جاباما
۶۵۴۲۴۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

كنسرت‌هاي مهم بين‌المللي جشنواره فجر

سي و سومين جشنواره موسيقي فجر امسال ميزبان هنرمندان و گروه‌هاي موسيقي بين‌المللي خواهد بود؛ گروه‌هايي كه حضور برخي از آنها در ايران مي‌تواند به مثابه اتفاقي مهم در ساحت موسيقايي ايران تلقي شود.

روزنامه اعتماد: سي و سومين جشنواره موسيقي فجر امسال ميزبان هنرمندان و گروه‌هاي موسيقي بين‌المللي خواهد بود؛ گروه‌هايي كه حضور برخي از آنها در ايران مي‌تواند به مثابه اتفاقي مهم در ساحت موسيقايي ايران تلقي شود. هر چند در ديگر بخش‌هاي اين دوره از جشنواره موسيقي فجر شاهد حضور نوازندگان سرشناس كشورمان نيستيم اما به نظر مي‌آيد مديران جشنواره تمركز خود را بر دعوت از نوازندگان غير ايراني و نيز مطرح كردن جشنواره موسيقي فجر در سراسر دنيا گذاشته‌اند؛ هدفي كه ممكن است به تعامل هنري موسيقيدانان ايراني و غير ايراني منجر شود.

روياي حضور مانو كچه در وحدت

يكي از مهم‌ترين نام‌هايي كه عازم اين دوره از جشنواره موسيقي فجر است، «مانو كچه» (Manu Katche) نوازنده برجسته درامز اهل فرانسه است و تا امروز كه ٥٩ سال از عمرش مي‌گذرد با گروه‌ها و موسيقيدانان برجسته‌اي از جمله پيتر گبريل، جان گاربارِك، استينگ، جِف بِك و... همكاري كرده و از هنرمندان مطرح كمپاني ضبط موسيقي ECM به شمار مي‌رود. سبك مانو كچه در نوازندگي آميزه‌اي از ظرافت و قدرت است و همين موجب شده كه موسيقيدان‌ها و تهيه‌كنندگان پرشماري در پي حضور او در آثارشان باشند. «مانو كچه» نوازنده درامز منتخب پيتر گابريل است كه در اثر بسيار موفق او به نام «پُتك» بسيار اثرگذار بود و كانون گروه او در اجراهاي زنده اخيرش در تور جهاني «Back to front» قرار گرفت. «مانوكچه» تاكنون شش آلبوم با نام خود منتشر كرده كه با اقبال گسترده اهالي موسيقي در سراسر جهان روبه‌رو شده است؛ مشخصه اصلي موسيقي او ادراك در خلق درون‌مايه‌هاي دقيق، آهنگين و گيرا‌، جريان يكتا و حس‌وحال ژرف آن است. او در سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، تركيب جديدي از سه‌نوازي را تجربه مي‌كند و در اين سياحت نوازنده‌ باس فرانسوي، ژروم ريگارد و نوازنده‌ گيتار، پاتريك منوگويين او را همراهي مي‌كنند. مانو كچه ٢٨ دي ماه ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت روي‌صحنه مي‌رود.

نواي ساز و آواز اركان اوگور

يكي ديگر از نوازندگاني كه در اين دوره از جشنواره موسيقي فجر حضور خواهد داشت، اركان اوگور، نوازنده باغلاما و گيتار اهل تركيه است كه نخستين آلبوم خود را با عنوان «بدون پرده» در سال ۱۹۹۴ در آلمان منتشر كرد. تا پيش از انتشار اين آلبوم صداي ساز اوگور تنها در كافه‌هاي كوچك استانبول و در آلبوم نوازندگان ديگر شنيده مي‌شد اما در سال ۱۹۹۶ او يك تك‌آهنگ براي فيلم موفق «اسكيا» (راهزن) ساخت. او با پايبندي به فرم‌هاي اصيل، تفسير جديدي از موسيقي سنتي تركي را ارايه كرده است. اركان اوگور در عرصه موسيقي استانبول فعاليت و در كنسرت‌ها و ضبط‌هاي استوديوي زيادي همكاري داشته است. شهرت او نه فقط به‌سبب نوازندگي گيتار بي‌پرده، كلاسيك و الكتريك بلكه به واسطه نواختن سازهاي اصيل تركي ديگري از قبيل «باغلاما» است. اركان اوگور ٢٣ دي ماه ساعت ١٨:٣٠ به همراه اسماعيل حكي دميرچي اوغلو در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت.

بار ديگر شهيد پرويز‌خان

«شهيد پرويزخان» نوازنده سيتار اهل هند نيز كه اجرايش در دوره پيشين جشنواره موسيقي فجر به سبب درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به روز ديگري موكول و با بي‌برنامگي چندان مورد توجه قرار نگرفت، در اين دوره از جشنواره هم به نوازندگي خواهد پرداخت. او دارنده جوايز ارزنده بي‌شماري از جمله جايزه «پادما شيري» از دولت هند و «جايزه آكادمي سانگيت ناتاك» است. آثارضبط شده صوتي و تصويري بي‌شمار و جايگاه حرفه‌اي متمايز در هند و سراسر جهان، او را به يكي از بزرگ‌ترين نوازندگان سيتار حال حاضر جهان بدل كرده است. شهيد پرويزخان ٢١ دي‌ماه ساعت ٢١:٣٠ در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت.

موسيقي افغان با همايون سخي

«همايون سخي» نوازنده رباب اهل افغانستان نيز يكي ديگر از نوازندگان بين‌المللي حاضر در سي‌و سومين جشنواره موسيقي فجر است. سخي از ١٠‌‌سالگي شروع به فراگيري نواختن ساز رباب نزد پدر خود استاد غلام سخي به روش سينه‌به‌سينه كرد. در سال ۱۹۹۲همايون و خانواده‌اش به پيشاور پاكستان مهاجرت كردند و استعدادهاي همايون بيش از پيش شكوفا شد تا جايي كه آوازه‌اش به‌ سبب نواختن آميزه‌اي از راگاها و تصانيف جهاني شد. او در كنار بسياري از خوانندگان و نوازندگان مشهور در صداوسيماي پاكستان به اجراي برنامه پرداخت و در سال ۲۰۰۱‌ به فرمونت كاليفرنيا مهاجرت كرد. او سبك اصيل خود را در نوازندگي به امريكا برد و به دليل فعاليت‌هايش به‌ عنوان نوازنده، مدرس و آهنگساز با استقبال بين‌المللي مواجه شد. همايون سخي به عنوان آهنگساز با كوارتت «كرونوس»، هانيبال لوكومبه و اركستر فيلارمونيك برلين همكاري داشته ‌است. او به همراه «اي. آر رحمان» و هنرمندان برجسته زيادي در كنسرت موسيقي جهان متحد در سيراكيوس نيويورك اجراداشت. همايون سخي ٢٧ دي‌ماه ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج