جاباما
۶۵۲۳۷۱
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

اعتراض شهروندان به تبلیغات روی اتوبوس‌ ها

روزنامه آرمان نوشت: تبلیغات روی اتوبوس، یکی از انواع تبلیغات محیطی محسوب می‌شود. در این مورد، تبلیغات محیطی پا را فراتر گذاشته و از تبلیغات بر روی اتوبوس به عنوان تبلیغات متحرک استفاده کرده است. اگر بخواهیم تاریخچه تبلیغات بر روی اتوبوس را در نظر بگیریم، قدمت آن در ایران حدود ۱۰ - ۱۲ سال است. اتوبوس‌ها، وسایل نقلیه‌ای هستند که مسافران فراوان را هر روز به مقصد می‌رسانند.

روزنامه آرمان نوشت: تبلیغات روی اتوبوس، یکی از انواع تبلیغات محیطی محسوب می‌شود. در این مورد، تبلیغات محیطی پا را فراتر گذاشته و از تبلیغات بر روی اتوبوس به عنوان تبلیغات متحرک استفاده کرده است. اگر بخواهیم تاریخچه تبلیغات بر روی اتوبوس را در نظر بگیریم، قدمت آن در ایران حدود ۱۰ - ۱۲ سال است. اتوبوس‌ها، وسایل نقلیه‌ای هستند که مسافران فراوان را هر روز به مقصد می‌رسانند.
اسم آن را می‌توان تابلوهای متحرک شهری نامگذاری کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب و استفاده بهینه باید شناخت مناسبی از آن داشت.نظارت بر تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها مصوبه سال ۹۲ شورای شهر تهران است. در حال حاضر بر اساس آمارهای مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران از شش‌هزار اتوبوسی که در شهر تهران خدمات‌رسانی به شهروندان را انجام می‌دهند؛ تنها ۹۱۳ اتوبوس زیر بار تبلیغات متحرک قرار دارد. این در حالی است که برای تمامی طرح‌های تبلیغاتی از روی بدنه اتوبوس‌ها استفاده می‌شود و توسط وزارت فرهنگ تایید شده و مجوزهای لازم صادر می‌شود. تاکنون برخی از مخاطبان در سرویس مشکلات مردم گلایه کرده‌اند که چرا روی بدنه و حتی شیشه‌های اتوبوس‌های واحد، تبلیغات چسبانده شده است. البته قانون راهنمایی و رانندگی در این باره، عنوان کرده که پوشاندن شیشه‌ها غیرقانونی است. جالب اینجاست که علاوه بر اتوبوس‌ها، روی بدنه واگن‌های مترو هم تبلیغات تجاری برندهای خارجی پوشانده شده و تابلوهای تبلیغاتی شرکت‌های خارجی در زیر زمین تهران هم جابه‌جا می‌شود.

تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها سایه‌بان آفتاب است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس‌ها در سطح شهر گفت: بازدیدی از اتوبوس‌ها داشتیم و برخلاف تصور مسافران به راحتی از داخل اتوبوس بر فضای خارجی اشراف دارند، اگرچه این تبلیغات از نمای خارج به صورت یکپارچه به نظر می‌رسد. محسن پورسید آقایی اظهارکرد: تبلیغات روی اتوبوس‌ها به مثابه سایه‌بانی برای نور آفتاب است و در دید مسافران خللی ایجاد نمی‌کند. او تاکیدکرد: درآمد حاصل از تبلیغات، صرف اتوبوس‌ها شده تا سرویس بهتری به شهروندان ارائه شود و اگر مردم نظر به عدم اجرای تبلیغات داشته باشند، باید برای کسب درآمد راه دیگری را انتخاب کرده یا از خدمات خود کم کنیم.

پاسخ آقای مدیر به تبلیغات در بدنه اتوبوس

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به گلایه شهروندان درباره تبلیغات بر بدنه اتوبوس‌ها گفت: در اغلب کشورهای دنیا تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها نمونه‌هایی دارد. اینکه از داخل اتوبوسی که تبلیغات روی آن چسبانده شده، بیرون دیده نمی‌شود را قبول نداریم. می‌توانید اتوبوس‌های دوکابینه را از داخل ببینید. اگر عرض اتوبوس‌ها را محاسبه کنید حدود دو - سوم بدنه، شیشه است. در تبلیغاتی که می‌شود، قطعا همه قوانین و مقررات رعایت شده و اینکه برخی می‌گویند مقررات رعایت نشده هم نیست. پیمان سنندجی افزود: شرکت واحد اتوبوسرانی نقشی در تبلیغات ندارد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران به لحاظ تهیه محتوا و تبلیغات در شهر تهران نقش اصلی را ایفا می‌کند و اگر هم مردم معترض باشند، طبعا ما نباید پاسخ بدهیم. او به جلوگیری از تابش نور شدید خورشید از ورای برچسب‌های تبلیغاتی به داخل اتوبوس به عنوان نقطه مثبت یاد و تاکید کرد: این را هم می‌شود در نظر گرفت که در فصل تابستان تبلیغات روی شیشه اتوبوس باعث می‌شود نور خورشید مردم را داخل اتوبوس اذیت نکند. این مساله همچون همه مسائل، دو صورت دارد، نیمه پر لیوان می‌گوید این تبلیغات هم شهر را زیبا کرده و هم دارای نقاط مثبت دیگر است و در نیمه خالی لیوان هم می‌شود ایراد گرفت.

تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است

در خرداد، رئیس اسبق کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: هرگونه تبلیغات بر روی شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است، چرا که با این تبلیغات اتوبوس‌ها شبیه زندان‌های متحرک شده‌اند. اقبال شاکری نسبت به تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها انتقاد کرد و افزود: به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود که درباره رعایت ضوابط ایمنی و بصری و رعایت فرهنگ ایرانی- اسلامی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها نظارت کامل‌تری را اتخاذ کند. او ادامه داد: به رغم اینکه دستورالعمل ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از طرف وزارت کشور و شورای عالی ترافیک از سال ۸۹ ابلاغ شده است، اما مشکلات فراوان در تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها در سطح شهر دیده می‌شود. شاکری با برشمردن برخی مشکلات در این زمینه تصریح کرد: مشکل دید مسافران در اثر پوشیده شدن شیشه‌ها، مشکل کاهش تمرکز خودروهای مجاور و آلودگی بصری در انتخاب تبلیغات نامناسب و در آخر مشکل تبلیغ کالاهای خارجی روی بدنه اتوبوس‌ها که باید هر چه سریع‌تر به این موارد رسیدگی شود. به گزارش مهر، او افزود: مسافرانی که داخل اتوبوس‌ها هستند، بر اثر این تبلیغات بر روی شیشه‌ها از موقعیت مکانی خود خبر ندارند. این در حالی است که پنجره اتوبوس‌ها نیز امکان باز و بسته شدن ندارد.

شیوه تبلیغات در تمام دنیا یکسان است

مطالعات تجربه‌های جهانی در این زمینه نشان می‌دهد در تمام دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آسیای شرقی یک مدل تبلیغاتی وجود دارد. به عبارت ساده‌تر مشی‌هایی که در دنیا برای این تبلیغات استفاده می‌شود، در شهر تهران نیز به‌کار گرفته می‌شود. مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اعتراض برخی از مسافران نسبت به دیده نشدن فضای بیرون از داخل اتوبوس‌هایی که روی بدنه آنها تبلیغات طراحی شده است، توضیح داد: اگر نگاهی به طراحی اتوبوس‌های تندرو شهر تهران بیندازید، می‌بینید نیمی از بدنه این نوع اتوبوس‌ها شیشه بوده و قسمت کمی از آن را بدنه تشکیل می‌دهد. با این همه، با این اتوبوس‌ها باید به‌گونه‌ای رفتار شود که برای پیمانکار انجام و اجرای چنین تبلیغاتی که نفع اقتصادی آن برای ناوگان اتوبوسرانی است؛ صرفه اقتصادی داشته باشد. هر چند برخی از اعضای شورای شهر تهران به این مساله تاکید کردند که مسافران اتوبوس‌ها از اینکه تبلیغات روی بدنه دید آنها را به بیرون گرفته شکایت دارند؛ اما یکی از مطالعات سازمان زیباسازی شهر تهران نشان می‌دهد که در روزهای گرم تهران همین تبلیغات مانع عبور نور شدید آفتاب و گرما به داخل اتوبوس‌ها می‌شود و شهروندان از این بابت رضایت داشتند.
عیسی علیزاده به صراحت اعلام کرد: درآمدهای حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها به عنوان درآمد پایدار برای سازمان اتوبوسرانی شهر تهران محاسبه شده که اتفاقا در بخش بهبود وضعیت ناوگان هزینه می‌شود. به عبارت ساده۷۷‌درصد از درآمد حاصل از تبلیغات متحرک شهر تهران روی بدنه اتوبوس‌ها متعلق به سازمان اتوبوسرانی و تنها ۲۳‌درصد از این درآمدها بابت کارگزاری این نوع تبلیغات به سازمان زیباسازی می‌رسد. شاید در آینده شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به این نتیجه برسد، در اتوبوس‌هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد؛ امکانات دیگری برای مسافران در نظر بگیرد. برای مثال این اتوبوس‌ها را مجهز به سیستم وای‌فای یا نمایشگرهای ال سی دی کند. در نتیجه مسافر می‌تواند بین اتوبوس‌های عادی و اتوبوس‌هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد، انتخاب کند. او درباره واکنش‌های برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این نوع تبلیغات تاکید کرد: اگر اعضای شورا نسبت به این مساله اعتراض دارند، مصوبه شورا را تغییر دهند و به ما اعلام کنند که هیچ‌نوع تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس‌ها استفاده نشود، قطعا ما نیز خود را ملزم به این مصوبه بالادستی می‌کنیم.
از زاویه دیگر نیز می‌توان به فوایدی که تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها برای شهر تهران دارد؛ فکر کرد. در حال حاضر هزینه‌ای که شهروندان بابت هزینه سفرهای خود با اتوبوس پرداخت می‌کنند، هزینه واقعی یک سفر نیست. برابر قانون یک سوم از هزینه واقعی یک سفر برعهده مردم، یک سوم برعهده شهرداری و یک سوم در قالب یارانه بلیت اتوبوس برعهده دولت است. در سال‌های اخیر سهم دولتی این تقسیم‌بندی پرداخت نشده است و شهرداری تهران مجبور بوده تا مابقی هزینه سفر شهروندان را بپردازد. از سال ۹۲ با توجه به این رویه شورای چهارم شهر تهران تصمیم گرفت تا بخشی از خلأ نبود دولت و پرداخت‌های دولتی را از طریق تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس‌ها تامین کند و حال اگر این تبلیغات حذف شود؛ آیا اعضای شورای شهر می‌توانند جایگزینی برای تامین این بخش از هزینه‌های ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران پیدا کنند؟ اگر این جایگزین در نظر منتقدان مشخص شده است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و به دنبال آن شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان زیباسازی اصراری به درج این تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها ندارد.

چرا تبلیغات اتوبوسی این قدر رسانه‌ای شد؟

زمانی موج واکنش به تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها شهروندان را حساس کرد که بعد از مترو ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بیشترین حجم مسافران را در پایتخت جابه‌جا می‌کند و این حجم بالای مسافر قطعا حساسیت بیشتری را در بین شهروندان درباره وجود این نوع تبلیغات به وجود می‌آورد. هرچند در سایر شهرهای پیشرفته دنیا مدل‌های گوناگون حمل و نقلی وجود دارد که مردم می‌توانند سفرهای خود را با انتخاب یک مدل حمل و نقلی انجام دهند. در نتیجه شاید تعداد مسافران اتوبوس‌ها به اندازه تهران نباشد. در حال حاضر برخی از خطوط ناوگان اتوبوس‌های تندرو به اندازه یک خط مترو مسافر دارند و همین مساله حساسیت‌ها را بیشتر کرده و نوع نگاه به آن را متفاوت می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سالهاست که پوششی به نام پرده ابداع شده تاجلوی نور رو بگیره اونوقت شهرداری با تبلیغات روی شیشه میخوادجلو نوروبگیره تا مسافران اذیت نشن،باورم نمیشه کسی واسه مردم دلش بسوزه وبه فکرشون باشه،شهرداری فقط به فکر جیبشه

    • علی

      موضوع بسیار جالبی است .تبلیغ روی تمام سطوح اتوبوس ها از جمله شیشه ها نه تنها باعث تضییع حقوق شهروندی است بلکه موجبات سلب آرامش و آسیب به سلامت بینایی شهروندان می شود.همچنینی سبب کاهش اشراف نیروهای امنیتی وانتظامی به حوادث در حال جریان احتمالی در اتوبوس ها می شود.لطفا اصحاب رسانه و شهروندان با قدرت این موضوع را پیگیری نمایند.

    • بدون نام

      یعنی پولدار هستیم؟ اگه هستیم چرا مردم باید اوضاعش این باشه؟ به نظر شما دزدی و فساد کلان تا کی؟؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج