۶۴۷۸۳۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

هزینه هنگفت برای رفع بوی بد فرودگاه امام

ویترین زشتی که سال هاست از کشورمان پیش روی گردشگران خارجی قرار داده‌ایم، قرار است رفع شود. آن هم با هزینه‌ای بسیار گزاف و در حالی که هنوز کلیت ماجرا حاوی ابهامات فراوانی‌ است!

تابناک نوشت: ویترین زشتی که سال هاست از کشورمان پیش روی گردشگران خارجی قرار داده‌ایم، قرار است رفع شود. آن هم با هزینه‌ای بسیار گزاف و در حالی که هنوز کلیت ماجرا حاوی ابهامات فراوانی‌ است!

بوی بسیار تند و زننده، از نوع نامطبوع و مهوع؛ این نخستین چیزی است که گردشگران خارجی در مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران با آن روبه رو می‌شوند؛ وضعیتی که اگر بگوییم برای خودمان تا حد زیادی پذیرفته شده است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم، چون اگر غیر از این بود، طی سال های متمادی دست کم یک بار خواستار رفع این بو از مقامات شده بودیم.

وضعیتی که جمعیت بزرگی از مردم کشورمان با آن مواجه شده‌اند؛ چه آنهایی که گذرشان به سمت فرودگاه بین المللی واقع در جنوب تهران افتاده که قرار است به برکت آن، هاب هوایی منطقه شویم و چه انبوه مسافران اتوبان تهران-قم که از این مسیر برای تردد میان پایتخت و بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور استفاده کرده‌اند.

بوی زننده و غیرقابل تحملی که در مسافت طولانی از مسیر به مشام می‌رسد و آدمیزاد توان نفس نکشیدن برای عبور آن را ندارد که اگر داشت، بزرگترین حبس نفس جمعی در جهان به ناممان به ثبت رسیده بود و کاندیدای بی رقیب ثبت این عنوان در کتاب رکوردهای جهانی گینس بودیم.

اما علت این بوی نامطبوع چیست؟ این بزرگترین پرسشی است که می‌توان در این باره پرسید و از مشخص نشدن پاسخ آن، متعجب شد. پرسشی که دو سال پیش مدیرکل محیط زیست استان تهران به آن پاسخی داد که در نوع خود بسیار عجیب بود، اما در نهایت، مشخص نمی‌کرد که چرا مسیر چندین کیلومتری مابین عوارضی اتوبان تهران-قم تا فرودگاه، تا این اندازه بودار و مهوع است.

آن روز حیدرزاده گفت: «پیشتر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌ همین‌ دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌ این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت. احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است، ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.»

بدین ترتیب مشخص شد بوی بدی که در آن جغرافیای خاص نفس کشیدن را دشوار می‌کند، سر منشأ خیرهایی هم واقع شده اما هنوز منشأ آن پیدا نیست؛ بویی که به برکتش چند گاوداری آلاینده تعطیل شده، جلوی سرازیر کردن فاضلاب های صنعتی به رودخانه گرفته شده و در کل، توجه محیط زیست استان را به بخشی از استان معطوف کرده اما همچنان جاری است تا کم کاری ها و قانون شکنی های بیشتری را یادآور شود.

این در حالی است که به باور برخی کارشناسان، منشأ این بوی مهوع، دفن زباله‌های تهران در کهریزک، چند کیلومتر آن سوتر از مسیر فرودگاه است. باوری که بر اساس آن، این بو از فرورفتن شیرابه‌های بسیار آسیب زا به زمین به مرور زمان به وجود آمده و لاجرم رفع آن نیز به سادگی و در زمان کوتاه ممکن نخواهد بود.

اظهارنظرهای مختلفی که چیزی بیشتر از حدس و گمان نیستند و از این روی، به پیچیدن نسخه‌ای برای رفع این بو منجر نمی‌شود؛ اما مگر می‌شود این بوی نامطبوع را ندید گرفت و برای رفع این آفت که به مسیر ورود اغلب گردشگران خارجی به ایران سنجاق شده، کاری نکرد؟ این پرسشی است که ظاهرا دولتمردان برایش پاسخ گرانی داده‌اند.

پاسخی که در قالب یک ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» در لایحه بودجه سال ۹۷، با اعتبار یک هزار میلیارد ریال گنجانده شده است. به عبارتی ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد[؟!] اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، آن هم در شرایطی که هنوز منشا این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه های مرتب بر آن، نامعلوم است.

ابهاماتی کلیدی که بی توجه به آنها، قرار است روزانه مبلغی بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان در مسیر رفع بو از مسیر فرودگاه هزینه شود؛ مبلغی که تقسیم آن بر ۲۴ ساعتِ شبانه روز، به عدد بیش از ۱۱ میلیون تومان برای هر ساعت می‌رسیم که به نظر برای استخدام جمعیتی بزرگ و گشتن وجب به وجب زمین‌های اطراف فرودگاه برای یافتن منشأ بو کافی باشد؛ اما اینکه چگونه و به دست چه کسی قرار است به رفع بو منجر شود، پرسشی است که پاسخ به آن را باید به آینده موکول کرد.
هزینه هنگفت برای رفع بوی بد فرودگاه امام
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسئولان مملکتی از یک طرف از کمی درآمد سخن می گویند و از طرفی هم مردم با هزینه هایی بی جا ،و کلان مواجه می شوند،مثل رفع بوی بد فرودگاه امام،بنظر این حقیر بوی بد مسیر فرودگاه امام اگر مرغداری باشد از همان جاست،چون بوی بد مرغداریها از چندین کیلومتر به مشام انسانها می رسد و انسان را آزار می کند،اگر در مسیر فرودگاه مرغداری هست آنها را جمع کنید مگر نه دنبال را ه حل دیگر رفت،تا قضیه حل شود و علکی ساعتی11میلیون تومان از بودجه مملکت هزینه نگردد.

    • خدا

      100میلیلرد تومان بودجه گرفتن،نفهمیدن منشا بو کجاست؟بگو پولو زدن به جیب/ بعد اینا راه افتادن ببینن کی بو میده؟واقعا کی بوی بد داده؟

    • سالار

      بودجه اختصاص یافته خیلی کم هست.جوابگو نیست...بوی بد با این مقدار رفع نمیشه...
      ماشااا... مملکت پر از پروژه هایی هست که بدون مطالعه انجام شده و حالا فقط برای حفظ کردنشون باید کلی هزینه کنیم...سوددهی پیش کش

    • ایرانهوا

      این پول هم مثل تمام پولا حیف و میل میشه
      و تهش یه اسپری 2 هزارتومنیه به به میخرن میزنن

    • حسین محمدی

      چرا این همه هزینه میکنید با عود مشکل حل میشد

    • بدون نام

      فقط راه برای دزدی هموار میکنند بو کجا بود اگرهم باشد مال کارگاه چرم سازی بدون مجوزه

    • بدون نام

      کارشناس بررسی محل فرودگاه گویا ازمسیر دیگه ای رفته که این بورا استشمام نفرمودند که حالا به فکر رفع ان شدند حالا مرغداری چند میلیاردی راچندصد میلیارد میخرند اینم یه نوع کاسبیه

    • ن

      سلام,, من سالها ساکن پرند بوده ام,, و در تمام این سالها از مسیر اتوبان قم,, فرودگاه امام به تهران رفت و امد کردم هزار تومان میگیرم منشا بو را لو بدم

      اگر از اتوبان قم محدوده شهرک سینمایی دفاع مقدس چندین کیلومتر به شرق بروید به مجتمع بازیافت شهرداری و تولید کمپوست میرسید,, روزها کار میکند شبها شیرابه زباله ها....... برای همین اتوبان قم روزها خوش بو و شبها...... متاسفانه..
      کسانیکه بوی مذکور را استنشاق کرده باشند تائید میکنند که بوی شیرابه زباله است

    • بدون نام

      منشا یک بوی را نمیتوانید پیدا کنید ما انتظار داریم هوا را پاک و زمین را تمیز کنید.
      شما دیگه گی هستید

    • حبیب

      هزینه ی هنگفت رفع بوی بد نشیمنگاه امام
      همچون بویی مگه ممکنه رفع بشه ؟ هرگز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج