جاباما
۶۳۴۷۴۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چه كسی در حال تسويه حساب است؟

ثمينا رستگاري در روزنامه اعتماد نوشت: دولت روحاني در حال حاضر متهم است به «برخورد سياسي» با زمين‌لرزه كرمانشاه و تسويه‌حساب كردن با دولت قبل زير عنوان مقاوم نبودن مسكن مهر.

ثمينا رستگاري در روزنامه اعتماد نوشت: دولت روحاني در حال حاضر متهم است به «برخورد سياسي» با زمين‌لرزه كرمانشاه و تسويه‌حساب كردن با دولت قبل زير عنوان مقاوم نبودن مسكن مهر.
سخنان اسحاق جهانگيري در تمام اين روزها بهترين حربه براي تاختن مخالفان به دولت بوده است و زماني كه مردم به دنبال راهي براي كمك به آسيب‌ديدگان زمين‌لرزه بوده‌اند خط نقد دولت با اسم رمز مسكن مهر در روزنامه‌هاي كيهان و وطن امروز و سايت‌هاي مشرق و رجا و تسنيم دنبال شده است. در نگاه اول همه آنها در مذمت سياسي‌كاري حرف مي‌زنند اما وقتي خبرهاي‌شان كنار هم قرار مي‌گيرد تصوير تسويه‌حسابي تمام‌عيار با دولت عيان مي‌شود.
اساس استدلال آنها اين است كه برخلاف گفته معاون اول در زمين‌لرزه اخير براي مسكن مهر مشكلي پيش نيامده است و قصد معاون اول صرفا سياسي‌كاري و لاپوشاني ضعف‌هاي دولت بوده است. هركدام از روزنامه‌ها نوع بيان و شيوه متفاوتي براي اثبات اين ادعا داشتند، كيهان در بخش‌هاي مختلف سرمقاله و گفت‌وشنود و نظر خوانندگان و خبر و گزارش با اين استدلال كه اولا «٥٧٠٠ واحد مسكن مهر با نظارت مديران دولت يازدهم در كرمانشاه ساخته‌شده و ثانيا فاز دوم بيمارستان اسلام‌آباد غرب، در همين دولت ساخته شــده» سخنان مسوولان تراز نخست دولت را «رفتارهاي به دور از شرافت» مي‌داند و نتيجه مي‌گيرد كه «اگر كسي اين قبيل تحركات مسموم را مذمت و لعنت كرد، سزاوار اعتراض و هياهو نيست.»
اين روزنامه تكليف روزهاي آتي را هم مشخص كرده و نوشته است «در صورت تداوم همپوشاني برخي سياسيون و مديران دولتي با شبكه‌هاي خارجي اصالتا مزدور و وطن‌فروش قطعا بي‌غيرتي اتفاق افتاده است. از همان نوع كه آيت‌الله جوادي‌آملي فرمودند.» كه اشاره نويسنده عبارت دياثت سياسي است كه البته از به كار بردن آن خودداري كرده است.

«كاسبي سياسي» و عقده‌گشايي جهانگيري و ضرورت «عذرخواهي» او و دروغ بودن ايمن نبودن مسكن مهر خطي است كه در سايت‌هاي ديگر هم دنبال شده. سايت مشرق هم با گفتن اينكه ديكته نانوشته كه غلط ندارد بر اين نظر است كه اگر دولت روحاني توانسته بود چند واحد مسكن اجتماعي ايمن در كرمانشاه بسازد آن وقت محق بود از مسكن مهر انتقاد كند.
روز گذشته روزنامه رسالت هم به اين گروه اضافه شد و در مطلبي با عنوان «سياه‌نمايي عليه يكي از خدمات نظام» استدلال تازه‌اي را مطرح كرد. اگر كيهان براي توجيه ايمن نبودن مسكن مهر دوران احمدي‌نژاد، به سست بودن بيمارستان ساخته شده در دولت روحاني اشاره مي‌كند، رسالت در اين مطلب از كمتر شدن تعداد كشته‌شدگان زمين‌لرزه كرمانشاه نسبت به بم به اين نتيجه رسيده كه «هر انسان عاقلي مي‌فهمد در فاصله سال‌هاي ٨٢ تا ٩٦ كاري براي مقاوم‌سازي و نوسازي ساختمان‌ها صورت گرفته است.»
نويسنده البته معتقد است نفهميدن اين جمع و تفريق ساده رياضي در ميان غيراصولگرايان امري تاريخي است: «اينچنين رياضيات سياسي را ما فقط در فتنه ٨٨ شاهد بوديم كه مي‌گفتند ١٣ ميليون راي بيشتر از ٢٤ ميليون راي است!»
روزنامه كيهان علاوه بر عبارات «عقده‌گشايي سياسي» و «تسويه‌حساب سياسي» كه روزهاي قبل ابداع كرده بود ديروز دو عبارت ديگر هم خلق كرد و نوشت «شارلاتانيسم رسانه‌اي» و «مرده‌خوري سياســي» از زلزله كرمانشاه عليه مسكن مهر نمي‌تواند ضعف‌ها و بي‌كفايتي دولت تدبير را بپوشاند و بايد فكر اساسي ديگري كرد.
خبرگزاري فارس هم موفق شد تسويه‌حساب سياسي رييس‌جمهور و معاون اول و تعصبات حزبي و جناحي آنها را از زبان محمدنبي حبيبي، دبيركل موتلفه منعكس كند...

اين ادعاها فقط به گزارش‌ها و تحليل‌ها محدود نشد، روزنامه جوان هم با چاپ كاريكاتور كسي كه به دستي مانده زير آوار كليد مي‌دهد سهم خود را در پررنگ كردن اين پروژه ايفا كرد.

اين حرف‌ها و حديث‌ها و الفاظ در خدمت اين ايده اصلي‌اند كه دولت مجبور است ناكارآمدي‌ها و عدم كاميابي‌اش در عرصه‌هاي مختلف را با سياسي‌كاري بپوشاند. بياييد از اين نتيجه كه اين حرف‌ها خودش سياسي كاري مضاعف است بگذريم و اسكلت اصلي استدلال آنها را براي فهم حرف‌هاي خودشان به كار ببريم. روزنامه‌هاي مخالف دولت براي پوشاندن كدام يك از ناكارآمدي‌هايش در حال تسويه‌حساب سياسي هستند؟
براي نگفتن كدام حرف است كه مجبورند لرزيدن زمين و خراب شدن خانه‌هاي مردم را دستاويز قرار دهند؟در تمام اين روزها كه مردم داغدار هموطنان‌شان هستند فرقه زنبيليه در حرم شاه عبدالعظيم به گفته خود اصولگرايان معركه گرفته بودند و نظام را تهديد و تخطئه مي‌كردند. چطور سرمقاله‌ها و گفت‌و‌شنود‌ها و ستون مخاطبان شاخك‌هايش به آنها حساس نشد و اين سوال را مطرح نكرد كه اينها همان قهرمان‌هاي ديروز ما نيستند كه به اين روز افتاده‌اند؟
همان‌ها كه پشت سرشان ايستاديم و هرچه مي‌گفتند براي‌مان شيرين بود؟
چگونه است كه ما سال‌هاست بايد تاوان هر كسي كه خارج رفته و اپوزيسيون شده را پس بدهيم اما مخالفان اصلاحات ذره‌اي دغدغه پاسخگويي درباره مواضع مراد سال‌هاي مهرورزي‌شان به ذهن‌شان خطور نمي‌كند؟

مسكن مهر يا بي‌مهر مساله نيست، بياييد از مسائل اصلي حرف بزنيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج