جاباما
۶۰۷۵۳۷
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

تحرکات تازه ترامپ علیه برجام

به موازات لابی گری های ترامپ و آنگلا مرکل، تلاش های مجدد نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد برای اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شده است.

خبرگزاری مهر: دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیرا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در خصوص توافق هسته ای با ایران گفت و گو کرده است. هنوز از جزئیات این گفت و گو اخباری منتشر نشده است، اما به نظر می رسد ترامپ در فاصله حدود دوو هفته باقیمانده تا انتشار گزارش خود به کنگره در خصوص پایبندی ایران به برجام، قصد دارد از ظرفیت ترروییکای اروپایی در راستای مواجهه با توافق هسته ای نهایت بهره ممکن را ببرد.

واقعیت امر این است که در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ترامپ رایزنی های زیادی با مقامات اروپایی و صهیونیستی در خصوص برجام صورت داد. این ایزنی ها به اندازه ای زیاد بود که بسیاری از رسانه های غربی اعتراف کردند که اصلی ترین دغدغه ترامپ در نیویورک، مواجهه با توافق هسته ای با ایران بوده است.اگرچه ترامپ در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص لزوم ایجاد تغییر در توافق هسته ای با توافقاتی دست یافت، اما با همراهی مطلق مقامات اروپایی در این مسیر مواجه نشد. حتی همراهی نسبی برخی مقامات اروپایی با ترامپ در این خصوص، به اندازه ای نبود که منجر به رضایت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شود.

قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سایت بلومبرگ گزارش داده بود که ترامپ قصد دارد از مقامات فرانسوی و انگلیسی در نیویورک بخواهد تا آلمان را در مسیر مواجهه با توافق هسته ای با واشنگتن همراه سازند. با این حال، به نظر می رسد ترامپ پس از عدم موفقیت در نیویورک، تصمیم گرفته است خود به صورت مستقیم با مرکل در این خصوص وارد مذاکراه شود. این در حالیست که چندی پیش زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان ضمن دفاع از کلیت برجام اظهار نموده بود که کشورش آمادگی دارد به همراه آمریکا ، انگلیس و فرانسه ، ایران را در خصوص عمل به همه تعهداتش وفق توافق هسته ای تحت فشار قرار دهد! این اظهارات در حالی صورت می گیرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در هشت گزارش مکرر خود، پایبندی ایران نسبت به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داده است.

نکته دیگر اینکه به موازات لابی گری های ترامپ و آنگلا مرکل، تلاش های مجدد نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد برای اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شده است. نیکی هیلی اخسیرا بار دیگر اعلام کرده است که بازرسی های هسته ای از ایران کافی نیست و آژانس باید به اماکن نظامی در ایران برای راستی آزمایی! در خصوص فعالیتهای هسته ای این کشور دسترسی داشته باشد. به نظر می رسد، موضوع اصلی مذاکره ترامپ و آنگلا مرکل نیز همیتن مسئله بوده است. به نظر می رسد، ترامپ در گزارش ماه اکتبر خود به کنگره، به موضوع بازرسی از اماکن نظامی ایران، اشاره مستقیمی کرده و در مذاکره با سران اروپایی نیز نسبت به این مسئله اصرار ورزد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که اساسا بازرسی از اماکن نظامی کشورمان و دسترسی به اسرار نظامی کشور، از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و به بهانه راستی آزمایی فعالیتهای هسته ای امکانپذیر نیست. موضوعی که یوکیو آمانو نیز نسبت به آن آگاه است. تاکنون بارها مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به جامعه جهانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است. مواضعی که تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا

      هیچ وقت به روباه نباید اعتماد کرد

    • بدون نام

      مشکلی نیست اینها یک احمدی نژاد دیگه میخوان تا کار رو تموم کنه ، مثل اینها مثل سگ هار میمونه که چه به طرفش بری یا فاصله بگیری پارس میکنه پس باید دستت یک چوب بلند باشه تا به کمرشون بزنی .

    • امیر

      این جماعت حیوانات اجتماعی هستند. امریکا چیزی شبیه انسان نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج