جاباما
۶۱۷۲۵۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

صحبت‌های صریح دبیر جشنواره فیلم فجر

داروغه‌زاده: قرار نیست مچ فیلمساز را بگیریم

ابراهیم داروغه‌زاده می‌گوید جشنواره فیلم فجر را دولت برگزار می‌کند اما برای مثال در دوره قبل «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» جایزه گرفته‌اند، بدون اینکه دولت نظری داشته باشد.

خبرگزاری خبرآنلاین: ابراهیم داروغه‌زاده می‌گوید جشنواره فیلم فجر را دولت برگزار می‌کند اما برای مثال در دوره قبل «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» جایزه گرفته‌اند، بدون اینکه دولت نظری داشته باشد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته (چهارشنبه ۲۶ مهر ماه) با حضور در برنامه «چشم شب روشن» شبکه چهار پاسخگوی سوالات اکبر نبوی کارشناس این برنامه شد و به ارائه جزئیاتی از جشنواره فیلم فجر و دیگر موضوعات سینمای ایران پرداخت.

داروغه‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش در برنامه «چشم شب روشن» به برنامه‌های جدید شورای پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: « از برنامه‌های شورای جدید این است که بدون حضور فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده، فیلم بررسی نشود که امیدواریم ماحصل کار شاهد فیلمنامه‌های بهتری باشیم.»

او ادامه داد: «من با شورای پروانه ساختی که در ۴ سال گذشته مسئولیت داشتند در ارتباط بودم انصافا شورای خوبی بود و باب مفاهمه را با فیلمسازها باز کرده بودند. امیدوارم دغدغه‌ای برای اینکه فیلمنامه در شورایی خوانده شود و نظر بدهند نداشته باشیم و مثل همه جای دنیا که سینمایشان در حفظ منافع حاکمیتی‌شان است، قدم برداریم.»

همه هنرمندان ما سرداران حوزه فرهنگ و هنر هستند

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «حفظ هویت فرهنگی چالش همه کشورها است. همه اهالی فرهنگ کمک می‌کنند تا فرهنگ کشورشان را حفظ کنند. در سی و اندی سال بعد از انقلاب باید مسیر شروع و ریل گذاری می‌شد تا به نقطه آرمانی رسیده باشیم. واقعیت این است که همه هنرمندان ما سرداران حوزه فرهنگ و هنر هستند که وظیفه اصلی‌شان پاسداشت فرهنگ و هنر کشورشان است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: «اگر قرار باشد نوع رابطه‌مان با هنرمند به این شکل ادامه پیدا کند، یعنی تصور کنند عده‌ای هستند که مواظبت می‌کنند تا هنرمند از چارچوب خارج نشود، هیچ‌وقت به شکوفایی نمی‌رسیم. زمانیکه آمریکا به عراق حمله کرد، حتی دیپلمات‌ها نتوانستند همه را مجاب کنند که صدام سلاح دارد اما از طریق رسانه توانستند این کار را انجام دهند و به عراق حمله کنند.»

این مدیر سینمایی افزود: «سینمای آمریکا کاملا در جهت منافع ملی این کشور قدم برمی‌دارد؛ مثل فیلم آرگو که به آن اسکار دادند و خانم اوباما این جایزه را اعلام کرد. فیلمسازان آنها هم حس نکردند که کار سفارشی انجام دادند، زیرا همه با هم به اجماع رسیدند. این مسیری است که ما هم باید به آن سمت حرکت کنیم.»

اگر سینماگر با پوست و گوشت خود واقعیت‌ها را درک کند، نیاز به دستگاه‌های دولتی ندارد

او همچنین گفت: «یکی از راه‌ها همنشینی بیشتر بین اهالی سینما، حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ است و ما امروز این همنشینی را داریم با خانواده سینما برقرار می‌کنیم. وظیفه ما این است که اتاق‌های فکر مشترک و همنشینی‌هایی که بتواند یکدیگر را اغنا کنند را بوجود آوریم. اطلاعاتی که باید سینمایی‌ها نسبت به موضوعات کشور داشته باشند، کم است. امروز هیچ کشوری مانند ما امنیت کامل را ندارد. اما در این چند سال هیچ فیلم درخشانی برای کسانی که این امنیت را بوجود آورده‌اند، ساخته نشده است.»

داروغه‌زاده افزود: «اگر گفتگو ایجاد شود، یعنی سینماگر با پوست و گوشت خود واقعیت‌ها را درک کند، نیاز به دستگاه‌های دولتی ندارد. ما در زمینه دانش هسته‌ای جز ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم اما باز هم در این مورد تا به امروز فیلمی ساخته نشده است.»

گفتگوی رو در روی فیلمسازان با مدیران در شوراها، باعث همسویی بیشتر می‌شود

دبیر جشنواره فجر مطرح کرد: «یکی از علت‌هایی که سطح پرواز محدود می‌شود، این مواظبت‌های زیاد پروانه ساخت و نمایش است که حس مسئولیت‌پذیری فیلمساز را از بین می‌برد. فیلمساز باید از مردم و مدیران چند قدم جلوتر باشد. باید قدم به قدم حس اعتماد ما به هنرمند بیشتر شود و حس علاقه او نیز به حاکمیت بیشتر شود تا بتوانند باهم کار کنند. باید گفتگو با هنرمندان بیشتر شود. اینکه هنرمندان و فیلمسازان با مدیران در شورا رودر رو صحبت کنند، موجب می‌شود تا همسویی‌ها بیشتر شود و دولت و فیلمسازان در جهت منافع ملی باهم همسو شوند.»

او ادامه داد: « در چند سال گذشته، کمتر فیلمی را داشتیم که در پروانه نمایش به مشکل بربخورد. اتفاق ناگوار این است که با گسترش رسانه‌های مجازی، فیلم‌ها قبل از نمایش مورد آماج حمله به صورت سطحی قرار می‌گیرند که این ضایع کردن حق مردم و فیلمساز است. این نقد کاذب است. ما میخواهیم فیلم به عنوان اثری هنری، اگر چارچوب‌ها را رعایت کرد، به نمایش درآید، زیرا برخورد مردم و منتقد با فیلم ، پیامی برای فیلمساز است که موجب رشد فیلمساز می‌شود.»

داروغه‌زاده همچنین گفت: «فیلم‌های ضعیفی داشتیم که اسیر انتقادهای کاذب شدند، نمایش داده شدند، مورد استقبال مخاطب قرار گرفتند و منتقدین هم دیگر نقدی بر فیلم ننوشتند.»

مهمترین کار شورای پروانه نمایش، حمایت از مجوز آن است

او درباره فعالیت شورای پروانه نمایش بیان کرد: «مهمترین کار شورای پروانه نمایش این است که دولت از پروانه نمایش‌ها حمایت کند. باید بالاترین مقام وزارت ارشاد یعنی وزیر ارشاد، پای مجوز شورای پروانه نمایش که همیشه افرادی بودند که مورد قبول اهالی سینما و خود وزیر بوده، بایستند. اگر با سعه صدر بیشتری با حوزه فرهنگ و هنر برخورد کنیم، شاهد رشد و شکوفایی خواهیم بود و منتقدین دلسوز هم بهتر است تا اعتماد کنند.»

این مدیر سینمایی ادامه داد: «هیچ مکانیزمی بهتر از قانون وجود ندارد. این امکان وجود دارد فیلمی که با آن مخالف هستیم، اصلاح شود و همان شورای پروانه نمایشی که فیلم را در ابتدا نمی‌پذیرد، فیلم اصلاح شده را بپذیرد. قرار نیست مچ فیلمساز را بگیریم.»

باید توجه کرد که جشنواره فجر را دولت برگزار می‌کند

داروغه‌زاده رد بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «بخشی از این اهداف جشنواره فجر این است که کارنامه یکسال سینمای ایران را برای مدیران فرهنگی و سینماگران داوری می‌کند و رویکرد سینمای ایران را در سال قبل متوجه می‌شوند، در انتخاب هیات انتخاب و داوری اتفاق مهم را صورت دهند تا بتوانند سیاست‌گذاری‌هایی که مدنظرشان است را برای سال آینده مشخص کنند.»

او ادامه داد: «ممکن است در بعضی از سال‌ها، میزان تاثیرگذاری جشنواره در تولیدات سال اینده سینمای ایران کم باشد. از اتفاقات سال‌های اخیر این است که جشنواره فجر مانند جشنواره‌های فنی و هنری که در کل دنیا برگزار می‌شود، داوری شود. توقع ایجاد شده که جوایز جشنواره فجر با جوایز خانه سینما متفاوت نباشد.»

او با تاکید بر دولتی بودن جشنواره فجر یادآور شد: «جشنواره فجر را دولت برگزار می‌کند. قرار است ادرس صحیح داده شود و اولویت‌های مدنظر دولت و حاکمیت در داوری‌ها مدنظر قرار داده شود. اگر بتوانیم، باید در جهت تعریف اصلی که برای جشنواره شده است، مبارزه کنیم و نگران نباشیم که بگویند داوری خیلی هنری و فنی نبود. جشنواره فیلم فجر باید با سیاست‌گذاری‌های فرهنگ و هنر همسو باشد.»

داروغه‌زاده افزود: «هر چقدر جشنواره و فارابی پیوست‌شان بیشتر باشد، یعنی فارابی با فیلمساز وارد گفتگو شود و کار تولیدی بهتری را برای سال اینده مدیریت کند، بهتر است اما نافع این نیست که برای جشنواره بحث موضوعی و محتوایی مهم نباشد. مهم این است که در جشنواره به موضوعات استراتژیک اهمیت داده شود. در جشنواره سال قبل «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» جایزه گرفته است، بدون اینکه دولت نظری داشته باشد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج