جاباما
۶۱۵۹۶۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سرمايه‌ گذار خارجی در يک قدمی ايران

مهشيد خيزان در روزنامه اعتماد نوشت: يكي از بازارهاي پر تلاطم طي سال‌هاي گذشته بازار ارز بوده است؛ بازاري كه حتي در مقطعي تعداد زيادي از هموطنان را براي كسب سود بيشتر به سمت خود جلب كرد؛ تلاطم‌هاي اين بازار حتي كار را به جايي رساند كه تثبيت اين بازار به يكي از دغدغه‌هاي بزرگ دولت قبل تبديل شد و حتي برخوردهاي خاصي را به همراه داشت.

مهشيد خيزان در روزنامه اعتماد نوشت: يكي از بازارهاي پر تلاطم طي سال‌هاي گذشته بازار ارز بوده است؛ بازاري كه حتي در مقطعي تعداد زيادي از هموطنان را براي كسب سود بيشتر به سمت خود جلب كرد؛ تلاطم‌هاي اين بازار حتي كار را به جايي رساند كه تثبيت اين بازار به يكي از دغدغه‌هاي بزرگ دولت قبل تبديل شد و حتي برخوردهاي خاصي را به همراه داشت.
تداوم اين تلاطم‌ها و تاثير‌پذيري بازار ارز از هر نوع تصميم‌گيري موجب شد تا در دولت يازدهم براي جلوگيري از زيان‌هاي سرمايه‌گذاران در اين بازار پيشنهاد ايجاد نهاد ناظر براي پيگيري روند موجود در بازار ارز مطرح شود تا جلوي زيان‌هاي اقتصادي ناشي از اين تلاطم‌ها را گرفته و بازار را به ثبات بهتري برساند.
اين موضوع در كنار اقدامات مثبت دولت يازدهم در رونق بورس كالا، موجب شد تا نگاه مثبت‌تري به اين بخش شود و دست اندركاران بورسي به سمت ايجاد بازار بورسي باشند كه بتواند نوسانات موجود در بازار ارز را مديريت كرده و جلوي اثرات جبران‌ناپذير بر اقتصاد كشور را بگيرد.
در اين راستا و از حدود دو سال گذشته، يكي از نهادهاي مالي كه به كمك دولت آمده بود، طرح «بازار مشتقه ارزي» را مطرح كرد. درواقع قراردادهاي آتي با نوسانات رابطه نزديكي دارد كه با استفاده از ابزارهاي آتي مي‌توان تا حد زيادي اين نوسانات را پوشش داد؛ بنابراين با راه‌اندازي بازار آتي ارز، امكان برنامه‌ريزي براي فعاليت‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي فراهم مي‌شود و علاوه بر آن هزينه‌هايي همانند انبارداري و حمل و نقل كاهش خواهد يافت.
ايران حدود ١٢ سال تحريم‌ها را درحالي سپري كرد كه عملا آمارها خروج هرچه بيشتر سرمايه‌گذاران خارجي از كشور را نشان مي‌دهند. اما در سال ٩٤ و زماني كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران توانست طي مذاكراتي فشرده، قدرت‌هاي جهان را متقاعد به امضا برجام كند و سايه تحريم‌ها از سر ايران باز شود، عملا فضا براي ورود دوباره سرمايه‌گذاران خارجي به كشور فراهم شد. حالا با برنامه‌هايي كه دولت يازدهم و دوازدهم در دستوركار خود قرار داده، جاي خالي بازار مشتقه ارزي براي كاهش ريسك سرمايه‌گذاران خارجي به خوبي مشاهده مي‌شود اتفاقي كه مي‌تواند سرمايه‌گذاران بيشتري را براي ورود به ايران ترغيب كند.
اين امر در كنار اصرار و تاكيد رييس كل بانك مركزي، ولي‌الله سيف به تك‌نرخي شدن نرخ ارز تا پايان سال جاري، به نظر مي‌رسد اين تصميم بانك مركزي جاي خالي بازار مشتقه ارزي را بيشتر به رخ مي‌كشاند و اين بازار مي‌تواند كمك شاياني به اين تصميم داشته باشد.
درهمين راستا و به گفته حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا، استاندارد بودن قراردادهاي آتي ارز، تضميني كه به عنوان پشتوانه آنها وجود دارد و معافيت مالياتي آنها از مزاياي به‌كارگيري اين ابزار مالي است كه چند سالي است بنا به دلايلي همچون به تعويق افتادن طرح تك‌نرخي شدن ارز، مغفول مانده و سرمايه‌گذاران داخلي ترجيح مي‌دهند در اين بازار سفته‌بازي كنند.
ازسويي تجربه بازار مشتقه ارزي در دنيا نشان داده كه به وسيله آن مي‌توان از نوسانات نرخ ارز در كشور نسبت به اتفاقات سياسي و اقتصادي كه رخ مي‌دهد، جلوگيري كرد. بنابراين حالا كه زيرساخت‌هاي اين ابزار در كشور ايجاد شده، لازم است هرچه زودتر به راه‌اندازي آن فكر كرد.

البته از آنجايي كه متولي اصلي بازار ارز بانك مركزي است، آغاز فعاليت بازار مشتقه ارزي در محاق قرار گرفته است؛ اما به گفته مديران بورس كالا اين سازمان توانايي اجراي آن را از يك هفته بعد از اعلام بانك مركزي دارد. هم‌اكنون بانك مركزي قصد دارد از قرارداد پيمان آتي در بازار بين بانكي استفاده كند كه به نظر مي‌رسد منافاتي با بازار مشتقه ارزي در بورس كالا نخواهد داشت، اما همه فعالان اقتصادي به نقش مديريت نرخ ارز بانك مركزي واقفند و اين بانك مركزي است كه بايد پيش‌نيازهاي لازم براي ايجاد اين بازار مشخص را ارايه كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج