۶۵۱۸۵۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

تعیین حداقل دستمزد براساس تورم دهکی؟

روز گذشته برای اولین‌بار محاسبه تورم بر اساس تورم دهک‌های درآمدی اعلام شد‌. تورم در واقع افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در طی یک سال است که معمولا ۱۲ گروه در قالب حدود ۱۶۰ قلم کالا با وزن‌های مختلف روی محاسبه نرخ تورم تاثیرگذار است‌.

روزنامه جهان صنعت: روز گذشته برای اولین‌بار محاسبه تورم بر اساس تورم دهک‌های درآمدی اعلام شد‌. تورم در واقع افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در طی یک سال است که معمولا ۱۲ گروه در قالب حدود ۱۶۰ قلم کالا با وزن‌های مختلف روی محاسبه نرخ تورم تاثیرگذار است‌.
به عنوان مثال زمانی که نرخ تورم ۹ درصدی اعلام می‌شود، این نرخ تورم برای دهک‌های کم‌درآمد جامعه ممکن است بیش از دو برابر و برای دهک‌های پردرآمد ممکن است کمتر از نصف یا یک‌سوم باشد‌. دلیل این موضوع آن است که برای دهک‌های کم‌درآمد جامعه، مهم‌ترین هزینه‌ها، هزینه اجاره مسکن، هزینه حمل‌ونقل، درمان، آموزش و مسایلی از این قبیل است، اما برای دهک‌های پردرآمد جامعه که صاحبان مسکن و خودرو و‌.‌.‌. هستند، حتی هزینه‌های درمان به دلیل پرداخت هزینه‌های پیشگیری کمتر است‌.
بنابراین می‌توان همواره تورم را برای دهک‌های کم‌درآمد دردناک‌تر و برای دهک‌های پردرآمد کم‌اثرتر دانست‌.
از طرفی، جهش در درآمدهای دهک‌های مختلف جامعه نیز بسیار متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که دهک‌های پردرآمد جامعه گاها درآمدهای چند ۱۰ میلیون تومانی دارند و نسبت هزینه‌های آنها به درآمدشان ممکن است کمتر از ۱۰ درصد باشد اما در دهک‌های پایین درآمدی، این نسبت می‌تواند بیش از ۱۰۰ درصد باشد که در این صورت مابقی هزینه‌های دهک‌های پایین جامعه از طریق استقراض، عدم مصرف و یا به تعویق انداختن مصرف تامین می‌شود‌.

محاسبه تورم براساس تورم دهکی از سوی مرکز آمار را در واقع می‌توان گامی مثبت برای سیاستگذاران دانست که بتوانند برای تعیین حداقل دستمزد، آن را به‌گونه‌ای تعیین کنند که پاسخگوی حداقل هزینه‌ها باشد و حداقل هزینه خانوارها را پوشش دهد‌. برای محاسبه تورم دهکی و تغییر سال پایه نیز کاملا روشن است که هرچقدر سال پایه تعیین شده جدیدتر باشد، بیانگر این است که اعداد و ارقام محاسبه شده به واقعیت نزدیک‌تر است و لذا می‌توان اقدام مرکز آمار را در جهت تغییر سال پایه از سال ۹۰ به سال ۹۵ مثبت ارزیابی کرد‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چندسال پیش منیادمه که یارانه میخواستن بدن براساس همین موضوع بود حالا گرفتن دستمزد عوض اینکه برن چاره کار دریابندعین خیالشون نیست بالابالاها غمی ندارن واحساس نمیکنن ولی دستمزد پایین باید بشینه گریه کنهزار بزنه که من ندارمحالااینم اینم اومد براساس دهک چیدن متاسفم خجالت داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج