جاباما
۶۵۴۱۷۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چرا بازار بیت کوین داغ شد؟

کارشناس مسائل بازار سرمایه گفت:بازار داغ بیت کوین همانند بازار فارکس که با معامله گر های بازار فاین خرید و فروش می شود، برای مدت کوتاهی پا بر جا و سود ده می ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان: حسن رضایی پور کارشناس مسائل بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد علت شتاب صعودی قیمت بیت کوین اظهار کرد: مدتی پول مجازی بیت کوین رشد صعودی شتابداری را پشت سر گذاشت اما اکنون این روال خود را به خوبی طی نمی کند و چندی پیش اندکی کاهش قیمت داشته است.

رضایی پور ادامه داد: ایران پذیرای ابزار جدیدی همچون بیت کوین در معاملات خود نیست زیرا ابزار های قبلی نیازمند بازسازی است.

کارشناس مسائل بازار سرمایه افزود: اکنون زمان مناسبی برای استفاده و پرداختن به پول مجازی بیت کوین نیست زیرا از لحاظ نوع کالا و سازوکار های آن هنوز آمادگی و ساختار مدونی در کشور نداریم و اعتنا به این پول مجازی می تواند خسارت های جدی را بروز دهد کما اینکه اخیرا کاهش سود داشته است.

وی در توضیح اینکه سازوکار های مطمئن این ابزار در ایران وجود ندارد، اضافه کرد: برگه های بهادار و یا کالا هایی که مورد معامله قرار می گیرد، نیازمند وجود یک بازار رسمی است تا به طور قانونی معامله شکل بگیرد.

رضایی پور تششریح کرد: نماد ها در تالار شیشه ای بورس، بخش زیادی از اجناس در فرابورس و سکه و دلار در صرافی ها مورد معامله قرار می گیرند و منع حقوقی و حقیقی برای این موارد وجود ندارد اما بیت کوین در حال حاضر در هیچ یک از این ها جایگاهی ندارد و در آینده هم بعید می دانم سازمان بورس مجوز معامله این پول مجازی را صادرکند.

کارشناس مسائل بازار سرمایه گفت: افراد ریسک پذیری که خواهان استفاده از پول مجازی بیت کوین هستند به سراغ بازار های غیر رسمی همانند معامله گر های بازار فاین می روند و بازار داغ بیت کوین همانند بازار فارکس برای مدت کوتاهی پا بر جا می ماند.

وی خاطر نشان کرد: حتی اگر معامله بیت کوین را قانونی و مناسب هم فرض کنیم، قیمت گذاری آن بر اساس دلار است و در نتیجه به علت مشکل بازار دلار در ایران باعث می شود تا کاربران در پرداخت وجه و دریافت سود خود دچار مشکل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نوسان های دلار رابطه ای با نوسان قیمت بیت کوین دارد؟ گفت: بیت کوین با مقایسه دلار قیمت گذاری می شود اما نوسان های آن ربطی به بازار این پول مجازی ندارد؛ دلار برای صعود و نزول نوسان های خود رابطه منطقی تری را دنبال می کند اما بیت کوین با انتشار اطلاعات دست های پشت پرده، به اصطلاح گرمای خود را حفظ می کند.

رضایی پور با اشاره به برخی از گفته ها مبنی بر اینکه تعدادی کشور بیت کوین را به رسمیت شناخته اند، تشریح کرد: عده ای گمان می کنند همان طور که کشور هایی از جمله فلاند، سوئد، کره شمالی، روسیه و غیره پول مجازی بیت کوین را مورد برررسی قرار داده اند و آن را به رسمیت شناختند، پس ایران هم می تواند از این کشور ها تقلید کرده و از مزایای آن بهره مند شود؛ در حالی که اقتصاد و شرایط ایران تفاوت های زیادی با این کشور ها دارد و مقایسه این ها کاری اشتباه است.

کارشناس مسائل بازار سرمایه افزود: مسائلی همچون دیدگاه های سیاسی- اقتصادی و بازداری های شرعی که ایران با آن روبه رو است اما این کشور ها علاوه بر اینکه چالشی در نظام ساختاری اقتصادی خود ندارد، از این مسایل هم به دور اند.

وی بیان کرد: کشور ما پذیرای بازار بیت کوین در معاملات خود نیست و برای استفاده از ابزار های جدید در وحله نخست باید به سامان دهی و بازسازی زیرساخت های ابزار های قبلی همچون دلار که یکی از اثرگذار ترین ابزار در زندگی عامه است، پرداخته شود.

رضایی پور مطرح کرد: بررسی فیچر ارز های فعال در کشور و کنترل نوسان های کالایی که از نوسان های قیمت ارز به طور مستقیم اثر پذیر است، بیشترین اهمیت بازار کشور را شکل می دهد که تا قبل از حل و رفع معضل های مربوط به آن وجود و حضور بازار های فاین کاری غیر عقلانی محسوب می شود.

کارشناس مسائل بازار سرمایه تصریح کرد: بازار ارز و دلار موثر تر از بازار بیت کوین می تواند عمل کند منتهی به علت جو های هیجانی توجه ها به سمت بازار بیت کوین جمع شده است و این ذهنیت هیجانی را در بازار فارکس هم شاهد بودیم.

وی معتقد است: مردم در برهه زمانی اواخر دهه ۸۰ علاقه هیجانی عجیبی به بازار فارکس پیدا کردند و عده زیادی با شرکت در این بازار متضرر شدند و اکنون درمورد بیت کوین هم افراد اگر به اصطلاح چشم بسته و هیجانی وارد این بازار شوند خسارت می بینند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی اینکه علت صعود بیت کویین در این بازه زمانی چیست؟ تشریح کرد: زمانی که عده ای دست به مدیریت افکار عموم در پشت پرده ی موضوعی می زنند و توجه بخش زیادی از افراد را به موضوع مشخص جلب می کند، به طور خودکار تقاضا نیزبه هدف برجسته شده افزایش پیدا می کند و زمانی که میزان حضور افراد ریسک پذیر اشباع شد، هدف برجسته شده با توقف سود و همچنین کاهش قیمتی رو به رو می شود.

کارشناس مسائل بازار سرمایه اذعان کرد: سفته باز ها در بیشتر اوقات در پشت پرده مدیریت افکار عمومی سایه می گیرند چرا که قصد دارند با پیگیری یک هدف برجسته شده از نوسان قیمت حاصل از آن سودی دریافت کنند.

وی خبرداد: بیت کوین برای مدتی توقف قیمتی و حتی کاهش سود را تجربه کرد و تا زمانی که دوباره موفق به جلب توجه ها و در نهایت افزایش تقاضا نشود، دوران شکست خود را تجربه می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج