۶۱۳۳۳۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ماجرای تکدی‌ گری مصدومان سوختگی!

آخرین آمارهایی که درباره سوختگی در ایران اعلام شده از سوختن سالانه ۱۸۰‌هزار نفر در کشور خبر می‌دهد که از این تعداد ۳۰‌هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری می‌شوند و سه‌هزار نفر نیز فوت می‌کنند، اما بخشی از این آمار تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

روزنامه آرمان: آخرین آمارهایی که درباره سوختگی در ایران اعلام شده از سوختن سالانه ۱۸۰‌هزار نفر در کشور خبر می‌دهد که از این تعداد ۳۰‌هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری می‌شوند و سه‌هزار نفر نیز فوت می‌کنند، اما بخشی از این آمار تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.
آن طور که رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: همه کسانی که سوخته‌اند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ چه آنهایی که در حادثه‌ای دچار سوختگی شده‌اند و چه کسانی که خودسوزی کرده‌اند یا دیگری آنها را سوزانده است.
محمدجواد فاطمی افزود: سوختگی‌های اتفاقی یا مواردی که حین کار اتفاق می‌افتد، تحت پوشش بیمه هستند، اما اگر یک نفر دیگری را بسوزاند یا اگر خودسوزی اتفاق افتد، پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. اگر فردی، شخص دیگری را آتش بزند، او مسئول پرداخت هزینه‌های بیمار است. به گفته او بیماران سوختگی چهار نوع معلولیت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را تحمل می‌کنند.
حتی معلولیت اقتصادی آنها تا جایی پیش می‌رود که گاهی آنها مجبور به گدایی می‌شوند. این پزشک تاکید کرد: گفته می‌شود بسیاری از گداهایی که در محدوده میدان ونک تهران گدایی می‌کنند، بیماران سوخته بیمارستان مطهری هستند؛ چون به این بیمارستان نزدیک است. این بیماران در شهر خود نمی‌توانند عمل‌های جراحی پلاستیک پیچیده و حرفه‌ای داشته باشند. علاوه برآن گدایی در تهران هم درآمد خوبی دارد و کم کم به آن عادت می‌کنند.
هزینه درمان هریک‌درصد سوختگی، ۵‌میلیون تومان
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: بیشتر کسانی که خودسوزی می‌کنند به دلیل ابتلا به مشکلات روانی این نوع خودکشی را انتخاب می‌کنند. در بیشتر موارد نیز بار خودسوزی به خانواده‌ فرد تحمیل می‌شود که هیچ‌گناهی در این زمینه نداشته‌اند؛ به همین دلیل تمام حوادث خودسوزی، دیگر سوزی و... باید تحت پوشش بیمه باشند. بعضی از بیمارستان‌ها به صورت غیررسمی بیمه را برای بیمارانی که خودسوزی کرده‌اند، قبول می‌کنند؛ هرچند این موضوع در قوانین رسمی نیامده است. فاطمی افزود: اگر بخواهیم بیمار سوختگی را به صورت درست درمان کنیم و مراقبت‌های مناسب شامل انجام تمام پانسمان‌ها و عمل‌های جراحی را برای او انجام دهیم، درمان هر یک‌درصد سوختگی، پنج‌میلیون تومان هزینه می‌برد. معمولا بیماری در بیمارستان سوختگی بستری می‌شود که حداقل ۱۰‌درصد سوختگی داشته باشد؛ بنابراین هر بیماری که بستری شود حدودا ۵۰‌میلیون تومان باید هزینه کند و اگر بیمارستان بیمه او را قبول کند ۱۰‌درصد این هزینه را باید بپردازد.
مرزنشین‌ها بیشتر می‌سوزند
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته، روایت تازه‌ای از آمار سوختگی در نقاط مختلف کشور دارد و آمار خودسوزی را در سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان نسبت به سایر شهر و استان‌ها بالاتر بیان می‌کند. به گفته فاطمی، یکی از روش‌های خودکشی به ویژه در زنان خودسوزی است. خودسوزی نوعی خودکشی خشن و پر سر و صداست و‌درصد سوختگی در این موارد بسیار بالاست؛ چون فرد خودش را با نفت و بنزین آتش می‌زند. آمار مرگ و میر هم در میان کسانی که دست به این کار می‌زنند، بسیار بالاست. کسانی هم که زنده می‌مانند با آسیب و صدمه شدید زندگی می‌کنند.
قانونی برای فروش اسید نداریم
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اسید‌پاشی را دگرسوزی دانست و تاکید کرد: آمار این نوع دگرسوزی در ایران اگرچه اندک نیست، اما نسبت به سایر کشورها همچون هند، بنگلادش، پاکستان و آسیای جنوب شرقی کمتر است. این درحالی است که در این کشورها به دلیل بالا بودن آمار اسیدپاشی، فروش اسید تحت نظر دولت است. فاطمی افزود: قوانینی در این کشورها تصویب شده است که طبق آن، اگر کسی بدون مجوز اسید بفروشد، قانون برای او حبس و جریمه نقدی مشخص کرده است و نام کسی که اسید می‌خرد، ثبت می‌شود، اما در ایران چنین قانونی وجود ندارد و اسید به آسانی در دسترس همه قرار دارد و به راحتی از باتری‌سازی‌ها و تعمیرگاه‌ها می‌توان آن را تهیه کرد.
در درمان سوختگی عقب هستیم

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اسید پاشی درباره آمارهای سوختگی و امکانات آن در کشور گفت: ما در ایران تقریبا هشت برابر متوسط جهانی سوختگی داریم. قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۴، دو‌هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم، اما هم‌اکنون حدود‌هزار و ۴۰۰ تخت داریم و هنوز استاندارد سال ۹۴ را هم نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج