۶۲۲۴۲۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فاصله یک روزه تا حذف نمایندگان ایران از آسیا

زمزمه‌هاي حذف استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي از آسيا مدت‌هاست كه شنيده مي‌شود اما بي‌توجهي مسئولان در كنار تلاش براي فرافكني و جلب كردن توجهات به سمت مسائل ديگر، سبب شد تا اين موضوع به دست فراموشي سپرده شود.

روزنامه قانون: زمزمه‌هاي حذف استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي از آسيا مدت‌هاست كه شنيده مي‌شود اما بي‌توجهي مسئولان در كنار تلاش براي فرافكني و جلب كردن توجهات به سمت مسائل ديگر، سبب شد تا اين موضوع به دست فراموشي سپرده شود. حذف پرسپوليس از آسيا، شكست استقلال در داربي و تغييرات سرمربي در آبي‌ها در كنار ماجراي درگيري كياني و آغاسي در رختكن تراكتورسازي سبب شد تا مديران به فكر تلاش براي جلب رضايت بدهكاران نباشند و هواداران نيز به اين موضوع توجه نكنند تا مهلت AFC به اين سه باشگاه رو به پايان باشد. حال فقط ۲۴ ساعت تا حذف سه تيم پرطرفدار كشورمان در آسيا باقي مانده و برخي رسانه‌ها از احتمال حضور ذوب‌آهن، سپاهان و پيكان از آسيا خبر داده‌اند. اتفاقي كه مي‌توان از آن به عنوان فاجعه‌ تازه‌اي در فوتبال ايران ياد كرد. پيش از اين AFC تا هشتم مهر امسال براي اخذ مجوز حرفه‌اي و پرداخت بدهي‌ها به باشگاه‌هاي استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي فرصت داده بود اما رايزني مسئولان فدراسيون فوتبال سبب شد تا اين مهلت يك ماه ديگر تمديد شود. با توجه به تمديد فرصتي كه كنفدراسيون فوتبال آسيا به باشگاه‌هاي ايراني داده بود، اين فرصت دوباره به ايران داده نمي‌شود و اگر تا فردا تمام بدهي‌هاي نمايندگان ايران در آسيا پرداخت نشده و مجوز حرفه‌اي بودن آن‌ها ارسال نشود، سه تيم ديگر جايگزين اين تيم‌ها خواهند شد. نكته جالب اين است كه پرسپوليس و تراكتورسازي مجوز حرفه‌اي دارند اما استقلال و نفت تهران هنوز نتوانسته‌اند مجوز بگيرند و بر همين اساس به احتمال فراوان از آسيا حذف خواهند شد. همين موضوع سبب شده تا فدراسيون فوتبال به باشگاه‌هاي ذوب‌آهن و سپاهان اعلام كند كه آماده حضور در آسيا باشند.

جلسات دقيقه نودي

شايعات فراواني درباره تلاش باشگاه‌ها براي تسويه حساب با بدهكاران‌شان شنيده مي‌شود. پرسپوليس و تراكتورسازي بدون هياهو تلاش مي‌كنند تا رضايت بدهكاران خود را بگيرند اما استقلال و نفت تهران هنوز اقدامي براي اين موضوع انجام نداده‌اند. روز گذشته جلسات پشت‌پرده‌اي در باشگاه استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي انجام شد و همه تلاش مي‌كردند تا به نوعي راه‌حلي براي اين موضوع پيدا كنند. اين در حالي‌است كه در باشگاه پرسپوليس هيچ مبلغي براي پرداخت بدهي‌ها وجود ندارد زيرا اين باشگاه به تازگي طلب مانوئل ژوزه را پرداخت كرده و گفته مي‌شود ممكن است نتواند رضايت ثبت شده طلبكاران خود را بگيرد. درباره ساير باشگاه‌ها نيز شنيده‌ايم كه استقلال بيش از ۳۰ پرونده بدهي دارد و تراكتورسازي، نفت و پرسپوليس نيز به طور تقريبي و در مجموع ۷۰ پرونده بدهي دارند. مشكل اساسي اين است كه باشگاه‌هاي مذكور نه فقط بايد رضايت شاكيان بين‌المللي خود را كسب كنند بلكه بايد با طلبكاران داخلي نيز تسويه حساب كنند. اتفاقي كه كار را براي هر دو باشگاه دشوار كرده است. نكته جالب اينجاست كه براساس شنيده‌هاي «قانون»، احتمال حذف استقلال و نفت تهران از آسيا بسيار بالاست و تراكتورسازي و پرسپوليس در رتبه‌هاي بعدي خطر حذف شدن قرار دارند.

عربستاني‌ها حذف شدند

اگر مي‌خواهيد بدانيد كه خطر حذف تيم‌هاي ايراني از آسيا چقدر است و اخطار AFC را جدي نگرفته‌ايد، كافيست خبري را كه حدود دو هفته پيش منتشر شد مرور كنيد. ۲۲ مهرامسال بود كه كنفدراسيون فوتبال آسيا در خبري فوري عنوان كرد هفت باشگاه عربستاني به دليل بدهي حق حضور در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را ندارند. در اين خبر اعلام شده بود كه الاهلی، الهلال، الفتح، القادسیه و الفیصلی پنج تیمی هستند که به دلیل صورت حساب‌های مالی شفاف خود می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند اما تیم‌های النصر، الاتحاد، الرائد، الشباب، التعاون، الاتفاق و الباطن به دنبال بدهی‌های مالی فراوان فرصت حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند. اينكه كنفدراسيون فوتبال آسيا چنين تصميم سخت‌گيرانه‌اي را درباره تيم‌هايي كه از نظر سخت‌افزاري بهتر از ايران هستند و تماشاگران زيادي را نيز به ورزشگاه مي‌كشانند گرفته، خود نشان دهنده ميزان جدي بودن تصميمات AFC است. مسئولان فدراسيون فوتبال در اين‌باره سكوت كرده‌اند و مدير عاملان باشگاه‌ها نيز پاسخي به تماس‌هاي پي‌درپي خبرنگاران نمي‌دهند اما سعيد فتاحي، رييس كميته مسابقات سازمان ليگ دو روز پيش در يكي از برنامه‌هاي ورزشي عنوان كرده بود: تیم‌های ایرانی تا هشتم آبان فرصت دارند كه با ارسال مدارک‌شان به AFC، مجوز حرفه‌ای را کسب کنند.

در این میان تراکتورسازی بیشتر پرونده‌های خارجی را حل کرده است و پرسپولیس نيز از این لحاظ وضعیت بهتری نسبت به استقلال و نفت دارد؛ بنابراین پرسپولیس، استقلال، نفت و تراکتورسازی به عنوان نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا تا این تاریخ فرصت دارند تا بدهی‌های مالی خود را برای جلوگیری از حذف در لیگ قهرمانان آسیا بپردازند. البته نفت ازنظر مدیریتی نيز مشکلاتی دارد و بلاتکلیف است.

او ادامه داد: برخی تیم‌های اماراتی و عربستانی به دلیل بدهی‌های مالی از لیگ قهرمانان حذف شدند و این امر برای تیم‌های ایرانی نيز جدی است. باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی برخی مشکلات خود را برطرف کرده‌اند اما مشکل اصلی آن‌ها محدودیت مالی است و من اطلاع دقیقی از پرونده‌های انضباطی این تیم‌ها که برای‌شان حکم صادر شده است ندارم.

آيا راه‌حلي وجود دارد؟

شايعات درباره ميزان دقيق بدهي باشگاه‌هاي استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي فراوان است اما در اين باره شنيده‌ايم كه پرسپوليس حدود سه ميليارد،‌ تراكتورسازي سه و نيم ميليارد و استقلال نيز حدود پنج ميليارد بدهي دارد كه اگر اين سه تيم نتوانند تا فردا تمام مبلغ را پرداخت كنند، از ليگ قهرمانان آسيا حذف مي‌شوند. باشگاه‌هاي ايراني براي ادامه حضور در آسيا دو راه را پيش رو دارند. اول و بهترين راه‌حل اين است كه تمام بدهي ثبت شده خود را تا فردا تسويه كنند تا در صورت استعلام كنفدراسيون فوتبال آسيا، هيچ بدهي نداشته باشند.

اما روش دوم راه فراري است كه تا حدودي حكم خريدن زمان را دارد. یکی از راه‌های باشگاه‌ها این است که به دادگاه عالی ورزش یا کمیته استیناف فیفا شکایت کنند. به اين ترتيب باشگاه می‌تواند پاسخ استعلام AFC را این‌گونه بدهد که حاضر است پول بدهکاران را پرداخت کند اما به رای صادر شده اعتراض دارد و پرونده باید دوباره بررسی شود. این شکایت و اعتراض نيز به آن‌ها فرصت می‌دهد و تا زمانی که فرصت باشد، همه از جمله AFC باید صبر کنند؛ هرچند كه شنيده‌ايم راه‌های بسیاری در این زمینه هست که باشگاه‌ها بسته به شرایط خودشان، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج