۶۱۹۱۹۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

معضل جدید تهران؛ پادگان خواری های بی سرو صدا

پادگان‌هاي شهري يكي پس از ديگري تخليه مي‌شوند اما هنوز معلوم نيست داخل آن حصارهاي پرخاطره قرار است چه تصميمي رقم بخورد. تاكنون پادگان‌هاي قلعه‌مرغي و پادگان ٠٦ پاسداران تخليه شده‌اند كه البته تكليف اولي با فرمان مقام معظم رهبري با تبديل بخشي از آن به‌عنوان بوستان ولايت مشخص شده است.

روزنامه شهروند نوشت: احمد حكيمي پور، عضو سابق شوراي شهر تهران: بر اساس ضوابط ميراث فرهنگي اگر قابليت تاريخي پادگان ٠٦ مشخص شود، قانون اجازه ساخت و ساز آن را نمي‌دهد جعفر خطير، مسئول رسانه‌هاي نيروي زميني ارتش در گفت‌وگو با «شهروند»: تصميم قطعي براي مزايده يا فروش پادگان‌ها گرفته نشده است.
پادگان‌هاي شهري يكي پس از ديگري تخليه مي‌شوند اما هنوز معلوم نيست داخل آن حصارهاي پرخاطره قرار است چه تصميمي رقم بخورد. تاكنون پادگان‌هاي قلعه‌مرغي و پادگان ٠٦ پاسداران تخليه شده‌اند كه البته تكليف اولي با فرمان مقام معظم رهبري با تبديل بخشي از آن به‌عنوان بوستان ولايت مشخص شده است. حالا چند روزي است كه با خشك‌شدن درختان پادگان ٠٦ منطقه پاسداران موضوع خروج پادگان‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است.
سال ٨٨ بود كه بعد از ٤‌سال طرح موضوع، سرانجام نمايندگان مجلس شوراي اسلامي «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» را تصويب كردند تا شهرداري و وزارت راه‌وشهرسازي براساس يك چارچوب مشخص براي خريد و انتقال اراضي نظامي و پادگان‌ها اقدام كنند تا در نهايت زمين‌هاي آزادشده براي كمبود سرانه‌هاي خدماتي شهر به كار گرفته شود اما با گذشت بيش از ٨‌سال از تصويب هنوز تكليف خيلي از اين اراضي مشخص نيست. احمد حكيمي‌پور، عضو سابق شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» درباره دليل به نتيجه‌نرسيدن مذاكرات در اين چند ‌سال به پيچيده‌بودن اين پروسه اشاره كرد: «درباره اين پادگان‌ها مراجع نظامي بايد تصميم‌گيري كنند اما به نظر مي‌رسد كه شهرداري و ساير نهادها هم براي خريد اراضي مشكلات نقدينگي داشته باشند، ضمن اينكه نهادها بايد زمين‌هايي براي جايگزيني اين اراضي مشخص كنند. بنابراين تعيين تكليف براي پادگان‌ها كار زمانبر و سنگيني است.» او معتقد است كه البته در دوره گذشته مديريت شهري هم مذاكرات خوبي انجام گرفته است تا براي واگذاري پادگان‌هايي كه در مسير شريان‌هاي اصلي شهر هستند، به تفاهم برسند اما مذاكرات هنوز نتيجه نداده است: «مديريت شهري جديد بايد اين موضوعات را تا حصول نتيجه پيگيري كند.» حكيمي‌پور درباره پادگان ٠٦ پاسداران اين را هم گفت كه براساس ضوابط ميراث فرهنگي اگر قابليت تاريخي اين اراضي مشخص شود، قانون اجازه ساخت‌وساز آن را نمي‌دهد: «مراجع قانوني با توجه به مستنداتي كه از ثبت اثر به‌عنوان يك اثر تاريخي دارند، مي‌توانند اين مسأله را پيگيري كنند.
با اينكه شهرداري تهران بر اساس قانون مكلف بر اجراي اين قانون است، اما برخي مديران شهري معتقدند كه تعيين تكليف براي اين اراضي به شهرداري ربطي ندارد و شورايعالي معماري و شهرسازي كشور در حال مذاكره براي اين اراضي است؛ البته پيگيري‌هاي بيشتر خبرنگار «شهروند» از مسئولان شهرداري و وزارت راه‌و‌شهرسازي تا ساعت تنظيم گزارش بي‌نتيجه ماند. امیر سرتیپ دوم مسعود باقری، معاون مهندسی نیروی زمینی ارتش در آبان ماه ‌سال گذشته هم گفته بود كه ‌سال پیش بحث جابه‌جایی پادگان‌ها و اراضی نیروهای مسلح از مناطق شهری به خارج از شهرها مطرح شد تا این اراضی از کاربری نظامی به کاربری شهری تبدیل شود: «براساس قانون اجرای این دستور بر عهده وزارت دفاع بود و ارتش نیز بارها به دولت اعلام کرد در خارج از شهرها نیازمند پادگان است، وزارت دفاع به وظیفه خود عمل نکرد و ارتش جمهوری اسلامی ایران خود به صورت مستقیم در این زمینه ورود پیدا کرد. اعتبارات دولتی در این راستا محقق نشده است با اين حال در ٢٦ مرکز استان و شهرستان بزرگ که پادگان آنها داخل شهرها هستند به دنبال جابه‌جایی پادگان‌ها هستیم.»

براساس قانون مصوب مجلس در تفکیک اراضی پادگان‌ها، ٤٣,٥‌درصد از این اراضی برای خدمات شهری ازجمله فضای سبز و معابر شهری در نظر گرفته خواهد شد اما بقيه اراضي قابليت تغيير كاربري به مسکونی، تجاری و اداری براي تامين درآمد ساخت پادگان را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بالاخره تموم میشه . هیچ چیز ابدی نیست .
      روزی هم میاد که دیگه تو تهران حتی یک وجب زمین خالی نمونده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج