۶۴۵۵۶۴
۱۸ نظر
۵۰۰۴
۱۸ نظر
۵۰۰۴
پ

قنبری: محاکمه احمدی‌ نژاد به تاخير نيفتد

با اظهارات نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی مبنی بر عاملیت احمدی‌نژاد در اتفاقات سال ۸۸ نگاه افکار عمومی دوباره به سمت ریشه اتفاقات آن سال معطوف شده است. .

روزنامه آرمان- احسان انصاری: با اظهارات نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی مبنی بر عاملیت احمدی‌نژاد در اتفاقات سال ۸۸ نگاه افکار عمومی دوباره به سمت ریشه اتفاقات آن سال معطوف شده است. برای تحلیل و بررسی این موضوع با داریوش قنبری استاد علوم سیاسی دانشگاه و سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هشتم گفت‌وگو کردیم.
قنبری معتقد است: «اصولگرایان به احمدی‌نژاد چک سفیدامضا دادند تا وی همچنان به اقدامات خود ادامه بدهد. همین چک سفید امضای اصولگرایان نیز سبب تحریک و تشویق او شد. احمدی‌نژاد که با حمایت اصولگرایان روی کار آمده بود، خیلی زود به فکر سیطره بر گفتمان اصولگرایی افتاد و از سوی دیگر تلاش کرد اصلاح‌طلبان را به حاشیه بکشاند.
احمدی‌نژاد هیچ‌گاه حدومرزی برای خود نمی‌شناخت و امروز نیز هیچ‌ حدومرزی برای خود نمی‌شناسد. گذر زمان نیز نشان داد که او به منافع خود و نزدیکانش فکر می‌کند.» در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با دکتر داریوش قنبری را از نظر می‌گذرانید.
به‌تازگی نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس عنوان کرده که عامل اصلی اتفاقات سال ۸۸ محمود احمدی‌نژاد بود و وی بود که با سخنان و اقدامات خود هواداران کاندیداهای انتخاباتی را عصبی کرد که درنهایت فضا متشنج شد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ احمدی‌نژاد چه نقشی در اتفاقات سال ۸۸ داشت؟
احمدی‌نژاد در اتفاقات سال ۸۸ نقش محوری و اصلی داشت و این مساله در همان مقطع زمانی نیز از سوی برخی از صاحبنظران عنوان می‌شد. با این‌همه، کسی به ‌این سخنان توجه نمی‌کرد و برخی‌ها به‌دنبال فرافکنی بودند. اقدامات و سخنان احمدی‌نژاد در سال ۸۸ در بین هواداران دو جریان سیاسی تاثیر داشت و در واقع احمدی‌نژاد آتش‌بیار آن معرکه بود. این در حالی است که بسیاری از افرادی که امروز تلاش می‌کنند از احمدی‌نژاد فاصله بگیرند، در آن مقطع زمانی با علم به ‌اینکه احمدی‌نژاد در حوادث سال ۸۸ نقش داشته، اما همچنان از وی حمایت می‌کردند. همان افرادی که دیروز به‌صورت تمام‌قد از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند، امروز که احمدی‌نژاد چهره واقعی خود را نشان داده و دنبال ساختارشکنی است، عنوان می‌کنند که احمدی‌نژاد «روانگردان» مصرف کرده است!
اصلاح‌طلبان خیلی زود به ماهیت تفکر احمدی‌نژاد پی بردند و به همین دلیل در همان ابتدای دولت وی خطر افراطی‌گری و رادیکالیسم را به همگان گوشزد می‌کردند. با این‌ وجود، اصولگرایان حاضر نبودند این واقعیت را بپذیرند و همچنان از احمدی‌نژاد حمایت کردند. امروز اما اصولگرایان نیز به دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان درباره احمدی‌نژاد ایمان آورده‌اند و به ‌این نتیجه رسیده‌اند که نباید از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند. گذر زمان چهره واقعی احمدی‌نژاد را برای همه روشن کرد و اصولگرایان به حقانیت اصلاح‌طلبان درباره احمدی‌نژاد پی بردند. اصلاح‌طلبان نگران آینده کشور و نظام بودند و خیلی زود خطر احمدی‌نژاد را به همه گوشزد کردند. با این حال، اصولگرایان حاضر نبودند این واقعیت را بپذیرند و همچنان به حمایت خود از احمدی‌نژاد ادامه دادند.
برخی از اصولگرایان و از جمله محمدرضا باهنر در اعترافی تکان‌دهنده عنوان کرده‌اند: ما در سال ۸۸ به‌ این نتیجه رسیده بودیم که ادامه رویکرد احمدی‌نژاد برای کشور و جریان اصولگرایی خطرناک است، اما برای اینکه اصلاح‌طلبان به قدرت نرسند، مجبور شدیم از احمدی‌نژاد حمایت کنیم. به نظر شما این اتفاق چه خساراتی برای کشور به همراه داشته است؟
این مساله مهمی است که توسط برخی از اصولگرایان هم مطرح می‌شد و این عده به ‌این نتیجه رسیده بودند که ادامه رویکرد احمدی‌نژاد مناسب نیست. با این‌همه، اصولگرایان در یک اشتباه تاریخی برای به قدرت‌نرسیدن اصلاح‌طلبان به احمدی‌نژاد چک سفیدامضا دادند تا وی همچنان به اقدامات خود ادامه بدهد. همین چک سفیدامضای اصولگرایان سبب تحریک احمدی‌نژاد برای اقدامات بعدی شد. احمدی‌نژاد که با حمایت اصولگرایان روی کار آمده بود، خیلی زود به فکر سیطره بر گفتمان اصولگرایی افتاد و از سوی دیگر تلاش کرد اصلاح‌طلبان را خانه‌نشین کند و به حاشیه بکشاند. احمدی‌نژاد هیچ‌گاه حدومرزی برای خود نمی‌شناخت و امروز نیز هیچ‌ حدومرزی برای خود نمی‌شناسد. گذر زمان نیز نشان داد که احمدی‌نژاد جز منافع خود و نزدیکانش به هیچ‌چیزی فکر نمی‌کند و منافع ملی و مردم برای وی در اولویت بعدی قرار دارد. اصولگرایان نیز خیلی دیر یعنی از اواخر دولت احمدی‌نژاد به ‌این نتیجه رسیدند که باید راه خود را از احمدی‌نژاد جدا کنند. در این مقطع زمانی اختلافات در بین اصولگرایان به شدیدترین شکل خود رسید و ما شاهد بودیم که طیف‌های مختلف اصولگرایی در مقابل هم قرار گرفتند.
ارزیابی شما از رفتارشناسی امروز اصولگرایان در مقابل اقدامات ساختارشکنانه احمدی‌نژاد چیست؟ چرا اصولگرایان امروز از زیر بار مسئولیت اقدامات احمدی‌نژاد شانه خالی می‌کنند؟
امروز محمود احمدی‌نژاد چهره واقعی خود را نشان داده و همه متوجه شده‌اند که احمدی‌نژاد در سودای قدرت است. با این حال، وی راه‌های امنیتی را برای رسیدن به اهداف خود در نظر گرفته است. با وجود این، در شرایط کنونی احمدی‌نژاد خواسته یا ناخواسته به عنصر فعلی تبدیل شده است. به همین دلیل نیز اصولگرایان نمی‌توانند از وی حمایت کنند و یا اینکه با وی در یک زمین بازی کنند. به همین خاطر نیز اصولگرایان تلاش می‌کنند خود را وارد بازی جدید احمدی‌نژاد نکنند. احمدی‌نژاد نیز به‌خوبی به‌ این نکته آگاهی دارد که دیگر در بین همفکران اصولگرای خود جایگاهی ندارد و دیگر اصولگرایان حاضر نیستند از وی حمایت کنند. از سوی دیگر احمدی‌نژاد دارای پایگاه اجتماعی نیز نیست و دیگر نمی‌تواند اهداف خود را مثل سابق دنبال کند. او به دلیل اینکه در شرایط کنونی فاقد پایگاه اجتماعی است، در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سخنرانی و نزدیکان خود را به بست‌نشینی دعوت می‌کند. احمدی‌نژاد متوجه شده که اصولگرایان هیچ‌ وابستگی به وی ندارند و حاضر نیستند تحت هیچ‌ شرایطی از وی حمایت کنند. به همین دلیل نیز با استفاده از جنجال‌آفرینی و ایجاد هیاهو تلاش می‌کند برای خود پایگاه ایجاد کند.
احمدی‌نژاد با رویکرد خاصش در حال آزمایش خود و فضای سیاسی کشور است که‌ آیا می‌تواند دوباره برای خود جریان‌سازی کند یا خیر. هدف اصلی احمدی‌نژاد از اقدامات اخیر خود پیداکردن حامی در اقشار جامعه است تا به ‌این وسیله بتواند در معادلات سیاسی آینده کشور تاثیرگذار باشد. اصلاح‌طلبان از ابتدا با رویکرد او موافق نبودند و خطر وی را گوشزد می‌کردند. این در حالی است که امروز دیگر اصولگرایان نیز روی خوش به احمدی‌نژاد نشان نمی‌دهند و به همین دلیل نیز روزبه‌روز منزوی‌تر و تنهاتر شده است.
در شرایط کنونی احمدی‌نژاد دو هدف مهم را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه با تحریک افکار عمومی برای خود پایگاه اجتماعی درست کند و تلاش کند از این پایگاه به وجودآمده، بهره‌برداری سیاسی کند و دوم اینکه با فرار به‌جلو قصد دارد خود را از اتهامات واردشده در پرونده‌های مختلف تبرئه کند. با این‌همه، وی در هر دو هدف خود شکست خورده است و علاوه بر اینکه موفق نشده برای خود پایگاه اجتماعی درست کند، بلکه جایگاه وی روزبه‌روز در حال افول است و دیگر کمتر کسی در جامعه وجود دارد که از اقدامات احمدی‌نژاد حمایت کند. از سوی دیگر نیز قوه قضائیه روی پرونده وی حساس‌تر شده و به دنبال این است که تخلفات احمدی‌نژاد را به‌صورت دقیق بررسی کند. در نتیجه احمدی‌نژاد در رسیدن به هر دو هدف خود ناکام بوده است.
هدف سخنان جنجالی‌ احمدی‌نژاد کلی‌تر از این مباحث نیست؟
به نظر من هدف احمدی‌نژاد فراتر از تخریب است. کسانی که احمدی‌نژاد را از نزدیک می‌شناسند، به‌خوبی از نوع گفتار و اقدامات وی متوجه می‌شوند که هدف وی از این اقدامات تنها یک دستگاه نیست. احمدی‌نژاد سخنان خود را با کنایه و طعنه بیان می‌کند. با این‌همه، هدف اصلی وی به چالش‌کشیدن نظام است و به‌خوبی مشخص است که وی در آینده به دنبال ایجاد چالش با دیگران خواهد بود. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در حال عبور از خطوط قرمز است. در شرایط کنونی احمدی‌نژاد تلاش می‌کند با ساختارشکنی برای خود پایگاه درست کند. این در حالی است که وی در گذشته همه راه‌ها را امتحان کرده و هربار نیز به نتیجه دلخواه نرسیده است. در نتیجه، در شرایط کنونی تلاش می‌کند تا با روش خاص خودش افکار عمومی را تحریک کند که دوباره از وی حمایت کنند.
هدف احمدی‌نژاد از تلاش برای جذب حامی و پایگاه اجتماعی چیست؟
احمدی‌نژاد به دنبال این است که منتقدان و افراد به حاشیه‌رفته را به سمت خود جذب کند. این در حالی است که پایگاهی که احمدی‌نژاد قصد دارد برای خود ایجاد کند، از بسیاری از جهات با هویت اصیل‌ جمهوری اسلامی فاصله دارد و رویکردی متناقض را دنبال می‌کند. احمدی‌نژاد به‌خوبی به ‌این نکته آگاهی دارد که از شیوه‌های سنتی که قبلا امتحان کرده نمی‌تواند برای خود ایجاد پایگاه کند، به همین دلیل نیز تلاش می‌کند با شیوه‌ای جدید برای خود پایگاه ‌ایجاد کند. وی به دنبال این است که دوباره در عرصه قدرت دارای جایگاه باشد و در قدرت نقش داشته باشد. این در حالی است که احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر منزوی‌تر از گذشته شده و روزبه‌روز تنهاتر شده است. از سوی دیگر در شرایط کنونی اتهامات زیادی متوجه وی است و وی از این طریق تلاش می‌کند اتهامات واردشده را از خود دور کند.
درشرایط کنونی این سوال برای افکار عمومی به وجود آمده است که چرا تا ‌این اندازه با احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی مماشات می‌شود؟ به نظر شما دلیل این مساله چیست؟

باید اذعان کنم که ‌این مساله برای من نیز جای سوال دارد. بدون شک اگر یکی از اصلاح‌طلبان چنین سخنانی را به زبان جاری می‌کرد و یا چنین اقداماتی را انجام می‌داد، با آن برخورد جدی‌تری می‌کردند. این در حالی است که‌ این وضعیت برای احمدی‌نژاد و یارانش وجود ندارد. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در حاشیه امن قرار دارد. به همین دلیل نیز این سوال برای مردم پدید خواهد آمد که آیا احمدی‌نژاد اطلاعاتی دارد؟ در مجموع افکار عمومی در این زمینه با ابهاماتی مواجه است. این وضعیت درباره اصولگرایان نیز وجود دارد. تاکنون از بین اصولگرایان جز عده معدودی که درباره وضعیت کنونی احمدی‌نژاد اظهارنظر کرده‌اند، بقیه دچار سکوت عمومی شده‌اند و نسبت به اقدامات ساختارشکنانه احمدی‌نژاد واکنشی از خود نشان نداده‌اند. این در حالی است که اگر یک اصلاح‌طلب دست به چنین اقداماتی می‌زد، رسانه‌های اصولگرا در حد تکفیر جریان رقیب خود پیش می‌رفتند. به نظر می‌رسد در ماجرای احمدی‌نژاد عده‌ای سکوت کرده‌اند. البته در مرحله اول باید به ‌این سوال مهم افکار عمومی هرچه زودتر پاسخ مناسب و قانع‌کننده‌ای داده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چشم چون شما گفتی حتما البته ببخشید دیر شده.همه چی ول کردی چسبیدی به احمدی نژاد گرونی،بیکاری .فقر،

    • بدون نام

      بی افتد یا نیفتد چی گیر مردم میاد این فیلما قدیمی شدن شما و احمدی نژاد یکی هستین فقط برا سرگرمی مردم این فیلمارو میسازین

    • بدون نام

      توهم فردا جوابت ومیدن

    • حسین

      جای تعجب است‌ چرا بعضی افراد تصور می کنند که مردم حافظه خوبی ندارند من اظهارات پرستشی بعضی آقایان در مورد احمدی نژاد را یاد دارم حالا کاری نکنیم واز بعضی افراد غافل نشویم که چند صبا دیگر راجع به آنان هم همین را بگوییم که امروز راجع به آقای احمدی نژاد می گوییم آنقدر غافل نشویم که یک عده انقلاب را مصادره خانوادگی کنند وبا افسوس بخوریم بهر حال بهوش باشیم تا انقلاب توسط که تا بعضی افراد وخانواده ها انقلاب مصادره نشود

    • بدون نام

      به فکر بیکاری فقر بیشتر مردم بیماری ونداشتن اگر مسلمانید از سیری ایقدر به هم تهمت وافترا نبندید برای مردم نفس بکشید

    • بدون نام

      شماهم در دورا احمدی نژاد خرده نداشتی که عقده داری

    • همیشه پیروز روحانی

      خداکنه دل مردم شاد بشه مرحمی بشه رو زخم خیلیا دارن شبا باشکم گشنه میخوابن خدالعنتش کنه حالااین روحانی داره اشتباه اینو درسال 97میکنه چرامااینقدر بدبختیم خدایااااا کمکمون کن باور کنین رو ندارم تو صورت زن وبچم نکاه کنم خدایا هیچ مردی رو شرمنده زن وبچش نکن

    • بدون نام

      یکبار اعدامش کنید خیال همه شما راحت شود احمدی نژاد برای شما شده بمب هسته ایی ما از فقر بودن مملکتمان نگرانیم شما از احمدی نژاد

    • بدون نام

      درود و رحمت خدا بر احمدی نژاد و لعنت و نفرین خدا بر تمامی ریاکاران و دشمنانش.

    • محمد غفاری

      جون احمدی نژاد حرف حساب می زند ورود نبوده باید با وی برخوردشود

    • بدون نام

      خوب برادر شما میگویید ایشان پایگاه اجتماعی ندارد خوب بگذارید بیاد تو انتخابات شرکت کنه و شکست بخوره بعدا راحت میتوانید محکمش کنید یا اصلا وقتی شکست بخورد می‌فهمد حامی ندارد و خودش ساکت میشود .

    • mohammad

      ما دکتراحمدی نژاد تحسین می کنیم همه می دونن که شما با یادآوری سال۸۸ نظر مردم برگردونین درحالیکه همه می خواستیم که اغتشاشگرها باید محاکمه بشن واصلا این اصلاح طلبا چه گلی به سرملت زدن شما میخواهین دکتر پیش ملت تخریب کنین درحالیکه اینطوری نیست اونوقت کی میخواد این روحانی محاکمه کنه که این همه هزینه نیروگاه هسته ای شده بود به باد داد!

    • sara

      بعععععله

    • ستایش

      بله تمام حرفهای این مقاله و گزارش دقیق و درسته. چون کسی تا روز مناظره سال 88 احمدی‌نژاد رو نمی شناخت ولی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در طی 8 سال جنگ تحمیلی رئیس جمهور بود رو که به او لقب سردار سازندگی دادند رو که مردم شناخت کامل و کافی نسبت به او داشتند. احمدی نژاد یک شبه و با یک مناظره و با یک تهمت به کسی که در آن زمان خود حضور نداشت و هیچگاه هم فرصت توضیح و دفاع از حقوق خود را پیدا نکرد، مصبب آتشی در انبار باروتی شده که تا زمانی که وجود سیاسی برای کشور دارد، خواهد بود تا زمانی که او و افکارش نباشد قطعا و یقینا.

    • بدون نام

      احمدی نژاد فقط حرف زد و گفت: (ملت فهیم در انتخابات شرکت کردند فقط ممکنه سه ،چهار تا خس و خاشاک بین مردم باشه که فضا رو مسموم کنن.)وقتی اصلاح طلبان حرف از دموکراسی می زنند ولی تحمل یک حرف ساده را ندارند چگونه حرف از دموکراسی میزنند.شما اصلاح طلبان که صدبرابر از اصولگرایان بدترید.

    • داود

      هرچه به احمدی نژاد بگید باز کم آورده اید چون همه دولتها جمع شوند در خدمت به مردم محروم کشور ومملکت مان به غبار پای احمدی نژادهم نمیرسند حالا شما فعلا دروغ و تزویر این دولت فعلی را باور کنید

    • بدون نام

      خدایا به عزت و جلالت سوگند میدیم احمدی نژاد را از شر تمامی دشمنان و بدخواهان در امان بدار‌. به خدا قسم میخورم اگه امام زمان ظهور کند، احمدی نژاد قطعا یکی از یاران اصلی آن حضرت خواهد بود و نقش کلیدی در دوران آن حضرت خواهد داشت.

    • جانباز

      ترا خدا محاکمه نشوند تا دوباره بیاد میخاد دنیا را مدیریت کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج