته را دارد انتظار افزایش کیفیت کاروکیفیت تولید رو دارد در حالی که نیروی انسانی انگیزه ای برا کارندارد - من الان 9ماه حقوق نگرفتم کدوم قدرت خرید؟؟؟

    • نگار گرگعلی 11ساله از،،،،،

      ده میلیون افغانی در ایران=ده میلیون ایرانی بیکار و در فقر

    • بدون نام

      دولت فدای ملت

    • حسن

      تاوان کاهش ارزش پول ملی رو فقط کارگران باید متحمل بشن. چون ضعیفتر ازونا یا سراغ ندارن یا زورشون نمیرسه

    • بدون نام

      واقعا این چه عدالتی‌ها خط فقر۳ ملیون تومان حقوق۹۰۰تومان اگه کارباش کنه نیست بیشرکارهاروافغانیا کارایرانیارواشغال کردن ولایت حقوقهابه دردافغانیامیخور۱۰تاخانوادیه خانه اجارمیکنن ومجردهاهم توهمون کارگاههامیخوابن وبچههاشون کل خانوادگی میکنن ونوشابه بربری سوسیس تخم مرغ و.یه پارچ چای شیرین ..میخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج