۶۵۰۴۱۲
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

بودجه سال ۹۷ شفاف ترین بودجه قرن

جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر این عقیده است که حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر کار بسیار درستی است و دولت باید پاسخگو باشد که چرا در چهار سال اول دولت خود، این کار را انجام نداده است؟ زیرا در حال حاضر تمامی مشمولان و نیازمندان یارانه دریافت می‌کنند و مطابق با قانون، پرداخت یارانه به اقشار پردرآمد خلاف قانون است.

رویداد۲۴: جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر این عقیده است که حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر کار بسیار درستی است و دولت باید پاسخگو باشد که چرا در چهار سال اول دولت خود، این کار را انجام نداده است؟ زیرا در حال حاضر تمامی مشمولان و نیازمندان یارانه دریافت می‌کنند و مطابق با قانون، پرداخت یارانه به اقشار پردرآمد خلاف قانون است.

«حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر در برنامه بودجه سال ۹۷» شاید کمتر کسی از شنیدن این خبر ناراحت شده باشد و یا انتقادی به آن داشته باشد. دولت دوازدهم بالاخره و پس از سال‌ها انگار قرار است که تصمیمش را عملی کند و یارانه اقشار غیر نیازمند را که از سال ۸۹ تاکنون به‌صورت غیرقانونی پرداخت می‌شده را حذف کند.

«یارانه» نوعی از کمک مالی است که از سوی دولت به مردم نیازمند و برای افزایش رفاه عمومی پرداخت می‌شود. پرداخت یارانه نیز از سال ۸۷ و در دولت محمود احمدی‌نژاد و باهدف هدفمندسازی یارانه‌ها طی لایحه‌ای به مجلس داده شد و پس از بررسی‌ها و انتقادات بسیار و دخالت شورای نگهبان، این لایحه تصویب شد.

از همان زمان تصویب این طرح، حامل‌های انرژی، نان، آب و برخی از اقلام با افزایش قیمت مواجه شد و بنا شد تا برای متعادل‌سازی این افزایش قیمت، ماهانه مبلغ ۴۰ هزار و پانصد تومان به ازای هر فرد داده شود. اصل و بنا هم بر این بود که قشر نیازمند و به‌اصطلاح کم‌درآمد، شامل گرفتن یارانه باشند؛ اما تاکنون نه‌تنها قشر نیازمند و کم‌درآمد یارانه را ماهانه دریافت می‌کنند، بلکه اقشار پردرآمد و به‌اصطلاح مرفه نیز هرماه یارانه خود را به‌صورت کامل دریافت می‌کنند که خلاف قانون است.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی، از همان ابتدا صحبت از آن می‌شد که قرار است یارانه غیر نیازمندان سریعاً حذف شود. حتی روحانی صراحتاً در برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و از مردم درخواست کرد تا اگر نیازمند نیستند، داوطلبانه از گرفتن یارانه انصراف دهند، موضوعی که شاید کمتر از هزار نفر به آن توجه کردند و از گرفتن یارانه انصراف دادند.

پرداخت یارانه قطعاً امروزه به یکی از معضلات اصلی دولت و اقتصاد کشور تبدیل‌شده است. نه‌تنها درصد بالایی از بودجه جاری کشور صرف پرداخت یارانه می‌شود بلکه دولت برای تامین مبلغ موردنیاز برای پرداخت اقدام به انتشار و فروش اوراق هم می‌کند.

عموماً یارانه باید به اقشار کم‌درآمد پرداخت شود و در همه جای دنیا نیز روش به همین‌گونه است. قطع یارانه ۴۵ هزار و پانصدتومانی اقشار پردرآمد باید سریعاً صورت بگیرد و درآمد ناشی از آن صرف زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال در کشور شود. هرچند که امکان دارد حذف یارانه، موجبات دلخوری و روی برگرداندن بخشی از مردم جامعه از روحانی شود، اما به‌قول‌معروف هر جراحی یک دردی را هم در پی دارد. امیدواریم دولت این بار این درد را به جان بخرد و با حذف یارانه جدای از اعمال و توجه به قانون، به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی ‌کند.

غلامعلی جعفر زاده‌ ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر در لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: این برنامه دولت، طبق قانون مجلس است؛ یعنی مجلس اعلام کرده است که درآمد حاصل از حذف حامل‌های انرژی حداقل تا ۵۰ درصد، باید طبق قانون به‌عنوان یارانه نقدی و غیرنقدی پرداخت شود. قانون برافزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش پرداخت یارانه‌ها تأکید دارد.

جعفرزاده بابیان اینکه اکنون حدود ۴۲ میلیون نفر از مردم کشور نیازمند دریافت یارانه هستند، تصریح کرد: من از منتقدین عدم حذف یارانه تقاضا دارم که به ما بگویند که چه تعداد نیازمند وجود دارند تا ما آن‌ها را هم وارد لیست پرداخت یارانه کنیم. ما اکنون اعتقادمان بر این است که تمامی مشمولان، یارانه دریافت می‌کنند. ما ۵ میلیون نفر مددجوی کمیته امداد، ۳ نیم میلیون نفر تامین اجتماعی، ۳ میلیون نفر زنان سرپرست خانوار، ۸ میلیون روستاییان، ۱ میلیون بیماری‌های خاص، ۱۱ میلیون نفر گروه‌های نیازمند، ۱ میلیون عشایر، نزدیک به ۵ میلیون بازنشسته، نزدیک به ۲ میلیون ایثارگران را شناسایی و آن‌ها را به‌عنوان اقشاری می‌دانیم که باید یارانه حتماً به آن‌ها پرداخت شود. علاوه بر این ما برای ۳ میلیون نفر جاگذاشته‌ایم که اگر نیازمندی بود وارد این جدول شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه منتقدان به‌جای حرف‌های پوپولیستی قشرهای نیازمندی که یارانه دریافت نمی‌کنند و در این جدول هم قرار ندارند را به ما معرفی کنند، خاطرنشان کرد: دولت می‌گوید طبق این جدول، نیازمندان که باید یارانه دریافت کنند حدود ۴۲ میلیون نفر هستند و مابقی باید طبق این جدول حذف ‌شوند. بحث دیگری هم که مطرح می‌شود این است که می‌گویند اگر مردم بیایند و اعلام کنند که نیازمند و خواهان دریافت یارانه هستند، عزتشان خدشه‌دار می‎شود، باید بگویم که این اعلام نه عزت آن‌‌ها را خدشه‌دار می‌کند و نه حرمت آن‌ها را از بین می‌برد، این‌یک حق است که مردم نیازمند باید دریافت کنند.

جعفرزاده ادامه داد: کارگران ساختمانی، رانندگان برون و درون‌شهری، قالیبافان، ۷۱۰ هزار صیاد، ۲۵۰ هزار طلاب، ۹۰ هزار نفر خادمین مساجد، ۲۸۰ هزار نفر از باربران و ... همه و همه یارانه دریافت می‌کنند. من از منتقدان درخواست می‌کنم به‌جای انتقاد و ارائه سخنان پوپولیستی، به ما اعلام کنند که کدام از اقشار نیازمند همچنان باقی‌مانده‌اند که یارانه دریافت نمی‌کنند تا ما آن‌ها را وارد جدول کنیم.

این نماینده مجلس بابیان اینکه در مجلس مترصد این هستیم تا به بازنشستگانی که حقوقشان زیر ۲ میلیون تومان است هم یارانه پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: ما به‌جز ۴۲ میلیون نیازمند، برای ۳ میلیون نفر هم جای خالی گذاشته‌ایم که همین بازنشسته‌ها را به آن اضافه کنیم. اکنون نزدیک به ۵ میلیون نفر از بازنشستگان ما یارانه دریافت می‌کنند.

نماینده مردم رشت بابیان اینکه ای‌کاش روحانی در ۴ سال دولت اول خود اقدام به چنین کاری می‌کرد، تصریح کرد: دولت بودجه امسال را مطابق با مصوبه قانون مجلس ارائه کرده است. اکنون دوستانی که انتقاد دارند، بیایند و قانون را عوض کنند زیرا این موارد به‌صراحت در قانون عنوان‌شده است. دولت خوشبختانه متناسب با قانون عمل کرده است و تنها جوابی که اکنون نمی‌تواند بدهد این است که چرا در چهار سال اول دولت خود اقدام به حذف یارانه‌ها نکرد؟ من به شما قول می‌دهم که اگر دولت طبق قانون، درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها را به بخش اشتغال جوانان ببرد و مشکلات جوانان را حل کند، شما شک نداشته باشید مردم نه‌تنها منتقد او نمی‌شوند، بلکه میزان رضایت عمومی از شخص روحانی و دولت او هم افزایش پیدا خواهد کرد. روحانی زمانی بر محبوبیتش افزوده می‌شود که جوانان بیکار بتوانند شغل مناسب داشته باشند.

جعفرزاده ادامه داد: ما اگر جوانان را بر سرکار ببریم و برایشان ایجاد اشتغال کنیم، هزینه بازنشستگی و خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند، استقلال جوانان افزایش پیدا می‌کند و بزهکاری هم کمتر می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که دولت اسیر سخنان پوپولیستی نشود و مطابق با قانون عمل کند.

نماینده مردم رشت، در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که درآمد حاصل از حذف یارانه به بخش‌های زیرساختی می‌رود، گفت: در این قسمت بخش نظارتی مجلس پررنگ می‌شود. ما نمایندگان برنامه دولت برای ایجاد اشتغال را گرفته‌ایم تا موردبررسی قرار دهیم. اکنون تمامی اقشار مشمول، یارانه دریافت می‌کنند، من به‌عنوان نماینده مجلس، استاد دانشگاه، پزشک و غیره که نباید یارانه دریافت کنیم. این پول‌ها باید در جهت زیرساخت‌های کشور هزینه شود.

جعفرزاده بابیان اینکه ما اکنون برای پرداخت یارانه‌ها، اوراق منتشر می‌کنیم، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که دولت باید صادقانه بیاید و وضعیت خود را برای مردم توضیح دهد. به مردم بگوید که مردم من اگر اکنون به شما یارانه پرداخت می‌کنم، این پول را قرض می‌کنم. زمانی که دولت صادقانه با مردم سخن بگوید، مردم نیز به دولت اعتماد خواهند کرد. چرا توجه نمی‌کنید که فروش نفت، به معنای فروش سرمایه کشور است و آیندگان قطعاً از ما سؤال خواهند کرد که چرا سرمایه‌های کشور را به فروش گذاشته‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، ادامه داد: حتماً یادتان هست که دولت احمدی‌نژاد بودجه را با زنبیل قرمز و با پیک موتوری به مجلس می‌فرستاد. در کنار تمام انتقادات، چرا نمی‌گوییم که دولت روحانی بودجه را طبق زمان مقرر به مجلس ارائه کرد؟ چرا نمی‌بینیم که مردم با چه صراحتی جزئیات بودجه را می‌‌دانند و آن را نقد می‌کنند؟ این مسائل همه و همه از شفافیت بودجه است. ما نباید خدا را شاکر باشیم و از دولت تشکر کنیم؟ دولت یک بودجه شفاف و دقیق ارائه کرده است که همه مردم از همان دقایق اولیه ارائه بودجه، به آن دسترسی دارند. ما یادمان نرفته است زمانی را که بودجه تصویب می‌شد و تا ۶ ماه بعدازآن بازهم مردم از آن اطلاع نداشتند. ما باید قدردان این موضوع باشیم زیرا بودجه بسیار شفاف و در دسترس مردم است. من خواهش می‌کنم که فقط نیمه‌خالی لیوان را مشاهده نکنیم. دولت قبل با زنبیل قرمز و از طریق پیک، بودجه را به مجلس ارسال می‌کرد و آن‌قدر ارزش نمی‌گذاشت که خودش به مجلس بیایید و بودجه را بدهد. دولت روحانی ۱۴ جلد کتاب بودجه را به مجلس آوردند و در اختیار نمایندگان گذاشتند.

جعفرزاده بابیان اینکه به جرات می‌توانم بگویم این بودجه، شفاف‌ترین بودجه قرن است، تصریح کرد: ما منکر ایرادات و اشتباهات نیستیم و می‌گویم باید انتقاد هم صورت بگیرد اما نباید نقد غیرمنصفانه به دولت داشته باشیم. اگر به عوارض خروج از کشور انتقاد واردشده است، باشد ما آن را حذف می‌کنیم، اما خواهش می‌کنیم که نکات مثبت و شفاف بودجه هم دیده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بله شفافه همه اش ملت باید پردا خت کنن با این ملت به این صبوری دیگه نیازی به دولت نداریم هر اتفاقی که پیش میاد این مردمند که پیش قدمن دولتم که نظاره گره کارشم شده گرونی.فقر بیکاری.نود درصد ملت زیر بار فقر وبیکاری دارن له میشن اونوقت دولتمردان فقط بلدن شعار بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بطور شفافی بدبخت میشویم .

    • تنها

      یکی از همکارامون مجبور شد بچه ش رو سقط کنه به خاطر نداری اقای روحانی می فهمی این یعنی چی

    • بدون نام

      ...حامل های انرژی را افزایش بدین یارانه را قطع کنین کار کردین برای ملت بعد بدین به نجومی بگیرا

    • مرتضی

      یارانه مال تک تک ملت می باشد قیمت حاملهای انرژی برگردانید به گذشته یارانه پیشکش خودتان

    • إأ

      تخم مرغ شد 700 تومان

    • i.r

      بسته بابا پدرمون در اومد از بی پولی بیکاری بدبختی بزارید چندسال زندگی کنیم گم بشیم بریم از این دنیا والا

    • بدون نام

      خیلی شفاف ..... از جیب مردم

    • بدون نام

      جوجه را اخر پاییز شمارند. حالا هی خون مارو بمکید

    • بدون نام

      تاحالا شفاف نبوده ماچکارتوانستیم انجام دهیم مثلا بگیم بودجه فلان نهاد زیاد است شما کمش میکنید.برایماهیچ فرقی نکرده وتازه ناراحتم شدیم که پول ها کجا و چگونه خرج میشه سرادم سوت قطار میکشه.شفاف سازی نخواستیم باج ندادن مهم تر است

    • منوچهر شمسی

      اقا اجازه کدوم قرن میلادی یا شمسی ؟؟؟؟

    • بدون نام

      ملت بیچاره کردی اقای روحانی دیگه بسه

    • سید

      اقای نوبخت حق با شماست تقصیر مرغهاست که تخم نمیزارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج