جاباما
۶۱۷۱۸۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

یادگار امام (ره)، پشت‌ تریبون نماز جمعه

پیش از انقلاب اسلامی، خطبه‌های نماز جمعه در یک ساختار حکومتی، درباری و محدود به پایتخت، برگزار می‌شد و خطیبان جمعه به نام شاه زمان خود خطبه می‌خواندند.

روزنامه آرمان- مجتبی اسکندری: پیش از انقلاب اسلامی، خطبه‌های نماز جمعه در یک ساختار حکومتی، درباری و محدود به پایتخت، برگزار می‌شد و خطیبان جمعه به نام شاه زمان خود خطبه می‌خواندند.
پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل جمهوری اسلامی، برگزاری نماز جمعه به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی اجتماعی انقلاب در همه شهرها شکل گرفت. نخستین نماز جمعه در زمین فوتبال دانشگاه تهران (محل کنونی برگزاری نماز جمعه) و به امامت مرحوم آیت‌ا... طالقانی، اقامه شد. نماز جمعه به عنوان آیینی عبادی سیاسی، فرصتی است که عامه مردم در جریان آخرین مسائل مهم حکومتی قرار گیرند و همین موضوع نشان دهنده اهمیت این مراسم است.
علمای بزرگ در نماز جمعه
پس از رحلت آیت‌ا... طالقانی، آیت‌ا... خامنه‌ای، مرحوم آیت‌ا... هاشمی و نیز مرحوم‌آیت‌ا... موسوی اردبیلی، ایراد خطبه‌های نماز جمعه را بر عهده گرفتند و با نظر به سابقه این مراسم آیت‌ا... هاشمی بیشترین تعداد خطبه در نماز جمعه را خوانده است.
نماز جمعه‌های میلیونی
برخی از صاحبنظران براین اعتقادند که برای جلوگیری از کاهش جمعیت نمازگزاران بهتر است از چهره‌های محبوب و مورد اقبال عمومی برای حضور در جایگاه امامت جمعه دعوت کرد و دعوت از چهره‌هایی نظیر آیت‌ا... سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی و نیز دکتر حسن روحانی، به طور حتم موجب افزایش جمعیت نمازگزار و تراکم صفوف نماز جمعه خواهد شد و قلوب هموطنان را از هر جناحی که باشند به یکدیگر نزدیک خواهد ساخت.
نماز جمعه بدون خمینی‌ها
هرچند نماز جمعه میراث امام به عنوان بنیانگذار انقلاب محسوب می‌شود اما هیچ‌گاه مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی و یا فرزندانش سخنران خطبه‌ها و حتی پیش از خطبه‌های جمعه نبوده‌اند. اینک اما شورای سیاستگذاری نماز جمعه، در تصمیمی متفاوت از قبل اقدام به دعوت حجت الاسلام سیدعلی‌خمینی، نوه امام و برادر آیت‌ا...‌سیدحسن خمینی نموده است. این دعوت اما در قالب اقامه خطبه‌های نمازجمعه نبوده و خمینی جوان به عنوان سخنران پیش از خطبه، قرار است درباره عموی شهیدش، آیت‌ا...‌سیدمصطفی‌خمینی سخنرانی کند و این اقدام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را باید به فال نیک گرفت.
آیت‌ا... مصطفی خمینی

این سخنرانی به مناسبت فرا رسیدن یکم آبان، سالروز شهادت فرزند ارشد امام است. به عقیده برخی تحلیلگران داخلی و خارجی نظیر یرواند آبراهامیان و همچنین جیمز بیل، شهادت حاج سیدمصطفی خمینی باعث تسریع در روند انزجار مردم نسبت به رژیم ستمشاهی شد. در سخنرانی‌ای که به مناسبت هفتمین روز درگذشت حاج‌آقامصطفی در مسجد ارگ تهران برگزار شد، دکتر حسن روحانی به عنوان سخنران مراسم، ضمن ابراز تسلیت و تاسف نسبت به‌این موضوع، امام را با حضرت ابراهیم مقایسه نموده و با تلاوت آیه شریفه «و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمّهن قال انی جاعلک لِلناس اماما» لقب امام را برای بنیانگذار کبیر انقلاب برای نخستین بار به‌کار برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کرمعلی بابااحمدی

      این یک خبر خوب وفراجناحیاست وانشااللله ادامه داشته باشدوباعث وحدت مسلمین وپایداری ولایت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج