جاباما
۶۵۰۶۰۷
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

استکی: تیم ملی هندبال ایران اروپایی شده است

تصور کنید یک بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا آقای گل شود؛ بله! سال گذشته یک بازیکن ایرانی آقای گل لیگ قهرمانان اروپا شد؛ البته بدشانسی‌اش این بود که در یک رشته توپی دیگر جز فوتبال که بیننده‌های کمتری دارد، به این افتخار دست یافت.

آسمان آبی: تصور کنید یک بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا آقای گل شود؛ بله! سال گذشته یک بازیکن ایرانی آقای گل لیگ قهرمانان اروپا شد؛ البته بدشانسی‌اش این بود که در یک رشته توپی دیگر جز فوتبال که بیننده‌های کمتری دارد، به این افتخار دست یافت. شاید هندبال در ایران چندان موردپسند رسانه‌ها نباشد، اما در قاره سبز، در بالاترین سطح خود پیگیری می‌شود و هر بازی آن تماشاگران فراوانی را به ورزشگاه می‌کشاند. سجاد استکی را می‌توان بهترین لژیونر هندبال ایران دانست که این روزها نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. او که روزگاری آرزویش این بود که بهترین بازیکن جهان شود، حالا در چند قدمی آن ایستاده و لیگ قهرمانان را تحت‌تاثیر بازی‌های خوبش قرار داده است؛ از همین رو، با این بازیکن خوب و آینده‌دار هندبال کشورمان گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

‌ شرایط تیم هندبال دیناموبخارست رومانی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ رومانی چطور است؟

در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در گروه بسیار سختی قرار داشتیم و تجربه زیادی کسب کردیم. نتایج بدی هم نگرفتیم، اما نتوانستیم صعود کنیم. حتما برای دوره‌های آینده برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهیم داشت. در حال حاضر، بیشتر تمرکزمان روی لیگ رومانی است تا قهرمان شویم. در کل همه‌چیز خوب است و می‌توانیم در ادامه به صدر جدول هم برسیم، اما به نظر من، پلی‌آف بسیار مهم‌تر است و باید بهترین شرایط و عملکرد را داشته باشیم.

‌ گویا مصدوم بودی، وضعیتت الان چگونه است؟

در جریان مسابقات لیگ قهرمانان اروپا ضربه‌ای به من وارد شد که یکی از دنده‌هایم ترک خورد. تقریبا یک ماه درگیر درمان بودم، اما الان به شرایط مسابقه رسیده‌ام و اوضاع بدنی خوبی دارم. رفته‌رفته تلاش می‌کنم آمادگی‌ام را بالا ببرم تا در خدمت تیم‌ملی باشم و بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

‌ چطور عضو یکی از مطرح‌ترین تیم‌های هندبال اروپا شدی؟

تیم دیناموبخارست از مسابقات بازی‌های آسیایی من را زیر نظر داشت. حضورم در باشگاه‌های هندبال آلمان هم باعث شده بود با سبک بازی و استایلم آشنایی داشته باشند. نماینده باشگاه با من مکاتبه کرد و درنهایت سال گذشته به عضویت تیم دیناموبخارست درآمدم.

‌ هدفت از لژیونرشدن چه بود؟

به نظرم، هر ورزشکاری برای لژیونرشدن دو هدف دارد؛ اول، شانس بازی در لیگی با کیفیت فنی بالاتر و پیشرفت فنی و بعد هم درآمد مالی.

‌ سطح کیفی لیگ رومانی در چه حدی است؟

هندبال در این کشور بسیار محبوب است. بازیکنان باکیفیت خارجی فراوانی هم این‌جا بازی می‌کنند. اسپانسرهای قدرتمند و تماشاگران زیاد باعث شده لیگ رومانی به این سطح بالا برسد.

‌ خروج بازیکنان ملی‌پوش لیگ ایران را تضعیف نکرده است؟ دلیل اصلی این خروج چیست؟

لیگ هندبال ایران تا چند سال پیش با حضور اسپانسرها وضعیت بسیار خوبی داشت، اما متاسفانه همه این حامیان مالی از لیگ ایران کنار رفته‌اند و مشکلات مالی باعث شد بسیاری از بازیکنان ایرانی راهی خارج از کشور شوند. قطعا اگر بتوانیم این لژیونرها را به ایران برگردانیم و همین‌طور از بازیکنان خارجی کنار آن‌ها استفاده کنیم، لیگ ایران هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. بدون یک لیگ سطح بالا، داشتن تیم‌ملی خوب بیشتر به یک رؤیا شبیه است.

‌ آقای گلی در قهرمانان اروپا چه حسی دارد؟

خیلی خوب! حس فوق‌العاده‌ای بود که در نخستین تجربه‌ام در بازی‌های باشگاه‌های اروپایی خوب گل زدم. خوشبختانه آقای گلی من بازتاب خوبی در رسانه‌های این‌جا داشت؛ البته در برخی رسانه‌های ایرانی هم منعکس شد. فکر می‌کنم در 9 مسابقه دیناموبخارست در اروپا 68 گل زدم که آمار خیلی خوبی بود و واکنش رسانه‌های اروپا را برانگیخت. من را به‌عنوان بهترین بغل‌چپ‌زن فصل اروپا هم انتخاب کردند.

‌ به مدافعان پیشنهاد می‌کنی چگونه سجاد استکی را مهار کنند؟

(با خنده) واقعا در این حد نیستم که مدافعان نتوانند کنترلم کنند. خدا را شکر که زحمات هم‌تیمی‌هایم را به گل تبدیل می‌کنم. تلاش من این است که بهترین بازی‌ام را ارائه بدهم و به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

‌ البته هم‌تیمی‌هایت هم حسابی همکاری می‌کنند و باعث شدند بدرخشی.

قطعا همین‌طور است، نباید از کنار زحمات دیگر بازیکنان هم به‌سادگی گذشت. آن‌ها به‌خوبی توپ را به من می‌رسانند که می‌توانم گل بزنم.

‌ از نظر تغذیه مشکلی ندارید؟

نه، خدا را شکر در اروپا هر جا بروید، ایرانی پیدا می‌کنید و از این بابت مشکلی نیست. در بخارست هم چندین رستوران ایرانی وجود دارد؛ البته با غذاهای رومانیایی هم مشکلی ندارم، طعم خوبی دارند.

‌ زبان آن‌ها را یاد نگرفته‌اید؟

نه، یاد نگرفتم، آن هم به‌خاطر این‌که برخلاف کشورهایی مثل آلمان و بلاروس، مردم رومانی به انگلیسی مسلط هستند.

‌ برخورد هواداران رومانی با شما چطور است؟

خوشبختانه این‌جا تماشاگران خیلی خوبی دارد. به ما هم لطف زیادی دارند و تابه‌حال کوچک‌ترین بی‌احترامی به ما نکرده‌اند. حتی بعد از باخت هم تشویق می‌شویم؛ البته رومانیایی‌ها اطلاعات کمی از ایران دارند. هندبال در اروپا پرطرفدار است و بازی‌های ما حتی از بسکتبال و والیبال هم تماشاگر بیشتری دارد.

‌ برایت لقب نگذاشته‌اند؟

کلاشینکف صدایم می‌کنند.

‌ آن‌جا هم بین تیم‌ها کری‌خوانی هست؟

در بخارست دو تیم معروف دینامو و استوا دقیقا مثل استقلال و پرسپولیس رقیب هم هستند و مثل سرخابی‌ها در هر رشته‌ای که روبه‌روی هم قرار بگیرند، هواداران به نتایج آن حساس می‌شوند، اما سالن‌های هندبال معمولا دچار التهاب نمی‌شوند و قشر هواداران هندبال آدم‌های آرامی هستند.

‌ حالا با این همه لژیونر چرا در سال‌های اخیر تیم‌ملی هندبال نتوانسته آن‌طور که باید در بازی‌های آسیایی و جهانی مقتدرانه ظاهر شود و از سطح آسیا عبور کند؟

متاسفانه در سال‌های اخیر، حواشی و درگیری‌های زیادی در هندبال ما رخ داد. همین اتفاقات هم روی نتایج تیم‌ملی تاثیرگذار بود. گاهی اوقات کادر فنی خوبی نداشتیم و گاهی هم اردوهای آماده‌سازی مناسبی برای تیم‌ملی مهیا نشد. امیدوارم این مشکلات به‌زودی برطرف شود. هندبال ایران هیچ‌وقت در همه فاکتورها تیم کاملی نبوده است؛ گاهی سرمربی، گاهی اختلافات و گاه امکانات، همیشه چیزی برای موفقیت کم داشته‌ایم.

‌ انتخاب «ماچک» را به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی چطور می‌بینی؟

در مدت کوتاهی که فدراسیون در اختیار داشت، فکر می‌کنم بهترین گزینه برای هدایت تیم‌ملی انتخاب شد، ماچک وضعیت هندبال ایران و آسیا را می‌شناسد، البته اکثر مربیان سطح اول دنیا تیم دارند و بیکار نیستند. فکر می‌کنم ایران بهترین تیم‌ملی چند سال اخیر را دارد. بازیکنانی داریم که هر مربی آرزوی داشتن آن‌ها را دارد، چون باتجربه هستند و در اروپا توپ می‌زنند.

‌ اردوی تدارکاتی در اسلوونی و قطر را چطور می‌بینی؟

اردوی اسلوونی می‌تواند یکی از اردوی‌ها آماده‌سازی خیلی خوب برای تیم‌ملی باشد، چون قرار است چند بازی دوستانه هم با تیم‌ملی این کشور انجام دهیم. اسلوونی تیمی اروپایی است که در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. اردوی قطر هم تکمیل‌کننده اردوی اسلوونی خواهد بود تا با آمادگی بالایی به مصاف حریفان‌مان در آسیا برویم. برنامه‌ریزی‌ها برای تیم‌ملی خوب بوده است و امیدوارم تیم بدون حاشیه به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شود و بدرخشد.

‌ رقابت‌های پیش‌روی تیم‌ملی را چطور ارزیابی می‌کنی؟

هدف‌مان این است که صددرصد قهرمان آسیا شویم، چون تیم‌ملی کنونی ظرفیت بسیار بالایی دارد، بیش از 10بازیکن ایرانی در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و فکر می‌کنم دیگر زمان آن رسیده است که ایران برای نخستین‌بار قهرمان آسیا شود. تیم‌ملی هندبال ایران الان جذب باشگاه‌های خارجی به‌ویژه اروپایی شده و همه تیم‌های آسیایی از تیم ایران می‌ترسند، چون همه بازیکنان تیم‌ملی باتجربه هستند؛ بنابراین حتما باید طلسم‌شکنی کنیم و برای اولین‌بار در رده بزرگسالان قهرمان قاره کهن شویم. ان‌شاءالله برای تیم‌ملی سنگ تمام خواهم گذاشت تا بهترین نتایج تاریخ هندبال را کسب کنیم.

‌ هنوز هم مسئولان به هندبال بی‌توجه هستند؟

نمی‌دانم چه بگویم، چون دیگر خسته‌ شده‌ام و حوصله حاشیه ندارم. امیدوارم آقایان بیشتر به هندبال اهمیت دهند. درست است که فوتبال لژیونر زیاد دارد، اما هندبال هم بازیکنان ایرانی زیادی در خارج از کشور دارد. خواهش می‌کنم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگاه ویژه‌تری به هندبال داشته باشند و سرمایه‌گذاری درستی روی این رشته داشته تا مشکلات مالی هندبال هم حل شود. هندبال جزو رشته‌هایی است که اگر به آن رسیدگی شود می‌تواند حرف‌های زیادی در سطح جهان برای گفتن داشته باشد، چون ظرفیت و استعدادهای خوبی داریم.

‌ دستمزد هندبالیست‌ها در لیگ ایران چقدر است؟

دستمزد بازیکنان در لیگ ایران قبلا نسبتا خوب بود، اما در چند سال اخیر با افت چشمگیری روبه‌رو شده است. فکر می‌کنم در لیگ ایران در حق بازیکنان ظلم می‌شود؛ امیدوارم اسپانسر‌های خوبی پیدا شوند و بتوانند هندبالیست‌ها را از نظر مالی حمایت کنند.

‌ و در آخر، این‌که پیشنهادی برای تغییر تابعیت داشتی؟

پیشنهادهایی بوده، ولی آن‌قدر ایران برایم عزیز است که حتی دوست ندارم درباره‌اش حرف بزنم و این مسائل برایم آزاردهنده است. من ترجیح می‌دهم از فقر در کشور خودم بمیرم، ولی هیچ‌وقت به کشورم پشت نکنم. افتخار می‌کنم که ایرانی هستم و پاسپورت ایرانی دارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تابان

      درود بر شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج