جاباما
۶۱۰۸۴۰
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

نشنال اینترست: ترامپ قدرت ایران را باید بپذیرد

با توجه به این واقعیت که واشنگتن در حال حاضر با مسائل مهم داخلی مواجه است، بهترین اقدام ترامپ جهت تامین منافع امنیتی و اقتصادی امریکا در صحنه بین الملل، حفظ برجام است.

خبرگزاری مهر: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با عنوان « چرا واشنگتن به برجام نیاز دارد؟» با قلم «دانیل دیویس»، سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا منتشر نموده است. «دانیل دیویس» در این مقاله عواقب رد برجام توسط واشنگتن را بیان کرده است. ترجمه مقاله پیش روی شماست.

دیپلماسی وسیله ای است که سیاستمداران و رهبران کشورها با استفاده از آن، منافع اقتصادی، امنیتی و فرهنگی کشور خود را در محیط پیچیده بین الملل دنبال می کنند. باید گفت ، محکوم کردن توافق هسته ای ایران (برجام) به منافع میان مدت و بلند مدت امریکا آسیب خواهد رساند زیرا رد برجام از سوی امریکا به معنی کاهش قدرت دیپلماسی امریکا در صحنه بین المللی است. رد برجام نه تنها محدودیت های موجود بر توانایی ایران جهت رسیدن به تسلیحات هسته ای را حذف نموده بلکه حل مسائل با ایران را سخت تر کرده و قدرت چانه زنی واشنگتن با تهران را کاهش خواهد داد.

مهمترین نتیجه رد برجام این است که متحدان و دوستان امریکا به این نتیجه می رسند که ایالات متحده امریکا دیگر یک رهبر بین المللی قابل اعتماد نبوده لذا به توانایی امریکا در تعیین قراردادهایی که جهت پیشبرد منافع ملی و اقتصادی امریکا ضروری هستند، آسیب وارد خواهد کرد.

متاسفانه ترامپ نمی خواهد قبول کند که ایالات متحده امریکا در محیط پیچیده بین الملل قرار داشته و نمی تواند آن چه را که می خواهد به دست آورد. در مدینه فاضله ایالات متحده امریکا می تواند شاهد وجود ایران بدون برنامه موشکی بالستیک و برنامه هسته ای باشد، اما در دنیای واقعی این امر شدنی نبوده و امریکا مجبور است ایران را به عنوان یک قدرت در منطقه خاورمیانه بپذیرد. در دنیای واقعی امریکا باید بر دشمنان خود نفوذ داشته و با دوستان و متحدان خود همکاری نماید. به صراحت می توان گفت که رد برجام منافع بلند مدت و کوتاه مدت امریکا در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر رئیس جمهور ترامپ پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار ندهد و سپس کنگره با اعمال تحریم های گذشته برجام را نقض کند، کنترل های موثر بر برنامه هسته ای ایران حذف خواهد شد. پس از آن ایران انگیزه لازم را جهت شروع دوباره برنامه هسته ای خود به دست خواهد آورد. در پی آن نومحافظه کاران در واشنگتن دولت را جهت اقدام نظامی علیه ایران تحت فشار قرار خواهند داد. در این مرحله ایران برنامه هسته ای خود را با سرعت بیشتری دنبال نموده و به سطح بازدارندگی هسته ای با امریکا خواهد رسید. طبیعتا این واقعیت خلاف منافع امنیتی امریکا و اسرائیل خواهد بود .

اقدام نظامی علیه ایران قبل از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای نیز یک اشتباه بزرگ و جبران ناپذیر خواهد بود. زیرا در پی حمله به ایران خاورمیانه به یک کوره مذاب تبدیل شده که امریکا را نابود خواهد کرد.

ترامپ روز پنجشنبه بعد از نشست با فرماندهان ارشد نظامی آمریکا که در آن درباره ایران و کره شمالی بحث شده بود بدون ارائه جزئیات بیشتر خطاب به خبرنگاران گفت: شاید الان آرامش قبل از طوفان است.

سخنان رئیس جمهور ترامپ در خصوص ایران و مقابله نظامی با آن یک اشتباه بزرگ و خطرناک است. ترامپ فکر می کند امریکا می تواند در طی یک حمله نظامی مقرون به صرفه ایران را شکست دهد، اما باید گفت که تصور ترامپ خیال پردازی محض است. ایالات متحده امریکا در طی حمله به عراق در سال ۲۰۰۱ هزینه گزافی ( از لحاظ اقتصادی، نظامی، امنیتی و پرستیژ بین المللی ) پرداخت. حال وسعت ایران تقریبا دو برابر عراق بوده لذا در پی حمله نظامی به ایران، امریکا چندین برابر هزینه پرداخت خواهد کرد و خشونت و تروریسم منطقه خاورمیانه را فرا خواهد گرفت.

علاوه بر موارد ذکر شده، رد برجام، منافع امریکا را در ارتباط با دوستان و متحدان آن تحت تاثیر قرار داده و توانایی امریکا جهت تضمین قراردادهای امنیتی و تجاری کاهش خواهد داد. اگر متحدان امریکا از جمله فرانسه، آلمان و ژاپن به این باور برسند که امریکا امروز توافقی بین المللی را امضاء نموده اما با روی کار آمدن دولت جدید توافق را لغو خواهد کرد، دیگر به واشنگتن اعتماد نخواهند کرد. اگر دوستان امریکا نتوانند به آن اعتماد کنند دشمنان واشنگتن نیز نمی توانند به آن اعتماد کنند و این یک فاجعه خواهد بود.

برای مثال امریکا ادعا می کند از طریق دیپلماتیک می تواند مسئله کره شمالی را حل کند. اما اگر «کیم جونگ اون» متوجه شود واشنگتن بعد از سالها مذاکره با ایران، برجام را به راحتی کنار می گذارد، منطقی است که فکر کند هر گونه توافقی با امریکا جهت کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود، یک اشتباه بزرگ است. بنابراین پیونگ یانگ برنامه هسته ای خود را دنبال خواهد کرد و این واقعیت نیز در تضاد با منافع ملی و امنیتی امریکا قرار دارد.

یکی دیگر از عواقب رد برجام توسط امریکا، کاهش اعتبار و قدرت چانه زنی واشنگتن با مسکو و پکن در مذاکرات بین المللی آینده است. امریکا در حال حاضر خواستار مذاکره با مسکو و پکن در مورد موضوعات مهم بین المللی از جمله حاکمیت کریمه و اوکراین است. اگر واشنگتن می خواهد به نتیجه مذاکرات با مسکو و پکن امیدوار باشد باید کاری کند که چین و روسیه باور کنند امریکا به توافقات بین المللی که امضاء می کند پایبند است. اگر آنها بر این باور باشند که امریکا به توافقات بین المللی پایبند نیست، شانس واشنگتن جهت رسیدن به توافق با آنها تقریبا صفر خواهد بود.

در حال حاضر ایالات متحده امریکا با مسائل بسیار مهم داخلی مواجه بوده لذا ترامپ باید به توافقات بین المللی که امضاء نموده پایبند باشد و اهداف امنیتی و اقتصادی امریکا را مد نظر داشته باشد. رد برجام به معنای از دست دادن اعتبار دیپلماتیک واشنگتن در صحنه بین المللی بوده لذا منافع ملی، اقتصادی و امنیتی امریکا در صحنه بین الملل با رد برجام تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      ماهم بایدباسرعت هرچه تمامتربطرف غنی سازی جهت بمب اتمی گام برداریم..فوریییی

    • بنده خدا

      اینها هم بلدن چیکار کنن....هندونه میزنن زیر بغل ما ...هم ما غرورکاذب مون بیشتر میشه..هم یه مقدار تجارت مکنن با همسایه ها

      پاسخ ها

      • سارا

        اصلا قابل اعتماد نیستن...

    • بدون نام

      نه خیر..ایران تکنولوژی نداره تمام

    • سارا

      ایران باید هر نوع سلاحی داشته باشه،چطور اونا بمب اتمی دارن ما نباید داشته باشیم؟!!!واقعا چرا زور میگن؟
      خدا ریشه کن کن این قوم ظالمین رو،که آرامش ما و امثال مارو نمیتونن ببینن...الله یار ماست...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج