جاباما
۶۴۲۴۶۰
۱۵ نظر
۵۰۰۹
۱۵ نظر
۵۰۰۹
پ

آب تنی با کت و شلوار؛ افتخار رسانه ملی

برترین ها در یادداشتی به قلم ایمان عبدلی نوشت: ماجرای سکانس هجو آمیز آب تنی با کت و شلوار در مجموعه «لیسانسه ها» خیلی خبر ساز شد.

برترین ها در یادداشتی به قلم ایمان عبدلی نوشت: ماجرای سکانس هجو آمیز آب تنی با کت و شلوار در مجموعه «لیسانسه ها» خیلی خبر ساز شد. در واقع با توجه به سابقه ذهنی که از سروش صحت و جنس سریال سازی او داریم، وقوع این دست حواشی از پس کارهای او، اتفاقا خیلی قابل پیش بینی است. صحت اصولا صدایی خلاف جریان مسلط در صدا و سیما است. از همین جهت باید حضورش را قدردان باشیم.

ابتدا کمدی سازهای تلویزیون را مرور کنیم تا برسیم به سروش صحت و لیسانسه ها؛ سیروس مقدم و پایتخت، دورهمی و مهران مدیری، خندوانه و رامبد جوان و سعید آقاخانی و سریال های گاه و بیگاهی که بیشتر کپی ناموفقی از کارهای عطاران است.

هر کدام از این فضاهای مفرح مختصات خاص خودش را دارد و برگ برنده ای. مثلا مدیری در لحن و اجرا و استفاده درست از کلام موفق است. بازی با میمیک صورت، مکث و ریتم، از خصویات این فرم از طنازی است. او حتی تمسخر هم را در قالب طنازی های خودش نهادینه می کند و البته که انرژی های منفی مردم را خارج می کند، اما سال هاست که دیگر اتفاق خاصی نیست.
آب تنی با کت و شلوار؛ افتخار رسانه ملی

طنز عطاران که جایش به شدت خالیست و آقاخانی آن را در سطحی ضعیف ادامه می دهد، طنزی مختص به موقعیت است. شناخت واقعیت زندگی روزمره و نزدیکی زیاد به مخاطب که با رِندی و تیزهوشی عطاران مخلوط می شود، بیانگر نوعی از فضای مفرح و انتقادی است که بدیلی ندارد. از آن طرف طنز موجود در سری های «پایتخت» با همه‌ی شیرینی اش به طرز غیر قابل انکاری فکر ساز نیست و بی تعارف تا حد زیادی به رفتار و گویش جغرافیایی وابسته است. رامبد و خندوانه هم که به نوعی کمدی مکتبی و آکادمیک را در قالب های گوناگون و به روز ارائه می کنند. از ارائه تک نفره ی یک نمایش کُمیک تا یک مسابقعه ذاتا خنده دار، صحت اما حکایت دیگری دارد در میان همه‌ی این ها، او به جرات کُند ترین و خلوت ترین کمدی را در تلویزیون ارائه می کند و البته سورئال ترین آن ها را.

شروع طوفانی و متفاوت «لیسانسه ها» در سکانس سرگردانی سه کاراکتر اصلی داستان در یک بیابان ناشناخته. سکون سازی و فاصله گذاری دائمی میان دیالوگ ها. موقعیت های که به حوصله پرداخت می شود و عجله ای برای رد شدن و مزه ریختن های کلامی ندارد.
کاراکترهایی که کاملا شخصیت منحصر به فرد دارند و کمتر تیپیکال رفتار می کنند، طنز صحت را ویژه و خاص می کنند. او با ساخت چنین فضایی هر جقدر که می خواهد دست به هجو می زند. سورئالیسم موجود درکارهای او اجازه می دهد تن کاراکترهای کت و شلوار کند و به استخر بفرستد. از دل این هَجو نوعی نقد ظریف و دلنشین در می آید. چه خوب که تلوزیون این صداها را تحمل کند. هم مخاطب می بَرَد و هم رسانه ملی.

صحت، شان مخاطب را حفظ می کند و برای کار ارزش قائل است. ببینید استفاده درست از موسیقی آوازی ایران را و شوخی های محترم و به جایی که با فضای آواز ایرانی می کند. شوخی های ژآنری با ابزار های سینمایی مثل اسلوموشون و...لیسانسه ها پر از خلاقیت است. این آب تنی با کت وشلوار را چه بهتر درتلویزیون خودمان نقد کنیم تا در تلویزیون های معاند آن ورآبی. در واقع سوزنی است به خودمان در کنار جوالدوزهایی به دیگران. والسلام.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پایتخت و خندوانه که کمدی نیستند فقط جلف و مسخره بازی و ادا درآوردن لهجه است.طنز واقعی اونیه که انتقاد و مشکلات رو بگه.

      پاسخ ها

      • ابی

        همتون برید بمیرید
        مشکل اصلی مملکت ما الان اینه که چرا تلوزیون تن لخت بازیگرا رو نشون نمیده؟

    • بدون نام

      این سورئال نیست که ! اشاره و انتقاد مستقیم به محدودیتهای من دراوردیه صداسیماست

    • مریم

      چکار کنه لخت نشون میداد جلوی سریالش گرفته میشد . خیلی هم طنز واقعیه جامعه هست

    • بدون نام

      این مساله که چیز جدیدی نیست. ده ها سال است در فیلمهای ایرانی کاراکترها با لباس حتی حمام هم میکنند. یا موقع خواب با لباس کامل میخوابند

    • بدون نام

      تو هم كشتي مارو با اين سكانس! انگار موضوع انشاءه و هر روز بايد در موردش بنويسي:))))

    • نویدی

      سلام .
      این مدل برنامه های تلوزیونی و خندوانه و امسالهم بسته های بی محتوا و منفعل کننده ذهن مخاطبان ساده انگار است که بجز داد زدن و فریاد کشیدنهای بی دلیل هیچ پیامی دیگر نداشته و جای تاسف دارد ، از دست رفتن زمان زود گذر و گرانبهای مردمی که میتوانند از آن برای پیشرفت و آبادانی زندگی خودشان استفاده بهینه کنند و آن را خرج این بی محتوایی و پوچی میکنند .

    • بدون نام

      عین گرفتن ویتامین dبا کت و شلوار.

    • Hamed

      بعضی ها ول کن نیستن.الان اگه با مایو اومده بودن باز هم یه حرفی درمیاوردن.کلا دهن یه عده رو نمیشه بست

    • بدون نام

      اونا قصدشون مسخره کردن حیا و عفاف در ایران اسلامیه!خدا ازشون نگذره.با این نمایش‌ها می‌توان کم کم آقایون و خانمها رو بدون پوشش نشون بدن.

    • بدون نام

      اگرچه من خودم تو مستند مسابقه خانه ما که شبکه نسیم چند وقت پیش پخش می کرد دیدم که شرکت کنندها رو با مایو تو استخر و سونا نشون میداد. خیلیم راحت مشکلیم نبود. تویه آپاراتم فک کنم فیلمش باشه . سری سوم خانه ما قسمت یکی به آخر مونده بود. حالا شما یه شوخی کوچک رو این همه گنده میکنی و واسش صغرا کبرا میچینی.

    • بدون نام

      آفرین به سروش صحت عزیز!
      واقعا خیلی نکته سنج و واقع بین است و کارگردان بسیار خوبی است
      لیسانسه ها با تمام ضعف هایش سریال خیلی خوبی است

    • بدون نام

      خدارو شکر مدتی از شر رامبد راحت شدیم

    • بدون نام

      ایمان جان باز اومدی

    • بدون نام

      خوبه با این مقاله خواستین خرابکاری قبلیتونو ماسمالی کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج