۶۵۰۹۳۹
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

طنز؛ آيا مي‌دانيد مجوز، الکي است؟

پوریا عالمی در ستون طنز روزنامه شرق نوشت: ما کتاب‌هايي داريم که ٣٠، ٤٠ بار تجديدچاپ شده و بعد غيرقابل‌چاپ تشخيص داده شده‌اند. فيلم‌هايي داريم که انواع مجوز پيش از ساخت را گرفته‌اند و بعد مجوز اکران نمي‌گيرند.

پوریا عالمی در ستون طنز روزنامه شرق نوشت: ما کتاب‌هايي داريم که ٣٠، ٤٠ بار تجديدچاپ شده و بعد غيرقابل‌چاپ تشخيص داده شده‌اند. فيلم‌هايي داريم که انواع مجوز پيش از ساخت را گرفته‌اند و بعد مجوز اکران نمي‌گيرند. کتاب‌هايي داريم که چندسال است هنوز جوابش نيامده که مجوز چاپ مي‌گيرند يا نه. فيلم‌نامه‌هايي که تأييد نشده‌اند. ترانه‌ها و صداهايي که مهر «ممنوع است» رويشان خورده است. اما همين کتاب‌ها و فيلم‌ها و ترانه‌ها مثلا امسال ممنوع است، اما دوسال بعد مجاز است يا امسال مجاز است يک سال بعد جلوش را مي‌گيرند. همين مسئله باعث شده اهل قلم و اهل هنر بريزند به‌هم و نفهمند چي به چي است که ما دراين‌باره با چند نفر مصاحبه کرديم: ما: چرا جلوي بعضي از فيلم‌ها و کتاب‌ها را مي‌گيريد؟ مقام مسئول: چون جلوگيري بهتر از درمان است.
ما: پس چرا دوسال بعد بهش مجوز مي‌دهيد؟ مقام مسئول: چون نوشدارو بعد از مرگ سهراب به درد کسي نمي‌خورد. ما: واقعا آيا اگر يک کتاب يا فيلم بدون مجوز منتشر شود سنگ روي سنگ بند نمي‌شود؟ مقام مسئول: نه. منتها ما براي اينکه اهل فرهنگ و اهل هنر دليلي براي انتقاد داشته باشند اذيتشان مي‌کنيم. از طرفي شما خودت به‌عنوان يک نويسنده يا يک هنرمند فکر کن فيلم يا کتابت همين‌طوري مجوز بگيرد. احساس ضايعي بهت دست نمي‌دهد؟ اين‌طوري هنرمندان و نويسندگان ما احساس مي‌کنند دارند مقاومت مي‌کنند و ديگر وقت نمي‌گذارند روي کارهاي بعدي‌شان. بعد هم شما فکر کن ما از آن جامعه‌ها باشيم که با چهارتا فيلم و کتاب بخواهيم تكان بخوريم.
اگر اين‌طوري بود که با چهارتا اثر به جامعه آسيب برسد، با اين‌همه فيلم مبتذل و کتاب سطحي بايد فاتحه جامعه را مي‌خوانديم. ما: يعني شما خودتان هم مي‌دانيد اگر بساط مجوز را جمع کنيد آب از آب تکان نمي‌خورد؟ مقام مسئول: بله. منتها مسئله ما اين است که الان چندهزار نفر دارند توي ارشاد و باقي نهادها از اين راه نان مي‌خورند و سر کار هستند. آيا شما حاضري به‌عنوان يک هنرمند نان آن بندگان خدا را آجر کني؟ ما:با توضيحاتي که شما دادي واقعا ديگر نه... آن طفلکي‌ها چه گناهي کرده‌اند؟ مقام مسئول: بله. من از همين‌جا از اهل قلم و اهل هنر خواهش مي‌کنم خودشان ٢٠ درصد آثارشان را طوري تهيه کنند که بتوان آن قسمت‌ها را حذف كرد. بعد هم اگر به اثري کلا گفتند مجوز نمي‌دهيم، نگران نباشيد، دو ماه بعد با عوض‌شدن يک مدير يا عوض‌شدن مزاج يک بررس، حتما اثر شما اجازه خواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ...اصلاًخوددولت ووزیرش الکی هستند،یعنی درواقع سرکارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج