جاباما
۶۲۲۴۲۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

اپیدمی‌شدن شکایت بازیکنان و مربیان به AFC

تنها تهدید در قبال باشگاه‌های بدهکار در سال‌های اخیر بازیکنان و مربیان خارجی بودند که با ثبت شکایت خود در کمیته انضباطی فیفا، باعث ایجاد دردسرهایی برای تیم‌های ایرانی می‌شدند.

شهروند: تنها تهدید در قبال باشگاه‌های بدهکار در سال‌های اخیر بازیکنان و مربیان خارجی بودند که با ثبت شکایت خود در کمیته انضباطی فیفا، باعث ایجاد دردسرهایی برای تیم‌های ایرانی می‌شدند. از چند ماه قبل ابتکار یک حرکت جدید از سوی برخی بازیکنان باعث شده تا علاوه بر فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم محلی برای ثبت شکایت طلبکاران باشگاه‌های ایرانی شود. این‌بار البته طرف شکایت اکثرا بازیکنان ایرانی هستند که وقتی از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نتوانستند به پول خوب برسند، به نامه‌نگاری به AFC روی آوردند. این پروسه که هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، به چالش بزرگی برای فوتبال ایران تبدیل شده است.

١٦ شاکی علیه باشگاه‌های ایرانی در AFC
اوایل فصل بود که خبر شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال به AFC شوک بزرگی به این باشگاه وارد کرد. این اتفاق که در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه بود، در شرایطی رقم خورد که کنفدراسیون آسیا برای‌ سال ٢٠١٨ باشگاه‌ها را به حذف از لیگ قهرمانان به خاطر بدهی تهدید کرده بود. در ادامه این حرکت طرفداران زیادی پیدا کرد و در چند ماه اخیر دایما شاهد اخباری مبنی بر نامه‌نگاری بازیکنان ایرانی از ٤ باشگاهی که قرار است نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا باشند، بوده‌‌ایم. به جز تیموریان و رضایی، نفراتی چون وحید طالب‌لو، امیرحسین صادقی و آرش برهانی که جزو بازیکنان باسابقه استقلال محسوب می‌شوند، در این چند ماه شکایتنامه خود را به AFC ارسال کردند. زمزمه‌هایی درباره شکایت از پرسپولیس توسط بازیکنان سابق همچون محمد قاضی و میثم بائو هم شنیده می‌شد که البته رسمیت پیدا نکرد. تعداد طلبکاران تراکتورسازی هم دست‌کمی از استقلال ندارد. خالد شفیعی، فرشید طالبی، مرتضی اسدی،‌ علی کریمی و امیرحسین صادقی هم به کنفدراسیون آسیا نامه زدند و مطالبات خود از باشگاه تبریزی را اطلاع دادند. البته ٦ بازیکن هم ازجمله ایگور، پراهیچ، نانگ، غلامرضا رضایی، فخرالدینی و کوروشی از باشگاه عجیب نفت شکایت کرده‌اند. با این وضع تاکنون ١٦نفر به‌طور رسمی برای شکایت از بازیکنان ایرانی به AFC نامه زده‌اند.

خطر بیخ گوش آسیایی‌ها

با وجود این‌که با رایزنی مهدی تاج، فرصت پرداخت بدهی‌ها توسط باشگاه‌های ایرانی ٢ماه بیشتر تمدید شد، هنوز هم خطر حذف بیخ گوش ٤ باشگاهی قرار دارد که فصل قبل سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌اند. سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ دراین‌باره گفته است: «باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی برخی از مشکلات خود را برطرف کرده‌اند ولی بدهی‌های عمده برمی‌گردد به موضوع حق پخش که اصلی‌ترین مشکل این باشگاه‌ها در آسیاست. پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید حدود سه‌میلیارد و استقلال حدود چهار تا پنج‌میلیارد از بدهی‌شان را تا دوشنبه تسویه کنند.»

نصیرزاده: شکایت به AFC ناشی از بی‌سوادی است

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال درباره افزایش تعداد شکایتنامه‌هایی که از سوی بازیکنان ایرانی به AFC ارسال می‌شود، به «شهروند» می‌گوید: «بیان این‌که به AFC شکایت می‌کنیم، نمی‌دانم توسط چه کسی مد شده است اما ناشی از بی‌سوادی نسبت به قوانین فوتبال است. AFC جای شکایت‌کردن نسبت به قراردادها نیست اما سوال این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ باشگاه ها موقع گرفتن مجوز حرفه‌ای گفته‌اند که ما تسویه‌حساب مالی کردیم و بدهی نداریم. بازیکنانی که از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران دارای حکم هستند، به AFC می‌گویند که این باشگاه محکوم شده اما هنوز پول ما را نداده است.»

وی همچنین می‌افزاید: «کنفدراسیون آسیا هم مکاتبات را به داخل ایران می‌فرستد و به باشگاه‌های مربوطه می‌گوید که تکلیف این بازیکنان را برای ما روشن کنید. در حالت اولیه و ابتدا به ساکن ابدا هیچ‌کس نمی‌تواند به کنفدراسیون آسیا شکایت کند، چون مسائل حقوقی به آنها مربوط نیست. من برای شما یک مثال می‌زنم. تیموریان و فخرالدینی هر ٢ از باشگاه استقلال طلب دارند. تیموریان حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را گرفته و به کنفدراسیون اعلام کرده، باشگاه استقلال که شما به او پروانه حرفه‌ای داده‌اید، از سال‌های گذشته به من بدهکار است. ممکن است AFC این سوال را از استقلال بپرسد که چرا طلب بازیکن‌تان را ندادید. از سوی دیگر، میلاد فخرالدینی حتی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم شکایت نکرده است. او اگر به AFC شکایت کند، نتیجه‌ای نمی‌گیرد. تا زمانی که بازیکنان به کمیته انضباطی مراجعه نکنند و حکم نگیرند، به هیچ نهاد دیگری نمی‌توانند شکایت کنند، حتی فیفا هم در چنین مواقعی به شکایت اشخاص مطلقا رسیدگی نمی‌کند.»

نصیرزاده در پایان می‌گوید: «شکایت بازیکنان استقلال به AFC در کمیته انضباطی کنفدراسیون آسیا رسیدگی نمی‌شود و آنها رأی نمی‌دهند اما تنها می‌تواند یک اهرم فشار بر باشگاه‌ها باشد که زودتر طلب این بازیکنان را بدهند تا در صدور مجوز حرفه‌ای مشکل به وجود نیاید. به‌ هرحال اصل این عمل حرفه‌ای نیست و باید راهکاری برای جلوگیری از آن اندیشیده شود.»

خودزنی در حد آسیا!

به نظر می‌رسد رویه‌ای که برخی بازیکنان ایرانی در شکل‌گیری آن نقش‌آفرینی کردند، به هیچ عنوان حرفه‌ای نیست و تنها باعث لطمه‌زدن به اعتبار فوتبال ایران در سطح آسیا شده است. البته نباید از حق گذشت که بازیکنان هم راه دیگری به جز شکایت به AFC پیش‌روی خود برای وصول مطالباتشان نمی‌بینند. وقتی برخی بازیکنان که به خاطر تعصب به پیراهن یک تیم از شکایت علیه آن باشگاه خودداری کردند اما می‌بینند که نفرات دیگری با شکایت به AFC خیلی زود به پول خود می‌رسند، تصمیم می‌گیرند آنها نیز از همین راه جلو بروند. افتخاری، مدیرعامل استقلال در برنامه نود چند هفته قبل از تفاهم با تیموریان و کاوه رضایی برای پرداخت مطالباتشان خبر داد؛ در شرایطی که مثلا آرش برهانی از ١٠‌سال از این باشگاه طلبکار است. با این‌که فعلا تمامی باشگاه‌ها خطر حذف را برخلاف تصور رسانه‌ها و هواداران در نزدیکی خود نمی‌بینند، به نظر می‌رسد خطر از آنچه که برخی تصور می‌کنند به ٤ باشگاه آسیایی نزدیک‌تر است. روز دوشنبه مهلت ارسال مدارک ٤ باشگاه آسیایی به کنفدراسیون فوتبال آسیا به اتمام می‌رسد و با توجه به کنار گذاشته‌‌شدن برخی از باشگاه‌های اماراتی و عربستانی که در وضع بهتری از نظر بدهی‌های عقب‌افتاده قرار داشتند، بعید نیست که باشگاه‌های بزرگ ایران هم به چنین سرنوشتی دچار شوند. فدراسیون هم که در مواقع قبلی سعی در سندسازی به سود باشگاه‌ها داشت، این‌بار تصمیم گرفته مدارک به‌طور دقیق و همان‌طور که از باشگاه‌ها تحویل می‌گیرد، به AFC بدهد تا دردسری برای خودش به وجود نیاید و از سویی شاید تلنگری به باشگاه‌های بدهکار بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرحسین

      حق دارن وقتی میبینن هزار خرج بی مورد داخل باشگاه میشود وبه طلب اونا کسی توجه نمیکند مجبورن دست به هرکاری بزنن برای رسیدن به حقشون، مدیرعامل یا سرپرست چون میگه شاید فردا نباشم همش وعده میده تا بیوفته گردن نفر بعد، مرگ یبار شیون یبار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج