جاباما
۶۱۹۲۲۲
۴ نظر
۹۹۱۲
۴ نظر
۹۹۱۲
پ

آیا کاشت ناخن سرطان زاست؟

کاشت ناخن امروز مساله ای رایج و همه گیر شده است. کمتر خانمی را می بینید که در مورد کاشت ناخن نشنیده و حتی آن را امتحان نکرده باشد، اما جالب است بدانید این کار زیبایی پرطرفدار بدون خطر نیست.

هفته نامه سلامت - سمیه مقصودعلی: کاشت ناخن امروز مساله ای رایج و همه گیر شده است. کمتر خانمی را می بینید که در مورد کاشت ناخن نشنیده و حتی آن را امتحان نکرده باشد، اما جالب است بدانید این کار زیبایی پرطرفدار بدون خطر نیست. در این مقاله سعی می کنیم نگاهی به انواع ناخن های مصنوعی و روش های کاشت و اشکالات و عوارضی که می تواند داشته باشد، بیندازیم.

انواع ناخن مصنوعی

ناخن مصنوعی را به 3 گروه تقسیم می کنند:

• ناخن هایی از جنس پلاستیک که در فروشگاه های لوازم آرایش و داروخانه ها عرضه می شود.

• پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می گیرد.

• ژل های UV که در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت محسوب می شود.

هر یک از انواع ناخن های مصنوعی عوارضی دارند که به آن اشاره می کنیم.
آیا کاشت ناخن سرطان زاست؟

افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن

برای قرار دادن ناخن مصنوعی با انجام کاشت باید روی ناخن طبیعی را با سوهان های برقی خاص صاف و ریز کنند. این کار سبب نازک شدن لایه سطحی ناخن و ضعیف و آسیب پذیر شدن آن می شود. در این شرایط زمانی که مواد شیمیایی ناخن مصنوعی روی سطح نازک ناخن قرار می گیرد، احتمال جذب این مواد سمی از روی سطح ناخن و پوست بالا می رود.

افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر

کاشت ناخن در شرایطی که به ویژه فرد سعی می کند از ناخن بلند خود استفاده های نادرستی مانند باز کردن در قوطی و... داشته باشد، می تواند مشکل ساز شود و زمینه را برای جدا شدن لایه سطحی ناخن از بستر فراهم کند. هرچه ناخن کاشته شده بلندتر باشد، احتمال بلندشدن ناخن از یستر بیشتر می شود.

مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه

شاید این موضوع باورکردنی نباشد، اما تحقیقات علمی ثابت کرده گازهای سمی موادی که برای کاشت ناخن استفاده می شود می تواند سبب مسمومیت آرایشگر و حتی مشتری شود. این نوع از مسمومیت علائم شبیه مسمومیت الکلی دارد که در موارد شدید با علایمی از جمله بروز اختلالات روانی، خونی، کبدی، قلبی- عروقی و تنفسی همراه است. مواجهه طولانی مدت آرایشگران با این بخارهای سمی می تواند زمینه ساز آسم و حتی سرطان ریه باشد.

افزایش احتمال ابتلا به اگزما

استفاده از محصولات کاشت ناخن و چسب های ناخن های مصنوعی می تواند زمینه ساز بروز اگزمای تماسی باشد. این نوع اگزما ممکن است در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس باشد، مثل چشم ها و لب ها را درگیر کند. معمولا اگزمای تماسی ناشی از این ترکیبات ۴۸ تا ۹۶ ساعت بعد از کاشت ناخن با علائمی مانند سرخی پوست و ضایعات خارش دارد و تاول بروز می کند. البته لاک ناخن هم می تواند مسبب این قضیه باشد و باید به این موضوع توجه کرد.

افزایش احتمال قارچ و عفونت

در برخی خانم ها به دنبال کاشت، ناخن زرد، قهوه ای و بعد سبز می شود. دلیل این مساله رشد و تکثیر قارچ های میکروسکوپی است که از کراتین تغذیه می کنند. کراتین بخش سخت ناخن است، اما به دنبال کاشت مرتب ناخن و استفاده از چسب کراتین نازک و ضعیف می شود و مقاومت خود را در برابر قارچ ها از دست می دهد. عفونت قارچی ناخن به شدت واگیردار است و از یک نقطه از بدن به سرعت منتقل می شود و می تواند پوست مو را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند. درمان عفونت قارچی سخت و طولانی مدت است. درمان ها شامل چند بخش است و حدود 18 ماه طول می کشد.

افزایش احتمال عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی هم می تواند زیر ناخن مصنوعی رشد کند. رنگ این نوع عفونت سبز است و زیر ناخن های طبیعی بلند هم ممکن بروز کند، اما با نفوذ آب داخل ناخن مصنوعی احتمال آن بالاتر می رود.

افزایش احتمال بروز سرطان

چندی پیش دو نمونه سرطان پوست در انگلیس گزارش شد که دقیقا مرتبط با کاشت ناخن بود. متخصصان دلیل این موضوع را استفاده از اشعه UV برای سفت کردن پودر ژلی روی ناخن اعلام کردند.
یکی از مبتلایان که در سلامت کامل به سر می برده، به دنبال ۸ جلسه ترمیم کاشت ناخن در طول یک سال و نفر دوم که ۷ سال بزرگ تر است، بعد از ۳۶۰ جلسه مبتلا شده است. گرچه متخصصان سرطان شناسی هنوز هم نمی توانند قطعا ارتباطی بین کاشت ناخن و سرطان اعلام کنند، ولی توصیه می کنند تمام کسانی که کاشت ناخن انجام می دهند، مرتب زیر نظر متخصص پوست باشند تا با بروز هر نوع علامت مشکوک آن را بررسی کنند.

یک عارضه نادر؛ خطر مرگ!

از جمله عوارض نادر کاشت ناخن مرگ است که آن هم به دنبال شدت یافتن عفونت باکتریایی رخ می دهد.

ناخن مصنوعی زیبایی می آورد؟

هدف بیشتر خانم هایی که کاشت ناخن انجام می دهند، زیباتر شدن دستانشان است، اما واقعیت این است که به دنبال کاشت ناخن سطح ناخن به تدریج نازک می شود و به محض برداشتن ناخن مصنوعی گاهی ناخن به قدری آسیب دیده که حداقل ۴ ماه طول می کشد تا به حالت طبیعی برگردد. برخی خانم ها تحمل گذر این زمان را ندارند و ناخن هایشان در مقایسه با قبل بدتر شده بنابراین دوباره چرخه معیوب کاشت ناخن را انجام می دهند؛ کاری که به شدت می تواند به سلامت عمومی فرد لطمه بزند.

اگر با وجود تمام مشکلاتی که ذکر شد همچنان مایل هستید کاشت ناخن انجام دهید حتما برای این کار به آرایشگاه و افراد مجرب مراجعه کنید و به این موضوع توجه داشته باشید که ناخن کار حتما از مایع ضدقارچ و مواد مرغوب استفاده کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      این دیگه چه مرضی بود که افتاد به جون خانما!
      به نظرم هر چیز مصنوعی چیپ و بی ارزشه
      مثل فرق گلی طبیعی با مصنوعی میمونه

    • من سمانه هستم

      من قبلنا خیلی دوست داشتم کاشت بزنم ولی وقتی این خبر ها رو شنیدم دیگه ترسیدم و نمیتوانم بزنم

    • زهرا

      من از نوخونام راضی هستم و خداروشکر مشکلی نه واسه ناخونام پیش اومده نه بدنم نه ریه ام

    • سارا

      من ناخنکارم ریه ام مشکل پیداکرده اگزماهم گرفتم.... خدارحم کنه بهم فقط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج