۶۰۹۵۳۱
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

محمود احمدی نژاد در سوگ برادر منتقد

نامش هميشه زير سايه برادر بوده است. وقتي از احمدي‌نژاد صحبت مي‌شود ابتدا نام «محمود» به ذهن مي‌رسد. رييس‌جمهور پيشين اما يك برادر بزرگ‌تر هم داشت كه حالا درگذشته است.

روزنامه اعتماد: نامش هميشه زير سايه برادر بوده است. وقتي از احمدي‌نژاد صحبت مي‌شود ابتدا نام «محمود» به ذهن مي‌رسد. رييس‌جمهور پيشين اما يك برادر بزرگ‌تر هم داشت كه حالا درگذشته است.
داود احمدي‌نژاد صبح ديروز (چهارشنبه) در بيمارستان حضرت ولي‌عصر(عج) ‌دار فاني را وداع گفت. او كه در تاريخ ۲۴ دي ماه ۱۳۹۵ هم دچار سكته قلبي شده و در بيمارستان تحت مراقبت قرار گرفته بود، صبح روز چهارشنبه ١٢ مهر ١٣٩٦ به علت ضايعه قلبي در ٦٧ سالگي در بيمارستان حضرت ولي‌عصر (عج) تهران درگذشت تا محمود احمدي‌نژاد با وجود همه اختلافاتي كه با وي داشت در سوگ بنشيند. داود احمدي‌نژاد مانند برادرش در آرادان گرمسار به دنيا آمده بود. او با كارشناسي علوم سياسي كارشناسي ارشد خود را از دافوس گرفته بود. اين مدير سابق در دوران صدارت محسن رفيق‌دوست در وزارت سپاه حضور داشت و بعد از انحلال اين وزارتخانه به ستاد فرماندهي كل قوا رفت و مسووليت‌هايي در بنياد تعاون ناجا داشت. احمدي‌نژاد بزرگ مدتي هم در وزارت دفاع و زماني از مسوولان اطلاعات بسيج بود.
او پيش از آنكه برادرش به پاستور برود مسووليت مخابرات و ارتباطات ناجا را به عهده داشت. پست‌هاي نظامي و امنيتي باعث شده بود كه داود احمدي‌نژاد زياد شناخته‌شده نباشد. درست مثل برادرش كه تا سال ٨٤ چندان به چشم نمي‌آمد. اما رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد در سال ٨٤، خانواده «صباغيان» پيشين و «احمدي‌نژاد» فعلي را مشهور كرد. بعد از حضور «محمود» در پاستور او برادرش را به عنوان يكي از امناي خود به عنوان رييس بازرسي نهاد رياست‌جمهوري منصوب كرد؛ سمتي كه به عنوان چشم رييس‌جمهور مي‌توانست به خيلي جاها سرك بكشد.
اما همين پست باعث شد بعد از مدتي رابطه دو برادر تيره و تار شود. در ٢٣ مرداد ٨٧ داود احمدي‌نژاد از سمت خود كناره‌گيري كرد و از پاستور رفت. ابتدا دليل اين كناره‌گيري برخي اختلافات عنوان شد و شايعاتي هم مبني بر ناخشنودي برادر بزرگ‌تر از برادر كوچك‌تر بر سر معرفي علي كردان به عنوان وزير كشور مطرح بود؛ شايعاتي كه داود احمدي‌نژاد بعدها آن را تاييد كرد و البته از او به عنوان يكي از عوامل اصلي پخش شب‌نامه هفت صفحه‌اي عليه كردان در مجلس نام برده مي‌شود. اندكي پس از استيضاح و بركناري علي كردان به جرم جعل مدارك دانشگاهي، داود احمدي‌نژاد از سوي رييس ستاد كل نيروهاي مسلح به عنوان دبير جديد كميته دايمي پدافند غيرعامل منصوب شد. اما اختلافات دو برادر بعد از اين اتفاق كم‌كم بالا گرفت. آن هم بر سر حلقه اصلي ياران احمدي‌نژاد كه عده‌اي آن را جريان انحرافي ناميدند.
نام داوداحمدي‌نژاد زماني كه علي لاريجاني در ماجراي يكشنبه سياه مجلس و پس از آنكه محمود احمدي‌نژاد در صحن خانه ملت فيلمي را عليه برادر او (فاضل لاريجاني) پخش كرد، بيشتر مطرح شد. لاريجاني در آن جلسه گفت: «آيا خوب است من هم از جلسه‌اي كه اخوي شما آقاي داود احمدي‌نژاد با من داشت و مطالب زيادي نسبت به اطرافيان شما و جريان انحرافي مطرح كرد و از ارتباط با منافقين، فساد مالي، ارتباط با خارج و مسائلي از اين دست صحبت كرد، فيلم بگيرم و در چنين مواردي آن را پخش كنم؟»
داود احمدي‌نژاد به‌خصوص در چهار سال دوم دولت برادرش انتقادات زيادي را نسبت به اطرافيان محمود احمدي‌نژاد مطرح مي‌كرد اما پس از پايان رياست‌جمهوري برادر كوچك شايعاتي مبني بر بهتر شدن رابطه اين دو مطرح بود. او قصد داشت نام خانوادگي احمدي‌نژاد همچنان به عنوان رييس‌جمهور ايران مطرح باشد و به همين دليل در ٢١ ارديبهشت ٩٢ كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري شد و به خبرنگاران گفت كه قصد حضور مستقل در انتخابات را دارد. داود احمدي‌نژاد در مورد هدفش از ثبت‌نام نيز به گفتن اين جمله بسنده كرد كه در جمهوري اسلامي جز «خدمت» نمي‌توان پاسخ ديگري به اين سوال داد. البته كانديداتوري داود احمدي‌نژاد كمتر از ١٠ روز طول كشيد و در ٣٠ ارديبهشت ٩٢ نامه انصراف خود را به شوراي نگهبان فرستاد.
در بخشي از نامه انصراف او آمده بود: «عزم ما در جهت اين كلام دلنشين از شهيد مظلوم بهشتي بود كه فرمود ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت، لذا اينجانب ضمن تشكر و قدرداني از زحمات اعضاي شورا، انصراف خود را از نامزدي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اعلام و كمافي‌السابق آمادگي هرگونه همكاري و خدمت را در مسير اين امر مهم با تدبيرشما دارم.»ابتدا گفته شد او به نفع سعيد جليلي كنار رفته است اما بعد خودش با حضور در سخنراني علي‌اكبر ولايتي به حمايت از او پرداخت. احمدي‌نژاد بزرگ در حاشيه مراسم سخنراني ولايتي در مسجد الانصار الحسين(ع) با بيان اينكه حضور من در اين مراسم به معناي حمايت از علي‌اكبر ولايتي است، گفت: به نظر من در ميان نامزدهاي موجود، جليلي و ولايتي به ولايت نزديك‌ترند، اما من پختگي بيشتري از ولايتي ديدم و از وي حمايت مي‌كنم. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر نظر جامعتين با شخص ديگري باشد، شما از چه كانديدايي حمايت مي‌كنيد؟
اظهار كرد: اگر نظر ائتلاف و جامعتين با شخص ديگري باشد، از او حمايت مي‌كنم. در همان دوران صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي از سوي شوراي نگهبان براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ تاييد نشده بود و داود احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما رييس‌جمهور در حمايت از مشايي چه اقدامي انجام مي‌دهد، تاكيد كرد: اگر افراد طبق قانون باشند، نبايد هيچ اقدامي انجام دهند. مگر اينكه بخواهند از خط قانون رد شوند. در اين سال‌ها و با كمرنگ شدن نام احمدي‌نژاد، داود هم به حاشيه رفته بود و خبر چنداني از او شنيده نمي‌شد تا اينكه در دي ٩٥ سكته قلبي كرد و خبر سكته احمدي‌نژاد خيلي‌ها را به اشتباه متوجه محمود كرد اما اين برادر بزرگ‌تر بود كه دچار عارضه قلبي شده بود.
عارضه‌اي كه سرانجام ديروز باعث شد دارفاني را وداع گويد. پيكر داود احمدي‌نژاد ساعت ٩ صبح امروز (پنجشنبه) از شهرك شهيد محلاتي تشييع و جهت تدفين به بهشت زهرا منتقل مي‌شود. مراسم ختم او هم روز جمعه (١٤/٠٧/٩٦) از ساعت ١٥ الي ١٧ در مسجد امام خميني (ره) واقع در شهرك شهيد محلاتي برگزار خواهد شد. به هر حال حالا محمود احمدي‌نژاد برادر بزرگ‌تر خود را از دست داده و در سوگ نشسته است. برادري كه زماني چشم او و زماني يكي از مهم‌ترين منتقدان او به حساب مي‌آمد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      این توضیحات چه ربطی به تیتری که انتخاب کردی داشت اآی مغرض اجنبی جیره بگیر

    • بدون نام

      دوبردار کاملا متفاوت

    • پوریا

      انا لله وانا الیه راجعون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج