اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۹۴۱۵
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

غول کنکور؛ شکست خورده یا پیروز است؟

برگزاری آزمون کنکور برای ورود به دانشگاه ها زندگی بسیاری از دانش آموزان را به دو مرحله قبل از کنکور و بعد از کنکور تقسیم و پیامدهای مالی و روانی بسیاری را به آنان و خانواده ها تحمیل کرده است.

خبرگزاری ایرنا: برگزاری آزمون کنکور برای ورود به دانشگاه ها زندگی بسیاری از دانش آموزان را به دو مرحله قبل از کنکور و بعد از کنکور تقسیم و پیامدهای مالی و روانی بسیاری را به آنان و خانواده ها تحمیل کرده است.

حذف آزمون کنکور از نظام آموزشی تصمیمی است که بیش از یک دهه موضوع مورد مناقشه مسئولان نظام آموزشی کشور و کارشناسان آموزش بوده است.
گروهی معتقدند برگزاری آزمون سراسری به دلیل آسیب به ساختار آموزشی و سودجویی های مالی فراوان باید از چرخه آموزشی کشور حذف شود و عده ای نیز بر این ادامه برگزاری این آزمون پافشاری کرده و مانع اجرای قانون حذف کنکور می شوند.

این در حالی است که در تازه ترین اظهارنظرها «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از در دستور کار قرار گرفتن حذف کنکور در برنامه های وزارت علوم خبر داد و گفت: در بسیاری از رشته ها می‌توان انتخاب دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی را ملاک قرار داد. برای رشته های پر طرفدار که با محدودیت پذیرش مواجه هستند نیز از طریق آزمون سراسری سهمی برای پذیرش در نظر گرفته خواهد شد. این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود تا دانش آموزان بتوانند خود را برای حضور در دانشگاه ها آماده کنند. برنامه جایگزینی کنکور لازم است از سوی وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.

** پشت پرده کنکور چیست؟
گردش مالی پرسود برای دست اندرکاران برگزاری آزمون کنکور در کنار سود هنگفت موسسه های آموزشی مهمترین عاملی است که مسئولان آن را مانع حذف این آزمون از ساختار آموزشی کشور می دانند.
«فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تازه ترین اظهارات خود از مافیای هشت هزار میلیاردی در کنکور سخن گفت و عنوان کرد: برگزاری آزمون دارای هشت ‌هزار ‌میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی ‌دهند کنکور حذف شود. باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی‌گذارند کنکور حذف شود.
البته اظهارات رهبر که توضیحی هم در آن خصوص داده نشد ، در حالی بیان شد که وجود مافیا و سودجویی مالی در روزهای اخیر بارها از سوی برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش رد و اعلام شد که آموزشگاه های کنکور هیچ نفوذی در بدنه دولت ندارند و این نهادها تنها نقش نظارتی خود را ایفا می کند.
بحث های صورت گرفته میان مسئولان در فضای رسانه ای کشور سرانجام به این منتهی شد که طبق گفته معاون آموزشی وزارت علوم، هر تصمیمی بر سر کنکور گرفته شود تا چهار سال آینده اجرایی نخواهد شد و کنکور دست کم تا چهار دیگر باقی می ماند.
با وجود این، آنچه امروز همانند سال های گذشته در هاله ای از ابهام قرار دارد این است که سازمان ها و نهادهای مسئول هنوز به نتیجه قطعی درباره حذف کنکور نرسیده اند و هر یک دیگری را به کم کاری یا سودجویی متهم می سازند.

عده ای از مافیای پرقدرت کنکور سخن می گویند که هرگز اجازه نمی دهد کنکور حذف شود و برخی نیز لازمه حذف کنکور را حذف سازمان سنجش می دانند. اگرچه بنا بر آنچه مسئولان این سازمان به تازگی اعلام کردند، خود نیز موافق حذف کنکور هستند و هرگونه منفعت و سود برای این سازمان را رد کرده اند.

** غول کنکور و قانون شکنی ۱۰ ساله
مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال ۱۳۸۶ قانونی با عنوان حذف کنکور تصویب کرد که بر اساس آن، پنج سال سابقه تحصیلی جایگزین کنکور می شد و در نهایت کنکور در سال ۱۳۹۲ حذف می شد. اکنون از تصویب این قانون حدود ۱۰ سال و یک ماه می گذرد و نه تنها ساختار آموزشی به سوی حذف کنکور حرکت نکرد بلکه روز به روز بر تبلیغ و قوت موسسه های آموزشی و کلاس های کنکور افزوده و غول کنکور روز به روز قدرت گرفت.
نمایندگان وقت مجلس در دهم شهریور ماه سال ۱۳۹۲ قانون دیگری مبنی افزایش ضریب سابقه تحصیلی از ۲۵ درصد در سال ۹۲ را به ۸۵ درصد در پنج سال تصویب کردند که این قانون نیز اجرایی نشد و در کنکور امسال نیز ضریب سابقه تحصیلی صفر و ضریب کنکور به شکل صد درصدی اعمال شد.
تلاش نمایندگان مجلس برای ساماندهی به نحوه دستیابی متقاضیان به آموزش عالی کشور و تعیین تکلیف وضع آزمون کنکور در شرایطی بود که چندی پیش در آبان ماه گذشته «علی لاریجانی» رئیس مجلس در اظهاراتی با اشاره به حذف کنکور در صورت انحلال سازمان سنجش عنوان کرد: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و بروند مرکز سنجش را منحل کنند این مساله حل شود، تا آنها هستند نمی‌توانند بگذارند این مشکل حل شود.
رئیس مجلس بر این باور است که کنکور معضل های تازه ای را در کشور ایجاد کرده است و از سویی باید اختیاراتی نیز به دانشگاه ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند.
شماری از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از لزوم اجرایی شدن حذف کنکور براساس قانون مصوب مجلس سخن می گویند.
در این زمینه «جبار کوچکی نژاد» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: حذف کنکور به عنوان یک قانون در مجلس نهم تصویب شد که براساس آن باید در یک فرآیند چندساله ۸۵ درصد معدل دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه تاثیر داشته باشد. البته در برخی رشته‌های خاص که متقاضی زیادی دارد، می‌توان کنکور برگزار کرد.

رقابتی شدن فضای آموزشی کشور برای راه یابی به مراکز عالی برتر کشور، عمده ترین استدلال مخالفان حذف کنکور در دفاع از ادامه برگزاری این آزمون است. به باور آنان این گونه عدالت آموزشی نیز برقرار می شود و دانش آموزی به مرحله بعد راه یافت خواهد یافت که امتیاز تعیین شده را به دست آورد. شماری نیز از وجود احساس امنیت بیشتر و استرس کمتر در شرایط رقابتی برای تحصیلات عالی سخن می گویند.
گروهی از موافقان برگزاری کنکور تاکید می کنند که ارزش علمی این آزمون چهار ساعته بسیار بالاتر از سایر آزمون هایی است که در طول تحصیل به ویژه در مقاطع دبیرستان و امتحانات نهایی اجرا می شود.
بسیاری نبود اشتباهات انسانی در کنکور را عامل مهمی برای رعایت عدالت برای دانش آموزان عنوان می کنند چرا که در تصحیح اوراق امتحانی ممکن است مصحح خطا کند یا خسته باشد یا اینکه اعمال نظر شخصی باعث ناعدالتی در دستیابی دانش آموزان به فرصت های ورود به دانشگاه شود.
از طرفی گروهی از مدافعان کنکور بارها اعلام کرده اند که آموزش و پرورش آمادگی ارائه سوابق تحصیلی را ندارد در حالی که این موضوع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش رد شده است.
استرس، به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی، افسردگی و رقابت ناسالم از مهمترین آسیب های روحی و روانی است که موافقان حذف کنکور، آن را پس از سودجویی های مالی، مهمترین عامل برای حذف این آزمون بیان می کنند. از نگاه این گروه برگزاری کنکور و رقابتی شدن فضا آسیب هایی را به جوانان، خانواده ها، تعلیم و تربیت و کیفیت یادگیری و آموزش دانشگاهی وارد ساخت است.
آنان بر این باورند گردش مالی بالای کنکور و منتفع شدن گروهی، اصلی ترین مانع حذف کنکور است. برگزاری انواع کلاس های آموزشی به بهانه عبور از سد کنکور بازار سودجویی عده ای را فراهم ساخته که از قبل کنکور سودهای کلانی به جیب زده اند. به گفته این گروه، چهار ساعت آزمون همراه با استرس و فشار روانی سنگین عدالت آموزشی را میان متقاضیان به درستی برقرار نخواهد ساخت و این مساله باعث متضرر شدن بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان خواهد شد.

کلام آخر اینکه، آنگونه که مسئولان و نمایندگان مجلس وعده داده اند، آزمون کنکور در آینده حذف خواهد شد. تاثیر روانی این آزمون بر دانش آموزان و خانواده ها و همینطور بهره برداری های مالی از احساسات متقاضیان کنکور به بهانه تهیه و توزیع کتاب های تستی، انتخاب رشته، کلاس ها و معلم های خصوصی و غیره همگی از دلایل محکمی برای حذف این آزمون به شمار می روند. اما بدیهی است که جایگزین مناسب، دقیق و کارشناسی شده ای برای آن باید فراهم کرد. اگر قرار است سوابق تحصیلی جایگزین این آزمون شود باید اشکالات موجود در این زمینه نیز رفع گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی ک

      من هم شغلم تدریس فیزیک کنکور هست و یقین دارم کنکور حذف شدنی نیست چون روش جایگزین مناسبی هنوز طراحی نشده....عادلانه ترین راه گزینش فعلا همون کنکوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج