جاباما
۶۳۹۸۶۹
۱ نظر
۵۰۵۱
۱ نظر
۵۰۵۱
پ

راه هایی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن

خیلی از افراد با افزایش مشغله‌های زندگی، مدام احساس خستگی و بی‌انرژی بودن می‌کنند. اما اگر خستگی که احساس می‌کنید مربوط به سبک زندگی‌تان باشد، کارهای زیادی برای بالا بردن سطح انرژی خود می‌توانید انجام دهید که در این مطلب به ۹ راهکار مفید اشاره می‌کنیم.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: خیلی از افراد با افزایش مشغله‌های زندگی، مدام احساس خستگی و بی‌انرژی بودن می‌کنند. اما اگر خستگی که احساس می‌کنید مربوط به سبک زندگی‌تان باشد، کارهای زیادی برای بالا بردن سطح انرژی خود می‌توانید انجام دهید که در این مطلب به ۹ راهکار مفید اشاره می‌کنیم.
۱. بیشتر بخوابید

خواب، چیزی است که وقتی دچار مشغله می‌شویم به راحتی ممکن است از آن غافل شویم. خیلی از افراد از ساعت‌هایی که باید در رختخواب باشند کم می‌کنند تا به کارهای عقب افتاده‌ی خود بپردازند یا به چیزهایی که فکر می‌کنند ضروری‌تر است برسند. تخمین زده شده که 20 تا 30 درصد از جمعیت دنیا دچار کمبود خواب هستند. این کسر خواب می‌تواند منجر به احساس رخوت و کسالت و خستگی شود. اگر اغلب چنین احساسی دارید پس باید به خواب کافی اهمیت بیشتری بدهید. توصیه‌ی کلی این است که یک فرد بزرگسال معمولی، چیزی حدود 7 ساعت در شب بخوابد اما برخی از افراد ممکن است به خواب کمی بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشند.

اگر به میزانی که نیاز دارید نمی‌توانید بخوابید، می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب، با انجام رفتارهایی که باعث ریلکس کردن‌تان می‌شوند از استرس‌های روزانه خود را رها کنید تا خواب بهتری داشته باشید. دوش گرفتن، کتاب خواندن و نیم ساعت زودتر از همیشه به رختخواب رفتن راهکارهای مناسبی هستند. همچنین نزدیک به زمان خواب بهتر است از تلفن و سایر اسکرین‌ها استفاده نکنید. استفاده از این ابزارها قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد، در نتیجه در طول روز خواب آلود و کسل خواهید بود. اگر نگرانی‌ها و استرس‌ها باعث می‌شوند در طول شب بیدار بمانید می‌توانید مدیتیشن یا تمرین‌های ذهن آگاهی را برای آرام سازی ذهن پُر مشغله‌ی خود انجام دهید.
راه هایی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن

۲. از استرس‌تان کم کنید

برای آنهایی که زندگی‌های پُر مشغله‌ای دارند عجیب نیست که احساس استرس، اضطراب و پریشانی کنند. احساس استرس می‌تواند به این معنی باشد که برای تمرکز کردن دچار مشکل هستید و افکاری را که به ذهن‌تان هجوم می‌آورند نمی‌توانید کنار بزنید. این اتفاقی است که تاثیرات مخربی بر سلامت جسم و روح‌تان دارد. احساس استرس داشتن مستقیما می‌تواند احساس خستگی و بی‌انرژی بودن را به بار بیاورد.
در بسیاری از موارد، ممکن نیست که منابع استرس برانگیز را به طور کامل از زندگی حذف کرد، اما اگر استرس‌های جاری زندگی‌تان را به حداقل برسانید می‌توانید سطح انرژی‌تان را بالا ببرید. استراتژی‌ مناسب برای بهبود سطح انرژی شامل وقت گذاشتن برای خود و ریلکس کردن، مطالعه و پیاده روی کردن می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که اگر بیش از حد استرس داشتید یا اضطراب‌تان شدت گرفت، لازم است به روانپزشک مراجعه کنید.

۳. بیشتر حرکت کنید

ورزش منظم برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی مهم است. اگر سبک زندگی شما یکجا نشینی است، افزایش تحرک بدنی می‌تواند انرژی‌تان را بیشتر کند. البته شاید ظاهرا ضد و نقیض به نظر برسد؛ چون وقتی احساس خستگی و بی‌انرژی بودن می‌کنید، از جا بلند شدن و حرکت دادن بدن می‌تواند غیرممکن‌ترین کاری باشد که از شما می‌خواهیم انجام دهید. اما نیازی نیست تمرین‌های سخت انجام دهید تا از فواید ورزش کردن بهره مند شوید. مطالعه‌ای دریافت افرادی که ساعات زیادی را صرف نشستن می‌کردند، توانستند تنها با دوچرخه سواری‌ به طور منظم و با شدت پایین، از میزان خستگی خود حدود 65 درصد کم کنند.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده یک پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای زمانی که احساس خستگی می‌کنید راهکار مفیدی برای افزایش انرژی می‌تواند باشد. برای اینکه ورزش را با فعالیت‌های روزمره‌تان سازگار کنید، می‌توانید زمان استراحت، از پشت میزتان بلند شوید و به یک پیاده روی کوتاه مدت در اطراف محل کارتان بروید.
راه هایی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن

۴. اجتناب از کشیدن سیگار

دود سیگار بینهایت مضر بوده و ریسک ابتلا به بیماری‌های بیشماری را از جمله سرطان ریه، بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی افزایش می‌دهد. سموم و دود سیگار می‌تواند از کارآمدی ریه‌ها کم کند و به مرور زمان منجر به کاهش مقدار اکسیژن منتقل شده در سراسر بدن بشود و احساس خستگی بکنید. اگر سیگاری هستید، بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش سطح انرژی و سلامتی خود انجام دهید، ترک سیگار است.

۵. اجتناب از نوشیدن الکل

نوشیدن الکل نیز عادتی دیگر از سبک زندگی است که می‌تواند علت احساس خستگی‌تان باشد، زیرا الکل به عنوان مخدری عمل می‌کند که باعث احساس رخوت و کسالت می‌شود. همچنین الکل به عنوان ادرارآور عمل می‌کند یعنی اگر آن را قبل از خواب بنوشید، در طول شب مجبور خواهید شد از خواب بیدار شوید و در نتیجه خواب‌تان دچار اختلال می‌شود.

۶. تغذیه‌ی خوب داشته باشید

اگر مدام احساس خستگی، بیحالی و کمبود انرژی می‌کنید، بد نیست نگاهی به وضعیت تغذیه‌تان بیندازید. عادت‌های خوب غذایی، ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و بر سطح انرژی‌ و احساسی که در طول روز دارید اثر می‌گذارند. بدن شما برای حفظ عملکردهای خود به سوخت نیاز دارد. انتخاب غذاهای طبیعی و مغذی، مواد لازم را در اختیار بدن‌تان می‌گذارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. اگر عادت دارید غذاهای فرآوری شده و پُر از قند و چربی مصرف کنید، باید بدانید که این نوع تغذیه علاوه بر سلامتی بر سطح انرژی‌تان نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین اگر عادت دارید نامنظم غذا بخورید و معمولا از وعده‌هایی صرف نظر می‌کنید، پس مواد مغذی بدن‌تان تامین نمی‌شود و احساس خستگی می‌کنید.

محدود کردن بیش از حد تغذیه می‌تواند منجر به کمبود کالری دریافتی و مواد مغذی ضروری مانند آهن شود که می‌تواند تاثیر منفی بر سطح انرژی‌تان بگذارد.
راه هایی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن

۷. پرهیز از قند اضافی

وقتی احساس خستگی می‌کنید به راحتی ممکن است سراغ اسنک‌های شیرین و پُر از قند بروید. هر چند قند می‌تواند یک انرژی فوری به شما بدهد اما خیلی زود نیز فروکش خواهد کرد. زیرا غذاهای پُر از قند موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند، در نتیجه بدن مقادیر زیادی انسولین ترشح می‌کند تا قند خون را تا حد نرمال پایین بیاورد. آزمایشات زیادی نشان داده که این بالا و پایین رفتن‌های قند خون همان چیزی است که موجب افزایش ناگهانی انرژی و متعاقبا افت انرژی و خستگی می‌شود.

مثلا مطالعه‌ای نشان داد افرادی که برای صبحانه غلات شیرین شده خورده بودند نسبت به آنهایی که غلات را همراه با کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری مصرف کرده بودند، بیشتر احساس خستگی می‌کردند. کربوهیدرات‌های پیچیده، آهسته‌تر وارد جریان خون می‌شوند. خوردن مقادیر زیاد قند افزوده می‌تواند موجب افزایش ریسک چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز بشود. بنابراین محدود کردن مصرف قند در رژیم غذایی، نه تنها برای سطح انرژی بلکه برای سلامتی‌تان مفید است. برای اینکه سطح انرژی خود را ثابت نگه دارید و از احساس خستگی‌تان بکاهید، سعی کنید از مصرف قند اضافی بپرهیزید. می‌توانید با خوردن غذاهای سالم و طبیعی و سرشار از فیبر مانند غلات سبوسدار، سبزیجات و حبوبات، کیفیت تغذیه‌تان را بالا ببرید.

۸. هیدراته بمانید

بدن شما بسته به سن‌تان ۵۵ تا ۷۵ درصد از آب تشکیل شده است. در طول روز، از طریق ادرار و تعریق، آب بدن را از دست می‌دهید. بنابراین برای هیدراته ماندن بدن باید به مقدار کافی آب بنوشید تا این کمبود را جبران کنید. هیدارسیون یا آب رسانی به بدن می‌تواند روی عملکرد مغز و سطح انرژی‌تان اثر بگذارد. در مطالعه‌ای مردان جوانی که ۱.۵۹ درصد از مایعات بدن خود را از دست داده بودند، عملکرد حافظه‌ی ضعیفی داشتند و بیشتر هم احساس اضطراب و خستگی می‌کردند.

اما فراموش نکنید که از دست دادن بیشتر از 1 درصد از مایعات بدن تنها برای کسانی روی می‌دهد که زیاد عرق می‌کنند که معمولا به دلیل فعالیت در دمای بسیار بالاست. برای هیدراته ماندن بدن، هر وقت احساس تشنگی کردید آب بنوشید. همچنین یادتان باشد اگر زیاد عرق می‌کنید یا خیلی فعال هستید، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید. افراد سنین بالاتر ممکن است حتی زمانی که بدن‌شان به آب نیاز دارد نیز احساس تشنگی نکنند، برای همین هوشمندانه آب نوشیدن برای این افراد ضروری است. اگر احساس خستگی می‌کنید و فکر می‌کنید به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید، سعی کنید مرتبا در طول روز آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
راه هایی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن

۹. اجتماعی‌تر باشید

ارتباط‌های اجتماعی برای حفظ سلامتی فوق العاده مفید هستند. در سرزمین‌هایی که آمار بیماری بسیار پایین است یا تعداد افراد صد سال به بالا زیاد است، یکی از فاکتورهای اصلی، داشتن ارتباط‌های قوی اجتماعی است. کناره گیری از اجتماع می‌تواند موجب کسالت خلقی و کاهش سطح انرژی شود. در واقع افرادی که شبکه‌ی اجتماعی مستحکم و گسترده‌ای پیرامون خود دارند، از سلامت فیزیکی و روحی بیشتری برخوردارند. اگر احساس خستگی می‌کنید و حس و حال خوبی ندارید، برقرار کردن روابط اجتماعی با دوستان، عضویت در کلوپ‌ها یا شرکت در سرگرمی‌های گروهی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

پس اگر احساس خستگی مداوم دارید، حتما نگاهی دقیق‌تر به سبک زندگی خود بیندازید تا ببینید با چه تغییرات درستی می‌توانید سطح انرژی خود را بالاتر برده و احساس بهتری پیدا کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چیپس و پفک نخورید قهوه زیاد بخورید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج