جاباما
۶۴۴۰۶۵
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

ظریف: اروپا باید تضمین دهد تاریخ تکرار نمی‌شود

وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در نیویورک تایمز با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از اروپا خواست که از کاخ سفید پیروی نکرده و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در نیویورک تایمز با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از اروپا خواست که از کاخ سفید پیروی نکرده و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این یادداشت با بیان اینکه پاسخ آمریکا به حسن نیت ایران در ۱۱ ماه گذشته کج خلقی بوده است، افزود: غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از تغییرات آب و هوایی تا مساله قدس قابل پیش بینی بوده است.
ظریف نگرانی اصلی ایران را برحذر داشتن اروپا از پرداختن به مسائل فراتر از توافق هسته ای و دنباله روی از کاخ سفید دانست و تاکید کرد که اورپا باید از تکرار تاریخ جلوگیری کند.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات پیش از برجام با انگلیس، فرانسه و آلمان و اشتباه این کشورها در پذیرش فشار دولت جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا در توقف کامل برنامه های هسته ای ایران، این موضوع را باعث شکست مذاکرات دانست.
به نوشته ظریف، مذاکرات پراکنده پس از آن سال ها به جایی نرسید و در سال ۱۳۹۲ که آمریکا نیز به طور مستقیم در مذاکرات حضور داشت، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از کمتر از ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۸۴ به ۲۰ هزار رسانده بود، دیگر صحبت از توقف غنی سازی اورانیوم نبود.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه برجام پیروزی دیپلماسی بر تقابل بود و تضعیف آن یک اشتباه است، افزود: اروپا در تغییر تمرکز به یک بحران غیرضروری دیگر، چه موضوع برنامه دفاعی موشکی ایران باشد چه نفوذ ما در خاورمیانه، نباید دنباله رو واشنگتن باشد.
ظریف در ادامه یاددشت خود تصریح کرد: قابلیت های نظامی ایران در تطابق با قوانین بین الملل و کاملا دفاعی است. وضعیت دفاعی ما از محاسبات هوشمندانه ژئواستاتژیک و همچنین اعتقادات اخلاقی و مذهبی ما سرچشمه می گیرد.
وی با اشاره به تجریه ایران در جنگ تحمیلی افزود: صدام موشک های شوروی را روی شهرهای ما می ریخت و برخی از آنها حامل عوامل شیمیایی تامین شده از غرب بود. [در این شرایط] جهان نه تنها سکوت کرد بلکه هیچ کشوری حتی برای اینکه ما توان بازدارندگی متجاوز را داشته باشیم به ما تسلیحات نفروخت.
ظریف همچنین نوشت: تعهد ما به دفاع از خود یک شعار نیست. ما موشک هایمان را تنها در مقابل چند دشمن شرور (رژیم صدام حسین و متحدان تروریست آن و گروه به اصلاح دولت اسلامی) به کار گرفته ایم و حملات ما در واکنش به کشتار بی رحمانه ایرانیان توسط آنان بوده است.
براساس این یادداشت، هیچ دولتی در ایران مردم ما را بی دفاع رها نخواهد گذاشت. جامعه جهانی به ویژه اروپا باید این را بداند و تلاش خود را بر جلوگیری از تهدیدات واقعی مثل جنگ هایی که خاورمیانه را در خود فرو برده، متمرکز کند.
ظریف با بیان اینکه ایران در پایان دادن به خونریزی در سوریه پیشگام بوده، به برنامه ای اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ برای پایان دادن به منازعه سوریه از طریق آتش بس، تشکیل دولت اتحاد ملی، اصلاح قانون اساسی و انتخابات عادلانه و آزاد ارائه کرده بود و افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به همراه همتایان روس و ترک خود در نشست سوچی در ماه گذشته، گام مهمی در راستای کاهش تنش و تشکیل کنگره ملی سوریه برداشتند.
ظریف همچنین در موضوع یمن یادآور شد که ایران تنها دو هفته پس از بمباران وحشیانه عربستان در اردیبهشت ماه سال ۹۴، طرحی برای آتش بس فوری و کمک های بشردوستانه به همراه مذاکرات ملی برای تاسیس دولتی فراگیر ارائه کرد اما عاملان این 'بحران انسانی' و 'متحدان غربی آن ها' جنگ را ترجیح دادند.
وزیر خارجه کشورمان در پایان نوشت: ما از همه طرف های مسئول می خواهیم که لزوم نگاه به آینده را بفهمند و از این طریق امیدوار به آینده ای همراه با صلح باشیم و به اندازه شجاع باشیم که اقدامات محسوس برای تحقق آن انجام دهیم.

او با اشاره به طرحی که در سال ۲۰۱۵ در مقاله ای در نیویورک تایمز ارائه داده بود افزود: پیشنهادی برای تشکیل نشست گفت و گوی منطقه ای ارائه کردم که راهی برای گرد هم آمدن ایران و همسایگانش برای همکاری در راستای صلح بود. امیدواریم که بازیگران مسئول در خارج از خاورمیانه از متحدانشان در منطقه بخواهند که پیشنهاد ما را جدی بگیرند. ما بر این باوریم که این طرح می تواند شروع خوبی باشد و بار دیگر همه همسایگانمان را دعوت می کنیم که در این طرح مشارکت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ❄Scorpion❄:
      سوره مبارکه مائده آیه 52.
      فتری الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم یقولون نخشی ان تصیبنا دائرة فعسی الله ان یاتی بالفتح او امر من عنده فیصبحوا علی ما اسروا فی انفسهم نادمین
      (ولی) کسانی را که در دلهایشان بیماری است می‌بینی که در (دوستی با آنان)، بر یکدیگر پیشی می‌گیرند، و می‌گویند: «می‌ترسیم حادثه‌ای برای ما اتفاق بیفتد (و نیاز به کمک آنها داشته باشیم!)» شاید خداوند پیروزی یا حادثه دیگری از سوی خود (به نفع مسلمانان) پیش بیاورد؛ و این دسته، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشیمان گردند!

    • بدون نام

      این حرف ها را اروپای ها می خوانند و قاه قاه می خندند
      از این حرف های تکراری زیاد زده اید آقای ظریف! آقای روحانی!

    • بدون نام

      تو هم فقط حرف بزن

    • بدون نام

      شما هم تضمین بدید دست از ماجراجویی بردارید

      پاسخ ها

      • متخصص!!!

        البته همه تضمین شفاهی می دن!!!!مثل تضمینی کری جونتون دربرجام به شما داده بود!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج